Gå til innhold

Gå tilbake til voldelig eks pga alvorlig sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I januar kom jeg meg ut av et langvarig forhold med mye psykisk vold, en del fysisk vold, materiell vold, økonomisk vold, utroskap og løgner. Det kostet meg mye, men jeg klarte det. 

Dessverre har jeg ikke noe nettverk og pga korona har det også vært vanskelig å lage et nytt. Med andre ord er jeg helt alene, ingen familie og ingen venner, kun to store barn som snart flytter ut. 

Nå har jeg blitt diagnostisert med alvorlig sykdom. Jeg tror ikke jeg vil dø av den med det første, men jeg kan bli lam, få kognitive vansker, bli helt eller delvis blind og sannsynligvis ikke klare meg alene. 

Jeg vurderer derfor om jeg bør gå tilbake til eksen min. Om jeg ber veldig mye om unnskyldning kan det hende det går. Jeg vil ikke få et bra liv, men jeg vil få mat og et sted å bo og noen som kan følge med på meg. Om jeg ikke maser eller ber om ting regner jeg med det ikke blir så mye vold. 

Jeg vet ikke hva jeg ellers skal gjøre. Regner med at jeg må bo på gamlehjem og/eller få hjemmehjelp et par ganger i uken. Jeg vil ikke kunne jobbe, sannsynligvis ikke klare å få et eget sted å bo og å få ny kjæreste kan jeg bare glemme. Jeg er bare litt over 40 år. 

Tanker og innspill?

Anonymkode: f5aa8...d04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at dette er en vanskelig og krevende situasjon å stå i. Men min umiddelbare tanke er at NEI, du skal selvfølgelig ikke tilbake til en voldelig partner. Du har nok påkjenninger, om du ikke skal dra enda en kraftig påkjenning i form av et menneske inn og tilbake i livet ditt. Det er tøft å være alene, men det kan ikke hjelpe på situasjonen å dra inn en mishandler.

Anonymkode: 551ca...d3b

• Liker 36
Skrevet

Nei det må du ikke! Du snakker om fysisk vold, så vil du bli fullstendig avhengig av en voldelig eks?

Hva skjer når du er lam/blind og h*n mishandler deg? Han risikerer jo å drepe deg for så å skylde på sykdommen din. Beklager at jeg setter det så på spissen, men du må ikke gå tilbake!

Og du bor i Norge, du vil få hjelp av hjemmesykepleier osv om du ikke klarer deg selv lenger ❤️

• Liker 24
Skrevet

Nei, det skal du ikke. Hvordan kan du regne med at han vil hjelpe deg den dagen du trenger det? Hvis du bor i Norge er det andre muligheter. Hjemmesykepleie, som noen over her nevner og personlig assistent, bl.a.

Anonymkode: c08f8...c16

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

I januar kom jeg meg ut av et langvarig forhold med mye psykisk vold, en del fysisk vold, materiell vold, økonomisk vold, utroskap og løgner. Det kostet meg mye, men jeg klarte det. 

Dessverre har jeg ikke noe nettverk og pga korona har det også vært vanskelig å lage et nytt. Med andre ord er jeg helt alene, ingen familie og ingen venner, kun to store barn som snart flytter ut. 

Nå har jeg blitt diagnostisert med alvorlig sykdom. Jeg tror ikke jeg vil dø av den med det første, men jeg kan bli lam, få kognitive vansker, bli helt eller delvis blind og sannsynligvis ikke klare meg alene. 

Jeg vurderer derfor om jeg bør gå tilbake til eksen min. Om jeg ber veldig mye om unnskyldning kan det hende det går. Jeg vil ikke få et bra liv, men jeg vil få mat og et sted å bo og noen som kan følge med på meg. Om jeg ikke maser eller ber om ting regner jeg med det ikke blir så mye vold. 

Jeg vet ikke hva jeg ellers skal gjøre. Regner med at jeg må bo på gamlehjem og/eller få hjemmehjelp et par ganger i uken. Jeg vil ikke kunne jobbe, sannsynligvis ikke klare å få et eget sted å bo og å få ny kjæreste kan jeg bare glemme. Jeg er bare litt over 40 år. 

Tanker og innspill?

Nei det synes jeg du ikke skal, trist at han har blitt syk, men siden han har behandlet deg helt forferdelig, kan han ikke vente at du kommer tilbake nå pga sykdom

Anonymkode: 53aaf...7ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tanker og innspill?

Her må du ta din situasjon opp med NAV! Gå aldri tilbake til din voldelige ex, vær så snill å bare glem den tanken! Det er det offentlige vi må sette vår lit til når dette skjer, selv de med veldig gode partnere kan ikke være sykepleiere for sine syke døgnet rundt. Din voldelige ex holder du deg langt unna !!!!!!! Gå inn i dialog med NAV, og få orden på situasjonen og fremtiden etter hvert som sykdommen utvikler seg. De fleste som er alvorlig syke bor ikke hjemme over tid, men dette kan din kommune hjelpe med i fremtiden. En leilighet der du har sykepleie hele tiden når den tid kommer.

• Liker 11
Skrevet

Synes det var en kjempegod idé!

Anonymkode: d4fc4...187

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det synes jeg du ikke skal, trist at han har blitt syk, men siden han har behandlet deg helt forferdelig, kan han ikke vente at du kommer tilbake nå pga sykdom

Det er jeg som har blitt syk, ikke han. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Synes det var en kjempegod idé!

Anonymkode: d4fc4...187

Ja, vet ikke om den er kjempegod, men ser få andre løsninger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jeg som har blitt syk, ikke han. 

ja så det etterhvert, men jeg hadde likevel ikke gått tilbake til en slik kar, flytt nærmere barna hvis det er mulig

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det skal du ikke. Hvordan kan du regne med at han vil hjelpe deg den dagen du trenger det? Hvis du bor i Norge er det andre muligheter. Hjemmesykepleie, som noen over her nevner og personlig assistent, bl.a.

Anonymkode: c08f8...c16

Han hadde gitt meg mat og handlet og sånn, det er jeg helt sikker på. 

Skrevet

ja så det etterhvert, men jeg hadde likevel ikke gått tilbake til en slik kar, flytt nærmere barna hvis det er mulig

Barna bor hos meg. Ikke flyttet ennå, flytter om et par år. 

Skrevet
Silla123 skrev (9 minutter siden):

Hva skjer når du er lam/blind og h*n mishandler deg? Han risikerer jo å drepe deg for så å skylde på sykdommen din. Beklager at jeg setter det så på spissen, men du må ikke gå tilbake!

Tror ikke han hadde brukt fysisk vold så lenge jeg ikke maste og lot han få pengene mine. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barna bor hos meg. Ikke flyttet ennå, flytter om et par år. 

da hadde jeg i hvertfall ikke gått tilbake til han

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om jeg ikke maser eller ber om ting regner jeg med det ikke blir så mye vold. 

Dette er en merkelig påstand. Min erfaring med voldelige mennesker er at de går i taket av småting eller ting som andre ikke forstår at det går an å bli sint av i det hele tatt. Og hva med hans forventninger til deg? Hvis du ikke er i stand til å gjøre husarbeid og han irriterer seg over det?

Hva har du egentlig gjort for å finne ut hva alternativene dine er? I min kommune får man enerom på sykehjemmet. Det finnes også trygdeleiligheter hvor det kommer personell innom slik at du ikke blir liggende hjelpesløs. Jeg synes det høres ut som om du leter etter et påskudd for å dra tilbake til eksen.

• Liker 17
Skrevet

Kjære deg, du må ikke finne på å gå tilbake til han! ❤️
Nå vet ikke jeg hva slags sykdom du har fått, eller hva slags behandlingsmuligheter det finnes. Kan det hende at medisiner og behandling bremser sykdommen? 

Finnes det støttegrupper/organisasjoner for de med samme sykdom som deg? Der kan du bli kjent med likesinnede, og skaffe deg et nettverk. 😊
Du har etterhvert rett på mye hjelp hjemme om du trenger det! ❤️Det siste du trenger er en voldsmann som ødelegger livskvaliteten din ytterligere, og i verste fall tar livet av deg!

• Liker 4
Skrevet

Tror ikke han hadde brukt fysisk vold så lenge jeg ikke maste og lot han få pengene mine. 

Dette må jo være tull. Hvis ikke, les det du skriver her om igjen og om igjen. Hva slags forbilde ønsker du å være for barna dine?

Anonymkode: 00d85...856

• Liker 7
Skrevet

Det er en forferdelig dårlig idé. Vil du virkelig krype tilbake til en som har mishandlet deg over flere år?  Hva med barna dine? Synes du de fortjener å bli flyttet tilbake til en slem mann ? Mat kan du bestille via nettet,og få levert på døren. Koble inn NAV og kanskje barnevern for å høre hva du og barna kan ha rett på av hjelp. Ikke utsett deg selv og barna dine for en slem mann.

• Liker 2
Skrevet

Vil du fortelle hva slags sykdom det dreier seg om? Kanskje det finnes andre her inne som også har det samme, og som kan gi råd og støtte? ❤️

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du «tror» og det er greit at han skal ta fra deg alle pengene dine??

Nei det jeg ville ha gjort, var å fullstendig drite i han fordi han er farlig rett og slett. Jeg har selv vært i et voldelig forhold i 6 år, jeg vet hva jeg snakker om, de forandrer seg aldri.

Du burde bare leve livet så fint du kan mens du har muligheten. Du kan reise og gjøre hva du vil, og bruk tiden med barna dine heller ❤️

Min mor, hun fikk beskjed et år før hun døde at hun hadde kreft, og det spredde seg og gikk veldig fort. Først gikk hun i kjelleren og var utrolig deprimert, så bestemte hun seg for at hun ville gjøre det beste ut av tiden hun hadde igjen.

Hun laget foreksempel 3 album, et til meg og begge søsknene mine. Hun skrev dagbok, hun dro på tur med oss til Paris som hun har snakket om i årevis, hun strikket klær og tøfler til fremtidige barnebarn som ikke engang var blitt født ❤️

Jeg sier bare, ikke kast bort den verdifulle tiden din sammen med en som bruker psykisk og fysisk vold.

Endret av Silla123
  • Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...