AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 For personer med middels inntekt 400-600k så finnes det veldig få boliger de kan kjøpe nå. Jeg føler det er to kategorier som kan få seg bolig i Oslo. 1. De som har ingenting som kan få det gratis fra kommunen. 2. De som har høy formue og/eller inntekt 800k+. De som er i vanlige jobber feks lærer, sykepleier, bussjåfør eller vanlige arbeidsfolk faller utenfor. Kunne ikke Oslo kommune f.eks ha frigjort flere av de kommunale boligene med å flytte dem som bor i kommunale boliger til feks steder der det er billigere å bo som feks Båtsfjord. Jeg søkte i google, og da fant jeg ut at det finnes 13.000 kommunale boliger i Oslo. Hadde man dumpet feks 10.000 av dem ut på Finn så hadde det blitt veldig god tilgang på bolig for vanlige folk og lavere priser, og man hadde ikke trengt å bygge så mye og så dyrt. Da ville det blitt større tilgang på boliger til vanlige arbeidsfolk ,og mer overkommelige priser og bedre muligheter for "vanlige folk" å etablere seg. Politkerne har jo sagt det er vanlige folks tur nå, så hvorfor ikke er ikke det mer fair? Anonymkode: d7ed9...887 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): For personer med middels inntekt 400-600k så finnes det veldig få boliger de kan kjøpe nå. Jeg føler det er to kategorier som kan få seg bolig i Oslo. 1. De som har ingenting som kan få det gratis fra kommunen. 2. De som har høy formue og/eller inntekt 800k+. De som er i vanlige jobber feks lærer, sykepleier, bussjåfør eller vanlige arbeidsfolk faller utenfor. Kunne ikke Oslo kommune f.eks ha frigjort flere av de kommunale boligene med å flytte dem som bor i kommunale boliger til feks steder der det er billigere å bo som feks Båtsfjord. Jeg søkte i google, og da fant jeg ut at det finnes 13.000 kommunale boliger i Oslo. Hadde man dumpet feks 10.000 av dem ut på Finn så hadde det blitt veldig god tilgang på bolig for vanlige folk og lavere priser, og man hadde ikke trengt å bygge så mye og så dyrt. Da ville det blitt større tilgang på boliger til vanlige arbeidsfolk ,og mer overkommelige priser og bedre muligheter for "vanlige folk" å etablere seg. Politkerne har jo sagt det er vanlige folks tur nå, så hvorfor ikke er ikke det mer fair? Anonymkode: d7ed9...887 Boligprisene var jo ganske overkommelig før sosialistene tok over i 2015 før de esploderte. Da blant annet boligbygg med Lippestad i 2016 kjøpte opp en hel masse kommunale boliger, og blåste boligprisene i taket. Og vanlige folk falt utenfor markedet. Så det byrådet med høyre før 2015 klarte å ha et nokså sunt boligmarked i Oslo med sin politikk for vanlige folk, der de selger unna mye kommunal eiendom til markedet. Men politikken som er ført mtp bolig i Oslo siden det rødgrønne byrådet tok over i 2016 har feilet totalt mtp bolig. Anonymkode: d7ed9...887 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Boligprisene var jo ganske overkommelig før sosialistene tok over i 2015 før de esploderte. Da blant annet boligbygg med Lippestad i 2016 kjøpte opp en hel masse kommunale boliger, og blåste boligprisene i taket. Og vanlige folk falt utenfor markedet. Så det byrådet med høyre før 2015 klarte å ha et nokså sunt boligmarked i Oslo med sin politikk for vanlige folk, der de selger unna mye kommunal eiendom til markedet. Men politikken som er ført mtp bolig i Oslo siden det rødgrønne byrådet tok over i 2016 har feilet totalt mtp bolig. Anonymkode: d7ed9...887 Vet ikke om Lippestad kan ta ansvar for boligprisene i 2016? Boligene ble vel solgt utenom budrunder, så vet ikke om meglerne andre steder i byen ble så påvirket av dette? Og alle var vel på vestkanten i Oslo, tror ikke det kunne gi nok effekt for hele byen. Tenker dereguleringen på 80-tallet hadde mye å si. Det er mange grep politikerne kunne gjort i Oslo, som å forby å leie ut sekundærbolig til annet enn familie, eller forby å eie mer enn 3 boliger i Oslo. Jeg har lest at 40 % av boligene innenfor ring 2 i Oslo er utleie, og primært av bolighaiene som eier et høyt antall bygårder. Hadde disse boligene vært på markedet ville boligprisene vært lavere. Det er også helt utrolig at vi fremdeles får rentefradrag, og at vi som eier bolig faktisk skatter mindre enn de som leier. Å leie er stort sett alltid dyrere (både i faste utgifter, men også at du ikke nedbetaler til deg selv) og de med lavere inntekt er de som gjerne leier. At vi har et skattesystem som belønner de som eier bolig er faktisk nesten ikke til å tro. Anonymkode: bf7ec...93f 1
Zooey Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 Så du vil flytte de som bor i kommunale boliger til Båtsfjord og selge de kommunale boligene? Det vil ikke akkurat gjøre Oslo mer flerfoldig eller tilgjengelig for folk som tjener mindre... Pluss at det løser ikke problemet. Strukturelle problemer trenger strukturelle løsninger. Vil forresten legge til en kategori til lista di: De som får hjelp fra familien sin til å få boliglån. Det mater jo monsteret, samtidig er det det eneste alternativet for mange. 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet ikke om Lippestad kan ta ansvar for boligprisene i 2016? Boligene ble vel solgt utenom budrunder, så vet ikke om meglerne andre steder i byen ble så påvirket av dette? Og alle var vel på vestkanten i Oslo, tror ikke det kunne gi nok effekt for hele byen. Tenker dereguleringen på 80-tallet hadde mye å si. Det er mange grep politikerne kunne gjort i Oslo, som å forby å leie ut sekundærbolig til annet enn familie, eller forby å eie mer enn 3 boliger i Oslo. Jeg har lest at 40 % av boligene innenfor ring 2 i Oslo er utleie, og primært av bolighaiene som eier et høyt antall bygårder. Hadde disse boligene vært på markedet ville boligprisene vært lavere. Det er også helt utrolig at vi fremdeles får rentefradrag, og at vi som eier bolig faktisk skatter mindre enn de som leier. Å leie er stort sett alltid dyrere (både i faste utgifter, men også at du ikke nedbetaler til deg selv) og de med lavere inntekt er de som gjerne leier. At vi har et skattesystem som belønner de som eier bolig er faktisk nesten ikke til å tro. Anonymkode: bf7ec...93f Det som driver prisene så høyt er "knapphet" er det få boliger til salgs og stor etterspørsel så stiger prisene. Har du en kunstig aktør i markedet som en kommune som kjøper store mengder boliger skaper du "knapphet" og stor mangel på boliger med påfølgende prisvekst. Da har du ikke et fritt marked som er velfungerende lengre. Markedet fungert bedre fram til 2015 før sosialistene tok over, da var det mer fritt marked og mindre kunsitge aktører som at en kommune kjøper opp mengder av boliger i et presset marked som ikke privatpersoner kan konkurrere med. Anonymkode: d7ed9...887 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 Det er helt uoverkommelig med den lønnen å kjøpe bolig i Oslo, skjønner ikke hva du klager over. 600k gir mulighet til å kjøpe bolig for 3,5. Det finnes mange boliger for den prisen, spesielt i Oslo øst. Der vil du kanskje ikke bo på grunn av fremmedfrykt? Anonymkode: aec80...162 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #7 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): For personer med middels inntekt 400-600k så finnes det veldig få boliger de kan kjøpe nå. Jeg føler det er to kategorier som kan få seg bolig i Oslo. 1. De som har ingenting som kan få det gratis fra kommunen. 2. De som har høy formue og/eller inntekt 800k+. De som er i vanlige jobber feks lærer, sykepleier, bussjåfør eller vanlige arbeidsfolk faller utenfor. Kunne ikke Oslo kommune f.eks ha frigjort flere av de kommunale boligene med å flytte dem som bor i kommunale boliger til feks steder der det er billigere å bo som feks Båtsfjord. Jeg søkte i google, og da fant jeg ut at det finnes 13.000 kommunale boliger i Oslo. Hadde man dumpet feks 10.000 av dem ut på Finn så hadde det blitt veldig god tilgang på bolig for vanlige folk og lavere priser, og man hadde ikke trengt å bygge så mye og så dyrt. Da ville det blitt større tilgang på boliger til vanlige arbeidsfolk ,og mer overkommelige priser og bedre muligheter for "vanlige folk" å etablere seg. Politkerne har jo sagt det er vanlige folks tur nå, så hvorfor ikke er ikke det mer fair? Anonymkode: d7ed9...887 Er ganske meningsløst å bo i Oslo, hvis man tjener under 800 000 i året. Da bør man heller flytte. Anonymkode: 0d34c...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #8 Skrevet 11. desember 2021 Zooey skrev (12 minutter siden): Så du vil flytte de som bor i kommunale boliger til Båtsfjord og selge de kommunale boligene? Det vil ikke akkurat gjøre Oslo mer flerfoldig eller tilgjengelig for folk som tjener mindre... Pluss at det løser ikke problemet. Strukturelle problemer trenger strukturelle løsninger. Vil forresten legge til en kategori til lista di: De som får hjelp fra familien sin til å få boliglån. Det mater jo monsteret, samtidig er det det eneste alternativet for mange. Tvert i mot Byen trenger flinke lærere, sykepleiere, hjelpepleiere, taxisjåfører og bussjåfører også. De bidrar til mangfold. Da må de ha muligheter i boligmarkedet for å skaffe seg noe eget. Det er mange mennesker med flerkulturell bakgrunn som jobber i de yrkene, og jeg ønsker at dem skal få kunne skaffe seg en god bolig til en hyggelig pris og de bidrar til flerfoldighet. Da kan man ikke ha et overpriset boligmarked der de ikke har mulighet til å skaffe noe eget. Anonymkode: d7ed9...887 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #9 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tvert i mot Byen trenger flinke lærere, sykepleiere, hjelpepleiere, taxisjåfører og bussjåfører også. De bidrar til mangfold. Da må de ha muligheter i boligmarkedet for å skaffe seg noe eget. Det er mange mennesker med flerkulturell bakgrunn som jobber i de yrkene, og jeg ønsker at dem skal få kunne skaffe seg en god bolig til en hyggelig pris og de bidrar til flerfoldighet. Da kan man ikke ha et overpriset boligmarked der de ikke har mulighet til å skaffe noe eget. Anonymkode: d7ed9...887 Hvordan hadde du tenkt å sikre at det er folk fra disse yrkesgruppene som kjøper boligene da? Skal de ikke gå til høystbydende? Må man ha en maksimumsinntekt, eller et spesielt yrke? Hva om en sykepleier kjøper en slik bolig, men vedkommende senere blir eiendomsmegler? Må hen selge boligen da? Jeg kjøpte forøvrig bolig i Oslo med en inntekt på 560 000. Det gikk fint. Men da hadde jeg spart en del og ofret litt for å få det til. Anonymkode: ed0dc...f9f 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #10 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan hadde du tenkt å sikre at det er folk fra disse yrkesgruppene som kjøper boligene da? Skal de ikke gå til høystbydende? Må man ha en maksimumsinntekt, eller et spesielt yrke? Hva om en sykepleier kjøper en slik bolig, men vedkommende senere blir eiendomsmegler? Må hen selge boligen da? Jeg kjøpte forøvrig bolig i Oslo med en inntekt på 560 000. Det gikk fint. Men da hadde jeg spart en del og ofret litt for å få det til. Anonymkode: ed0dc...f9f Problemet nå er at det er for få boliger i markedet til salgs. Det må flere boliger til salgs ut i markedet for å stagge prisene. Selger kommunen sine boliger blir tilgangen bedre, og flere boliger blir tilgjengelig til salgs for private kjøpere. som trenger et sted å bo. Da blir knapphetene mindre, og prisene vil ikke stige like mye kanskje til og med falle. Mulighetene blir større for alle yerkesaktive til å skaffe seg egen bolig med større tilgang. Anonymkode: d7ed9...887
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Er ganske meningsløst å bo i Oslo, hvis man tjener under 800 000 i året. Da bør man heller flytte. Anonymkode: 0d34c...7f0 Jaha 🤨 Og hvordan skal det gå rundt da mener du? Jeg bor i et arvet hus som kostet 1,8 millioner i 1993. Det ville nå hatt en prisantydning på 17 mill. Nylig solgte en nabo huset sitt til 25 mill, og det var et ungt par som kjøpte. Enten passe rike eller med penger fra foreldre. Jeg vil ikke selge huset selv fordi da får man kun en «viss type» folk, og de liker jeg ikke. Jeg tjener derimot ikke 800k, men ganske mye mindre. Det går likevel helt utmerket. Prioriteringer er en fin ting. Anonymkode: 19b4d...1e2
Zooey Skrevet 11. desember 2021 #12 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tvert i mot Byen trenger flinke lærere, sykepleiere, hjelpepleiere, taxisjåfører og bussjåfører også. De bidrar til mangfold. Da må de ha muligheter i boligmarkedet for å skaffe seg noe eget. Det er mange mennesker med flerkulturell bakgrunn som jobber i de yrkene, og jeg ønsker at dem skal få kunne skaffe seg en god bolig til en hyggelig pris og de bidrar til flerfoldighet. Da kan man ikke ha et overpriset boligmarked der de ikke har mulighet til å skaffe noe eget Anonymkode: d7ed9...887 Jeg er helt enig i at Oslo trenger alle disse yrkesgruppene, men det blir ikke riktig å sette de opp mot folk som bor i kommunale boliger. Det riktige hadde vært å regulere boligmarkedet bedre. F.eks. la folk kjøpe en halv bolig og leie resten, eller få hjelp til egenandel. Gjør det obligatorisk for utbyggere å ha et visst antall leiligheter som selges under en gitt pris. Skal man ha flerfoldighet gjelder det alle, inkludert folk som bor i kommunale boliger.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #13 Skrevet 11. desember 2021 Zooey skrev (8 minutter siden): Jeg er helt enig i at Oslo trenger alle disse yrkesgruppene, men det blir ikke riktig å sette de opp mot folk som bor i kommunale boliger. Det riktige hadde vært å regulere boligmarkedet bedre. F.eks. la folk kjøpe en halv bolig og leie resten, eller få hjelp til egenandel. Gjør det obligatorisk for utbyggere å ha et visst antall leiligheter som selges under en gitt pris. Skal man ha flerfoldighet gjelder det alle, inkludert folk som bor i kommunale boliger. Man kan fint selge unna mange kommunale bolige, mange steder i norge har tomme boliger og sliter med fraflytting der kan de bo rimelig.. Får vi et blått byråd fra 2023 i Oslo så kommer vi til å få et mer velfungerende boligmarked der vanlige folk med vanlig inntekt øker sine sjanser for å kunne få boliger. I grunn vil jeg mene at mange av de storfamiliene som bor i en trang kommunal leilighet med 7-8 unger får det langt bedre i et stort og rimelig hus på landsbygda både økonomisk og plassmessig. Så vinn-vinn. Anonymkode: d7ed9...887
Ukjentkjendis Skrevet 11. desember 2021 #14 Skrevet 11. desember 2021 Problemet eksisterer overhodet ikke. Hvem sa at det er nødvendig å eie bolig? Oslofolk kan være også "etablert" uten å eie, men med et stabilt økonomi og langtidsleie! Det er bare psykologisk forventning. Har du minst 2-3-4hundretusen kroner som sparing (lurt å ha litt buffer som gir deg finansiell uavhengighet og frihet), da du er trygg, fullstendig etablert, du kan sove godt, du trenger ikke å eie!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #15 Skrevet 11. desember 2021 Ingen nødvendighet men stort sett dyrere for folk og leie enn å eie om de har vært i boligmarkedet en stund. Man får 28 % skattefradrag på det man betaler i renter og man tjener stort sett penger i form av verdistigning om man er i markedet en stund. I tillegg betaler man ned til seg selv. Så man øker verdiene sine ved å eie og får sponset nesten 30 % av kostnadene. Med mindre man har en jobb med store lønnshopp har man ikke store muligheter til å bo bedre etterhvert. Jeg syntes leietagere burde fått samme skattefradrag opp til ett visst tak, det hadde utlignet forskjellene litt. Anonymkode: 24318...378 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #16 Skrevet 11. desember 2021 Ukjentkjendis skrev (34 minutter siden): Problemet eksisterer overhodet ikke. Hvem sa at det er nødvendig å eie bolig? Oslofolk kan være også "etablert" uten å eie, men med et stabilt økonomi og langtidsleie! Det er bare psykologisk forventning. Har du minst 2-3-4hundretusen kroner som sparing (lurt å ha litt buffer som gir deg finansiell uavhengighet og frihet), da du er trygg, fullstendig etablert, du kan sove godt, du trenger ikke å eie! Det å leie over lengre tid er en fattigdomsfelle. Eier du betaler du til deg selv og bygger opp en formue over lengre tid. Det er ok å leie i perioder som når du studerer eller du sparer et par år til ny bolig. Har du familie så er det greit å vite at du slipper å flytte neste dag fordi huseier skal selge, da har du stabilitet. Anonymkode: d7ed9...887
Ukjentkjendis Skrevet 11. desember 2021 #17 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det å leie over lengre tid er en fattigdomsfelle. Eier du betaler du til deg selv og bygger opp en formue over lengre tid. Det er ok å leie i perioder som når du studerer eller du sparer et par år til ny bolig. Har du familie så er det greit å vite at du slipper å flytte neste dag fordi huseier skal selge, da har du stabilitet. Anonymkode: d7ed9...887 OK, er det målet for å "bygge opp en formue over lengre tid"? Formue kommer også med en felle: "rikdomsfelle". Livet skjer mest optimal litt utenfor komfortsonen...for mye rikdom leder til for mye komfort! Eier du så har du felleskostnader, avgifter, renter, oppussing, forsikring... ganske komplisert, til forhold til friheten av leie hvor du vil når du vil... Når du har et kontrakt med minst 3 måneders oppsigelsestid, du aldri trenger å flytte "neste dag". Stabilitet er positiv fordel, da har du et poeng der, men jeg synes at 3 måned er bra nok til å reagere. Det er også gjensidig: du kan flytte når du vil, uten å bekymre deg om salg av eiendom... Kanskje du har rett om en familie bor i et område med altfor få utleieobjekter, men om en familie bor i et storby som Oslo, Bergen, Trondheim osv. jeg ser null problem med leiemarkedet.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #18 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Problemet nå er at det er for få boliger i markedet til salgs. Det må flere boliger til salgs ut i markedet for å stagge prisene. Selger kommunen sine boliger blir tilgangen bedre, og flere boliger blir tilgjengelig til salgs for private kjøpere. som trenger et sted å bo. Da blir knapphetene mindre, og prisene vil ikke stige like mye kanskje til og med falle. Mulighetene blir større for alle yerkesaktive til å skaffe seg egen bolig med større tilgang. Anonymkode: d7ed9...887 For å få flere boliger i markedet bør man heller gå etter de store boligspekulantene som Heimstaden og Thon eiendom. Anonymkode: 6ce5e...b5f 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #19 Skrevet 11. desember 2021 Bor mange nyutdannede i Oslo så kan ikke være helt umulig. Anonymkode: 917e6...5de
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #20 Skrevet 11. desember 2021 Sååå umulig er det vel ikke. Naboene mine har kjøpt kåk, og de er 2 ufaglærte i lavtlønnsyrker. Men de lever ekstremt sparsomt, da. Anonymkode: 12bdc...28d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå