AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 Jeg jobber 4 kveldsvakter fra 12 til 20 i uken. Vaktene er på rad fire dager mandag til torsdag. Jeg er i midten av førtiårene. Har gjort dette helt fra jeg var 26 år. Men kjenner iblant at det er slitsomt. Mister litt sosialt liv føler jeg. Blir litt irritert når en kollega som kun jobber tidlig klager på at jeg kunne få gjort mye mer på senvaktene på jobb. Jeg går i ett og jobber hardt. Men blir ekstra sliten for tiden av å jobbe på den tiden av døgnet. Men hører at de som har kun tidligvakter klager over at det er vanskeligere, men de vil ikke bytte vakter. Hva tenker dere? Er det slitsomt å ha mye sene vakter slik jeg har? Eller er det kun meg som har problemer med motivasjonen? Anonymkode: 14631...f38
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 Ja, klart det. Arbeidstiden din høres helt grusom ut. Du får verken tid til å gjøre noe før eller etter vakt. Hvis man har en sånn vakt i ny og ne, så går det jo bra, men når man har det sånn hele tiden så er det klart at det sliter på deg. I tillegg nå i mørketiden så får du jo nesten ikke dagslys ute. Jeg opplever at det er mer travelt å ha tidligvakter, men det passer jo bedre med livet ellers, og sånn sett er det mer praktisk. I tillegg gjør det jo ikke noe å ha det travelt på jobb, da fyker jo tiden avgårde. Hvis denne kollegaen din sier noe om din arbeidsflyt på seinvaktene så kan du jo tilby deg å bytte fra sein til tidlig hvis hun gjør det mer effektivt. Da blir hun fort stille. Jeg ville ha gjort det hver eneste gang hun sa noe til meg om tidligvakt vs senvakt. Ikke på en guffen måte, men på en ok måte, så har hun ikke så mye hun kan si tilbake. Men hvorfor er det så skjevfordelt? Hvorfor er det du som går så mye senvakter? Det høres ikke helt riktig ut. Anonymkode: 0959a...ce1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 Jeg anser ikke det du skriver om som kveldsvakter men som «spise opp hele dagen grunnet rar arbeidstid»-vakter. Du rekker lite før og lite etter vakta og som du selv skriver har det negative konsekvenser for ditt sosiale liv. De få timene du eventuelt får kveldstillegg for er etter min mening ikke nok til å kompensere for tapt fritid og tapt sosialt liv. Hvis du ikke kan bytte arbeidstid i din nåværende stilling bør du se deg om etter andre jobber. Jobber du normal dagvakt kan du nok også takle å jobbe 100 % fordi du får mer sammenhengende fritid igjennom uka og mer sosialt liv. Anonymkode: 82742...bc8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg anser ikke det du skriver om som kveldsvakter men som «spise opp hele dagen grunnet rar arbeidstid»-vakter. Du rekker lite før og lite etter vakta og som du selv skriver har det negative konsekvenser for ditt sosiale liv. De få timene du eventuelt får kveldstillegg for er etter min mening ikke nok til å kompensere for tapt fritid og tapt sosialt liv. Hvis du ikke kan bytte arbeidstid i din nåværende stilling bør du se deg om etter andre jobber. Jobber du normal dagvakt kan du nok også takle å jobbe 100 % fordi du får mer sammenhengende fritid igjennom uka og mer sosialt liv. Anonymkode: 82742...bc8 Jeg jobber en tidligvakt helt på slutten av uka. Det er hardt etter å ha hatt fire senvakter på rad også. Men har sett lenge etter ny jobb men ikke lykkes med det. Går vel mest utover mitt sosiale liv. Orker ikke så mye. Veldug trøtt etter jobb. Og etter jobb er det også litt sent med sosiale aktiviteter. De som jobber tidlig sier at det er mye vanskeligere, men da forstår jeg ikke hvorfor de ikke vil bytte vakter? Anonymkode: 14631...f38
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 22 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, klart det. Arbeidstiden din høres helt grusom ut. Du får verken tid til å gjøre noe før eller etter vakt. Hvis man har en sånn vakt i ny og ne, så går det jo bra, men når man har det sånn hele tiden så er det klart at det sliter på deg. I tillegg nå i mørketiden så får du jo nesten ikke dagslys ute. Jeg opplever at det er mer travelt å ha tidligvakter, men det passer jo bedre med livet ellers, og sånn sett er det mer praktisk. I tillegg gjør det jo ikke noe å ha det travelt på jobb, da fyker jo tiden avgårde. Hvis denne kollegaen din sier noe om din arbeidsflyt på seinvaktene så kan du jo tilby deg å bytte fra sein til tidlig hvis hun gjør det mer effektivt. Da blir hun fort stille. Jeg ville ha gjort det hver eneste gang hun sa noe til meg om tidligvakt vs senvakt. Ikke på en guffen måte, men på en ok måte, så har hun ikke så mye hun kan si tilbake. Men hvorfor er det så skjevfordelt? Hvorfor er det du som går så mye senvakter? Det høres ikke helt riktig ut. Anonymkode: 0959a...ce1 Det er skjevfordeling i klokkeslett. De fleste andre ansatte har kun tidligvakter. Anonymkode: 14631...f38
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobber en tidligvakt helt på slutten av uka. Det er hardt etter å ha hatt fire senvakter på rad også. Men har sett lenge etter ny jobb men ikke lykkes med det. Går vel mest utover mitt sosiale liv. Orker ikke så mye. Veldug trøtt etter jobb. Og etter jobb er det også litt sent med sosiale aktiviteter. De som jobber tidlig sier at det er mye vanskeligere, men da forstår jeg ikke hvorfor de ikke vil bytte vakter? Anonymkode: 14631...f38 Skjønner. Ja, det er få voksne i min krets som finner på ting etter kl 20 i uken. Men tror det er ganske vanlig å ikke orke all verdens, mesteparten av uken fylles opp av ting man må (mye i huset for min del, handling, matlaging, vaske klær osv osv). Merker jeg orker mindre jo eldre jeg blir, jobbet turnus før men nå trenger jeg rett og slett faste søvnrutiner og jobber dag. Det er egentlig ikke så viktig hva kollegene dine sier, mener og gjør. Fokuser på deg selv og hva du kan gjøre for å bedre situasjonen din. Anonymkode: 82742...bc8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #7 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber en tidligvakt helt på slutten av uka. Det er hardt etter å ha hatt fire senvakter på rad også. Men har sett lenge etter ny jobb men ikke lykkes med det. Går vel mest utover mitt sosiale liv. Orker ikke så mye. Veldug trøtt etter jobb. Og etter jobb er det også litt sent med sosiale aktiviteter. De som jobber tidlig sier at det er mye vanskeligere, men da forstår jeg ikke hvorfor de ikke vil bytte vakter? Anonymkode: 14631...f38 Fordi de vil ha et sosialt liv utenfor jobb. Det er fordeler og ulemper med alt, men her er fritiden viktigst for dem - naturlig nok. Lykke til videre i jobbsøking. Jeg skjønner godt at det er slitsomt. Har du forsøkt å ta det opp med leder om skjevfordeling av klokkeslett? Jeg har selv jobbet uker fra 10-18, og jeg synes ikke det er noe særlig da dagen bare forsvinner i jobb. Jeg får ikke gjort noe fornuftig før jobb, og etter jobb vil jeg ha litt tid til å koble av, og da blir det for seint til å gjøre noe mer. Det er i alle fall helt naturlig det du kjenner på. Anonymkode: 0959a...ce1
Knirke Skrevet 11. desember 2021 #8 Skrevet 11. desember 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg jobber 4 kveldsvakter fra 12 til 20 i uken. Vaktene er på rad fire dager mandag til torsdag. Jeg er i midten av førtiårene. Har gjort dette helt fra jeg var 26 år. Men kjenner iblant at det er slitsomt. Mister litt sosialt liv føler jeg. Blir litt irritert når en kollega som kun jobber tidlig klager på at jeg kunne få gjort mye mer på senvaktene på jobb. Jeg går i ett og jobber hardt. Men blir ekstra sliten for tiden av å jobbe på den tiden av døgnet. Men hører at de som har kun tidligvakter klager over at det er vanskeligere, men de vil ikke bytte vakter. Hva tenker dere? Er det slitsomt å ha mye sene vakter slik jeg har? Eller er det kun meg som har problemer med motivasjonen? Anonymkode: 14631...f38 Vel... jeg kan jo ikke svare for hva som er slitsomt for deg, eller for andre, men å jobbe til klokken 20 ødelegger i det minste ikke døgnrytmen. Å jobbe natt, og måtte snu døgnet flere ganger i uken, det er slitsomt 😵 Og du sier disse vaktene er midt i uken, det betyr vel at du har fri i helgene? Du må ha et yrende sosialliv iom at du føler det blir ødelagt av at du ikke kan være sosial 4 kvelder i uka.. Du har jo fortsatt 3 kvelder igjen... Men for all del, det høres ut som du er lei av jobben, så om du er mye sliten ville jeg sett meg om etter noe nytt. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #9 Skrevet 11. desember 2021 Jeg elsker slike type jobb tidspunkt. Jeg er 37, av og til jobber jeg mitt på dagen som du eller kveldsvakt (altså fra 15-22,) har også jobbet andre steder der jeg var ferdig kl 01 i ukedagene, men da begynte jeg 18. Jeg er ingen morgenfugl og sliter med både å komme meg opp, være opplagt og ha energi når jeg jobber tidlig. Jeg er 37, om ting forandrer seg om noen år vet jeg jo ikke, det er godt mulig. Men jeg synes selv at dette er prima for meg. Men om en er lei av jobben så er en lei av jobben. Jeg har f.eks i det siste halve året hatt en bijobb der jeg må stå opp kl 05, og jobber fra 07-15, jeg merker hvor "ikke meg" den type jobbtider er samtidig er jobben såpass gøy og innholdsrik at det går an, (men tenker mer å mer på å si opp, fordi hele dagen er ødelagt når jeg jobber slik) såjeg foretrekker ennda å jobbe seinere. Jeg tror det er helt naturlig det du kjenner på, samtidig er det og viktig å huske på at folk er forskjellige Anonymkode: 14b22...822 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #10 Skrevet 11. desember 2021 Folk er forskjellige. Det er en ting man kan konkludere. For noen er 12-20 den absolutt perfekte arbeidstiden, mens for andre er det helt forferdelig. Jeg har jobbet dag/kveld/natt i 4 år, nå jobber jeg kun dag. Dag jobbing: man har en normal døgnrytme, man er som folk flest, handler når alle andre handler, sover når alle andre sover. Men jeg er trøtt. Jeg må tidlig i seng for å stå opp tidlig (begynner 06:00 på jobb). Jeg finner aldri på noe sosialt i ukedagene, for jeg er sliten på kvelden, og ønsker bare å slappe av på sofaen. Kveld jobbing: man kan sove, man får alltid «sove ut». Men jeg har aldri klart å få til å gjør annet enn å sove før vakten begynner. Alt av annet, som å handle må skje etter jobb. Men jeg var mindre trøtt/mer opplagt med kveldsvaktene. Jeg fikk operert på et tidspunkt som fungerte bedre for min søvnsyklus. Men det er ikke sjanser for å være sosial om man skulle ønske det. Natt jobbing: det er slitsomt. Man blir trøttere og trøttere for hver vakt man har i uken. Når helga kommer er man litt zombie, og man må bruke helgen på å slite seg gjennom det å snu om til en annen vakt etter helgen, snu om til dag var bokstavlig talk smertefullt! Man er trøtt, sover hele dagen, er en zombie resten av dagen. Går på pur autopilot på arbeid. Selv om jeg føler jeg ofte er trøtt og sliten, liker jeg nok best det å jobbe dag. Det å ha en normal døgnrytme. Det å kunne være mer lik som alle andre, og ikke alltid være hun som man må ta hensyn til når man skal finne på noe (hadde også helg i jobben jeg hadde). Men jeg savner litt det å kunne sove skikkelig ut før arbeid som jeg kunne når jeg jobbet kveld. Anonymkode: 839f5...dbc
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 Jeg hadde elsket 12-20 siden jeg er b-menneske. Jeg jobber på legevakt og pga vi ikke er åpen på dagtid har jeg som regel 4-5 seinvakter på rad hver uke, fra 15.15-22.45, men synes ikke jeg blir mer sliten av det enn der jeg jobbet før med mye dagvakter. At man får lite sosialt liv derimot er en annen sak. Anonymkode: 91abf...ac7 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå