Gå til innhold

Hva betyr den nye krisepakken i praksis? (strøm)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på VG at regjeringen har kommer med ny krisepakke til strømkunder, men skjønner ikke helt hva det betyr. Hva skal de gjøre? Når gjelder det fra?

Anonymkode: c0a88...a16

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Leste på VG at regjeringen har kommer med ny krisepakke til strømkunder, men skjønner ikke helt hva det betyr. Hva skal de gjøre? Når gjelder det fra?

Noen som kunne ha forklart til meg? :)

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det betyr i praksis at man i stor grad viderefører ordningen der staten beriker seg på vanlige folk gjennom sinnsyke strømpriser som i realiteten er en ekstraskatt som rammer de med minst hardest....

Det som overrasket meg er at de gir støtte til forbruk inntil 5.000 kWh i måneden, som er ganske mye for en privat husholdning. Grønt skift my ass... det er jo nok til de aller fleste villaer, og sikkert rett under det Støre sin til 30 millioner bruker om han har på varmekablene i oppkjørselen og bassenget på en fin lunk....

Edit:

Detaljene står her:

Regjeringen med krisepakke til strømkundene – E24

Skjønner ikke at noe skal være vanskelig å forstå? Du får samme strømregning som før, men staten tar halvparten av regningen for de mest ekstreme strømtoppene. I praksis vil nok de fleste ikke merke så mye til dette, og de som ligger under snittet (ikke politikere altså) vil nok måtte fryse videre.

Endret av likestilling
  • Liker 2
Skrevet
likestilling skrev (1 minutt siden):

Det betyr i praksis at man i stor grad viderefører ordningen der staten beriker seg på vanlige folk gjennom sinnsyke strømpriser som i realiteten er en ekstraskatt som rammer de med minst hardest....

Det som overrasket meg er at de gir støtte til forbruk inntil 5kWh i måneden, som er ganske mye for en privat husholdning. Grønt skift my ass... det er jo nok til de aller fleste villaer, og sikkert rett under det Støre sin til 30 millioner bruker om han har på varmekablene i oppkjørselen og bassenget på en fin lunk....

Uhm, skjønner fortsatt ikke hvor mange kr de skal hjelpe til i mnd? Hva betyr det for MEG når strømregningen kommer? Skal jeg bare betale regningen fullt ut?

• Liker 1
Skrevet

Vil det si at de tar halvparten av strømmen? Men inkluderer dette nettleie eller bare selve strømforbruket? 

Skrevet

Hvor mye kan jeg spare på det nye tiltaket? Bor i 80kvm bolig og strømregningen min var på nesten 3000 i November. 

Skjønner ingenting av tallene i media. 

Anonymkode: deea5...0a7

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Uhm, skjønner fortsatt ikke hvor mange kr de skal hjelpe til i mnd? Hva betyr det for MEG når strømregningen kommer? Skal jeg bare betale regningen fullt ut?

Du vil få fradrag på regningen for halvparten av det som overstiger 70 kw/t var det vel. Så du kan se på den forrige regningen for å få en pekepinn. Dette gjelder fra desember, men kommer da på regningen i januar og varer til og med mars.

Anonymkode: 2782b...054

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De trekker fra 50% av de timene (eller dagene?) der strømprisen er over 70 øre. Hvis prisen stiger til 2.70 kr betaler du 70 øre + 1 kr = 1.70 i stedet for 2.70 i den timen.

Men når strømprisene er så ekstreme i utgangspunktet monner det dårlig for de som sliter med å holde seg flytende.

Anonymkode: 39d59...d54

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kommer an på hvor mye du bruker. I motsetning til forslagene fra Rødt etc. er dette en løsning som vil bety mest for de som bruker mest, og de som har mest.

Litt omvendt Robin Hood....

• Liker 6
Skrevet

De trekker fra 50% av de timene (eller dagene?) der strømprisen er over 70 øre. Hvis prisen stiger til 2.70 kr betaler du 70 øre + 1 kr = 1.70 i stedet for 2.70 i den timen.

Men når strømprisene er så ekstreme i utgangspunktet monner det dårlig for de som sliter med å holde seg flytende.

Men trekkes dette automatisk? Eller må man sende regningen til noen for å få det trekt? Skjønner ikke.

Som feks strømregningen blir estimert 3500kr i desember, hvor mye av dette hadde staten betalt? 

Skrevet

Kan ikke folk helt enkel matte? xD Halvparten av regningen blir dekket på det som overskyter 70 øre. Altså hvis prisen er 100 øre får du dekket 15 øre. Siden prisen overskyter 70 øre med 30 øre og halvparten av 30 øre er 15 øre. 

Prisen nå er jo over 200 øre, så da får du dekket betydelig mer. Men spørsmålet ditt dreier seg kanskje om at du ikke vet hva strømprisen faktisk er?

Det trekkes automatisk fra strømregningen.

• Liker 3
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men trekkes dette automatisk? Eller må man sende regningen til noen for å få det trekt? Skjønner ikke.

Som feks strømregningen blir estimert 3500kr i desember, hvor mye av dette hadde staten betalt? 

Det blir trukket automatisk. For å vite hvor mye du blir trukket må vi vite hvilken pris du har for kilowatt-time og hvilket forbruk.

• Liker 1
Skrevet

Det blir trukket automatisk. For å vite hvor mye du blir trukket må vi vite hvilken pris du har for kilowatt-time og hvilket forbruk.

okei, takk. Så regningen for desember blir ikke dekt av staten, men regningen fra januar til mars blir dekt av staten?

Skrevet

Strømselskapene skal trekke automatisk :jepp:

Skrevet

Staten dekker halvparten av den delen av strømprisen som overstiger 70 øre kilowattimen.

Så om strømmen er på feks 3 kr, så betaler du 70 øre + 1,5 kr. Så du betaler 2 kr og 20 øre, staten betaler 80 øre. Sånn tolker jeg det i alle fall. 

Jeg antar at det gjelder kun strøm, ikke nettleie, men her bare gjetter jeg. 

Anonymkode: 37720...91b

Skrevet

okei, takk. Så regningen for desember blir ikke dekt av staten, men regningen fra januar til mars blir dekt av staten?

Desember er vel med også?

Skrevet

Hvis gjennomsnittsprisen på 1kwh er på feks 150 øre i løpet av en måned og du har brukt 1000 kwh. Da skal du nå betale 1500 kr. Med denne nye løsningen tar staten 50% av regningen for den prisen som er høyere enn 70 øre. 150-70 = 80. Halvparten av dette er 40. 0,4×1000=400. Prisen med den nye modellen blir da 1100 kr for strøm. Så kommer nettleie og alt annet ved siden av. Der gis det ingen lettelsen annet enn de 8 ørene som tidligere nevnt for elavgiften.

Anonymkode: c0ced...a85

Skrevet

1,15 mente jeg selvfølgelig 🤦🏼‍♀️ litt trøtt etter nattevakt, og skal snu døgnet. 

3 kr - 70 øre = 2,3 kr. De dekker halvparten av dette, ergo 1,15 øre. 

Anonymkode: 37720...91b

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sitat

Ordningen skal gjelde for strømutgiftene i desember, januar, februar og mars.

... men de blir ikke "dekt av staten", du får bare dekket halvparten av de toppene som går over 70 øre. I praksis blir det ikke stor forskjell for "vanlige folk", med nettleie på toppen.

• Liker 1
Skrevet

For en regjering! Dette hadde aldri en Høyre-regjering gjort.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...