Gå til innhold

Dere som kuttet avdrag på lån en periode...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva oppgav dere som grunn til banken for å få det godkjent? 

Anonymkode: e4795...91f

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde topplån og hovedlån. Ba om avdragsfrihet på hovedlånet for å kvitte meg med topplånet.

Jeg holdt på å pusse opp bolig som skulle selges. Leide hybel et annet sted i perioden. Trengte avdragsbeløpet for å dekke husleien.

Skrevet
Blondie65 skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde topplån og hovedlån. Ba om avdragsfrihet på hovedlånet for å kvitte meg med topplånet.

Jeg holdt på å pusse opp bolig som skulle selges. Leide hybel et annet sted i perioden. Trengte avdragsbeløpet for å dekke husleien.

Tror du ulønnet mammaperm noen måneder er noe de "godkjenner"? Takk for svar.

Skrevet

Studert, var ingen stress og de godkjent år før år over telefon. 

Anonymkode: cb0ba...702

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har gjort det noen ganger kun for Januar mnd. 
Det er jo gjort på et par minutter i nettbanken. Må ikke oppgi noen grunn.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er umulig å svare på. Du må spørre banken din.

Hvis du spør ofte om dette er det en ting, men hvis du spør "for en gangs skyld" tror jeg neppe det er et problem. Man kan jo til og med inngå avdragsfrihet den dagen man oppretter lånet, for en periode. Ikke heng deg veldig opp i begrunnelse, søk og så ser du om de spør, og da svarer du på det de spør om.

Skrevet
Blondie65 skrev (Akkurat nå):

Det er umulig å svare på. Du må spørre banken din.

Hvis du spør ofte om dette er det en ting, men hvis du spør "for en gangs skyld" tror jeg neppe det er et problem. Man kan jo til og med inngå avdragsfrihet den dagen man oppretter lånet, for en periode. Ikke heng deg veldig opp i begrunnelse, søk og så ser du om de spør, og da svarer du på det de spør om.

Jeg forstår. Takk for gode råd 🤗

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Fikk avdragsfrihet i 2 år pga endring av inntekt... fra jobb til AAP, for 4 år siden.

Var litt styr i forbindelse med at jeg var lånetaker i en lokal bankfilial på den tiden. Måtte møte opp i banken med en rekke dokumenter, så måtte kunderådgiver analysere mine økonomiske forhold og gi råd og tips jeg ikke ønsket å få. Men måtte sitte der å lytte og komme meg igjennom møtet. 

Har du en ren nettbankforbindelse med banken slipper du alt dette, og du får svar momentant. Et "ja" i 95% av tilfellene. 

Anonymkode: 0e543...c82

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

De gjorde det et år for oss.

Anonymkode: fc499...59c

Skrevet

Er det så lett å få avdragsfrihet? Jeg fikk seks måneder av banken, og så var det stopp, til tross for lav belåningsgrad. 

Er dette grunnet nye regler eller ulik praksis mellom bankene?

Anonymkode: d41b2...0af

Skrevet

Jeg var nettopp blitt student og mannen min mistet jobben. Avdragsfrihet i underkant av 1 år tror jeg. 

Anonymkode: 1dd67...751

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var nettopp det grunnlaget jeg oppga og fikk godkjent uten problemer. 🙂

Anonymkode: 9e49f...598

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det så lett å få avdragsfrihet? Jeg fikk seks måneder av banken, og så var det stopp, til tross for lav belåningsgrad. 

Jeg har belåningsgrad på 30%. Forrige gang søkte jeg for tre år uten problem. Nå siste gangen søkte jeg for 5 år i nettbanken og det ble innvilget uten spørsmål.

Jeg har i tillegg lav inntekt og ville egentlig ikke fått det lånet jeg har i dag skulle jeg tatt det opp som nytt lån nå.

Jeg betaler avdragene som vanlig uansett. Det er bare en trygghet for meg siden jeg har lav inntekt. Skulle noe ryke så har jeg 7000 ekstra i måneden jeg kan bruke på andre ting enn lån. Kun en måned i år jeg ikke har betalt avdrag 😊

Anonymkode: afb4d...54e

• Liker 1
Skrevet

Sendte elektronisk søknad/melding i nettbanken og ba om 1 års avdragsfrihet med begrunnelse at jeg hadde valgt å gå midlertidig ned i stilling for å være mer hjemme med barn. Dagen etter ringte min saksbehandler og bekreftet søknaden min og sa at den var innvilget.

Anonymkode: d19ab...f16

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har belåningsgrad på 30%. Forrige gang søkte jeg for tre år uten problem. Nå siste gangen søkte jeg for 5 år i nettbanken og det ble innvilget uten spørsmål.

Jeg har i tillegg lav inntekt og ville egentlig ikke fått det lånet jeg har i dag skulle jeg tatt det opp som nytt lån nå.

Jeg betaler avdragene som vanlig uansett. Det er bare en trygghet for meg siden jeg har lav inntekt. Skulle noe ryke så har jeg 7000 ekstra i måneden jeg kan bruke på andre ting enn lån. Kun en måned i år jeg ikke har betalt avdrag 😊

Anonymkode: afb4d...54e

Takk, det ligner min situasjon også, med tanke på inntekt, belåningsgrad og hvordan jeg ville håndtert det. 

Skrevet

Har hatt i 6 mnd nå pga bygging av garasje. Var bare å sende mail og signere med bankID. Fikk beskjed av banken at du kan ha 6 mnd med avdragsfrihet i året. 

Anonymkode: 456af...014

Skrevet

Samlivsbrudd, fikk 6 mnd.

Anonymkode: b2f32...694

Skrevet

Banken vil jo tjene på at folk velger perioder med avdragsfrihet, så det er egentlig en vinn- vinn situasjon😊

Anonymkode: 0f7ab...eba

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du er klar over at du bare kan søke rammelån om du har lav belåningsgrad og at du da styrer dette helt selv?

Anonymkode: fc499...59c

Skrevet

Jeg kontaktet banken om avdragsfrihet da pandemien kom, for å være i forkant i tilfelle permittering. Fikk til svar at jeg hadde så god sikkerhet så jeg kunne velge selv hvor lang tid jeg ville ha avdragsfrihet. 

Jeg har likevel ikke mulighet til å få rammelån, har for høyt lån i forhold til inntekt, selv om det "bare" er 50% av boligverdi. 

Anonymkode: f46b0...514

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...