AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 Først; når referanser ringes, er man fortsatt i en vurderingsprosess eller har de så og si tatt valget om å tilby jobb? Jeg skjønner det sånn at poenget med å ringe referanser er å få bekreftet at søker er en grei person å jobbe med, eller er det noe mer? Men, ingen angir vel en referanse man ikke kommer godt overens med og som man tror ikke vil gi en god tilbakemelding? Ingen oppgir vel noen som står i fare for å fortelle om alle konflikter og forsentkomminger, og sykefravær får de jo ikke spørre om engang. Så hvis man har snakket med en søker og fått et godt inntrykk fra 1 og 2 og 3 intervju og CVn er grei, er det å ringe en referanse bare en formalitet? Hva spørres om, hva ønsker man å vite fra referansene? Anonymkode: bcd02...555
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 Vurderingsprosess. Sjefen vår har intervjuet flere personer, likt dem, men fått rare / dårlige beskjeder fra referanser, så... Anonymkode: 1f886...3e9 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 Fravær. Noe en referanse (om referanse er tidligere sjef), burde opplyse om. Og om ikke noen ønsker å ha siste sjef som referanse, burde det ringe noen bjeller hos ev framtidig arbeidsgiver. Vet at min tidligere sjef var ærlig på dette og det gjorde at noen ikke fikk jobben de hadde søkt på. Anonymkode: 6ec77...afe 5
Fjaselina Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 Referanser bør vere ærlige. Og ikkje noverande arbeidsgiver, det er for lett å lyge bittelitt for å enten bli kvitt ein uønska medarbeider, eller halde på ein god arbeidstaker. Eg har spurt om samarbeidsevner, om vedkommende hadde fått jobb i samme firma igjen, eller om dette er ein person eg bør tilby jobb. Heldigvis har eg fått ærlige tilbakemeldinger. Brukar å fortelle litt om kva jobb det er snakk om, og kva type person eg treng, og be om ærlige kommentarer. Eg oppfordrer alltid til å snakke med referanser, minst 2 angående kvar aktuelle søker. 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 Min sjef brukte å lyve (gav dårlig referanser) for å beholde meg, hvis ikke havna jeg til konkurrenten… Anonymkode: 2f848...542 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fravær. Noe en referanse (om referanse er tidligere sjef), burde opplyse om. Og om ikke noen ønsker å ha siste sjef som referanse, burde det ringe noen bjeller hos ev framtidig arbeidsgiver. Vet at min tidligere sjef var ærlig på dette og det gjorde at noen ikke fikk jobben de hadde søkt på. Anonymkode: 6ec77...afe Men de har ikke lov til å spørre om fravær og heller ikke spørre på måter som fremprovoserer informasjon om fravær, så driver sjefen din og kaster folk under bussen med vilje da eller? Anonymkode: bcd02...555 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #7 Skrevet 11. desember 2021 Vi ringer referanser til alle som blir innstilt (normalt blir tre stk innstilt), sånn at vi er trygge på de neste på lista om nr 1 takker nei. Ikke tillegg ringer vi på de vi er i tvil om vi skal innstille vedkommende eller ikke. Vil tro dette er vanlig de aller fleste steder. De aller fleste referansene vi innhenter er positive, men noe av poenger er å finne ut av om de passer i akkurat denne jobben (og ikke bare er en flink person generelt). Hvis man spør de riktige spørsmålene får man ofte et hint om at personen ikke passer til jobben, uten at referansen nødvendigvis har sagt noe negativt (men heller beskrevet noe annet enn det vi er ute etter). Anonymkode: 1bba1...8bf 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #8 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Vurderingsprosess. Sjefen vår har intervjuet flere personer, likt dem, men fått rare / dårlige beskjeder fra referanser, så... Anonymkode: 1f886...3e9 Hvilke beskjeder har det vært? Anonymkode: bcd02...555
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #9 Skrevet 11. desember 2021 Jeg jobber som styrer og vi bruker referanser i vurderingsprosessen. Vi spør som regel om referanse fra sist arbeidsplass (styrer og ped.leder). Spørsmålene vi spør etter er fravær, arbeidsinnsats, medmenneskelighet, hvordan personen behandler sine kolleger, spør om eksempler (mange forteller om historier fra arbeidsplassen, som vi ønsker å få bekreftet av tidligere arbeidsgiver). Anonymkode: dd56e...854
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #10 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg jobber som styrer og vi bruker referanser i vurderingsprosessen. Vi spør som regel om referanse fra sist arbeidsplass (styrer og ped.leder). Spørsmålene vi spør etter er fravær, arbeidsinnsats, medmenneskelighet, hvordan personen behandler sine kolleger, spør om eksempler (mange forteller om historier fra arbeidsplassen, som vi ønsker å få bekreftet av tidligere arbeidsgiver). Anonymkode: dd56e...854 Du har ikke lov til å stille spørsmål om helsesituasjon eller stille spørsmål som på noen måte kan tilegne deg informasjon rundt søkerens helsesituasjon i følge arbeidsmiljøloven, som da fravær fra jobb faktisk gjør, og velger likevel å spørre om fravær? Anonymkode: bcd02...555 28
Anim92 Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg jobber som styrer og vi bruker referanser i vurderingsprosessen. Vi spør som regel om referanse fra sist arbeidsplass (styrer og ped.leder). Spørsmålene vi spør etter er fravær, arbeidsinnsats, medmenneskelighet, hvordan personen behandler sine kolleger, spør om eksempler (mange forteller om historier fra arbeidsplassen, som vi ønsker å få bekreftet av tidligere arbeidsgiver). Anonymkode: dd56e...854 Oj, du spør om noe som faktisk ikke er lov å spørre om? Fravær er no-go. Hadde du ringt meg hadde du fått passet påskrevet, og fått høre det for å si det sånn. Hadde ansett både den som ringer og arbeidsplassen som man representerer som utrolig useriøs. Alle andre ting du ramser opp er fint det, men fravær ikke greit. Endret 11. desember 2021 av Anim92 17
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #12 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvilke beskjeder har det vært? Anonymkode: bcd02...555 Det som var rart er at flere referanser enten aldri svarte på telefon eller nummeret ikke var i bruk 🧐 To ganger sa referansene «hæ, hvem snakker du om, jeg kjenner han ikke». Folk bør altså sjekke hvem de bruker som referanser. Anonymkode: 1f886...3e9 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #13 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Du har ikke lov til å stille spørsmål om helsesituasjon eller stille spørsmål som på noen måte kan tilegne deg informasjon rundt søkerens helsesituasjon i følge arbeidsmiljøloven, som da fravær fra jobb faktisk gjør, og velger likevel å spørre om fravær? Anonymkode: bcd02...555 Neida, de har ikke lov til å spørre om det, men de spør, gjerne på en annen måte. «Er det noe du mener vi bør vite...?» Anonymkode: 1f886...3e9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #14 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som var rart er at flere referanser enten aldri svarte på telefon eller nummeret ikke var i bruk 🧐 To ganger sa referansene «hæ, hvem snakker du om, jeg kjenner han ikke». Folk bør altså sjekke hvem de bruker som referanser. Anonymkode: 1f886...3e9 Det kan jeg være enig i at er ganske rart ja 😬 Anonymkode: bcd02...555
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #15 Skrevet 11. desember 2021 Er selv arbeidsgiver og referansene er viktig for å finne mer ut om vedkommende. Fravær og helseproblemer er viktig å vite om, da mye sykdom/fravær skaper hodepine og er dyrt. Jeg ønsker også å vite noe om kjønn på partneren til arbeidstaker, men dette er ikke noe alle vil svare på. Anonymkode: a1ad5...9e6 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #16 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er selv arbeidsgiver og referansene er viktig for å finne mer ut om vedkommende. Fravær og helseproblemer er viktig å vite om, da mye sykdom/fravær skaper hodepine og er dyrt. Jeg ønsker også å vite noe om kjønn på partneren til arbeidstaker, men dette er ikke noe alle vil svare på. Anonymkode: a1ad5...9e6 Altså trollingen er så åpenbar at jeg ikke skjønner at du gidder engang 🙃 Anonymkode: bcd02...555 31
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #17 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er selv arbeidsgiver og referansene er viktig for å finne mer ut om vedkommende. Fravær og helseproblemer er viktig å vite om, da mye sykdom/fravær skaper hodepine og er dyrt. Jeg ønsker også å vite noe om kjønn på partneren til arbeidstaker, men dette er ikke noe alle vil svare på. Anonymkode: a1ad5...9e6 Hvorfor i all verden skal du vite kjønn på partneren?? Hadde noen ringt meg og spurt om det, hadde jeg virkelig satt deg på plass. Det samme gjelder helseproblemer og fravær. Anonymkode: 7db3b...090 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #18 Skrevet 11. desember 2021 Vi ringer alltid referanser før vi gir tilbud, og da som regel til den vi har innstilt til nr 1. referansesjekken handler for vår del om å få verifisert en inntrykk. Så om referansene sier bra eller dårlige ting om kandidaten spiller ikke så stor rolle, men det gir oss en sjanse til å bekrefte inntrykk og hypoteser vi har dannet oss i intervjuørosessen. Dersom det er stort sprik mellom vårt inntrykk og referansene sin beskrivelse, så kan det være vi tar en runde til for å avklare. Anonymkode: eaca3...d55 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #19 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men de har ikke lov til å spørre om fravær og heller ikke spørre på måter som fremprovoserer informasjon om fravær, så driver sjefen din og kaster folk under bussen med vilje da eller? Anonymkode: bcd02...555 Anim92 skrev (29 minutter siden): Oj, du spør om noe som faktisk ikke er lov å spørre om? Fravær er no-go. Hadde du ringt meg hadde du fått passet påskrevet, og fått høre det for å si det sånn. Hadde ansett både den som ringer og arbeidsplassen som man representerer som utrolig useriøs. Alle andre ting du ramser opp er fint det, men fravær ikke greit. Men de spør om fravær... Anonymkode: 1f886...3e9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #20 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men de spør om fravær... Anonymkode: 1f886...3e9 Hvis arbeidsgiveren jeg søker jobb hos ikke engang har grunnleggende kunnskap om arbeidsmiljøloven og tar seg ulovlige rettigheter på min bekostning allerede før jeg har fått jobben så tenker jeg at det uansett ikke er en plass jeg ønsker å jobbe. Anonymkode: bcd02...555 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå