AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 Pleier det å være lov å besøke barnehagen en eller to ganger med babyen før datoen han skal begynne? Babyen skal begynne fredag 1. april, men da er jeg bortreist på døgnturnus-jobb, så tenkte om det er vanlig eller om det er lov at jeg f.eks. Drar innom barnehagen på besøk sammen med babyen i 45-60 min f.eks. Den mandagen og onsdagen før han skal begynne den fredagen? Anonymkode: 9482a...d31
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 tror det kommer an på corona sitasjonen, her ville noen foreldre tilvenne barn som skal begynne i Januar, de fikk bekjed om og komme tilbake på nyåret Anonymkode: cce6b...f84 2
Ulrikke Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 Det har vært helt vanlig i de barnehagene jeg har jobbet! Kan ikke garantere at du får akkurat de dagene du ønsker deg, men at det er "lov" til å komme på besøk, ja! Bare ta kontakt med barnehagen noen uker før og hør med dem! 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 Ulrikke skrev (1 time siden): Det har vært helt vanlig i de barnehagene jeg har jobbet! Kan ikke garantere at du får akkurat de dagene du ønsker deg, men at det er "lov" til å komme på besøk, ja! Bare ta kontakt med barnehagen noen uker før og hør med dem! Takk for svar. Ja det spiller ikke særlig rolle når tid før. Lurte bare på ja om det var lov å komme innom en times tid et par ganger før, så jeg får sett barnehagen, snakket med de som jobber der og at sønnen får sett og at jeg får sett hvordan han reagerer. Det var det jeg ikke visste om var lov eller om man måtte vente til datoen det står han begynner, altså om de blir sur om vi kommer på besøk før han begynner. Anonymkode: 9482a...d31
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 Men om du er bortreist dagen han begynner så skal vel far være med ham? Barnet skal vel ha tilvenning? De fleste jobber gir forresten fri 1-2 dager for barnehage-tilvenning. Anonymkode: 2b175...4fb
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men om du er bortreist dagen han begynner så skal vel far være med ham? Barnet skal vel ha tilvenning? De fleste jobber gir forresten fri 1-2 dager for barnehage-tilvenning. Anonymkode: 2b175...4fb Jobber medleverturnus. Har snakket med arbeidsgiver, får ikke fri for å være med barnet på tilvenning i barnehagen. Ja far drar med barnet de dager jeg er bortreist i 4 døgn. Anonymkode: 9482a...d31
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #7 Skrevet 11. desember 2021 Vi tok kontakt med barnehagen og avtalte besøk en måned før oppstart. Det var barnehagen som bestemte tid, etter hva som passet dem. Først var det den vanlige velkomstsamtalen på gulvet, med meg, barnet og pedagogisk leder, der hun fortalte om barnehagen, jeg fortalte om barney og barnet fikk bli trygg på henne. Så avtalte vi besøk igjen en uke senere, der barnet fikk leke ute sammen med de andre, og så to ganger i uka til oppstart, etterhvert uten meg. Dette fungerte veldig bra, og vi fikk aldri noen reaksjon fra barnet. Jeg er sikker på at den lange tiden til å bli trygg på barnehagen og de voksne var viktig. Selvfølgelig var deg også andre faktorer, som at vårt barn er veldig trygg, og den fantastiske kjemien til pedagogisk leder. Det var ikke alle som hadde en like glatt start. Anonymkode: 3d936...bd0
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #8 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Pleier det å være lov å besøke barnehagen en eller to ganger med babyen før datoen han skal begynne? Babyen skal begynne fredag 1. april, men da er jeg bortreist på døgnturnus-jobb, så tenkte om det er vanlig eller om det er lov at jeg f.eks. Drar innom barnehagen på besøk sammen med babyen i 45-60 min f.eks. Den mandagen og onsdagen før han skal begynne den fredagen? Anonymkode: 9482a...d31 Babyen? Anonymkode: 2969a...140
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #9 Skrevet 12. desember 2021 Ja, det er ikke bare lov, det er svært ønskelig ☺️ Hilsen pedagogisk leder Anonymkode: de6ae...b4f 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #10 Skrevet 12. desember 2021 De færreste kjører vel oppstart på en fredag, det er jo veldig uheldig med tanke på tilvenning. Så godt mulig barnet starter en annen dato, snakk med barnehagen du. Og ja, som regel får man komme på en besøksdag først. Anonymkode: 10741...e2d
Luckiness Skrevet 12. desember 2021 #11 Skrevet 12. desember 2021 Bare å høre med barnehagen. Men om du forsøker å bruke det som en eller flere av tilvenningsdagene istedenfor de du har fått tildelt blir det feil. Dagene du har fått tildelt er gjerne nøye planlagt feks med bemanning og hva de skal ta opp og gå gjennom med dere. Så du kan ikke forvente å sende barnet i barnehagen den fredagen som et «normalt» barn som allerede er tilvent. Kanskje heller far kan ta tilvenningsdagene hvis det ikke passer deg? Om ikke bør selvsagt barnet gå foran og du droppe jobbreisen. Du har rett på tilvenningsdager. Et lite besøk på lekeplassen mens avdelingen til barnet er ute, en halvtimes tid inne i avd slik barnet får gjort seg litt kjent et par ganger e.l. er gjerne innafor så lenge man spør barnehagen på forhånd og spør de om hvilken tid det passer best for dem. Vi var en del på lekeplassen i helgene og ettermiddagene før vår begynte i barnehagen. Slik h*n ble vant til området. Så inn vinduene og snakket om hva som var der inne og generelt barnehagehverdagen.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #12 Skrevet 12. desember 2021 Luckiness skrev (2 minutter siden): Bare å høre med barnehagen. Men om du forsøker å bruke det som en eller flere av tilvenningsdagene istedenfor de du har fått tildelt blir det feil. Dagene du har fått tildelt er gjerne nøye planlagt feks med bemanning og hva de skal ta opp og gå gjennom med dere. Så du kan ikke forvente å sende barnet i barnehagen den fredagen som et «normalt» barn som allerede er tilvent. Kanskje heller far kan ta tilvenningsdagene hvis det ikke passer deg? Om ikke bør selvsagt barnet gå foran og du droppe jobbreisen. Du har rett på tilvenningsdager. Et lite besøk på lekeplassen mens avdelingen til barnet er ute, en halvtimes tid inne i avd slik barnet får gjort seg litt kjent et par ganger e.l. er gjerne innafor så lenge man spør barnehagen på forhånd og spør de om hvilken tid det passer best for dem. Vi var en del på lekeplassen i helgene og ettermiddagene før vår begynte i barnehagen. Slik h*n ble vant til området. Så inn vinduene og snakket om hva som var der inne og generelt barnehagehverdagen. Jeg vet ingenting om hvordan det foregår. Får man tildelt tilvenningsdager sier du? Det vet jeg ingenting om? Så de første dagene fra oppstarsdato er tilvenningsdager, og det kan hendr vi ikke får se barnehagen og snakke med de ansatte før første dag han begynner, så må vi heller ta han ut og finne en annen barnehage etter han har begynt dersom det er noe vi ikke liker med opplegget/de ansatte? Anonymkode: 9482a...d31
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #13 Skrevet 12. desember 2021 Luckiness skrev (5 minutter siden): Bare å høre med barnehagen. Men om du forsøker å bruke det som en eller flere av tilvenningsdagene istedenfor de du har fått tildelt blir det feil. Dagene du har fått tildelt er gjerne nøye planlagt feks med bemanning og hva de skal ta opp og gå gjennom med dere. Så du kan ikke forvente å sende barnet i barnehagen den fredagen som et «normalt» barn som allerede er tilvent. Kanskje heller far kan ta tilvenningsdagene hvis det ikke passer deg? Om ikke bør selvsagt barnet gå foran og du droppe jobbreisen. Du har rett på tilvenningsdager. Et lite besøk på lekeplassen mens avdelingen til barnet er ute, en halvtimes tid inne i avd slik barnet får gjort seg litt kjent et par ganger e.l. er gjerne innafor så lenge man spør barnehagen på forhånd og spør de om hvilken tid det passer best for dem. Vi var en del på lekeplassen i helgene og ettermiddagene før vår begynte i barnehagen. Slik h*n ble vant til området. Så inn vinduene og snakket om hva som var der inne og generelt barnehagehverdagen. Faren skal jo være med barnet i barnehagen den fredagen som nevnt lenger opp. Det jeg lurte på var om vi kunne dra å se i barnehagen og snakke med de ansatte/lederen før han begynner eller om alt måtte skje etter offisiell oppstartsdato, slik at hvis det er noe vi ikke liker må vi ta han ut av barnehagen han har begynt i. Tenkte derfor det er bedre å besøke de og snakke med pedagogisk leder/ansatte før han begynner, så man vet opplegget. Skal nevnes det er en montessoribarnehage. Anonymkode: 9482a...d31
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #14 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vet ingenting om hvordan det foregår. Får man tildelt tilvenningsdager sier du? Det vet jeg ingenting om? Så de første dagene fra oppstarsdato er tilvenningsdager, og det kan hendr vi ikke får se barnehagen og snakke med de ansatte før første dag han begynner, så må vi heller ta han ut og finne en annen barnehage etter han har begynt dersom det er noe vi ikke liker med opplegget/de ansatte? Anonymkode: 9482a...d31 Når barnet starter i barnehagen er de første dagene tilvenning, ja. Det er ikke noe opplegg for å teste ut barnehagen slik du beskriver. Du kan for all del ta ut barnet av barnehagen igjen, men da må du jo si opp plassen og søke ny plass. Det kan ta lang tid å få ny barnehageplass og det er oppsigelsestid. Anonymkode: 10741...e2d 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #15 Skrevet 12. desember 2021 Luckiness skrev (8 minutter siden): Bare å høre med barnehagen. Men om du forsøker å bruke det som en eller flere av tilvenningsdagene istedenfor de du har fått tildelt blir det feil. Dagene du har fått tildelt er gjerne nøye planlagt feks med bemanning og hva de skal ta opp og gå gjennom med dere. Så du kan ikke forvente å sende barnet i barnehagen den fredagen som et «normalt» barn som allerede er tilvent. Kanskje heller far kan ta tilvenningsdagene hvis det ikke passer deg? Om ikke bør selvsagt barnet gå foran og du droppe jobbreisen. Du har rett på tilvenningsdager. Et lite besøk på lekeplassen mens avdelingen til barnet er ute, en halvtimes tid inne i avd slik barnet får gjort seg litt kjent et par ganger e.l. er gjerne innafor så lenge man spør barnehagen på forhånd og spør de om hvilken tid det passer best for dem. Vi var en del på lekeplassen i helgene og ettermiddagene før vår begynte i barnehagen. Slik h*n ble vant til området. Så inn vinduene og snakket om hva som var der inne og generelt barnehagehverdagen. Det er ikke en jobbreise. Jeg jobber bare 1 time unna, men jobber på en barnevernsinstitusjon hvor vi bor 4 døgn i gangen. Jeg har hørt med arbeidsgiver og man har ikke rett på fri til tilvenning. Det står på nett også. Det er vanlig at noen får det i det offentlige, men ikke nødvendigvis det private. Lederen min sa jeg ikke får det. Da må jeg ta ferien da. Anonymkode: 9482a...d31
Luckiness Skrevet 12. desember 2021 #16 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg vet ingenting om hvordan det foregår. Får man tildelt tilvenningsdager sier du? Det vet jeg ingenting om? Så de første dagene fra oppstarsdato er tilvenningsdager, og det kan hendr vi ikke får se barnehagen og snakke med de ansatte før første dag han begynner, så må vi heller ta han ut og finne en annen barnehage etter han har begynt dersom det er noe vi ikke liker med opplegget/de ansatte? Anonymkode: 9482a...d31 De kaller det vel gjerne ikke tilvenningsdager. Men vår erfaring, og bekjennes erfaringer, er at det er 2-3 dager satt av til tilvenning/oppstart i barnehagen. Da har gjerne en ansatt ekstra ansvar for oppfølging av barnet og foreldrene de dagene. Ikke sikkert de har økt bemanning, men vil tro de unngår minimumsbemanning eller sørger for vikar ved sykdom på slike dager. Hele dagen til avdelingen er også gjerne lagt opp etter dette. Kanskje unngås det tur den dagen pga en mindre ansatt som skal være tilgjengelig for det nye barnet. De fleste barnehager tar nok imot besøk av barnet i forkant av oppstart. Så lenge en spør de på forhånd. Men da er det nok mer et lite besøk, se seg rundt i avdelingen og uteområdet, slå av en liten prat om barnehagen og barnet med ansatte. Men hvis de har en slags plan for hva som skal gjennomgås ved oppstart vil jeg tro det avventes til oppstartsdagene.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #17 Skrevet 12. desember 2021 Luckiness skrev (Akkurat nå): De kaller det vel gjerne ikke tilvenningsdager. Men vår erfaring, og bekjennes erfaringer, er at det er 2-3 dager satt av til tilvenning/oppstart i barnehagen. Da har gjerne en ansatt ekstra ansvar for oppfølging av barnet og foreldrene de dagene. Ikke sikkert de har økt bemanning, men vil tro de unngår minimumsbemanning eller sørger for vikar ved sykdom på slike dager. Hele dagen til avdelingen er også gjerne lagt opp etter dette. Kanskje unngås det tur den dagen pga en mindre ansatt som skal være tilgjengelig for det nye barnet. De fleste barnehager tar nok imot besøk av barnet i forkant av oppstart. Så lenge en spør de på forhånd. Men da er det nok mer et lite besøk, se seg rundt i avdelingen og uteområdet, slå av en liten prat om barnehagen og barnet med ansatte. Men hvis de har en slags plan for hva som skal gjennomgås ved oppstart vil jeg tro det avventes til oppstartsdagene. Det er en montessoribarnehage med plass til 6 barn. Det er 4 barn der nå. Vi bor utenfor kautokeino. Siden det er en montessoribarnehage var jeg interessert i å besøke de og høre om opplegget før han starter. Jeg tenkte et besøk på tre kvarter for å se lokalet, lekeområdet, hvilke materiell montessori bruker, snakke med leder/ansatte om hvordan montessoripedagogikken er og hvordan opplegget der er ifht. Planer og alt praktisk. Det var det jeg tenkte på. Anonymkode: 9482a...d31
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #18 Skrevet 12. desember 2021 Det kommer nok an på Korona-situasjonen. Anonymkode: fe3db...7ba
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #19 Skrevet 12. desember 2021 Montessoribarnehage i Kauto...?? Hva heter den? Ikke hørt om. 😄 Bare ta kontakt med barnehagen du ts og spør. Går nok fint! Vår barnehage foretrekker at man kommer på besøk så ofte man kan før oppstarten, men under pandemien har det jo vært vanskelig. Men ting kan være helt annerledes i februar/mars! Vår barnehage inviterer nye foreldre/barn til å bli med på tur før oppstart i stedet da. Anonymkode: 96bbc...3e4
Daria Skrevet 12. desember 2021 #20 Skrevet 12. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Siden det er en montessoribarnehage var jeg interessert i å besøke de og høre om opplegget før han starter. Jeg tenkte et besøk på tre kvarter for å se lokalet, lekeområdet, hvilke materiell montessori bruker, snakke med leder/ansatte om hvordan montessoripedagogikken er og hvordan opplegget der er ifht. Planer og alt praktisk. Er ikke dette ting man sjekker opp før man bestemmer seg for barnehage? Det høres litt merkelig ut å ha avtalt startdato og så etterpå skulle begynne å forhøre seg om priser og pedagogisk opplegg i tilfelle dere ikke er fornøyd. Men du må jo bare kontakte barnehagen og spørre, det er ingen her som vet hvordan akkurat den barnehagen stiller seg til ønskene dine. Endret 12. desember 2021 av Daria
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå