Gå til innhold

Utholdenhet hos små barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har et barn som blir tre år om en mnd, og som er svært lite utholdende hva gjelder aktivitetsnivå på dagtid. Barnet har normal døgnrytme, opp mellom 6.30-07.00, går i barnehage fra 08-15.30 hver dag. Sovner 18.30 hver kveld og sover godt natten igjennom. Spiser normalt, men svært kresen, spiser kun 3 typer pålegg og svært selektiv på middagsfronten. Slik har det vært helt fra starten av, vi jobber veldig med dette.

Frisk og rask ellers, men altså blir fort sliten, sier selv at hen er sliten, setter seg/legger seg i sofaen etter kun kort tid med lek f.eks. dette er i bhg også. Mye trøtt, og orker lite som krever mye fysisk aktivitet. Vi har alltid vært ute hver dag siden hen ble født, og blitt utfordret på ulike måter. 

Må ofte hvile leeenge etter å ha vært ute i f.eks en time..

Så jeg begynner å lure på om dette virkelig er normalt, hvordan er deres treåringer?

Barnet sluttet å sove på dagen for noen mnd tilbake, men hen var slik når hen sov på dagen også. Barnet sluttet å sove på dagen av seg selv, ville ikke mer.

Men ja, begynner å bli litt bekymret.. er vi steder sier hen ofte at hen vil hjem osv etter veldig kort tid... veldig frustrerende...

Anonymkode: 55e0b...193

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk jernlageret hos legen. Høres ut som jernmangel.

• Liker 2
Skrevet
Ny Bruker skrev (4 minutter siden):

Sjekk jernlageret hos legen. Høres ut som jernmangel.

Takk for svar, har tenkt at det kanskje kan være noe vitaminmangel muligens ja.

Skrevet

Kan være underernæring selv om alt virker fint.

Min jente er 5 og helt lik. Hun er underernært pga hun i perioder faktisk spiser og drikker for lite. Hun er den høyeste på sin avdeling. Så vekta følger ikke veksten. Andre ganger spiser hun mer enn meg.

Hun får kosttilskudd og faktisk mer sukker på havregrøt og der jeg kan putte inn skjulte  kalorier. Etter legen sitt råd.

Anonymkode: 04ff9...ea6

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan være underernæring selv om alt virker fint.

Min jente er 5 og helt lik. Hun er underernært pga hun i perioder faktisk spiser og drikker for lite. Hun er den høyeste på sin avdeling. Så vekta følger ikke veksten. Andre ganger spiser hun mer enn meg.

Hun får kosttilskudd og faktisk mer sukker på havregrøt og der jeg kan putte inn skjulte  kalorier. Etter legen sitt råd.

Anonymkode: 04ff9...ea6

Er barnet ditt veldig kresen også? 

Her og går det opp og ned med matlysten, hender hen ofte ikke spiser en hel dag i bhg f.eks, og spiser bra igjen noen dager etterpå før matlysten forsvinner igjen.. så kan være noe i det ja. Men vekten er normal da, hen er ikke tynn. 

Takk for svar.

Skrevet

Ville bestilt en legetime. Høres ut som barnet er unormalt slitent. 

Anonymkode: c8a38...441

Skrevet

Hadde min treåring bedt om å få hvile hele tiden hadde jeg vært rask med å bestille legetime.

Vår har et høyt aktivitetsnivå selv med lavt matinntak (veldig kresen). Har aldri som jeg kan huske bedt om å få hvile etter lek.

Anonymkode: 13558...0e9

• Liker 1
Skrevet

Legetime asap! Hvor lenge har dette pågått?

Anonymkode: 894eb...ae2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Legetime asap! Hvor lenge har dette pågått?

Anonymkode: 894eb...ae2

En god stund egentlig, siden tidlig i høst.. har bare tenkt at d er pga barnet har sluttet å sove i bhg og vinteren og mørketiden osv. Men nå begynner det å bli veldig unormalt synes jeg, barnet er ofte inne når jeg henter i bhg med en voksen, mens de andre er ute f.eks. Da får jeg beskjed om at hen virket sliten. 

I helgen nå har barnet ikke orket å være med storesøsken ut å ake, vil bare være inne.. sier at hen er sliten.. 

Takk for svar, blir nok å ringe legen i morgen. 

Barnet har jo søsken, og hen var/er absolutt ikke slik.. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En god stund egentlig, siden tidlig i høst.. har bare tenkt at d er pga barnet har sluttet å sove i bhg og vinteren og mørketiden osv. Men nå begynner det å bli veldig unormalt synes jeg, barnet er ofte inne når jeg henter i bhg med en voksen, mens de andre er ute f.eks. Da får jeg beskjed om at hen virket sliten. 

I helgen nå har barnet ikke orket å være med storesøsken ut å ake, vil bare være inne.. sier at hen er sliten.. 

Kan være D-vitamin mangel eller for lite jern. Blodprøver hos legen er nok en god idé.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Mulig barnet trenger en liten 30 min på øyet ila dagen fortsatt. Iallefall hviletid i bhg om ikke annet. Jeg har selv ei på nesten 3 som jeg har sagt at de får se om de får henne til å sove/hvile 30 min, for min del så tilpasser jeg heller leggetid hvis hun har sovet eller ei. 

Men ja, sjekk vitaminer hos legen. Pass på å gi mat med gode næringsstoffer. C-vitamin begrenser jernopptak, d-vitaminer er viktig om vinteren. Å være ute selv om barnet er sliten er jo viktig (dags-/sollys) spesielt nå som det er så lite av det. 

Anonymkode: 101f2...6b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...