Gå til innhold

FDV dokumentasjon mangel? Nybygg

Minkalavvo

Anbefalte innlegg

Hei 

Noen som har erfaring fra mangelfull FDV dokumentasjon på nybygg? 

Vi har kjøpt nybygg og skulle supplere baderomssortimentet med det som var oppgitt i FDV dokumentasjonen. Kort fortalt kontaktet vi et firma som skulle bestille inn for oss. De kontaktet leverandør av baderomssortimentet som ikke fant den typen vi hadde fått levert, den var ikke til å oppdrive. 

Når vi så nærmere på dokumentasjonen som var levert til oss og tok egne målinger så stemte jo ikke dette i det hele tatt. Leverandør mener vi har fått riktig leveranse men det er jo INGENTING som stemmer verken på mål eller utseende. I tillegg til at bedrifter ikke kan bestille inn den typen. Det fremstår som at vi har fått "basen" i en modell og fronter i en annen modell. 

Ville dere ha regnet dette som en mangel iht dokumentasjon? Hva kan man eventuelt kreve når det er mangler i dokumentasjonen? 
Eller tenker dere at dette er et avvik fra normalen? Jeg vet at det er noen avvik man må tolerere og som er akseptert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 hours ago, Minkalavvo said:

Hei 

Noen som har erfaring fra mangelfull FDV dokumentasjon på nybygg? 

Vi har kjøpt nybygg og skulle supplere baderomssortimentet med det som var oppgitt i FDV dokumentasjonen. Kort fortalt kontaktet vi et firma som skulle bestille inn for oss. De kontaktet leverandør av baderomssortimentet som ikke fant den typen vi hadde fått levert, den var ikke til å oppdrive. 

Når vi så nærmere på dokumentasjonen som var levert til oss og tok egne målinger så stemte jo ikke dette i det hele tatt. Leverandør mener vi har fått riktig leveranse men det er jo INGENTING som stemmer verken på mål eller utseende. I tillegg til at bedrifter ikke kan bestille inn den typen. Det fremstår som at vi har fått "basen" i en modell og fronter i en annen modell. 

Ville dere ha regnet dette som en mangel iht dokumentasjon? Hva kan man eventuelt kreve når det er mangler i dokumentasjonen? 
Eller tenker dere at dette er et avvik fra normalen? Jeg vet at det er noen avvik man må tolerere og som er akseptert. 

Dere kan sikkert kreve at de retter dokumentasjonen.

Ellers har dere vel ikke hatt noen økonomiske tap pga at dokumentasjonen var feil, så dere kan neppe kreve noe mer.

Anonymkode: 0461a...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Jeg hadde krevd at FDV gjenspeilet det som faktisk var installert.

Men jeg hadde også krevd at installasjon samsvarte med det jeg hadde kjøpt. Da jeg kjøpte stod det hvilken modell, og frontens utførelse på baderomsmøblementet, og det eneste jeg hadde akseptert var om det jeg fikk var av en bedre kvalitet enn bestillingen tilsa, og at FDV stemte med leveransen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2021 den 23.17):

Dere kan sikkert kreve at de retter dokumentasjonen.

Ellers har dere vel ikke hatt noen økonomiske tap pga at dokumentasjonen var feil, så dere kan neppe kreve noe mer.

Anonymkode: 0461a...481

Nei forsåvidt ikke noe økonomisk tap. Vi fikk svar i dag om at det går an å bestille et møblement (det er spesialbestilt av utbygger så ikke enkelt å få samme utførelse). Men det er jo litt betenkelig. Når jeg snakker med personen om jeg kan få kreve å få dokumentasjonen for hva som er levert så blir han veldig betenkelig og mener at det er det som er levert. Så er noe som stusser her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (På 12.12.2021 den 10.22):

Jeg hadde krevd at FDV gjenspeilet det som faktisk var installert.

Men jeg hadde også krevd at installasjon samsvarte med det jeg hadde kjøpt. Da jeg kjøpte stod det hvilken modell, og frontens utførelse på baderomsmøblementet, og det eneste jeg hadde akseptert var om det jeg fikk var av en bedre kvalitet enn bestillingen tilsa, og at FDV stemte med leveransen.

Det tenker jeg også. Saken er at i FDV dokumentasjon står det at vi har fått Alterna underskap i malin serien. Men får bekreftet i dag at de har kun benyttet seg av selveste "rammen" på denne serien og en annen utførelse på fronten. Han mente det var spesialbestilt av utbygger. Men som jeg skrev lengre opp så fremstod han som litt betenkelig med å levere ut f.eks serienummer de forskjellige komponentene til hva som har blitt levert, til meg over telefon. Jeg vet ikke om det vi har fått levert er av en annen kvalitet enn det som opprinnelig står i FDV dokumentet eller om det i det hele tatt er levert Alterna malin som han mener. Fordi enten vil de ikke levere ut dokumentasjonen eller så har de ingen dokumentasjon. 

Syns det er litt rart å levere ut et dokument med både modell og fronter til en serie som vi bare har fått selveste "ramma" på og front i noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger så står det i leveransebeskrivelse  f eks "Det leveres møblement av typen ......, eller tilsvarende". Da må man ofte godta "tilsvarende" om kvaliteten er like bra. Men står det spesifikk hva du skal ha, og ikke noen forbehold, så er det en mangel og den må dere i så fall klage på skriftlig. Aldri diskuter over telefon! Det kan du aldri dokumentere.

Jeg har selv kjøpt nybygg og gått grundig igjennom utlevert FDV og funnet feil. Det har jeg klaget på og fått rettet opp i. Det som er viktig å huske på, er at den FDV'en dere nå sitter på, er den dere skal levere videre ved et salg. Om ny eier finner feil, så sitter dere med problemet.

Anonymkode: bb1c7...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Noen ganger så står det i leveransebeskrivelse  f eks "Det leveres møblement av typen ......, eller tilsvarende". Da må man ofte godta "tilsvarende" om kvaliteten er like bra. Men står det spesifikk hva du skal ha, og ikke noen forbehold, så er det en mangel og den må dere i så fall klage på skriftlig. Aldri diskuter over telefon! Det kan du aldri dokumentere.

Det er forskjell på salgsoppgave og FDV. Det kan ikke stå "Det leveres møblement av typen XXX eller tilsvarende kvalitet" i FDV. Der skal det stå hva som faktisk er levert slik at kjøper kan klage på dårlig kvalitet, kontakte leverandør for skifte av hengsel, skuff eller kjøpe ekstra hyller (f.eks.). Jeg bare presiserer dette - synes ikke det kom tydelig frem i ditt innlegg.

Jeg har selv måttet klage på noe og da er det helt selvfølgelig at riktig leverandør og produkt står nevnt, ikke "tilsvarende".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 16.12.2021 den 7.31):

Jeg har selv kjøpt nybygg og gått grundig igjennom utlevert FDV og funnet feil. Det har jeg klaget på og fått rettet opp i. Det som er viktig å huske på, er at den FDV'en dere nå sitter på, er den dere skal levere videre ved et salg. Om ny eier finner feil, så sitter dere med problemet.

Takk for svar! Det var en god kommentar. Jeg har dobbeltsjekket fdv`en og det står ingenting som du nevner: Det leveres møblement av typen...... eller tilsvarende". Vi har kun fått dokumentasjon på mål og spesifikasjoner på hvilken modell samt hvordan utføre vedlikehold på denne. 

Jeg har klaget på at de som har levert badet ikke var villige til å utlevere dokumentasjon på hva vi har fått. Alle klager går gjennom flere ledd og det er helt umulig å oppnå kontakt på andre måter så det tar lang tid. Jeg er redd de drøyer ut tiden for å ikke måtte rette opp i det når foreldelsesfristen går ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (På 16.12.2021 den 8.16):

Det er forskjell på salgsoppgave og FDV. Det kan ikke stå "Det leveres møblement av typen XXX eller tilsvarende kvalitet" i FDV. Der skal det stå hva som faktisk er levert slik at kjøper kan klage på dårlig kvalitet, kontakte leverandør for skifte av hengsel, skuff eller kjøpe ekstra hyller (f.eks.). Jeg bare presiserer dette - synes ikke det kom tydelig frem i ditt innlegg.

Jeg har selv måttet klage på noe og da er det helt selvfølgelig at riktig leverandør og produkt står nevnt, ikke "tilsvarende".

Helt riktig at det ikke står det i fdv`en. I salgsoppgaven/prospektet står det kun at det leveres toppmoderne bad, med møblement i hvit utførelse med skuffer. 

I fdv fremkommer det hvilken type modell, mål og hvordan vedlikeholde møblementet. Intet mer. Men det er fysisk umulig at vi har fått det som fremkommer der. Som alle sikkert vet så er det ikke bare å klage. Utbygger og ansvarlige drøyer ut tiden. 

Noen som vet hvilket regelverk/lovverk man kan henvise til når man klager? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...