cas12 Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 Man ser daglig at både studenter , lærerer, bhg lærere og de i utelivet ( cafe, bar, og alt som høre med ), kultur og idretten har det helt forferdelig alle sammen, Jeg skjønner selvsagt det er veldig tung for de alle , men er det ikke like ille for alle ? føler nesten det blir en konkuranse på og ha det verst veldig ofte 4
Example Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 Pandemien rammer ulikt. Det har den gjort hele veien. Jeg personlig er glad for være lærer, da jeg har en trygg jobb. Det byr selvfølgelig på andre utfordringer, som for eksempel vissheten om at man vil bli smittet (igjen) denne vinteren slik situasjonen har utviklet seg. Jeg har jobbet et enormt antall gratis overtidstimer de siste to årene. Men jeg synes fremdeles mer synd på de som mister jobbene sine nå. For de fleste er det en større belastning enn å kanskje bli smittet. Så tenker jeg kanskje at de som sitter på hjemmekontor og klager på at de må ta vare på sine egne barn noen ekstra dager bør revurdere hvilke signaler de sender ut. Jeg regner med at disse barna er selvvalgte barn. Å sende ut signaler til ungene sine, bevisst eller ubevisst, at de er en byrde, er ikke noe heldig for barna. Det å tilbringe tid med dem burde være noe positivt, ikke negativt. 7
mandel92 Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 Det er ikke likt for alle, nei. De som har trygge jobber får jo lønna si uansett, mens de i restaurantbransken, utelivsbransjen, kulturbransjen osv. er de som sliter mest med tiltakene nå. Jeg ønsker at vi fremdeles skal ha et godt kulturtilbud etter at pandemien er over. Håper at det blir lettelse på tiltak, og tenker at nå er vi der at man må la pandemien gå sin gang. Omikron virker å være mildere og det er et godt tegn. 10
Kågebruker Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 Alt for mange i offentlig sektor som er helt blinde når det gjelder utfordringene folk i privat sektor må leve med. 15
Justlooking Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 cas12 skrev (4 timer siden): Man ser daglig at både studenter , lærerer, bhg lærere og de i utelivet ( cafe, bar, og alt som høre med ), kultur og idretten har det helt forferdelig alle sammen, Jeg skjønner selvsagt det er veldig tung for de alle , men er det ikke like ille for alle ? føler nesten det blir en konkuranse på og ha det verst veldig ofte Selvsagt er det ikke like ille for alle. Jeg har hjemmekontor og lønna kommer inn hver måned uansett. Sånn er det slett ikke alle. 3
velociraptor Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 cas12 skrev (4 timer siden): Man ser daglig at både studenter , lærerer, bhg lærere og de i utelivet ( cafe, bar, og alt som høre med ), kultur og idretten har det helt forferdelig alle sammen, Jeg skjønner selvsagt det er veldig tung for de alle , men er det ikke like ille for alle ? føler nesten det blir en konkuranse på og ha det verst veldig ofte Nei, det er ikke like ille for alle. Jeg er veldig glad for at jeg ikke jobber i servering- eller undeeholdningsbransjen, eller i skole/barnehage for tiden. (Derimot skulle jeg nesten ønske jeg fortsatt jobbet i helsevesenet, utrolig digg å ha så gode mulighet til å jobbe masse overtid og endelig få tjent ganske godt. Men kjipt for de som ikke trenger mer lønn og helst bare vil jobbe akkurat så mye som man har i kontrakten sin selvsagt. Lærere og barnehageansatte får ikke en krone overtidsbetaling for alt ekstra-arbeidet de pålegges, mens sykepleierene får 100 % overtid og til dels corona-tillegg oppå det for hver time de jobber ekstra). 2
cas12 Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2021 mandel92 skrev (4 timer siden): Det er ikke likt for alle, nei. De som har trygge jobber får jo lønna si uansett, mens de i restaurantbransken, utelivsbransjen, kulturbransjen osv. er de som sliter mest med tiltakene nå. Jeg ønsker at vi fremdeles skal ha et godt kulturtilbud etter at pandemien er over. Håper at det blir lettelse på tiltak, og tenker at nå er vi der at man må la pandemien gå sin gang. Omikron virker å være mildere og det er et godt tegn. er veldig glad at man ikke lar den gå sin gang, da utsortering samfunn, det vil jeg ikke ha
Gjest Sirisiri10 Skrevet 11. desember 2021 #8 Skrevet 11. desember 2021 Example skrev (4 timer siden): Pandemien rammer ulikt. Det har den gjort hele veien. Jeg personlig er glad for være lærer, da jeg har en trygg jobb. Det byr selvfølgelig på andre utfordringer, som for eksempel vissheten om at man vil bli smittet (igjen) denne vinteren slik situasjonen har utviklet seg. Jeg har jobbet et enormt antall gratis overtidstimer de siste to årene. Men jeg synes fremdeles mer synd på de som mister jobbene sine nå. For de fleste er det en større belastning enn å kanskje bli smittet. Så tenker jeg kanskje at de som sitter på hjemmekontor og klager på at de må ta vare på sine egne barn noen ekstra dager bør revurdere hvilke signaler de sender ut. Jeg regner med at disse barna er selvvalgte barn. Å sende ut signaler til ungene sine, bevisst eller ubevisst, at de er en byrde, er ikke noe heldig for barna. Det å tilbringe tid med dem burde være noe positivt, ikke negativt. Noen ekstra dager går greit, men når det blir uker er situasjonen noe helt annet. Regner ikke med at du har hatt hjemmekontor med små barn før? Man får jo ikke tilbragt så mye tid med de i og med man skal gjøre en jobb, som da tar minst dobbelt så lang tid.
Gjest Adobyen Skrevet 11. desember 2021 #9 Skrevet 11. desember 2021 (endret) Det svinger litt med situasjonen synes jeg. Akkurat nå er jeg veldig glad for at jeg ikke driver gartneri eller annen strømkrevende næringsvirksomhet, som serveringsbransjen, hvor man også har ansvar for ansatte og allerede har hatt en tøff tid. Landbruket har slitt med å få tak i arbeidere, og nå må noen av de slakte dyra. jo, mange har det verre enn meg. Endret 11. desember 2021 av Adobyen
Example Skrevet 11. desember 2021 #10 Skrevet 11. desember 2021 Sirisiri10 skrev (1 minutt siden): Noen ekstra dager går greit, men når det blir uker er situasjonen noe helt annet. Regner ikke med at du har hatt hjemmekontor med små barn før? Man får jo ikke tilbragt så mye tid med de i og med man skal gjøre en jobb, som da tar minst dobbelt så lang tid. Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig over lang tid, men nei, den helt store sympatien får man ikke fra meg her. Jeg tror dog en del foreldre har fått litt mer forståelse om hvordan barnet deres fungerer i hverdagen. 2
Krokenguri Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 Jeg tenker det er bra folk kan få lov til å si at de har det litt drit. De fleste vet jo at de ikke er alene om det, og at noen også gar det værre. Som en kollega sa: viktig å skvulpe ut av glasset før det renner over. Og det må vi klare å tåle. Værre med de som graver seg ned i det. Men mange bekymrer seg iht økte utgifter på samme inntekt 1
Gjest Sirisiri10 Skrevet 11. desember 2021 #12 Skrevet 11. desember 2021 Example skrev (2 minutter siden): Jeg har forståelse for at det kan være vanskelig over lang tid, men nei, den helt store sympatien får man ikke fra meg her. Jeg tror dog en del foreldre har fått litt mer forståelse om hvordan barnet deres fungerer i hverdagen. Det finnes helt klart verre situasjoner, men uker inn og ut med barn hjemme i tillegg til at man skal gjøre jobben sin kan bli ganske heftig. Kommer selvsagt ann på barna, alder og jobben.
Gjest Gagaen Skrevet 11. desember 2021 #13 Skrevet 11. desember 2021 Kunsten er å se at folk sliter på hver sin måte. Det hjelper ikke å være i komunal eller statlig sektor og har trygg jobb om man står i førstelinja uten beskyttelse mot smitte. Eller om man føler seg isolert og savner å være sammen med sine eller gå på noe kulturelt som kan stimulere hjernen. Ingen har det verst men vi må se hverandre og erkjenne at dette et tøft for de fleste.
Example Skrevet 11. desember 2021 #14 Skrevet 11. desember 2021 Sirisiri10 skrev (56 minutter siden): Det finnes helt klart verre situasjoner, men uker inn og ut med barn hjemme i tillegg til at man skal gjøre jobben sin kan bli ganske heftig. Kommer selvsagt ann på barna, alder og jobben. Klart det. Dog er nok litt travle hverdager på hjemmebane rene luksusen kontra enkelte andre grupper opplever nå. Da tenker jeg særlig på de som står i det på sykehusene og de som må ofre jobben sin "for alles beste" i disse dager. Da fremstår klaging på hjemmekontor og unger på toppen som sutrete. Dette har heller ikke vært en langvarig realitet annet enn våren 2020. 2
Gjest Sirisiri10 Skrevet 11. desember 2021 #15 Skrevet 11. desember 2021 Example skrev (3 minutter siden): Klart det. Dog er nok litt travle hverdager på hjemmebane rene luksusen kontra enkelte andre grupper opplever nå. Da tenker jeg særlig på de som står i det på sykehusene og de som må ofre jobben sin "for alles beste" i disse dager. Da fremstår klaging på hjemmekontor og unger på toppen som sutrete. Dette har heller ikke vært en langvarig realitet annet enn våren 2020. Helt klart at det generelt er verre. Men vi er forskjellige og har ulik toleranse og står i ulike situasjoner.
BellaMargitha Skrevet 11. desember 2021 #16 Skrevet 11. desember 2021 cas12 skrev (7 timer siden): Man ser daglig at både studenter , lærerer, bhg lærere og de i utelivet ( cafe, bar, og alt som høre med ), kultur og idretten har det helt forferdelig alle sammen, Jeg skjønner selvsagt det er veldig tung for de alle , men er det ikke like ille for alle ? føler nesten det blir en konkuranse på og ha det verst veldig ofte Det er såklart ikke like ille for alle. Er pandemien like utfordrende for en med trygg jobb i det offentlige- som en i underholdnings eller utelivsbransjen? 1
Example Skrevet 11. desember 2021 #17 Skrevet 11. desember 2021 Sirisiri10 skrev (2 minutter siden): Helt klart at det generelt er verre. Men vi er forskjellige og har ulik toleranse og står i ulike situasjoner. Ja. Dog vil jeg oppfordre folk til å ikke tenke negativt på å få mer tid med barna hjemme. Tro meg, det er mange barn som kom tilbake til skolen i mai 2020, vel vitende om at foreldrene var drittlei av å ha dem hjemme. Ikke spesielt heldig. 6
Pivot Skrevet 11. desember 2021 #18 Skrevet 11. desember 2021 Example skrev (5 minutter siden): Ja. Dog vil jeg oppfordre folk til å ikke tenke negativt på å få mer tid med barna hjemme. Tro meg, det er mange barn som kom tilbake til skolen i mai 2020, vel vitende om at foreldrene var drittlei av å ha dem hjemme. Ikke spesielt heldig. "Få mer tid med barna" - det jo ikke akkurat ferie med barna det er snakk om når skoler og samfunnet ellers mer eller mindre stenges ned. Man skal prøve å holde i gang en normal hverdag, bare at alt skal foregå i eget hjem. Barna skal på skole hjemme, foreldre skal jobbe hjemmefra, aktiviteter utgår. At man finner en skissert situasjon som dette krevende over tid betyr jo ikke at man ikke verdsetter tid med barna sine... 3
Jolanda Skrevet 11. desember 2021 #19 Skrevet 11. desember 2021 Example skrev (6 timer siden): Pandemien rammer ulikt. Det har den gjort hele veien. Jeg personlig er glad for være lærer, da jeg har en trygg jobb. Det byr selvfølgelig på andre utfordringer, som for eksempel vissheten om at man vil bli smittet (igjen) denne vinteren slik situasjonen har utviklet seg. Jeg har jobbet et enormt antall gratis overtidstimer de siste to årene. Men jeg synes fremdeles mer synd på de som mister jobbene sine nå. For de fleste er det en større belastning enn å kanskje bli smittet. Så tenker jeg kanskje at de som sitter på hjemmekontor og klager på at de må ta vare på sine egne barn noen ekstra dager bør revurdere hvilke signaler de sender ut. Jeg regner med at disse barna er selvvalgte barn. Å sende ut signaler til ungene sine, bevisst eller ubevisst, at de er en byrde, er ikke noe heldig for barna. Det å tilbringe tid med dem burde være noe positivt, ikke negativt. Det er litt enklere sagt enn gjort. Jeg har to barn og det minste er 1,5. Det er umulig for meg å jobbe og ha møter med de hjemme, samtidig må faktisk jobben gjøres. Det er det som er problemet. 2
Jolanda Skrevet 11. desember 2021 #20 Skrevet 11. desember 2021 Example skrev (44 minutter siden): Ja. Dog vil jeg oppfordre folk til å ikke tenke negativt på å få mer tid med barna hjemme. Tro meg, det er mange barn som kom tilbake til skolen i mai 2020, vel vitende om at foreldrene var drittlei av å ha dem hjemme. Ikke spesielt heldig. Man får ikke mer tid med barna når man skal jobbe samtidig.
Anbefalte innlegg