AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #1 Skrevet 11. desember 2021 ... dersom du har en eldre bolig, og EU får det som de vil. Grunn: Man forbereder en lov der boliger må ha energimerking E eller høyere fra 2027 - og C eller høyere fra 2033; boliger som ikke oppfyller kravene, skal ikke lenger kunne omsettes eller leies ut: https://www.euractiv.com/section/energy/news/leak-draft-eu-law-introduces-new-standards-to-decarbonise-buildings-by-2050/ Quote Alongside this, buildings sold or rented will need to reach class E for a transaction to take place after January 2027 and class C by January 2033. Så blir det morsomt å se hva EU-s fanatiske innstilling til "det grønne skiftet" gjør med norske boligpriser; å kreve at en bygning bygget på slutten av 1800-tallet skal isoleres grundig (og utsettes for mugg; manglende luftsirkulasjon er ikke til å spøke med) for i det hele tatt å kunne selges, er galskap. Mange her i landet kommer til å måtte ta opp store lån for å isolere boligen sin; uten å oppfylle kravene til EU, blir den verdiløs. Anonymkode: 1fdd0...a29
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 Prøv igjen, les litt nøyere denne gang. Anonymkode: ff686...fba 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Prøv igjen, les litt nøyere denne gang. Anonymkode: ff686...fba Hvor mener du at jeg tar feil? Reglene skal også omfatte eldre boliger, ikke bare nye. Anonymkode: 1fdd0...a29
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor mener du at jeg tar feil? Reglene skal også omfatte eldre boliger, ikke bare nye. Anonymkode: 1fdd0...a29 Feil tråd sorry Anonymkode: ff686...fba
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 Jeg leser det som at kravene slår inn i forbindelse med renovering. For existing buildings, which form the bulk of Europe’s housing stock, EU countries will have to ensure minimum energy performance standards are applied when they undergo major renovation. Anonymkode: cc156...261 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 Hovedregelen i Norge er allerede at ved renovering/endring av eldre bygg, så skal den aktuelle tekniske forskriften legges til grunn. Altså er ikke dette som presenteres fra EU en kjempe stor endring ifh til dagens krav. I dag kan man søke om unntak hvis det blir uforholdsmessig dyrt, men det finnes samtidig ordninger som økonomisk oppmuntrer til energieffektiv fornyelse. Anonymkode: cc156...261 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #7 Skrevet 11. desember 2021 Da er det mange flotte gamle hus som ender opp med å bli revet. Nedtur Anonymkode: daf61...031
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #8 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg leser det som at kravene slår inn i forbindelse med renovering. For existing buildings, which form the bulk of Europe’s housing stock, EU countries will have to ensure minimum energy performance standards are applied when they undergo major renovation. Anonymkode: cc156...261 Ja, da bør det gå bra med odelovertakelse av gamle gårder. Anonymkode: 6f7e2...6c7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #9 Skrevet 11. desember 2021 Nettopp renovert huset fra 50-tallet og er tilpasset «det grønne skiftet». Det får nestemann ta seg av. Pluss at vi bor allerede i populært område i Oslo, så det vil nok ikke være noe problem å selge. Anonymkode: 8fbe2...ab9
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #10 Skrevet 12. desember 2021 Endrer ikke opp noe- huset forblir i familien Anonymkode: 08c39...4b7 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #11 Skrevet 12. desember 2021 Men hvem er disse folk, som pusser opp - men uten å etterisolere eller gjøre bolig mer energieffektive? Også da med dagens strømpriser? Jeg forstår meg virkelig ikke på slike. Er det bare fordi litt dumme? Gjerrige? "Har levd med trekk i alle mine seksti år, skal ihvertfall ikke begynne med mer komfort nå"???? Anonymkode: 7c29d...1de 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #12 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvem er disse folk, som pusser opp - men uten å etterisolere eller gjøre bolig mer energieffektive? Også da med dagens strømpriser? Jeg forstår meg virkelig ikke på slike. Er det bare fordi litt dumme? Gjerrige? "Har levd med trekk i alle mine seksti år, skal ihvertfall ikke begynne med mer komfort nå"???? Anonymkode: 7c29d...1de Etterisolering er jo noe man gjør når man bytter kledning, ikke når man setter opp ny tapet og bytter gulv. Anonymkode: 3cff2...83f 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2021 #13 Skrevet 13. desember 2021 11 hours ago, AnonymBruker said: Etterisolering er jo noe man gjør når man bytter kledning, ikke når man setter opp ny tapet og bytter gulv. Anonymkode: 3cff2...83f Nettopp. Vi har selv kjøpt hus med helt ny kledning - med INGEN isolasjon under. Anonymkode: 7c29d...1de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå