Anonym-bruker Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 I år har vi invitert foreldre og søsken hjem til oss på julaften, for første gang. Dere som har hatt julaften hjemme, når ca kjøpte Dere inn mat og drikke? Julebrus? Tenker at julepølse og ribbe kan jo fryses frem til jul. Takknemlig for alle tips:)
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #2 Skrevet 11. desember 2021 Jeg kjøper inn det som kan kjøpes inn tidlig, tidlig. Kjøtt henter jeg hos slakteren 21. - grønnsaker kjøper jeg 23. Anonymkode: 0473b...a9d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #3 Skrevet 11. desember 2021 Husk at poteter kan skrtelles 23., bare husk å skifte vann rett før du koker dem. Rosenkål kan renses 23, og settes i kjøleskapet. Skal du ha riskrem, kok grøten 23., ackjøl, rør inn vaniljesukker. Så trenger du bare piske krem på julaften. Sausen kan også kokes dagen før. Anonymkode: 0473b...a9d 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 Skrev nettopp et slikt innlegg selv for noen dager siden, men finner ikke igjen tråden😳 Kanskje flere slike innlegg som de slår samme?🧐 Anonymkode: 80e4f...f3a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 Jeg bestiller i november, og henter eller får levert tidlig desember. (ribbe, egg, pinnekjøtt, kalkun, medister, pølser, kjøttpålegg, gravet laks). Alt av drikkevarer er også kjøpt inn. Tar så en storhandel medio desember med alt som tåler og stå. Tar så en runde en uke før jul for grønnsaker og øvrig. Mine viktigste tips er: 1) Lag en kjøreplan for dagen før, og selve dagen. Julemat er veldig enkelt. Men det som kan bli stress er om alt skjer på en gang, og dere kommer for sent i gang. Jeg dekker bord, ordner servietter og lys, skreller/kutter grønnsaker, med mer, tidlig på dagen. Og har sort på hvitt hvilket tidspunkt jeg trenger å sette på hva. 2) deleger oppgaver. Mannen har for eksempel ansvar for drikkevarer og poteter (og en del mer, selvfølgelig), da er det ute av mitt hode. 3) dusj og ordne deg tidlig på dagen, men ha på en eldre kjole eller joggedress helt til "siste liten". 4) finn frem alt av serveringsfat og lignende i god tid, merk det med post-it lapper slik at du husker hva som skal hvor. Anonymkode: 4eb73...337 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 Alt er kjøpt inn for lenge siden unntatt poteter. 😛 Anonymkode: 00f3a...81c
Anonym-bruker Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #7 Skrevet 11. desember 2021 Ca hvor mye mat beregner dere per person? Vil gjerne det skal være mer enn nok, så alle kan spise seg skikkelig mette, og også ha igjen rester til middag 1 juledag:)
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #8 Skrevet 11. desember 2021 Anonym-bruker skrev (44 minutter siden): Ca hvor mye mat beregner dere per person? Vil gjerne det skal være mer enn nok, så alle kan spise seg skikkelig mette, og også ha igjen rester til middag 1 juledag:) Mye mer enn det vi behøver til middag. Men man skal da ikke ha rester 1.juledag? Det er jo en av de mest høytidelige dagene i året. Ribbe brukes til tacos, så ramensuppe, på nyåret. Pinnekjøtt sprøstekes i panne og serveres med grønnsaker. Eller brukes i pytt-i-panne. Kalkun brukes til peking-"duck", kyllingsuppe, kyllingsalat, med mer. Anonymkode: 4eb73...337
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #9 Skrevet 11. desember 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Mye mer enn det vi behøver til middag. Men man skal da ikke ha rester 1.juledag? Det er jo en av de mest høytidelige dagene i året. Det kommer nok helt an på hvordan man feirer. Hos oss er ikke 1. juledag den mest høytidelige dagen i året, men den mest avslappende. Vi sover kjempelenge, spiser godterier på senga, så har vi ét måltid sent på dagen, og der er det alskens godsaker, også ribberester. Ribberestene er de mest populære, jeg synes ribba smaker ennå bedre dagen etter ❤️ Anonymkode: 0473b...a9d 3
Anonym-bruker Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #10 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Mye mer enn det vi behøver til middag. Men man skal da ikke ha rester 1.juledag? Det er jo en av de mest høytidelige dagene i året. Ribbe brukes til tacos, så ramensuppe, på nyåret. Pinnekjøtt sprøstekes i panne og serveres med grønnsaker. Eller brukes i pytt-i-panne. Kalkun brukes til peking-"duck", kyllingsuppe, kyllingsalat, med mer. Anonymkode: 4eb73...337 Hva pleier dere å spise 1 juledag da?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 Anonym-bruker skrev (25 minutter siden): Hva pleier dere å spise 1 juledag da? Ofte juletapas - mange småretter med elementer av jul. Men i år blir det forrett med fennikelsuppe og sprøstekt spekeskinke. Deretter Dampet torsk med gulrotpurè, blomkålris, og nøttesmør, med hasselbackpoteter. Anonymkode: 4eb73...337
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #12 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Det kommer nok helt an på hvordan man feirer. Hos oss er ikke 1. juledag den mest høytidelige dagen i året, men den mest avslappende. Vi sover kjempelenge, spiser godterier på senga, så har vi ét måltid sent på dagen, og der er det alskens godsaker, også ribberester. Ribberestene er de mest populære, jeg synes ribba smaker ennå bedre dagen etter ❤️ Anonymkode: 0473b...a9d Da lager du litt mer mat. Ikke "bare" rester. Vi lager også gjerne juletapas. Rosenkålsalat med bacon, lefserull med gravet laks/dill/smørost eller spekemat/pepperrot, soyaglassert ribbe, sossier og kål, deviled eggs... Anonymkode: 4eb73...337
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå