Gå til innhold

Hvordan er grunnskolelærer utdanningen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1-7 klasse, er det tøft? Mye pensum osv? Lurer på om hvordan dere får/fikk tid til å studere i løp med praksis perioden. 

Anonymkode: 3ac2d...a78

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke tatt utdanningen, men min søster er lærer og jeg tror nok at det er mye tøffere å stå i jobb enn å studere til å bli lærer. Ikke for å ta motet fra deg, mente bare at hvis du er motivert til å undervise, så klarer du utdanningen helt fint. Ikke så mye pensum som det er på en del andre studier 🙂 

Anonymkode: b17b9...d98

Skrevet

Ingen problem. Har barn og jobber 100%. Jeg er ferdig til våren. 

Anonymkode: e9e62...411

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ingen problem. Har barn og jobber 100%. Jeg er ferdig til våren. 

Hvor gammel er du hvis jeg får lov å spørre :)

Skrevet

Det er helt greit. De fleste jobbet mye ved siden. Man har 3 ukers praksis hvert semester, da er det ofte lett å få vikartimer ved de skolene i ettertid. Vinn vinn å undervise mens man studerer til lærer, man får mye gratis lærdom og flere knagger å henge pensum på.

Som noen over skriver, selve yrket er svært krevende. Studiet er veldig overkommelig sammenlignet med det som venter i etterpå. Vil anbefale deg å prøve en tid som vikarlærer før du hopper på studiet, så du hvert fall har litt innblikk i hva yrket innebærer. 

Anonymkode: 49112...6d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor gammel er du hvis jeg får lov å spørre :)

Akkurat fylt 30 år :) Det er veldig givende å jobbe som lærer. Under utdannelsen anbefaler jeg å ta noen vikartimer på en skole dersom du har mulighet til det. Jeg jobber som lærer (adjunkt) 70 % og 30 % i en salong (på kveldstid). De fleste jeg studerer med jobber en del. Det er lurt å prøve seg ut i yrket før du starter på utdannelsen, evt å starte med vikartimer tidlig i studiet. Yrket er ikke for alle, men jeg simpelten elsker det! 😁

Skrevet

Takk for mye svar her. Hvilken type jobb er det de fleste jobber som under studiet? Er det kveldsjobber? Føler det vil være vanskelig å blande typisk 08:00 - 16:00 jobb med GLU utdanningen, ettersom studiet har er en del obligatorisk oppmøte. 

Skrevet

Det er mange som jobber i butikk :)

Skrevet

Nå er det noen år siden jeg var ferdig med lærerutdanning, men jeg kan hvertfall si at den IKKE forbereder deg på jobben! Jeg jobbet mye som vikar under utdanning, hadde god kapasitet til det og følte meg godt forberedt. La meg si det slik at det forberedte meg på undervisningsdelen av jobben, men at det bare er en bit av hele "bildet" (og dessverre ikke den biten som kommer til å kreve mest av deg). Det er lurt å tenke lenger enn om det er mye eller lite pensum/arbeid i studietida.

Anonymkode: 27ff9...1f6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Takk for mye svar her. Hvilken type jobb er det de fleste jobber som under studiet? Er det kveldsjobber? Føler det vil være vanskelig å blande typisk 08:00 - 16:00 jobb med GLU utdanningen, ettersom studiet har er en del obligatorisk oppmøte. 

Ofte en fridag i uka, eller en dag man er ferdig klokka 10. Event. 2 korte dager til 10-11, i uka. Da kan man jobbe som lærervikar/ skoleassistent etter skoleslutt, fra 11/12-2, og på SFO. Må jo og si at mange "skulket" en del timer for å heller gå på jobb. Man lærer seg å prioritere, og man har ulike studieteknikker. Det er og en del gruppearbeid på GLU, da kan man f.eks legge opp til en langdag med gruppa og så heller ta fri når det er satt opp gruppearbeid dagen etter. Så går man heller på jobb da. Er jo og korte semester, ofte ferdig rundt 20 nov., da er det kun lesing og eksamen igjen. Og på våren var ofte oppmøtedelen av studie ferdig i midten av mai. Så man har mye tid til å jobbe utenom. Men da må man jo selvsagt ikke henge bakpå med lesing/ innleveringer.

Vil og anbefale annet arbeid med barn som støttekontakt og avlastningsbolig. Dette er relevant erfaring, samt nyttig på CVen.

Skrevet

En annen viktig ting, mange ikke tenker på er at om du jobber i kommunen bygger du opp din ansiennitet for når du går ut i jobb som ferdigutdannet lærer. I stedet for å starte på 0 år, kan du kanskje starte på 2-4 års ansiennitet. Det utgjør noen tusen ekstra i året! Du får altså langt mer igjen for å samle timer på skole/kommunal avlastningsbolig enn å jobbe kveldstid i en sportsbutikk (slik noen selvsagt gjorde).

Ei på studiet var helsefagarbeider og hadde jobbet 13 år i bofellesskap for psykisk utviklingshemmede. Når hun gikk ut som lærer startet hun dermed med 16 års ansiennitet og tjente derfor nesten 100.000 mer en mange av sine studievenner. 

• Liker 2
Skrevet

Pleier de fleste studentene å lese gjennom hele pensum før eksamen i GLU? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 22.43):

En annen viktig ting, mange ikke tenker på er at om du jobber i kommunen bygger du opp din ansiennitet for når du går ut i jobb som ferdigutdannet lærer. I stedet for å starte på 0 år, kan du kanskje starte på 2-4 års ansiennitet. Det utgjør noen tusen ekstra i året! Du får altså langt mer igjen for å samle timer på skole/kommunal avlastningsbolig enn å jobbe kveldstid i en sportsbutikk (slik noen selvsagt gjorde).

Ei på studiet var helsefagarbeider og hadde jobbet 13 år i bofellesskap for psykisk utviklingshemmede. Når hun gikk ut som lærer startet hun dermed med 16 års ansiennitet og tjente derfor nesten 100.000 mer en mange av sine studievenner. 

Oi, dette visste jeg ikke! Det er noe man bør ta med seg. Gjelder dette alle stillinger så lenge det er i kommunen? Og må man da jobbe i samme kommune før og etter endt utdanning?

(ikke ts, men vurderer selv GLU)

Anonymkode: 9ee47...146

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 21.07):

1-7 klasse, er det tøft? Mye pensum osv? Lurer på om hvordan dere får/fikk tid til å studere i løp med praksis perioden. 

Praksisperioden er som flere andre påpeker gjerne bare 3 uker hvert semester. Stort sett er det knyttet en større oppgave til praksisen som skal ferdigstilles etterpå, men det er oftest ikke noe mer skolearbeid under praksis. Jeg går samlingsbasert, og enkelte perioder er det mye skolearbeid, andre ganger lite, så det er gode muligheter for å jobbe ekstra på skolen når det er litt mindre skolearbeid. Det er en del pensum, enkelte fag er tøffere enn andre, men det kommer vel an på dine forutsetninger og skolen du går på.

Anonymkode: 6a864...afa

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oi, dette visste jeg ikke! Det er noe man bør ta med seg. Gjelder dette alle stillinger så lenge det er i kommunen? Og må man da jobbe i samme kommune før og etter endt utdanning?

(ikke ts, men vurderer selv GLU)

Anonymkode: 9ee47...146

Kun i samme kommune ja, så ikke aktuelt for alle..

Anonymkode: be4f4...215

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kun i samme kommune ja, så ikke aktuelt for alle..

Anonymkode: be4f4...215

Nei, det er slettes ikke bare i samme kommune. Det gjelder alle kommuner i hele Norge :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...