AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 Jeg har hatt en opplevelse av at BV kan forskjellsbehandle? Hørt om to personer som ble meldt fra for samme sak . Den ene familien hadde det mye finere og så mer stellt ut enn andre familien som var fattigere / overvektig.. Den første saken ble henlagt andre familien ikke. Kan det være noe i at BV bruker øynene og ser på utseende til folk osv? Anonymkode: 914e2...4e9 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 Ja, min personlige erfaring er at de gjør det. Jeg kom fra en fattig familie. Når de kom til oss snakket de strengt og vi følte at de bare maste. Naboen fikk også bv på døra. Dette var på 90-tallet. Bv dama var mye hyggeligere med naboen enn oss. Vi var skitne, ustelte barn. Naboen og barna var mer stelte og hun sa alltid at de var så hjelpsomme og hyggelige. Det var såklart ikke vår erfaring. Anonymkode: 66ca7...6a2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 Du har hørt om to personer? Husk at ingen sak er lik og ingen vurdering er lik, selv om familiene ble meldt for samme sak. Det er alltid ting man ikke vet om slike saker - og det blir bare dumt å tro man gjør det. Det er vel et helhetsinntrykk som spiller inn, og det er jo ingen fordel hvis man er veldig ustelt og sjuskete feks. Det kan si noe om omsorgsevnen. Men da må det jo være snakk om noe mer enn at man ikke har dyre og fancy ting liksom. Anonymkode: 7cf7d...33d 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Du har hørt om to personer? Husk at ingen sak er lik og ingen vurdering er lik, selv om familiene ble meldt for samme sak. Det er alltid ting man ikke vet om slike saker - og det blir bare dumt å tro man gjør det. Det er vel et helhetsinntrykk som spiller inn, og det er jo ingen fordel hvis man er veldig ustelt og sjuskete feks. Det kan si noe om omsorgsevnen. Men da må det jo være snakk om noe mer enn at man ikke har dyre og fancy ting liksom. Anonymkode: 7cf7d...33d Jeg kjenner begge to veldig godt. Den "fine familien" var anmeldt for noe grovere. Og etter min oppfattelse lettere for å skjule ting. Vi er alle naboer og ser at dette pågår enda hos den fine familien. Skriking om kvelden og ofte full far som er overarbeidet. Den fattige familien er også overarbeidet. Trenger avlastning og moren er alene .. og søker iblant sosial hjelp Gjett hvilken familie som blir tatt mest på alvor? Anonymkode: 914e2...4e9 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ja, min personlige erfaring er at de gjør det. Jeg kom fra en fattig familie. Når de kom til oss snakket de strengt og vi følte at de bare maste. Naboen fikk også bv på døra. Dette var på 90-tallet. Bv dama var mye hyggeligere med naboen enn oss. Vi var skitne, ustelte barn. Naboen og barna var mer stelte og hun sa alltid at de var så hjelpsomme og hyggelige. Det var såklart ikke vår erfaring. Anonymkode: 66ca7...6a2 Men... barn skal jo ikke være skitne og ustelte da.....? Greit at det kan være omsorgsvikt bak pene fasader også- men ustelte barn er jo ikke bra da. Anonymkode: 23488...072 9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #7 Skrevet 11. desember 2021 Du vet mye mindre om disse familiene enn du tror. Anonymkode: a3fcd...ade 9
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #8 Skrevet 11. desember 2021 Hvis det stemmer, så er jeg og ungen en ‘fin familie’. Leide sokkelleilighet da jeg ble meldt til bv (av en hevngjerrig bf). De satt opp standard flere observasjonstidspunkt, men henla alt etter den første observasjonen ☺️Da bf meldte meg igjen etter å ha flytta til annen kommune, henviste jeg den bv til de forrige. Ny bv tok kontakt med gamle bv, også henla de saken. Da leide jeg også. Anonymkode: 6d9ef...13a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #9 Skrevet 11. desember 2021 Det kan vi jo ikke vite, men barnevernets saksbehandlere er mennesker som oss andre. De er ikke perfekte og vil jo sikkert kunne la seg påvirke av utseende/det materielle. Selv om de så klart ikke skal la seg påvirke av sånt. Anonymkode: 5dc1c...de9
Gjest rampenissen72 Skrevet 11. desember 2021 #10 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kjenner begge to veldig godt. Den "fine familien" var anmeldt for noe grovere. Og etter min oppfattelse lettere for å skjule ting. Vi er alle naboer og ser at dette pågår enda hos den fine familien. Skriking om kvelden og ofte full far som er overarbeidet. Den fattige familien er også overarbeidet. Trenger avlastning og moren er alene .. og søker iblant sosial hjelp Gjett hvilken familie som blir tatt mest på alvor? Anonymkode: 914e2...4e9 Du SER DET PÅGÅR ENDA? Ja men så RING BARNEVERNET FOR FAEN.
Gjest rampenissen72 Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 Der er 100% ting DU nyskjerrige nabo ikke vet. Uansett hvor godt man kjenner noen, vet man aldri alt. De fineste familier og snilleste folka kan plutselig sjokkere deg.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #12 Skrevet 11. desember 2021 Jeg tror at at utrykket utad er betydelig ja. Og renslighet så klart. Om man i norge ikke makter å gi sine barn rene klær og få de i dusjen så kan det vel tyde på at de trenger litt hjelp. Anonymkode: a9807...953 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #13 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, min personlige erfaring er at de gjør det. Jeg kom fra en fattig familie. Når de kom til oss snakket de strengt og vi følte at de bare maste. Naboen fikk også bv på døra. Dette var på 90-tallet. Bv dama var mye hyggeligere med naboen enn oss. Vi var skitne, ustelte barn. Naboen og barna var mer stelte og hun sa alltid at de var så hjelpsomme og hyggelige. Det var såklart ikke vår erfaring. Anonymkode: 66ca7...6a2 Da forstår jeg hvorfor det var ulik behandling. Ingen unger som har det bra går rundt å er skitne og ustelte. Anonymkode: 29838...05a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #14 Skrevet 11. desember 2021 Vel, venninna mi fikk beskjed fra BV om at boligforholdene hennes ikke var bra nok fordi barnet ikke hadde eget rom. De bodde i en 2 roms sokkelleilighet og barnet var under ett år. Da de delta av i stua og lagde soverom der for foreldrene slik at ungen fikk eget rom så var det "trangt og rotete" i stua. Ungen var ren, hadde god tilknytning til foreldrene, barnehagen var ikke bekymret... Dette var i en kommune hvor det bor mange med høy utdanning, penger og store boliger. De flyttet til en ny kommune da barnet var 3 år og BV der tilbød litt avlastning og økonomisk rådgivning og lot dem ellers være i fred. Hennes tidligere forbrytelse var å be om hjelp med avlastning og barnehage for eldstebarnet da hun ble psykisk syk etter å ha brutt ut av et voldelig forhold. Eldste ble puttet i fosterhjem. Det er 10 år siden, og de har 4 samvær i året. De 2 andre barna bor hjemme og BV er ikke inne i bildet lenger. Anonymkode: 3628b...bea
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #15 Skrevet 11. desember 2021 Tja, jeg er overvektig og har alltid leid/aldri eid hus. Nå har ikke "jeg" sånn sett blitt meldt til barnevernet. Men det ble meldt bekymring pga annen forelder. Mer enn en gang. Henlagt flere ganger. Forskjellen er at de ser hva man gjør og har gjort for barna, hvilken situasjon man selv har vært/er i og hva man gjør for å bedre barnas liv. Og nei, jeg har ikke hatt arbeid noen av gangene det har blitt meldt bekymring. Vært student og under aap, psykisk helse. Anonymkode: 0c179...669
Mezzosoprena Skrevet 11. desember 2021 #16 Skrevet 11. desember 2021 Aaaaah, den alltid korrekte fasiten "Jeg har hørt om..."🤣
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #17 Skrevet 11. desember 2021 Selvsagt ikke Anonymkode: 4ee00...f97
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #18 Skrevet 11. desember 2021 Du, det er slik at i det absolutte flertall av barnevernssaker er det ikke grunnlag for tvangstiltak. Hjelpetiltak er i hovedsak frivillige. Vet du at ikke en familie sa nei takk og den andre ja til det? Anonymkode: d3e7d...e69
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #19 Skrevet 11. desember 2021 Altså det er jo ikke så rart da. Førsteinntrykk har mye å si. Vi leier, har ikke veldig stor plass, bilen er fra 2006 og ja... Jeg er veldig petit, ser sliten ut fordi jeg er sliten og nervøs bare folk snakker til meg. Mannen min er utenlandsk. Naboen vår er de perfekte a4 menneskene, de er aktive og har stort fint hus.. Hvem tror du bv ville hatt best inntrykk av? Nå virker naboen som veldig gode foreldre, jeg har snakket med dem, og de har barnets beste i fokus hele tiden, veldig pedagogiske og herlige. Men det er vi og.. Anonymkode: 94172...6ef 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå