Heisan Skrevet 12. oktober 2005 #1 Skrevet 12. oktober 2005 Heisan Var på GU i dag og fikk beskjed om å sette i gang, hvis jeg vil ha barn pga av en stor muskelknute på livmora. Nå er det sånn at typen min har vært syk og gått på kortison i mange mnd. Det er ca et år siden han slutta. Har hørt at det kan ta ca 2 år før kortisonet er ute av kroppen, og at dette kan påvirke sædkvaliteten og i verste fall føre til skader på barnet.. Noen som vet noe om dette?
Iceglow Skrevet 12. oktober 2005 #2 Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Jeg vil tro det er andre her som kan svare deg bedre, men en ting som kan hjelpe på å finne ut noe er om du gir litt mer konkret info om hvilken type kortisonbehandling han har fått. Er det sprøyter, salver eller noe annet? Men ang muskelknuten, kan ikke den opereres bort? Det jeg klarer å finne på et raskt søk på google og felleskatalogen er dette: Langvarig kortikosteroidterapi kan hemme spermatogenesen (redusert produksjon, samt gi nedsatt mobilitet av sædcellene) Om jeg da forstår dette rett så er det mulig at han har nedsatt fruktbarhet i en periode. Svake sædceller kan i enkelte tilfeller forårsake SA, men så vidt jeg kjenner til å er faren for at det blir FØDT et barn med skader ikke særlig øket selv om sædcellene er svekket. Hva med å få sjekket han først som sist? Endret 12. oktober 2005 av Iceglow
Liten og søt Skrevet 12. oktober 2005 #3 Skrevet 12. oktober 2005 Hei !!! jeg brukte mye kortison i salve form og medesinsk form i mange år før jeg ble gravid, jeg sluttet med medikamentene et halvt år før jeg ble gravid, men jeg brukte salver med mye kortison hele svangerskapet. Vi fikk en velskapt gutt!!! Det eneste jeg gjorde var å gå oftere til svangerskaps kontrol Uansett ville jeg rådført meg med legen min før jeg ble gravid , det gjorde jeg. Jeg ønsker deg lykke til med alt!!!
Heisan Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter #4 Skrevet 13. oktober 2005 Takk både Iceglow og Liten og søt Typen fikk kortison i tablettform,vet ikke helt hva slags type, men jeg følger ditt råd Iceglow, sender'n til legen og får det sjekket. Når det gjelder muskelknuten anbefalte legen meg å prøve først, da arr etter operasjon kan føre til de samme problemene under graviditet som selve knuten.. Så flott at alt gikk bra for dere Liten og søt, gleder meg fært til å komme i gang, selv om det er mye å tenke på..
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #5 Skrevet 13. oktober 2005 Ønsker deg masse lykke til på veien Hilsen liten og søt (har visst glemt å logge med inn!!!)
Gjest Xavia Skrevet 13. oktober 2005 #6 Skrevet 13. oktober 2005 Vet du hvor stor muskelknuten din er? Jeg fikk påvist muskelknute i forrige svangerskap, og det endte dårlig. Alt vi ønsker oss er en liten en, men er fryktelig redd for at det samme skal skje igjen...
Heisan Skrevet 13. oktober 2005 Forfatter #7 Skrevet 13. oktober 2005 Hei Xavia, uff da, fjernet du den da eller, hvor stor var den? Min er ganske stor; 10x9x7 cm! Har dere begynt å prøve igjen da eller?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2005 #8 Skrevet 13. oktober 2005 Merkelig at jeg ikke har fått beskjed av min lege om faren ved bruk av kortison da... Jeg har fått det flere ganger, og jeg er jo i en alder hvor mange får barn... :klø:
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2005 #9 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg har gått på kortison i 9 år, har en velskapt gutt på 4 år. Er avhengig av og ta disse tablettene, og måtte derfor ta de når jeg gikk gravid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå