AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #41 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Den får jeg ikke til å gå opp. Har en 2021 tesla model 3 med 580km rekkevidde. Kjørte nylig 36 mil i et strekke og kom frem med 20% igjen. Kjørte i 120km/t store deler av strekket, med unntak av noen mil i 90. Det var 0 og regn da jeg startet og -16 da jeg kom frem.. Skikkelig elbilmareritt i utgangspunktet. Tror varmepumpen som M3 fikk i 2021 har mye å si. Den løper runder rundt andre biler ytelsesmessig så kjedelig er den ihvertfall ikke, men det smaken er som baken 😆 Basert på statistikken har kvaliteten bedret seg svært mye - husk at M3 og MY nå bygges av tyskere Anonymkode: 172c8...1cb Jeg har både kjørt og sittet på med en kompis som har nylig kjøpt seg Model 3 LR. En tur vi tok sammen var på 300 og noe km, da var bilens batteri så og si tomt da vi kom frem. Mener du det er store variasjoner fra Model 3 til Model 3? Alle de bilene jeg nevnte har lik akselerasjon som kjedelige Tesla. 200 millisekunder eller ett sekund for den saks skyld, merkes ikke så stort, og de færreste av oss trenger den akselerasjonen. I tillegg er Model 3 ganske dårlig på glattføre, da den bruker mest bakhjulsdrift og regenerer der, blien får sleng og kan skli ut. Firehjulsdriften slår inn altfor sent. Anonymkode: b20a9...9a0
Exactlymypoint Skrevet 17. desember 2021 #42 Skrevet 17. desember 2021 Kan ikke anbefale elbil i hele tatt. De går på strøm, bruker MYE strøm og må lades hele tiden. De tar så mye strøm at strømmen blir dyrere for oss uten elbil. Hvis den begynner å brenne klarer ikke 7 brannmenn å slukke den, den brenner seg helt ut. Elbiler kan også finne på å låse deg inn i bilen osv.. Ikkje bra! 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #43 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 17.12.2021 den 15.32): Jeg har både kjørt og sittet på med en kompis som har nylig kjøpt seg Model 3 LR. En tur vi tok sammen var på 300 og noe km, da var bilens batteri så og si tomt da vi kom frem. Mener du det er store variasjoner fra Model 3 til Model 3? Alle de bilene jeg nevnte har lik akselerasjon som kjedelige Tesla. 200 millisekunder eller ett sekund for den saks skyld, merkes ikke så stort, og de færreste av oss trenger den akselerasjonen. I tillegg er Model 3 ganske dårlig på glattføre, da den bruker mest bakhjulsdrift og regenerer der, blien får sleng og kan skli ut. Firehjulsdriften slår inn altfor sent. Anonymkode: b20a9...9a0 Ikke fra model til model, men tesla oppgraderer ofte bilene sine utenom årsmodellene. Feks fikk model 3 fra våren 2021 oppgradert drivverk / varmepumpe som dramatisk økte rekkevidden på vinteren. Men som med enhver annen bil, fossil eller el, er det pedalen som styrer forbruket. Men om det ikke er forskjell på akselerasjonen er vel de andre bilene like "kjedelige" som model 3 da? 😆 Har kjørt 4x4 i både fossil og el og synes m3 AWD holder seg bra jeg. Men akkurat det har jeg ikke noe tall på, bare følelsen i rumpa 😂 Exactlymypoint skrev (På 17.12.2021 den 15.36): Kan ikke anbefale elbil i hele tatt. De går på strøm, bruker MYE strøm og må lades hele tiden. De tar så mye strøm at strømmen blir dyrere for oss uten elbil. Hvis den begynner å brenne klarer ikke 7 brannmenn å slukke den, den brenner seg helt ut. Elbiler kan også finne på å låse deg inn i bilen osv.. Ikkje bra! Jeg lader min annenhver uke, hvor ofte fyller du drivstoff? Og nei, det gjør de ikke. På parkeringshuset på Sola var de eneste delene som ikke var totalskadd, batteriene til elbilen som sto parkert ved siden av bilen som begynte å brenne. Statistisk sett brenner fossilbiler 4 ganger oftere enn elbiler. Anonymkode: 172c8...1cb 6
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #44 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Polestar 2. Tesla model 3 er bare stygg. Anonymkode: f0f9a...348 Har du kjørt Polestar? Supertrangt, svært høyt forbruk, store personvernsutfordringer med Google Auto. Ikke konkurransedyktig etter mitt syn. Enig med noen over, Kia EV6 er for øyeblikket toppen av kransekaka. NIO er sikkert et godt valg også, men batteriopplegget er dyrt. 2000kr/mnd er 24000kr/år. Vår Leaf med ti år gammelt batteri er ved like under 80% SOH. Aldri i livet hadde dette lønnet seg; batteriene varer lenge nok. Og Leafen har jo ikke aktiv kjøling en gang, det er batteriene med størst slitasje. @Exactlymypoint, lading av elbil er overraskende lite kostbart. Litt som å dusje. Mye om det i media nå, så det er ikke til å gå glipp av. Anonymkode: a5ae6...9fc 2
MaestroR Skrevet 17. desember 2021 #45 Skrevet 17. desember 2021 Opel Ampera, mest for pengene i mellomsegmentet Hybrid : Toyota Aiuris
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #46 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har du kjørt Polestar? Supertrangt, svært høyt forbruk, store personvernsutfordringer med Google Auto. Ikke konkurransedyktig etter mitt syn. Jeg eier en Polestar 2. Ingenting av det du skriver er riktig. Anonymkode: f0f9a...348
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #47 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan trollet som vil føre den ti år gamle og for lengst motbeviste diskusjonen om "hva med batteriet" vær så snill gi seg? Det er et slikt troll i alle elbiltråder her. Vi trenger ikke å føre den samme diskusjonen 5000 ganger. OP lurer på valg av elbil, fokusér på det. Trollet kan gå og runke til diesellukt et annet sted. Anonymkode: a5ae6...9fc Ja, her slo du virkelig et slag for elbilen, du. Er ikke alle som bor i byer hvor nedbøren kun kommer som regn og laveste temperatur er -5C, men for all del - du kan jo gå å ta deg en el-bil runk innimellom 10 minutters turene dine. Anonymkode: 020e5...0d4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #48 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ja, her slo du virkelig et slag for elbilen, du. Er ikke alle som bor i byer hvor nedbøren kun kommer som regn og laveste temperatur er -5C, men for all del - du kan jo gå å ta deg en el-bil runk innimellom 10 minutters turene dine. Anonymkode: 020e5...0d4 Jeg bor så grisgrendt at her fins kun Posten og NRK, ikke bredbånd en gang. Det blir kaldt her. Fordommene dine ble motbevist i 2012, og det holder nå. Anonymkode: a5ae6...9fc 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #49 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du bør i det minste Google påstander du går så høyt ut mot. "Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var gjennomsnittsalderen på en norsk personbil 10,8 år, ved utgangen av fjoråret" Har du link til påstanden din vedrørende at elbiler kondemneres ved feil som koster 100.000,-? Ja, man kan bruke statistikk slik man vil. Men jeg er spent på hvordan du skal bruke SSB sine tall i din egen favør 😂 Bilparken i Norge er rett over 10 år gammel i snitt - og kjører ca 150.000km før de skrotes. Har litt lyst til å fi ne den statistikken til deg og, men jeg tror du har godt av å søke informasjon selv 😆 Anonymkode: 172c8...1cb Denne Denne Som jeg har sagt før, statistikk kan en bruke til hva en vil, og få dit en vil. Og det siste du skriver er bar tull! Det går utrolig mange biler på veiene som er eldre, og kjørt vesentlig mye lengre. Men bare fortsett å drit deg ut med å dele svada. Du ser selv at du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: b94e5...30f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #50 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Denne Denne Som jeg har sagt før, statistikk kan en bruke til hva en vil, og få dit en vil. Og det siste du skriver er bar tull! Det går utrolig mange biler på veiene som er eldre, og kjørt vesentlig mye lengre. Men bare fortsett å drit deg ut med å dele svada. Du ser selv at du ikke vet hva du snakker om. Anonymkode: b94e5...30f Igjen, les deg opp før du går høyt ut. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/kjørelengde En personbil går i snitt 11.152km i året. I løpet av 10,8 år blir det 120.400km i løpet av levetiden til bilen før den skrotes. Vet ikke helt hvordan du mener jeg bruker statistikken på annen måte enn å linke til den. Og det er ganske tydelig at du tar feil 😂 Skjønte ikke helt hva du ville frem til med linkene dine, har du en påstand etterfulgt av en kilde skal jeg kanskje gidde å lese det du skriver 😂 Anonymkode: 172c8...1cb 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #51 Skrevet 17. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: år ble snittalderen på norskeide så lav som 10,7 år??? Den er på nesten 20 for pokker! Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) var gjennomsnittsalderen på en norsk personbil 10,8 år, ved utgangen av fjoråret. https://dinside.dagbladet.no/motor/slar-alarm-om-norske-biler/74127138 Anonymkode: afd9c...a4c 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #52 Skrevet 17. desember 2021 For å legge til, siden det kanskje ble litt vanskelig. Det går biler på veien som har gått lenger. Og noen som har gått kortere. Men gjennomsnittlig kjørelengde er altså 120.400km og gjennomsnittlig levetid er 10,8 år. Det er ingenting i statistikken eller siste 15 års utvikling som tilsier at elbiler har endret på dette. Dokumenter meg gjerne feil, jeg har hentet tallene fra SSB (Statistisk sentralbyrå). Anonymkode: 172c8...1cb 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #53 Skrevet 17. desember 2021 Anbefaler den norskproduserte elbilen Think Anonymkode: d531a...32e
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #54 Skrevet 17. desember 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Vil nok råde deg å kjøpe nesten alt annet enn Tesla. Kjedelig, oppskrytt og elendig amerikansk kvalitet. Ingen snakker om den lave rekkevidden de mister i kulda, eller? Mest av alle andre elbilene. Selv om rekkevidden går ned på vinteren så er jo fortsatt Telsa en av de med lengst rekkevidde også på vinteren. Og Tesla er som alt annet smak og behag, noen digger hvordan de er er andre ikke, samme er det jo med alle andre bilmerker? Både tyske, japanske, britiske, "svenske", koreanske etc Anonymkode: afd9c...a4c 2
FantasDick Skrevet 17. desember 2021 #55 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi har en Leaf og en Tesla model x med 6 seter. Elsker begge to! Leafen har vært vært svært pålitelig i 10 år nå. Teslaen har vi bare hatt et års tid, men den er så langt fantastisk ✨ Anonymkode: c5d46...d1f Akkurat det samme her! Strålende fornøyd! 😁 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #56 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Igjen, les deg opp før du går høyt ut. https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/landtransport/statistikk/kjørelengde En personbil går i snitt 11.152km i året. I løpet av 10,8 år blir det 120.400km i løpet av levetiden til bilen før den skrotes. Vet ikke helt hvordan du mener jeg bruker statistikken på annen måte enn å linke til den. Og det er ganske tydelig at du tar feil 😂 Skjønte ikke helt hva du ville frem til med linkene dine, har du en påstand etterfulgt av en kilde skal jeg kanskje gidde å lese det du skriver 😂 Anonymkode: 172c8...1cb Da kan du la være å diskutere, når du må ha det inn med teskje! Anonymkode: b94e5...30f
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #57 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da kan du la være å diskutere, når du må ha det inn med teskje! Anonymkode: b94e5...30f Hva må jeg ha inn med teskje? Den første linken din hadde ingenting med elbiler å gjøre engang? Du har jo bare feilaktige påstander som er enkelt å dokumentere via åpne kilder som SSB. Nå tror jeg du bare troller 🙂 Anonymkode: 172c8...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2021 #58 Skrevet 17. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Den (TM3) løper runder rundt andre biler ytelsesmessig så kjedelig er den ihvertfall ikke, men det smaken er som baken 😆 Basert på statistikken har kvaliteten bedret seg svært mye - husk at M3 og MY nå bygges av tyskere Anonymkode: 172c8...1cb Ja, det er klart, om du liker å kjøre samme bil som sikkert 15 av naboene på boligfeltet, så er nok TM3 et bra valg det. Personlig synes jeg alle Teslaer er "kjedelig" nettopp fordi det er så sabla mange av de, jeg møter hundrevis av dem på vei til og fra jobb hver dag (halvtimes pendling til/fra Oslo). Så det ble noe annet enn Tesla på meg, en bil jeg blir glad av å både kjøre og å se på. Anonymkode: ab45b...f61 2
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #59 Skrevet 18. desember 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Ja, det er klart, om du liker å kjøre samme bil som sikkert 15 av naboene på boligfeltet, så er nok TM3 et bra valg det. Personlig synes jeg alle Teslaer er "kjedelig" nettopp fordi det er så sabla mange av de, jeg møter hundrevis av dem på vei til og fra jobb hver dag (halvtimes pendling til/fra Oslo). Så det ble noe annet enn Tesla på meg, en bil jeg blir glad av å både kjøre og å se på. Anonymkode: ab45b...f61 Det selges jo flere gode biler enn dårlige. Så at mange kjøper den er jo sånn sett et kvalitetsstempel. Synes ikke bilen blir mer kjedelig av at andre eier en variant av den.. På samme måte som at en populær Audi etron ikke blir det heller. Men jeg personlig synes selv nye fossilbiler er gammeldagse og kjedelige etter å ha kjørt el noen år, så smaken er som baken ☺️ Anonymkode: 172c8...1cb 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2021 #60 Skrevet 18. desember 2021 10 hours ago, AnonymBruker said: Basert på statistikken har kvaliteten bedret seg svært mye - husk at M3 og MY nå bygges av tyskere Fabrikken i Berlin har ikke åpnet ennå, så Tyskland har ikke levert 1 bil ennå. Alle MY som leveres i Norge kommer fra Kina (Shanghai) og M3 kommer både fra Kina og USA (Freemont) Anonymkode: afd9c...a4c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå