Svennis Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 Vi som er fullvaksinerte i ca 6 mnd nå, og får Covid nå. Hjelper egentlig de vaksinene noe nå? Blir man beskyttet? Minsker sjansen for å dø? Eller er vaksinene bare bortkasta tull? 2
Gjest Lawyam Skrevet 10. desember 2021 #2 Skrevet 10. desember 2021 Svennis skrev (53 minutter siden): Vi som er fullvaksinerte i ca 6 mnd nå, og får Covid nå. Hjelper egentlig de vaksinene noe nå? Blir man beskyttet? Minsker sjansen for å dø? Eller er vaksinene bare bortkasta tull? Opplysninger er lett tilgjengelig både hos FHI og i avisene. Leser du at det er bortkasta har du blitt feilinformert.
Svennis Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #3 Skrevet 11. desember 2021 Lawyam skrev (2 minutter siden): Opplysninger er lett tilgjengelig både hos FHI og i avisene. Leser du at det er bortkasta har du blitt feilinformert. Leser at den beskytter betydelig mindre etter 4-5 mnd. Såvidt 20%. 3
Gjest Lawyam Skrevet 11. desember 2021 #4 Skrevet 11. desember 2021 (endret) Svennis skrev (7 minutter siden): Leser at den beskytter betydelig mindre etter 4-5 mnd. Såvidt 20%. Ja, derfor boosterdosen viktig! Det er nå bedre med 20 enn ingen skulle jeg tro. Endret 11. desember 2021 av Lawyam
zemer Skrevet 11. desember 2021 #5 Skrevet 11. desember 2021 Svennis skrev (1 time siden): Vi som er fullvaksinerte i ca 6 mnd nå, og får Covid nå. Hjelper egentlig de vaksinene noe nå? Blir man beskyttet? Minsker sjansen for å dø? Eller er vaksinene bare bortkasta tull? Kommer ny vaksine om ca 3 mnd mot omikron samtidig som dose 4. 2
NorthernLight Skrevet 11. desember 2021 #6 Skrevet 11. desember 2021 (endret) Lawyam skrev (5 minutter siden): Ja, derfor boosterdosen viktig! Det er nå bedre med 20 enn ingen skulle jeg tro. Flere eksperter i verden anbefaler bare 3mnd intervall mellom 2 til boosterdose nå. Men FHI og regjeringen står fortsatt på 5mnd.... Akkurat som de ikke er treige fra før av med ting... Endret 11. desember 2021 av NorthernLight 2
NorthernLight Skrevet 11. desember 2021 #7 Skrevet 11. desember 2021 zemer skrev (Akkurat nå): Kommer ny vaksine om ca 3 mnd mot omikron samtidig som dose 4. Husk at ting må produseres osv. Ting tar tid...
Svennis Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #8 Skrevet 11. desember 2021 Lawyam skrev (44 minutter siden): Ja, derfor boosterdosen viktig! Det er nå bedre med 20 enn ingen skulle jeg tro. Men mot den vanlige varianten, de to vaksinedosene beskytter og rundt 20% bare der og? 1
Svennis Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #9 Skrevet 11. desember 2021 zemer skrev (40 minutter siden): Kommer ny vaksine om ca 3 mnd mot omikron samtidig som dose 4. Hvor godt beskytter pfizer to doser mot den vanlige varianten kontra omikron?
zemer Skrevet 11. desember 2021 #10 Skrevet 11. desember 2021 NorthernLight skrev (41 minutter siden): Husk at ting må produseres osv. Ting tar tid... Det er sagt at vaksinen mot omikron kommer om 3 mnd. Snart kommer vaksinen før varianten, men medisiner uteblir. 2
Gjest Lawyam Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 Svennis skrev (24 minutter siden): Men mot den vanlige varianten, de to vaksinedosene beskytter og rundt 20% bare der og? Aner ikke, men den beskytter noe bedre med den enn Omikron hvertfall.
Jr.Garcon Skrevet 11. desember 2021 #12 Skrevet 11. desember 2021 (endret) Svennis skrev (1 time siden): Hvor godt beskytter pfizer to doser mot den vanlige varianten kontra omikron? To doser pfizer - mot delta SMITTE ca 93 % en måned etter fullvaksinering. Etter 4 måneder mot SMITTE ca 53 %. Mot andre ikke delta varianter - ca 97 % og ca 67%. Men mot alvorlig sykdom som medfører at man må på sykehus så beskyttes man ca 90 % - mot alle overnevnte varianter - i minst 6 måneder. Alt i alt jævlig skuffende kortvarig spør du meg. Det fortsatt uavklarte med Omikron er vel hvor lett blir man smittet som vaksinert - alt tyder på at man blir mye lettere smittet. Hvor syk blir man av Omikron? I hvilken grad beskytter det å være fullvaksinert mot å bli alvorlig syk av Omikron? Det og mer får vi vel forhåpentligvis svar på snart. Det har kommet noen små lab studier som viser at booster dose med pfizer gir en god beskyttelse mot å bli smittet. Jeg tror vi er fucked hvis Omikron viser seg å gi like alvorlig sykdom som de andre covid variantene og man i liten grad som fullvaksinert er beskyttet mot alvorlig sykdom. Da blir det nedstenging og tilbake til start, og det er vel bare å gi opp hele vaksineprosjektet. Hva hjelper det å gi en ny booster dose til norges befolkning når det 2 måneder etterpå trolig kommer enda en ny variant som den tredje booster dosen ikke hjelper mot.. og så enda en og så enda en. Det kommer jeg til å si nei takk til iallfall. Det nytter tydeligvis ikke med noe "vaksinen er veien ut av pandemien" når fattige land ikke får hjelp og ikke får vaksinert en stor nok del av sin befolkning. Men det er tydeligvis vanskelig for rike vestlige land å forstå at de er en del av jordkloden. Endret 11. desember 2021 av Jr.Garcon 4
cas12 Skrevet 11. desember 2021 #13 Skrevet 11. desember 2021 Svennis skrev (18 timer siden): Vi som er fullvaksinerte i ca 6 mnd nå, og får Covid nå. Hjelper egentlig de vaksinene noe nå? Blir man beskyttet? Minsker sjansen for å dø? Eller er vaksinene bare bortkasta tull? jeg får min 3 dose i morgen, så virker som de funker godt på meg i alle fall
Elaine Marley Skrevet 11. desember 2021 #14 Skrevet 11. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Anbefalte innlegg