Gå til innhold

Jeg vil ikke spise mer enn f.eks ett pizzastykke når jeg skal skeie ut

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg vendt meg så til mindre porsjoner at når jeg først skal kose meg litt ekstra f.eks at vi bestiller pizza på døra så kjenner jeg at jeg når min limit etter kun ett stykke. Og samboer og familie blir oppgitt over meg og sier jeg må da spise mer!! 

Men jeg har faktisk kommet til "ikke sulten" etter kun ett stykke. Samboer sier at det er ekstremt og at det ikke er bra det jet driver med. 

Er det ekstremt av meg? Eller er dette normalt og helt ok når man har lært seg å spise sunnere og mindre porsjoner? Håper noen kan svare!

Anonymkode: 47bfc...e4e

Videoannonse
Annonse
Gjest rampenissen72
Skrevet

Det er ikke ekstremt. Du er kjempe flink! Og jeg er stolt av deg! 

Skrevet

Jeg synes det høres rart ut å bli mett av kun ett pizzastykke, men det kommer jo også an på hvor mye du spiser resten av dagen

Anonymkode: e5d28...549

• Liker 18
Skrevet

Viktigste er vel om du er normalvektig og at du får i det alt du trenger av næringsstoffer. Hvor mange pizzastykker du spiser forteller lite om helsa di. Men det kan jo virke som at de er bekymret for ditt forhold tll mat. Har du slanket deg/ bevisst gått ned i vekt? 

• Liker 7
Skrevet

Jeg regner med at du spiser andre ting i løpet av dagen, og da ser jeg ikke problemet med å bare spise ett pizzastykke til middag hvis det er nok for deg. Jeg tror det er mer farlig hvordan vi alle ser ut til å glemme å lytte til kroppen vår! 

Anonymkode: f8d14...394

• Liker 4
Skrevet

Et pizzastykke av en Pizzabakeren- eller Peppespizza er et passe måltid når man tenker på mengde man faktisk trenger. 

Anonymkode: c495e...7ff

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg synes det høres rart ut å bli mett av kun ett pizzastykke, men det kommer jo også an på hvor mye du spiser resten av dagen

Anonymkode: e5d28...549

Jeg spiser knekkebrød med sunt pålegg, og til dessert mye grønnsaker. Drikker melk, spiser fisk. Drikker mye vann. Men jeg har vent meg til små porsjoner ca hver 3e time. Og da kan et stort oppskjært pizzastykke med massssse ost og tykk bunn være ganske mektig for met faktisk og jeg ville blitt ubehagelig mett etter 2 sånne stykker. Spesielt hvis jeg unner meg et glass brus i tillegg 

Raven.Writingdesk skrev (27 minutter siden):

Viktigste er vel om du er normalvektig og at du får i det alt du trenger av næringsstoffer. Hvor mange pizzastykker du spiser forteller lite om helsa di. Men det kan jo virke som at de er bekymret for ditt forhold tll mat. Har du slanket deg/ bevisst gått ned i vekt? 

Jeg har alltid vært kraftig, og har gått sakte ned i vekt over et halvår med hjelp av bedte kosthold, mindre porsjoner, kutte ut søtt og trening. 

Det er bare at det er vel kontrastfylt for de å se at jeg nå nøyer meg med ett stykke når jeg tidligere kunne ete halve. Men de forstår ikke eller vil hvertfall ikke forstå det jeg sier om at magesekken min nå er vant til mindre mat. Gruer meg til jul og all den julematen ! 😧og kommentarer....

Gjest På druen
Skrevet

Ekstremt og ikke bra? Du gjør tvert imot helt riktig og er fornuftig. 

Skrevet
På druen skrev (Akkurat nå):

Ekstremt og ikke bra? Du gjør tvert imot helt riktig og er fornuftig. 

Tusen takk 😍 

Skrevet (endret)

Synes overhodet ikke det er ekstremt. Stykkene fra pizzabakeren feks er jo store. Jeg blir også mett av det, og jeg har 19 i BMI. Med andre ord ser jeg på det som helt naturlig mengde. Men skal sies at jeg elsker pizza da, så hvis jeg først spiser det presser jeg i meg mer enn ett, men ikke mer enn to. Likevel vil jeg foretrekke oppkuttet salat ved siden av framfor stykke nr. To. Og det handler ikke kun om kalorier, men den type metthetsfølelse som er god, og den som er tung og dårlig. 

Nå har jo jeg en spiseforstyrrelse da så jeg har jo et usunt forhold til mat, men jeg tenker at det betyr ikke at du har det bare fordi ett stykke er nok. Det som er usunt er jo å spise halve pizzaen. Du er jo flink. 

Og angående at du gruer deg til jul så husk at de få dagene der de ødelegger ikke mye. Du trenger ikke forsyne deg to ganger til middag, du kan ta en halv eller kvart porsjon dessert, eller droppe den helt, du må ikke drikke øl og akevitt osv. Samtidig som at du faktisk kan kose deg med en porsjon til middag, du kan nyte litt dessert, du kan drikke brus, eller unne deg ett glass vin til maten, ta en pepperkake til kaffen osv. Det kan du gjøre disse dagene. Det finnes en middelvei mellom å spise til man sprekker og det å kose seg, men fortsatt i en slik mengde at det ikke tar mer enn to uker inn i januar så er julevekta borte. Det må ikke være 3 kg opp. :)

Men jeg forstår deg godt. Jeg gruer meg også til alt av selskaper og alle fristelser, men jeg forsøker å gjøre slik som nevnt over og det lille jeg da legger på meg i jula blir jeg kvitt veldig raskt. 

Endret av Purple_Pixiedust
Skrevet

1-2 pizzastykker for ei voksen dame høres helt vanlig ut. 

Anonymkode: 4d4b7...2f2

Skrevet

Du skriver i trådtittel at du ikke vil, men i tråden at du ikke orker mer. Dette er to vidt forskjellige ting. Jeg skeier også ut på feks lørdager, da spiser jeg det jeg vil og har litt godis og sånn. Jeg blir også veldig mett av det og orker ikke mer. Men det er ikke det at jeg ikke vil. Får bittelitt inntrykk av at dette er en tvangshandling. Pass på å ikke bli spiseforstyrret. 

• Liker 9
Skrevet

Jeg blir også mett på ett stykke, etter to er jeg så mett at det er ubehagelig.

Anonymkode: 68331...034

Gjest Anonym373
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nå har jeg vendt meg så til mindre porsjoner at når jeg først skal kose meg litt ekstra f.eks at vi bestiller pizza på døra så kjenner jeg at jeg når min limit etter kun ett stykke. Og samboer og familie blir oppgitt over meg og sier jeg må da spise mer!! 

Men jeg har faktisk kommet til "ikke sulten" etter kun ett stykke. Samboer sier at det er ekstremt og at det ikke er bra det jet driver med. 

Er det ekstremt av meg? Eller er dette normalt og helt ok når man har lært seg å spise sunnere og mindre porsjoner? Håper noen kan svare!

Har du historie med spiseforsyrrelser ? Legger du mye tanker og følelser rundt mat inntak ?

Gjest Anonym373
Skrevet
rampenissen72 skrev (23 timer siden):

Det er ikke ekstremt. Du er kjempe flink! Og jeg er stolt av deg! 

Stolt av evne til å  ikke spise ?

Skrevet

Spiser alltid en pose ruccula eller en pose babyspinat og 1/4 grandios 4x  Cheese stykke pizza selv. Tørker av fettet men kjøkken papir. Spiser pizza 1 gang i uka. Går ned 1,4 kg. i uka. 

Anonymkode: 56471...400

Skrevet

For meg høres det veldig lite ut. Kan fint spise en halv pizza selv. Tror faktisk ikke jeg kjenner noen kvinner som faktisk blir mett av ett pizzastykke. 

• Liker 11
Gjest Dævendøtte
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

1-2 pizzastykker for ei voksen dame høres helt vanlig ut. 

Anonymkode: 4d4b7...2f2

Ops, bare jeg som klarer å trøkke i meg en hel stor pizza 😮 ??

Skrevet
Dævendøtte skrev (2 minutter siden):

Ops, bare jeg som klarer å trøkke i meg en hel stor pizza 😮 ??

Hadde klart det jeg også. Men "nøyer" meg med en halv🤭

• Liker 4
Gjest Dævendøtte
Skrevet
Hannah80 skrev (Akkurat nå):

Hadde klart det jeg også. Men "nøyer" meg med en halv🤭

Godt å høre :) Jeg sliter med å nøye meg med mat, jeg har en tendens til å spise til jeg sprekker.

Er normalvektig, men det er takket være aktivitetsnivået mitt, trener mye fordi jeg da kan spise mye ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...