Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler jeg ikke har referanse til jobbsøking. 

Samt synes det er ekkelt når jeg søker til flere arbeidsplasser å bruke de samme referanse 5 ganger eller mer. 

Hva kan gjøre ?

Anonymkode: 0bc00...8a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei.

Det er alltid viktig å spørre dine referanser først om du kan bruke dem som referanse. Samtykker de du spør, kjenner de til at det med stor sannsynlighet vil komme flere telefoner ved jobbsøking. Det er sånn det er å være arbeidssøker. Jeg forstår derimot at du synes det er ubehagelig å tenke på, det syntes jeg selv når jeg søkte jobber. Ble kalt inn til flere intervjuer og mine referanser fikk nokså mange telefoner. Det beste er å legge de tankene litt bort, og heller fokusere på at de har sagt ja til å stå som referanse av mange positive grunner. 

Man trenger ikke alltid mange referanser, det holder at den eller dem du har oppgitt, kan gi en god beskrivelse av deg som arbeidstaker. Stol på deg selv og stå på! Det er nok mange arbeidsgivere som vil se verdien i deg! 😊 Lykke til! 

PS. Kan være en god ide å sende en skriftlig melding til dine referanser om at du er jobbsøker, at det kan hende de vil bli oppringt av potensiell arbeidsgiver og takke dem for at de står som din referanse.

Endret av Nøytraleliten
Ps
Skrevet

Jeg synes også det er skikkelig ekkelt, men dette må man bare gjøre i wrbeidssøkerprosessen. Som regel vil de jobbene jeg søker på ha to relevante referanser, og da bruker jeg de som er mest relevant for stillingen (etter å ha fått bekreftet at de kan brukes).

Anonymkode: 80ebc...ae6

Skrevet

Jeg synes også det er er fælt, og føler det er så byrde. Har vært i to situasjoner hvor jeg har søkt mange jobber samtidig (først i et vikariat hvor jeg desperat trengte noe nytt i etterkant, så i en dårlig situasjon), men de har jo samtykket til det, og er erfarne ledere så jeg prøver å tvinge meg selv til å fokusere på at de er vant til situasjonen også.

En annen ting er at jeg har sagt ja til å være referanse for en medarbeider. Jeg er ikke leder men team leder og denne medarbeideren vil ikke at lederen vår skal vite at de søker nye jobber. Og det er null problem og noe jeg gjør med glede for denne personen... Så håper andre føler det lignende, spesielt hvis man faktisk har gjort en god jobb.

Anonymkode: 225f3...43f

Skrevet

Er derfor man oppgir referansene litt ut i prosessen, og ikke i alle søknader en sender ut. Ganske enkelt fordi man ikke vil utnytte og slite ut referansene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...