Gå til innhold

Vinter og atopisk eksem

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Sønnen min på ti måneder har atopisk eksem, jeg har derfor to spørsmål til dere.

1. Han tåler ikke ull. Jeg har kjøpt bambus undertøy, men hva med lue og hansker/votter? Hva har dere andre brukt?

2. Da vi var til legen fikk vi beskjed om å smøre kortisonkrem der eksemen har blitt betent, men jeg har lest at man kan vedlikeholds smøre? Men med Hva? Han er knusk tørr over alt stakkar...

Anonymkode: 5425b...101

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Bambus" er overpriset viskose og like funksjonell som bomull ift varme/transport av svette. Det er mykt stoff, men har ingen av egenskapene til ull. Fint som dyrt innerlag evt. Spar pengene og kjøp bomull. Så finnes det ullundertøy som har enten silke eller bomull som innerlag, så det ikke blir så mye lag på lag av klær. 

Min har også atopisk eksem, men vi bruker ull likevel. Han er ikke så hardt rammet, og det klør lite. Smører bare canoderm forebyggende hver dag på de områdene han blir ru, som typisk der klærne lager friksjon. Har på blå resept. 

Anonymkode: d392e...db7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei, 

Sønnen min på ti måneder har atopisk eksem, jeg har derfor to spørsmål til dere.

1. Han tåler ikke ull. Jeg har kjøpt bambus undertøy, men hva med lue og hansker/votter? Hva har dere andre brukt?

2. Da vi var til legen fikk vi beskjed om å smøre kortisonkrem der eksemen har blitt betent, men jeg har lest at man kan vedlikeholds smøre? Men med Hva? Han er knusk tørr over alt stakkar...

Jeg smører to tre ganger i uken med hydrokortisonkrem i ansiktet og det er det eneste som funker litt. Har smørt mye med canoderm men ikke i det hele tatt. Den funker på enkelte tørre flekker men andre flekker blir store og betente. 

Vi bruker ikke ull på kroppen men har ull lue på eller vanlig bomullshue. Han er 8mnd. Det har ikke forverret seg med ulllue for han har ikke eksem i hodet. 

Anonymkode: f0a30...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg smører to tre ganger i uken med hydrokortisonkrem i ansiktet og det er det eneste som funker litt. Har smørt mye med canoderm men ikke i det hele tatt. Den funker på enkelte tørre flekker men andre flekker blir store og betente. 

Vi bruker ikke ull på kroppen men har ull lue på eller vanlig bomullshue. Han er 8mnd. Det har ikke forverret seg med ulllue for han har ikke eksem i hodet. 

*det funker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg er 31 og har hatt atopisk eksem hele livet. Det beste for sånne som meg er sol og saltvann. Vinteren er et mareritt. Kortisonkrem på «utbrudd» er helt riktig å bruke. Bare vær obs på at hvis det er rundt øynene må du ha en egen type.

det finnes også ganske mange forskjellige kortisonkremer, så om den dere ikke har fungerer så hør med legen. 

Bruk canoderm som vedlikehold og forebygging. Det er det eneste som hjelper for meg på de tørre partiene. Canoderm får du kjøpt reseptfritt, men den er dyr så anbefaler å be om den på blå resept. 

jeg kan helt fint bruke myk ull, men alle er forskjellige og jeg har jo ikke akkurat babyhud lenger. Bruk så myke tekstiler som mulig og fjern alle lapper og lignende innvendig i klærne. Disse klør og irriterer huden. 

vet at foreldrene mine hadde meg i oljebad, men vet ikke om det er vanlig lenger. Jeg sov også med tynne stoffvotter når jeg var baby, hvis ikke klorte jeg meg opp om natta. 

unngå produkter med alkohol og parfyme. Pass også på vaskemiddelet. 

lykke til, håper den lille vokser det av seg❤️

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til. Eller to. Jeg bruker også Elidel krem som vedlikehold etter utbrudd. Men det må selvfølgelig være i samråd med lege. Canoderm er hele kroppen mens elidel er akkurat på de stedene hvor jeg har hatt eksem. 

også er exoderma såpen veldig god. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frauken skrev (3 minutter siden):

Hei, jeg er 31 og har hatt atopisk eksem hele livet. Det beste for sånne som meg er sol og saltvann. Vinteren er et mareritt. Kortisonkrem på «utbrudd» er helt riktig å bruke. Bare vær obs på at hvis det er rundt øynene må du ha en egen type.

det finnes også ganske mange forskjellige kortisonkremer, så om den dere ikke har fungerer så hør med legen. 

Bruk canoderm som vedlikehold og forebygging. Det er det eneste som hjelper for meg på de tørre partiene. Canoderm får du kjøpt reseptfritt, men den er dyr så anbefaler å be om den på blå resept. 

jeg kan helt fint bruke myk ull, men alle er forskjellige og jeg har jo ikke akkurat babyhud lenger. Bruk så myke tekstiler som mulig og fjern alle lapper og lignende innvendig i klærne. Disse klør og irriterer huden. 

vet at foreldrene mine hadde meg i oljebad, men vet ikke om det er vanlig lenger. Jeg sov også med tynne stoffvotter når jeg var baby, hvis ikke klorte jeg meg opp om natta. 

unngå produkter med alkohol og parfyme. Pass også på vaskemiddelet. 

lykke til, håper den lille vokser det av seg❤️

Takk for tips :) er det sånn her Canoderm Krem 5%, 210 gram - Kroppspleie - Farmasiet.no

Ble usikker da du nevnte den var dyr, men denne er jo ikke det.

Anonymkode: f5585...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min får Canoderm på blå resept. Holder eksemen i sjakk og trenger sjelden kortisonkrem nå.

Anonymkode: 28793...3ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for tips :) er det sånn her Canoderm Krem 5%, 210 gram - Kroppspleie - Farmasiet.no

Ble usikker da du nevnte den var dyr, men denne er jo ikke det.

https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/syk-hud/canoderm-krem-5-500,5000023

Spør legen om å få denne på blå resept ☺️ brukes forebyggende. Vi bruker kanskje 1-2 i året, de som er hardere rammet bruker nok mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Er Canoderm fin å bruke som kuldekrem?

Mye heller canoderm som binder vann i huden enn kuldekrem. Kuldekrem er omdiskutert og noe forskning viser at den blir en film på huden som ikke slipper svette ut eller fuktighet fra snø og klima inn, og gjør at da fuktige barnekinn er mer utsatt for frostskader. Jeg har holdt meg unna kuldekrem. Smører canoderm på morgenen under stell. Da er det trukket inn til vi skal ut. Har en liten tube i bhg som de kan smøre hender og kinn etter de har vært ute på vinteren og huden bærer preg av det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har atopisk eksem selv. Jeg tåler det meste av klær, selv ull, så prøv ut selv hva som funker og ikke. 

Jeg fikk anbefalt ovixan av hudlege, fungerer middels godt. Er kun betnovat og elocon som virkelig fungerer godt. Ellers er det kjempeviktig med jevnlig smøring med fuktighetskrem. Jeg har ikke merket så god effekt av canoderm, hos meg fungerer helt vanlige kremer like godt. Har også forsøkt å bade i babyolje, men fungerte dårlig. 

Jeg får forverring av eksem av stress og håndsprit, merker ikke så stor endring etter årstid. Så jeg følger ikke "normalen" for atopisk eksem. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for mange tilbakemeldinger!

Vi får dra til legen igjen og be om resept på canoderm. Nå bruket vi midison(?), men den skulle bare brukes på betente stedene sa legen. Men ungen er jo tørr og ru på hele kroppen, og betent her og der. 

Var ikke klar over dette med bambus, så ekstra takk til deg, da sparer vi en del penger. 😅

Sønnen min har bare blitt badet i babyolje, og vaskemiddelet jeg bruker er parfymefritt, ikke bruker jeg noe parfyme selv heller, så her føler jeg at jeg har gjort mitt..

Kan hende han vil tåle ull om jeg får roet eksemen først, for nå er den på 90% av kroppen hans.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi smører hele kroppen med canoderm hver dag, har den store pumpeflaska på resept. Viktig å smøre etter dusj og bad også. Så tar vi jo masse forholdsregler som parfymefri såpe, parfymefritt vaskemiddel, ikke skyllemiddel, ikke ull direkte mot kroppen, ikke bad hver dag osv. 

Bruker mye fleece, det tåler gutten vår. Ellers bruker vi bambusundertøy, man kan si hva man vil, men det er mye mykere enn bomull! Går fint med myk ull/ullblanding som mellomlag, så lenge det ikke er mot huden. Lue bruker vi feks kivat, som er ull-lue foret med bomull :) 

Anonymkode: 650ed...31e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hei, 

Hallo. Nesten ikke vits å kjøpe tolags. Det er dyrt, upraktisk mtp vask (ja det blir mye søl), og de vokser jo så fort! Her kjøper vi vanlig bomull, og bruker hjemmestrikk utenpå. Også dress da, eller jakke, eller pose alt ettersom. Bomull innerst 😊 det finnes nok mange votter og luer med fleece innerst🙂 jeg kjøpte ullfleecelue fra cubus til eldste som er ekstrem sensitiv, tror det er merinoull innerst med, men hun merker ikke noe til det, men hun har mye hår da. Evt kan du ha en tynn bomullslue innerst og så en god ullue over... Men du.. Ikke alt må være ull. Det finnes nok av tykke gode luer til de små. Fleece er faktisk varmt det også. 

Vi bruker aderma antiscratch crème nå på vinteren for å vedlikeholde. Den er fantastisk både for barna og meg, både til kropp og ansikt. 

Ellers har jeg veldig god erfaring med weleda sin kroppskrem til baby, men den er litt parfymert, så på egen risiko altså 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tusen takk for mange tilbakemeldinger!

Vi får dra til legen igjen og be om resept på canoderm. Nå bruket vi midison(?), men den skulle bare brukes på betente stedene sa legen. Men ungen er jo tørr og ru på hele kroppen, og betent her og der. 

Var ikke klar over dette med bambus, så ekstra takk til deg, da sparer vi en del penger. 😅

Sønnen min har bare blitt badet i babyolje, og vaskemiddelet jeg bruker er parfymefritt, ikke bruker jeg noe parfyme selv heller, så her føler jeg at jeg har gjort mitt..

Kan hende han vil tåle ull om jeg får roet eksemen først, for nå er den på 90% av kroppen hans.

Ts

Smører du ikke med fuktighetskrem i det hele tatt? Kun mildison?

Når vi måtte bruke denne på noen hissige eksemflekker fikk beskjed fra lege om å kombinere den med canoderm.

Canoderm fungerte dog ikke hos oss og gjorde eksemet verre. 

Lipikar Baume Ap+M smurt morgen og kveld er det som fungerer best på våre to med eksem.

https://www.farmasiet.no/catalog/hud-og-har/kroppspleie/lrp-lipikar-balm-apm-4001,5009583

Når det kommer til luer bruker vi ulluer som er foret med fleece. 

Et annet tips med eksem er å ikke bruke mørkeblå / mørke klær rett på huden. Samt styre unna sitrusfrukter.

Anonymkode: fe018...b4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips som ikke er nevnt her, sjekk luftfuktigheten hjemme hos dere! Både i stue og på soverom. Vi fyrer mye med ved nå, og med knusk tørr uteluft (som det jo gjerne er når det er så kaldt som nå), kan luftfuktigheten i huset gå ned til 20% om vi ikke tilfører mer fukt. Den skal optimalt ligge på 40-50 om jeg ikke husker feil. Tørr inneluft er garantert eksemutbrudd hos vår datter, som ellers tåler ull osv ganske greit.

bruker luftfukter fra Clas ohlson eller henger masse tøy til tørk på rommet før legging for å øke fuktigheten. Men husk å mål lufta før du gjør tiltak, er ikke bra med for mye fukt i lufta for huset heller 🙂

Anonymkode: aa162...04b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...