Gå til innhold

Hva betyr egentlig begrepet aleneforsørger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en definisjon? Fra tid til annen er det historier i media om aleneforsørger som sliter økonomisk. 

Men betyr det at de har hovedansvar for barn helt uten barnebidrag, eller betyr det at de har barnene boende men kanskje får barnebidrag og annen støtte fra den andre foreldren? 

Anonymkode: f5d5e...d01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aleneforsørger betyr at man har hovedomsorgen for ett eller flere barn alene. Mange som går under denne definisjonen får barnebidrag, men mange får ikke barnebidrag fra far (men gjerne minstebidrag fra nav). Barnefar her er ufør og regnes ikke som bidragspliktig. Jeg synes det er helt sprøtt at han kan «slippe unna», jeg kunne ikke akkurat sagt «Ånei, nå har jeg lite lønn/trygd, nå vil jeg ikke betale for det barnet trenger». 

Anonymkode: 2327c...1a5

Skrevet

Jeg er alenemamma/aleneforsørger for 1 av barna mine. Egentlig så og si alle sammen. Pga en far som har 0 kontakt og 1 far som avlyser samvær ganske ofte. Får bidrag og barnetrygd fra staten for alle sammen siden ingen av fedrene er i jobb. Ja, så flink var jeg til å finne partner de gangene.. Men men, vi koser oss vi, barna og jeg. Så får de andre leve sitt liv. 

Det er tungt økonomisk når alle utgifter skal så på en person, så er veldig glad de ordningene fins. For hovebyrden står jo på meg, det er jo langt mer enn kun mat, klær og sko barn trenger. Det skal jo dekke opp for at de har et sted å bo, strøm, utgifter til aktiviteter de ønsker å gå på (og det er viktig for det sosiale og den fysiske og psykiske helsen deres), forsikringer osv +++

Så det er klart vi kanskje kan slite litt mer enn personer der man er 2. Men økonomisk sett så har jeg det bedre nå enn da jeg var med fedrene. Siden de ikke forstod viktigheten av å ikke bruke alle pengene på én gang på ting de selv ville ha og bruke penger på.. 

Anonymkode: 9b0ef...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...