SoWhat? Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 (endret) Lurer på hvor mange vi er som dels har lyst til å 🤮 og dels av alt snakket om solidaritet nå? Solidaritet betyr samhørighet, samhold. Eller også støtte. Nå i pandemien har vi hørt det x antall ganger daglig. Det er så viktig å vise solidaritet. Særlig med de syke og eldre. De syke som kan gå på jobb vel og merke. Eller som har en "akseptabel" fysisk sykdom som gjør vedkommende ufør. De må vi vise solidaritet. Vi blir nærmest foraktet om vi ikke gjør det. Hva med de syke ellers? De uføre som ikke kan jobbe. Er det mye solidaritet vi viser dem til vanlig? Jeg ser ikke mye til den. Jeg ser derimot veldig mye fordommer og forutinntatthet. Mye støy fordi våre hellige skattepenger "går til dem" Samfunnet skal ikke betale, sier noen. De uføre ER samfunnet de også. Solidaritet betyr samhørighet. De uføre blir ikke betraktet som en del av samfunnet en gang. Så mye for den glorien av solidaritet alle har over hodet nå. Det er ikke solidaritet. Det er frykt for eget velbefinnende. Den moren du aldri besøker på sykehjemmet, og den faren som sitter alene dag ut og dag inn ellers. De du aldri har tid til å besøke. Det gjelder dem også. De skal vi plutselig vise sååå mye hensyn og omtanke mot nå? Ja, de kan jo ikke dø alene. Det er det som er så forferdelig med Corona. Man må jo dø helt alene på grunn av smittefare. At de er dønn alene før de dør ellers er ikke så farlig. Men NÅ må vi tenke på dem. Vi må vise solidaritet. Den solidariteten er ren og pur egoisme. Rett og slett. Jeg skjønner ikke at ikke folk er drittflaue av å snakke om det. Så gjennomskubart hykleri. Ser virkelig ikke alle det? Vi viser kun solidaritet når vi tjener på det selv. Som nå. Denne pandemien har virkelig vist oss på godt og vondt. Jeg mener : på vondt. Å, så solidariske vi er! Endret 11. desember 2021 av SoWhat? 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 Den politiske høyresiden har vært eksepsjonelt flinke til å få bermen til å fokusere på eventuelle NAV-snyltere. Det er en svært god avledning fra alle de som beviselig snyter oss for enorme skatteinntekter hvert eneste år. Flokken er urovekkende lett å styre/påvirke. Anonymkode: 7e8ac...a25 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 SoWhat? skrev (2 minutter siden): Solidaritet betyr samhørighet, samhold. Eller også støtte. Veldig rett i det. Det kommer av "solid", "solid-aritet". Å gjøre noe solid. Målet bak begrepets opprinnelse er å gjøre arbeiderklassen solid, slik at de med midler ikke kjører over de med en normal inntekt, eller mindre enn en normal inntekt. Å ha solidaritet med, betyr altså, å solidarisere, at en styrker arbeiderklassen i kampen for arbeiderklassens rettigheter. En kan ikke ha solidaritet med "de syke". Det er empati, medfølelse, som er riktig uttrykk der. Ikke solidaritet. Anonymkode: 023a1...154 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Den politiske høyresiden har vært eksepsjonelt flinke til å få bermen til å fokusere på eventuelle NAV-snyltere. Det er en svært god avledning fra alle de som beviselig snyter oss for enorme skatteinntekter hvert eneste år. Flokken er urovekkende lett å styre/påvirke. Anonymkode: 7e8ac...a25 M-mm. https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/ALp5e5/over-300-nordmenn-i-datalekkasjen-her-er-noen-fakta-om-dem https://www.adressa.no/pluss/okonomi/2018/04/15/De-aller-rikeste-skjuler-mer-penger-i-skatteparadiser-enn-tidligere-kjent-16480375.ece Anonymkode: 023a1...154 1
SoWhat? Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #5 Skrevet 11. desember 2021 (endret) AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Veldig rett i det. Det kommer av "solid", "solid-aritet". Å gjøre noe solid. Målet bak begrepets opprinnelse er å gjøre arbeiderklassen solid, slik at de med midler ikke kjører over de med en normal inntekt, eller mindre enn en normal inntekt. Å ha solidaritet med, betyr altså, å solidarisere, at en styrker arbeiderklassen i kampen for arbeiderklassens rettigheter. En kan ikke ha solidaritet med "de syke". Det er empati, medfølelse, som er riktig uttrykk der. Ikke solidaritet. Anonymkode: 023a1...154 Du. Please. Hører du det ikke daglig nå? Kall det overført betydning betydning om du vil. Endret 11. desember 2021 av SoWhat?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 SoWhat? skrev (5 minutter siden): Du. Please. Hører du det ikke daglig nå? Kall det overført betydning betydning om du vil. I så fall gjelder det begrepet "hore" også. Det brukes ikke lenger bare om prostituerte. La meg nå se deg forsøke å enten bortforklare hvorfor ordet "hore" ikke betyr det det brukes til som daglig begrep, i mens solidaritet skal bety det det brukes (feilaktig) til som i daglig begrep, eller forsvare drittsekkers misbruk av begrepet "hore" for å rakke ned på kvinner. Valget er ditt. Valget er fritt. Hva velger du? Anonymkode: 023a1...154
SoWhat? Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I så fall gjelder det begrepet "hore" også. Det brukes ikke lenger bare om prostituerte. La meg nå se deg forsøke å enten bortforklare hvorfor ordet "hore" ikke betyr det det brukes til som daglig begrep, i mens solidaritet skal bety det det brukes (feilaktig) til som i daglig begrep, eller forsvare drittsekkers misbruk av begrepet "hore" for å rakke ned på kvinner. Valget er ditt. Valget er fritt. Hva velger du? Anonymkode: 023a1...154 Gidder du?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #8 Skrevet 11. desember 2021 SoWhat? skrev (4 minutter siden): Gidder du? Åh, du velger personangrep i stedet. Så originalt. Det betyr at du innser at du ikke har noen argumenter. Anonymkode: 023a1...154
SoWhat? Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #9 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Den politiske høyresiden har vært eksepsjonelt flinke til å få bermen til å fokusere på eventuelle NAV-snyltere. Det er en svært god avledning fra alle de som beviselig snyter oss for enorme skatteinntekter hvert eneste år. Flokken er urovekkende lett å styre/påvirke. Anonymkode: 7e8ac...a25 Det er alltid lettest å angripe de med minst ressurser. Bare å se på eldrepolitikken som har vært ført. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #10 Skrevet 11. desember 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Det er alltid lettest å angripe de med minst ressurser. Bare å se på eldrepolitikken som har vært ført. Solidaritet ja. Hvordan var det, jeg ga deg rett i din bruk av ordet, så kom du med personangrep. Anonymkode: 023a1...154
Entern Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 Jeg er enda mer lei av misbruk av ordet «dugnad». For øvrig enig med @SoWhat? 1
SoWhat? Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #12 Skrevet 11. desember 2021 Entern skrev (Akkurat nå): Jeg er enda mer lei av misbruk av ordet «dugnad». For øvrig enig med @SoWhat? Ja. Vi kan godt slenge på det ordet også! 😕 1
herzeleid Skrevet 11. desember 2021 #13 Skrevet 11. desember 2021 SoWhat? skrev (7 timer siden): Lurer på hvor mange vi er som dels har lyst til å 🤮 og dels av alt snakket om solidaritet nå? Solidaritet betyr samhørighet, samhold. Eller også støtte. Nå i pandemien har vi hørt det x antall ganger daglig. Det er så viktig å vise solidaritet. Særlig med de syke og eldre. De syke som kan gå på jobb vel og merke. Eller som har en "akseptabel" fysisk sykdom som gjør vedkommende ufør. De må vi vise solidaritet. Vi blir nærmest foraktet om vi ikke gjør det. Hva med de syke ellers? De uføre som ikke kan jobbe. Er det mye solidaritet vi viser dem til vanlig? Jeg ser ikke mye til den. Jeg ser derimot veldig mye fordommer og forutinntatthet. Mye støy fordi våre hellige skattepenger "går til dem" Samfunnet skal ikke betale, sier noen. De uføre ER samfunnet de også. Solidaritet betyr samhørighet. De uføre blir ikke betraktet som en del av samfunnet en gang. Så mye for den glorien av solidaritet alle har over hodet nå. Det er ikke solidaritet. Det er frykt for eget velbefinnende. Den moren du aldri besøker på sykehjemmet, og den faren som sitter alene dag ut og dag inn ellers. De du aldri har tid til å besøke. Det gjelder dem også. De skal vi plutselig vise sååå mye hensyn og omtanke mot nå? Ja, de kan jo ikke dø alene. Det er det som er så forferdelig med Corona. Man må jo dø helt alene på grunn av smittefare. At de er dønn alene før de dør ellers er ikke så farlig. Men NÅ må vi tenke på dem. Vi må vise solidaritet. Den solidariteten er ren og pur egoisme. Rett og slett. Jeg skjønner ikke at ikke folk er drittflaue av å snakke om det. Så gjennomskubart hykleri. Ser virkelig ikke alle det? Vi viser kun solidaritet når vi tjener på det selv. Som nå. Denne pandemien har virkelig vist oss på godt og vondt. Jeg mener : på vondt. Å, så solidariske vi er! Jeg vil jo påstå at vi som samfunn viser dem eksepsjonelt mye solidaritet, i den forstand at vi er blant samfunnene der vi betaler mest og tar mest vare på disse.
SoWhat? Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #14 Skrevet 11. desember 2021 herzeleid skrev (5 timer siden): Jeg vil jo påstå at vi som samfunn viser dem eksepsjonelt mye solidaritet, i den forstand at vi er blant samfunnene der vi betaler mest og tar mest vare på disse. Åja. Du snakker økonomi, og det går ikke an å ikke "ta vare på "dem" uten å tape økonomisk. Det hadde kostet mye mer med hjemløshet og kriminalitet og innen helse. Så ja... Vi kan jo bare blåse i holdningene til folk. Pytt. De får tak over hodet. 1
herzeleid Skrevet 11. desember 2021 #15 Skrevet 11. desember 2021 SoWhat? skrev (2 minutter siden): Åja. Du snakker økonomi, og det går ikke an å ikke "ta vare på "dem" uten å tape økonomisk. Det hadde kostet mye mer med hjemløshet og kriminalitet og innen helse. Så ja... Vi kan jo bare blåse i holdningene til folk. Pytt. De får tak over hodet. Selvfølgelig går det an å ikke ta vare på folk, det er til og med ganske utbredt ellers i verden.
SoWhat? Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #16 Skrevet 11. desember 2021 herzeleid skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig går det an å ikke ta vare på folk, det er til og med ganske utbredt ellers i verden. Godt svar 🙄
herzeleid Skrevet 11. desember 2021 #17 Skrevet 11. desember 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Godt svar 🙄 Se om du klarer å formulere argumenter så blir dette mye ryddigere. 1
SoWhat? Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #18 Skrevet 11. desember 2021 herzeleid skrev (4 minutter siden): Se om du klarer å formulere argumenter så blir dette mye ryddigere. Jo i like måte du. Å svare som du gjorde først var et godt argument eller? 🙂 var jo ordentlig ryddig
herzeleid Skrevet 11. desember 2021 #19 Skrevet 11. desember 2021 SoWhat? skrev (23 minutter siden): Jo i like måte du. Å svare som du gjorde først var et godt argument eller? 🙂 var jo ordentlig ryddig Jeg tror jeg svarte temmelig konkret på en tilsvarende konkret påstand du kom med. Om du mener noe er uklart, vær grei å heller spørre.
SoWhat? Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #20 Skrevet 11. desember 2021 herzeleid skrev (3 minutter siden): Jeg tror jeg svarte temmelig konkret på en tilsvarende konkret påstand du kom med. Om du mener noe er uklart, vær grei å heller spørre. Tror det dreide seg om økonomi. Alt dreier seg om å spare penger. Må ikke forveksles med solidaritet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå