AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 Har sammen med min bror arvet aksjeandel i et firma hvor det også er en annen aksjonær. Min bror vil ikke ha noe med firma å gjøre, og ønsker derfor å bli kjøpt ut. Jeg derimot har et mer personlig forhold til firma. Vil derfor bli ansatt å ta over enkelte arbeidsoppgaver som avdøde hadde for å forhindre at firmaet går konkurs. Er det noen som har noen gode råd til hvordan vi kan løse dette til det beste for alle? Er det mulig å dele aksjen i to, slik at firmaet kan kjøpe ut min bror og at jeg da blir aksjonær med halve aksjen. Anonymkode: 3f8cf...081
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 Jeg skjønner ikke helt dette. Du og din bror har arvet en aksjeandel eller en aksje? Kan ikke du bare kjøpe din brors andel av aksjen(e)? Anonymkode: 079d2...cc8
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #3 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg skjønner ikke helt dette. Du og din bror har arvet en aksjeandel eller en aksje? Kan ikke du bare kjøpe din brors andel av aksjen(e)? Anonymkode: 079d2...cc8 Nei, har ikke råd til å kjøpe han ut for over 500 000. Anonymkode: 3f8cf...081
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #4 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg skjønner ikke helt dette. Du og din bror har arvet en aksjeandel eller en aksje? Kan ikke du bare kjøpe din brors andel av aksjen(e)? Anonymkode: 079d2...cc8 Vi har har arvet en aksjeandel, altså eierandel. Anonymkode: 3f8cf...081
Nymerïa Skrevet 12. desember 2021 #5 Skrevet 12. desember 2021 Det er noen regler om at selskapet kan kjøpe egne aksjer https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2020/aksjer--realisasjon/A-5.015/A-5.019/ Men dette bør du ta med en advokat i selskapsrett eller en revisor. Det kan bli fryktelig dyrt å ta i mot råd fra fremmede på nett. 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #6 Skrevet 12. desember 2021 NymeriaRhoynar skrev (5 minutter siden): Det er noen regler om at selskapet kan kjøpe egne aksjer https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2020/aksjer--realisasjon/A-5.015/A-5.019/ Men dette bør du ta med en advokat i selskapsrett eller en revisor. Det kan bli fryktelig dyrt å ta i mot råd fra fremmede på nett. Ja må ha profesjonell hjelp for at det skal bli riktig selvfølgelig, men tenkte å høre her først om det er noen som har vært borti det samme og har noen råd så lenge. Anonymkode: 3f8cf...081
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå