AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #61 Skrevet 11. desember 2021 Sånn apropos arrangerte ekteskap i India: Are Indian Men the Original Incels? (arre.co.in) Anonymkode: e2132...158 2
miss summers Skrevet 11. desember 2021 #62 Skrevet 11. desember 2021 Jeg kjenner flere indiske ektepar som har gått gjennom dette. Det TS muligens glemmer er at arrangerte ekteskap også skal godkjennes av de potensielle ektefellene. Både kvinnen og mannen må takke ja. Tenker du muligens på tvangsekteskap? 8
Miranda Bailey Skrevet 11. desember 2021 #63 Skrevet 11. desember 2021 Hedda-78 skrev (1 time siden): Arrangert ekteskap ville ikke ha virket i Norge. I Norge har kvinnene makt selv, og ekteskap er 100% frivillig. I kulturer der arrangert ekteskap er vanlig, har de kommet mye kortere mtp likestilling, og foreldrene har en forventning om at døttrene skal gifte seg. Å være ugift er vel ansett som skamfullt i deres kultur, både for kvinnen og familien hennes. Slik har vi det jo ikke her Dersom mine foreldre hadde kommet med forslag til hvem jeg skulle gifte meg med, hadde jeg jo bare takket nei til alle sammen, uten at mine foreldre hadde hatt noe mer de skulle ha sagt. Bra skrevet. Jeg ser at ts påpeker at hen snakker om arrangert ekteskap og ikke tvangsekteskap, men hen feiler å se at de to har mye til felles. Arrangert ekteskap fungerer i praksis i disse kulturene nettopp fordi jentene ikke har mye de skulle sagt. Slik ts fremstiller arrangert ekteskap så er det ikke noe annerledes enn når venner/familie introduserer deg til noen de tror du vil like. 5
linsejesus Skrevet 11. desember 2021 #64 Skrevet 11. desember 2021 Arrangerte ekteskap i den forstand at en tredjeperson bestemmer at noen skal gifte seg, har vi hatt lite av i Norge siden vikingtiden. Men vi har likevel hatt et element av det på den måten at samfunnet som helhet har forventet lagt opp til at de fleste finner seg en livslang partner. Ble kvinnen gravid, var normen at man giftet seg, og dette hadde klart en verdi for samfunnet. Ikke uten en bakside, selvsagt, for folk kunne bli fanget i et ulykkelig ekteskap. Men personlig har jeg blitt mindre overbevist om at det er så mye bedre i dag, for friheten og den moralske retten til å gå fra den ene til den andre, bare velge fra øverste hylle og gå fra hverandre når man ikke synes det er givende nok, fører åpenbart til at mange blir stående igjen som enslige og uten familie, og mange av de eksisterende familiene brytes opp, med de konsekvenser det har for både kjærlighetsløse voksne, og barn som ikke lenger kan regne med å ha en mor og en far men må leve med f.eks en enslig mor eller bonuspappa, stesøsken osv, og se frem til et liv i beinhard konkurranse om enhver potensiell partner, for å inngå kjærlighetsrelasjoner de ikke har noen grunn til å tro vil komme til å vare uansett. Det er lett å være enig i at arrangerte ekteskap er en uting, men vi kan nok ikke få i både pose og sekk.
Ukjentkjendis Skrevet 11. desember 2021 #65 Skrevet 11. desember 2021 (endret) Hedda-78 skrev (43 minutter siden): At NAV skal være en slags Kirsten giftekniv for at single menn skal få seg dame???? Dette er så feil på så mange plan. Kvaliteten av NAV-damene ville være jo lavere enn gjennomsnittet. Litt som innvandrermenn fra Somalia osv. i praksis har lavere markedsverdi enn gjennomsnittsmannen. Så forslaget vil ikke leder til å importere "drømmedamer", bare vanlige damer, for å få tilbake den optimale kjønnsbalansen, dvs. viktig til et mer harmonisk samfunn! Kjønnsubalansen (flere menn enn optimal) finns i Norge, fordi siste krigen var lenge siden (historisk sett krig drept mange menn) innvandring: stor flertall er menn. Jeg synes at kjønnsubalansen har blitt så stor, at vi kan ikke lenger si at å være incel i Norge i dag er bare "eget feil", men har blitt et samfunnsproblem - så Staten (NAV eller et annet velferdsinstitusjon) burde ta ansvar. Om du har et bedre forslag, så kjør bare...! Endret 11. desember 2021 av Ukjentkjendis
linsejesus Skrevet 11. desember 2021 #66 Skrevet 11. desember 2021 Holdningene til incels minner meg om dem som i mange år har vært rådende overfor de rusavhengige: det er deres egen feil, de er tapere, de må skjerpe seg, samfunnet og sosiale omstendigheter har ingen skyld i at de ikke får det til og de har ingen rett til å sutre.
Nymerïa Skrevet 11. desember 2021 #67 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Før giftet vi oss av sosiale og økonomiske grunner hvor andre tok initiativet til ekteskapet - altså arrangert ekteskap, Hva mener du med før? 1800-tallet? Middelalderen?
Gjest AprilRyan Skrevet 11. desember 2021 #68 Skrevet 11. desember 2021 linsejesus skrev (1 minutt siden): Holdningene til incels minner meg om dem som i mange år har vært rådende overfor de rusavhengige: det er deres egen feil, de er tapere, de må skjerpe seg, samfunnet og sosiale omstendigheter har ingen skyld i at de ikke får det til og de har ingen rett til å sutre. Tja, problemet med incels er ikke at det er menn som sliter litt med damene, men det er menn som har beveget seg videre til å hate damer eller de opphøyer gjerne de unge og de vakre, men ser dem gjerne mest som et sexobjekt. Det er vanskelig å få sympati med de mennene som har falt langt ned i incelbobla på grunn av det hatet og aggressiviteten de sitter med. Det er også vanskelig å få sympati med noen som skylder på alle andre. For min del er det litt forskjell på incels og menn som sliter med å få kontakt med damer. Nå mener jeg ikke at man skal hate incels, men det å kommunisere med disse er egentlig mest som å snakke til en vegg.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #69 Skrevet 11. desember 2021 Ingen blir født incel, de blir incel fordi de ikke får en dame og er verdig liv. Arrangert ekteskap høres ut som en god ide- match de som er på samme nivå utseende- og statusmessig. Det er mange kattedamer der ute også. Anonymkode: 750ab...d38
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #70 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): En ekspert forteller på NRK at arrangert ekteskap løser incels problematikken. Derfor er det ikke-eksisterende problem for ikke-vestlige menn, men ett problem for vestlige menn. Det betyr i praksis at det er kun hvite menn som er incels. Definisjon på arrangert ekteskap: Du kan se forklaringen på NRK: https://tv.nrk.no/se?v=MYNT04000121&t=1815s Om du ikke gidder å lese hele episoden: Før giftet vi oss av sosiale og økonomiske grunner hvor andre tok initiativet til ekteskapet - altså arrangert ekteskap, men nå er det kun de som er best med dating som lykkes med å få dame. Dette er fakta. Visste du det? Anonymkode: 3eddd...6bc Han sier allikevel ikke at arrangerte ekteskap er løsningen. Han sier samfunnet er annerledes. Han sier at ensomhet og fravær av fysisk kontakt er skadelig for helsen. Han sier at ligging er det nærmeste vi kommer meningen med livet - jeg antar at det er satt på spissen. Siden samfunnet er annerledes - så kan vi ikke nødvendigvis løse problemene vi har på samme måte man kunne i et annet samfunn. Endringer skaper nye utfordringer, men da må man også se etter nye løsninger. Jeg har levd lenge uten fysisk nærhet fra en partner, men personlig vet jeg at det ødela mye mer med tvunget nærhet da jeg rotet meg inn i et usunt forhold. Jeg tror de færreste menn som lever ufrivillig i sølibat ønsker å tvinge kvinner til å være nær dem. Personlig er jeg overbevist om at det skaper større problemer for begge/alle parter. Anonymkode: f6590...54a 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #71 Skrevet 11. desember 2021 Jeg tror arrangert ekteskap er noe som ville fungert fint for mange menn her i Norge. Kvinnene velger gjerne bort snille menn, da de foretrekker slemme menn. Må disse mennene leve hele livet uten å få fitte? Anonymkode: f5d73...add 1
Spiren Skrevet 11. desember 2021 #72 Skrevet 11. desember 2021 Jeg støtter forslaget! Arrangerte ekteskap for incel kan være en god løsning. Så finnes det så mange av dem. Hvis vi lar de gifte seg med hverandre, kan det danne grobunn for et godt parforhold. Begge vil jo ha et godt utgangspunkt med felles interesser, syn på samfunnet og sex. Gjensidig forståelse. Dessuten, hvis de allerede har et syn på at et menneske (kvinner) sin lyst til slikt, ikke skal spille en rolle for det større gode, så er de vel åpne for å ta en for laget selv? Personlig fatter jeg faktisk ikke at noen kan føle seg diskriminert for å ikke kunne bruke kvinnekroppen som en runkesokk.... 12
Druid Skrevet 11. desember 2021 #73 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Burde vi hatt arrangert ekteskap i blant oss (jeg er etnisk norsk)? Da dette løser incels problematikken. Anonymkode: 3eddd...6bc Det ville være som å pisse i buksa for å holde seg varm. Selv i land der arrangert ekteskap er vanlig, er den underliggende maktstrukturen på vei ut: ekteskap som kontraktsforhold for samfunnsbygging er utdatert stort sett over alt, og det er ingen steder denne utviklingen går tilbake Hva vi ser nå, er en midlertidig utfordring i den kontinuerlige utviklingen av menneskeheten. Det må løses med nye tiltak og andre midler.
sicario Skrevet 11. desember 2021 #74 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): En ekspert forteller på NRK at arrangert ekteskap løser incels problematikken. Derfor er det ikke-eksisterende problem for ikke-vestlige menn, men ett problem for vestlige menn. Det betyr i praksis at det er kun hvite menn som er incels. Definisjon på arrangert ekteskap: Du kan se forklaringen på NRK: https://tv.nrk.no/se?v=MYNT04000121&t=1815s Om du ikke gidder å lese hele episoden: Før giftet vi oss av sosiale og økonomiske grunner hvor andre tok initiativet til ekteskapet - altså arrangert ekteskap, men nå er det kun de som er best med dating som lykkes med å få dame. Dette er fakta. Visste du det? Anonymkode: 3eddd...6bc Men hva mener du egentlig? At arrangerte ekteskap er bra?
sicario Skrevet 11. desember 2021 #75 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Denne tråden handler om hvite menn hadde hatt fordel av at vi praksiserte arrangert ekteskap i Norge også. Forskeren er veldig tydelig på at arrangert ekteksap hindrer incels. Anonymkode: 3eddd...6bc Hva så? Man skal endre samfunnsstruktur og kultur med innføring av arrangerte ekstrakap, for å hjelpe incels? Vi kan jo massehenrette et par generasjoner med unge menn. Det vil også hjelpe incels. 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #76 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Mener du at etniske norske menn er sinte og voldelige? Er det årsaken til at de ikke får seg dame? Jeg mener forskeren har ett ganske godt poeng her! Anonymkode: 3eddd...6bc Det er jo ikke noe nytt her. Alle vet jo at incels har oppstått fordi kvinner nå klarer seg økonomisk og dermed heller vil være single enn å ta til takke med en mann hun ikke egentlig vil ha. Anonymkode: d0202...4c6 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #77 Skrevet 11. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tror arrangert ekteskap er noe som ville fungert fint for mange menn her i Norge. Kvinnene velger gjerne bort snille menn, da de foretrekker slemme menn. Må disse mennene leve hele livet uten å få fitte? Anonymkode: f5d73...add Enhver som stiller seg spørsmålet om å "få fitte" fortjener å være alene. De forstår heller ikke at de selv, med slike holdninger, er problemet. Anonymkode: 6add9...9e5 13
Perleugla Skrevet 11. desember 2021 #78 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det handler ikke om det. Arrangert ekteskap betyr at en person har ansvaret for å finne en passende mann til en kvinne. Denne personen kan være hvem som helst. Disse omtales som marriage broker, i land som har arrangert ekteskap. Anonymkode: 3eddd...6bc Hvordan har kvinner det i disse arrangerte ekteskapene? Man unngår incels, men får man ulykkelige gifte kvinner? 7
Lava Anne Skrevet 11. desember 2021 #79 Skrevet 11. desember 2021 Ja, det er mange ting som løser ting som skaper nye ting som må og kan løses med nye ting. Dette er fakta. Visste De det? 1
Perleugla Skrevet 11. desember 2021 #80 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Slik fungerer arrangert ekteskap: Spørsmålet er om hvis foreldre fikk ansvaret for å finne ektefelle med samtykke fra sine barn, så ville vi ikke hatt incels problemet i Norge. Forestill deg at all ekteskap er arrangert ekteskap, ville det ha vært en idè i Norge? Anonymkode: 3eddd...6bc Nei, det ville ikke vært en god idé.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå