Gå til innhold

Strikkehjelp; forstykke og bakstykke


dillyduzit

Anbefalte innlegg

Jeg ble hektet på strikking. Uheldigvis bor jeg 3 timer unna mamma som også ble bitt av basillen for noen år siden, så jeg får dessverre ikke spurt om hjelp. 

Jeg har nå lyst å prøve meg å lære å strikke gensere hvor du skal strikke forstykke og bakstykke, men jeg faller meg litt blind i diverse oppskrifter og skjønner ikke helt hvordan jeg skal begynne. Hittil har jeg klart fint å strikke x antall Louisiana og Novice gensere, men hadde jo vært supermorsomt å kunne strikke andre også. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strikking er gøy :) Hva er egentlig spørsmålet ditt? 

Anonymkode: ca4ed...0bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på genser som du strikker ovenfra og ned også deler inn i for og bakstykke? 

Da kan jeg tipse deg om Kelly-genser fra Sandnes :) Den tenkte jeg å strikke, utrolig fin. Strikkes i en tråd double sunday og en tråd tynn silk mohair fra Sandnes. Jeg har kjøpt ei annen farge en på bildet, tenkte å strikke i fargen eikenøtt (ei slags brunfarge)

image.thumb.jpeg.bcb1cee32bc338e098410918b25ff413.jpeg
https://www.strikkehula.no/ny-pakkelosning/sandnes-garn/dame/kelly-genser-double-sunday-edition.html

Tuvas lamullgenser fra Rauma strikket jeg i høst, den er også kjempefin, strikkes ovenfra og ned og i et utrolig godt garn, strikkes med to tråder; en tråd lammeull og en tråd plum 

image.thumb.jpeg.39cbfeca19d551de96f56880bd15e911.jpeg

https://www.strikkehula.no/ny-pakkelosning/rauma-garn/dame/tuvas-lamullgenser.html

Kelly-genser med splitt står på ønskelista mi, den er fra Sandnes og strikkes ovenfra og ned, 

image.thumb.jpeg.21c470371f4c127607b0203bb663ca00.jpeg

https://www.strikkehula.no/ny-pakkelosning/sandnes-garn/dame/kelly-genser-med-splitt.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, tenker hovedsakelig ovenfra og ned (og ved en senere anledning nedenifra og opp) prøver å lese, finne videoer men jeg får det bare ikke inn. Tuvas Lamullgenser var ikke en dum en, venter på oppskriften på Marble Sweater fra Petite, men har en stygg følelse på at den strikkes med bakstykke og forstykke :x 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dillyduzit skrev (9 timer siden):

Yes, tenker hovedsakelig ovenfra og ned (og ved en senere anledning nedenifra og opp) prøver å lese, finne videoer men jeg får det bare ikke inn. Tuvas Lamullgenser var ikke en dum en, venter på oppskriften på Marble Sweater fra Petite, men har en stygg følelse på at den strikkes med bakstykke og forstykke :x 

Den genseren venter jeg også på, ser så fin ut! 

Det er ikke vanskelig å strikke nedenfra og opp (jeg lærte det først, så da jeg skulle strikke min første genser ovenfra og ned så gruet jeg meg litt og trodde ikke jeg kom til å få det til, men det var ikke vanskelig :) ) , da strikker du bolen først til ønsket/oppgitt lengde, legger den tilside og strikker begge ermene. Når ermene er ferdige så puttet du de inn på samme pinne som bolen, også begynner du å felle. Hvis det er raglanfelling så feller du 8 masker annenhver omgang, ei felling på hver side av merkene ved ermene. Du gjør egentlig motsatt av når du strikker ovenfra og ned, da øker du ved hvert merke. Men ved nedenfra og opp så feller du i stedet for å øke. 

Er 100% sikker på at du kommer til å mestre å strikke nedenfra og opp også :) 

Edit; når du strikker nedenfra og opp så strikker du ikke ett forstykke og ett bakstykke, du strikker rundt hele veien på en rundpinne

Edit2: rettet skrivefeil :) 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (7 timer siden):

Den genseren venter jeg også på, ser så fin ut! 

Det er ikke vanskelig å strikke nedenfra og opp (jeg lærte det først, så da jeg skulle strikke min første genser ovenfra og ned så gruet jeg meg litt og trodde ikke jeg kom til å få det til, men det var ikke vanskelig :) ) , da strikker du bolen føret til ønsket/oppgitt lengde, legger den tilside og strikker begge ermene. Når ermene er ferdige så puttet du de inn på samme pinne som bolen, også begynner du å felle. Hvis det er raglanfelling så feller du 8 masker annenhver omgang, ei felling på hver side av merkene ved ermene. Du gjør egentlig motsatt av når du strikker ovenfra og ned, da øker du ved hvert merke. Men ved ovenfra og ned så feller du i stedet for å øke. 

Er 100% sikker på at du kommer til å mestre å strikke nedenfra og opp også :) 

Edit; når du strikker nedenfra og opp så strikker du ikke ett forstykke og ett bakstykke, du strikker rundt hele veien på en rundpinne. 

Det ga så mye mer mening! Tusen takk! Kanskje jeg skal prøve nå som jeg ble ferdig med, bank i bordet, enda en Louisiana genser til en venninne. Klarer jeg italiensk avfelling må man vel klare det meste. 

 

 

 

ikke at jeg kan noen andre avfellinger heller, ops haha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dillyduzit skrev (1 time siden):

Det ga så mye mer mening! Tusen takk! Kanskje jeg skal prøve nå som jeg ble ferdig med, bank i bordet, enda en Louisiana genser til en venninne. Klarer jeg italiensk avfelling må man vel klare det meste. 

 

 

 

ikke at jeg kan noen andre avfellinger heller, ops haha. 

Ser jeg skrev feil på slutten der, skulle selvfølgelig stå at når du strikker ovenfra og ned så øker du i stedet for å felle 😄

Og ja, mestrer du italiensk avfelling så tror jeg du mestrer det meste, italiensk avfelling synes jeg er tricky. Jeg føler meg tryggest på å felle på vanlig måte 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

image.jpeg.a4e3631def84d141954714cc290c4c32.jpeg
https://www.nostenett.no/products/leknit-chunky-dahlia-voksen-garnpakke?gclid=Cj0KCQiAnuGNBhCPARIsACbnLzoF0HfJOiLacFiSx6uUc8W_R4i5PcEZktuauqeUZdDOETA7A6AqiQoaAtUJEALw_wcB

Denne er forresten også skikkelig fin, og ikke vanskelig å strikke :) Strikkes ovenfra og ned. Mestrer du italiensk avfelling så klarer du denne :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...