Gå til innhold

Spetalen-familien

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke helt uvanlig i familier med slike formuer det er snakk om her å gjøre det slik (og ja, også å skjevdele). Dette ble vel gjort i frykt for ev arveskatt dersom det blir rødgrønt flertall ved valget….?
Nå er det jo gode grunner til at sønnen ikke har fått aksjeandeler (pga sin stilling). Jeg vil tro han vil overta noen andre verdier (enten nå eller senere) selv om det ikke blåses opp i media

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hummingbird2 skrev (47 minutter siden):

Slik forfordeling ødelegger søskenforhold. Sier alt jeg trenger å vite om Spetalen og hans fru. 

cerruti skrev (18 minutter siden):

Helt enig om det gis skjevt til ett av tre barn. Sånt gjør man bare ikke!

Ikke vær så fryktelig naive da. Alt Spetalen gjør er av økonomiske grunner. Hvilke andre planer han har aner vi ikke.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
enkefru skrev (5 minutter siden):

Ikke helt uvanlig i familier med slike formuer det er snakk om her å gjøre det slik (og ja, også å skjevdele). Dette ble vel gjort i frykt for ev arveskatt dersom det blir rødgrønt flertall ved valget….?
Nå er det jo gode grunner til at sønnen ikke har fått aksjeandeler (pga sin stilling). Jeg vil tro han vil overta noen andre verdier (enten nå eller senere) selv om det ikke blåses opp i media

Bingo. Det er en risiko for at det blir rødgrønt, og da får vi arveskatt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

De har mer penger enn folk flest kan drømme om, at penger betyr så mye for dem at politikk norge skal endres over det gir ikke mening. Gir mer mening å forholde seg til dem som ikke kommer inn på boligmarkedet, ikke har råd til varme om vinteren og kan fryse ihjel og ikke har råd til å få barn i Norge, som klager på manglende barn.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva er dette fjaset om skjevfordeling? Det kan da enkelt foreligge en kontrakt som gir han en andel av nevnte verdier når det passer han. Dere kan også slappe av, det blir aldri noen arveskatt. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Wald86 skrev (2 timer siden):

To unge kvinner som nå har mye makt. Overraskende. Spetalen har en ektepakt med sin kone, etter hva jeg vet, som er av det grimme slaget, der han har særeie på alt. Mulig han ikke hadde det med sin første kone, slik at han anser sønnen fra første ekteskap som tilgodesett gjennom sin mor? Første kona fikk en kjempevilla på Bygdøy i sin tid vet jeg, ca 2009, der hun bodde med sønnen. 

Det er vel helt vanlig at rike menn har særeie eller ektepakt. Det skulle nesten bare mangle for ofte er pengene litt låst i firmaer etc. De er gjerne likevel veldig rundhåndede med ekskonene når det blir slutt. At de får en bra bolig for seg og barn osv.

• Nyttig 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
Skrevet
Lineaaa skrev (7 timer siden):

Står jo helt tydelig at kun døtrene har fått alt av aksjer, til en verdi av flere hundre millioner. Sønnen ingenting av dette. Slik skjevfordeling kan en gjøre mens ene lever, kun ved dødsfall en plikter å Gi arv til alle barna en har. Virker ikke som han har noe som helst kontakt med sønnen, så hvorfor gi han noe? 

Virker ikke som han har kontakt med sønnen i det hele tatt? Hva tolker du det ut ifra? Some eller annet? 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Wald86 skrev (2 timer siden):

Fullstendig særeie er allikevel noget spesielt. når man har barn sammen. Hun fikk en bil og 1 mill i cash som gave. Men ja, lever jo godt på ham. Mulig sønnen også har valgt det en så rigid ektepakt, med sin utkårede. Hvis ikke, kan det være grunnen til at far holder igjen "gaver" . Men jeg finner det spesielt at han gir bort en så stor portefølje til sine døtre nå. Det er utrolig mye penger, som han nå mister kontrollen over. Sitter langt inne som regel, for menn som han.

Hun fikk et hus til 30 millioner til seg og sønnen i 2009 https://www.finansavisen.no/nyheter/eiendom/2009/02/spetalen-kjoepte-villa-til-30-mill

Du tenker på nåværende kone antagelig, mens jeg telte på den første 😅

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 1
Skrevet
Wald86 skrev (5 timer siden):

To unge kvinner som nå har mye makt. Overraskende. Spetalen har en ektepakt med sin kone, etter hva jeg vet, som er av det grimme slaget, der han har særeie på alt. Mulig han ikke hadde det med sin første kone, slik at han anser sønnen fra første ekteskap som tilgodesett gjennom sin mor? Første kona fikk en kjempevilla på Bygdøy i sin tid vet jeg, ca 2009, der hun bodde med sønnen. 

Det er villaen K og KV bor i nå… 

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg vet ikke noe om sønnen kommer til å få tilsvarende verdier på et senere tidspunkt. 

Men blant de rikeste familiene i landet har det vært svært vanlig å ikke behandle barna likt når det kommer til arv. Har vært mange stygg konflikter blant de rikeste pga arv som har kommet i mediene. Sikkert enda flere historier som ikke har kommet i mediene.   Den vanligste historien frem til ganske nylig var at kvinnene ikke fikk arve familiebedriften eller familie-eiendommene. 

I tillegg har det også vært vanlig at faren forskjellsbehandler sønnene slik at det er favoritt-sønnen som får nærmest alt.  

Her er en historie fra Liv Johannson som er søsteren til brødrene Johannson som eier Norgesgruppen:

- Pappa spurte på sine eldre dager hva jeg ga min eldste sønn da han hadde begynt å studere. Jeg svarte: «Men far, jeg har da ikke noe å gi ham jeg. Jeg har ikke penger å gi ham, han må klare seg selv. Far, vi lever på to forskjellige kloder, jeg og guttene. Våre liv er helt forskjellige.»

- Så klarer han å si om søsteren min og meg: «Jeg så for meg at pikene skulle gifte seg med menn med formue!» Det er en grotesk tanke. Du kan trygt si at han var meget misfornøyd med mitt valg av mann, som var en bohem av en kunstner.

https://www.nettavisen.no/sonnene-fikk-milliardbedriften-mens-dotrene-fikk-ingenting/s/12-95-8470604

Endret av SVK
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Ser på snap til Karianne at Kristian måtte i kjelleren i går for å trene av seg all frustrasjon..  vanskelig å ikke legge to og to sammen.. 

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet
Wald86 skrev (19 timer siden):

Men jeg finner det spesielt at han gir bort en så stor portefølje til sine døtre nå. Det er utrolig mye penger, som han nå mister kontrollen over. Sitter langt inne som regel, for menn som han.

Man kan gi bort verdiene uten å gi bort kontrollen. Virksomheten kan eies av A- og B-aksjer hvor verdiene er i B-aksjene, mens kontrollen er i A-aksjene. Om jeg ikke husker feil, gjorde Rimi-Hagen dette i sin tid.

• Liker 5
Skrevet (endret)

.

Endret av Wald86
  • Liker 4
Skrevet
Lineaaa skrev (4 timer siden):

Ser på snap til Karianne at Kristian måtte i kjelleren i går for å trene av seg all frustrasjon..  vanskelig å ikke legge to og to sammen.. 

Er vel KV som er mest frustrert vil jeg tro😅😅😅

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Wald86 skrev (På 2.9.2025 den 17.56):

Fullstendig særeie er allikevel noget spesielt. når man har barn sammen. Hun fikk en bil og 1 mill i cash som gave. Men ja, lever jo godt på ham. Mulig sønnen også har valgt det en så rigid ektepakt, med sin utkårede. Hvis ikke, kan det være grunnen til at far holder igjen "gaver" . Men jeg finner det spesielt at han gir bort en så stor portefølje til sine døtre nå. Det er utrolig mye penger, som han nå mister kontrollen over. Sitter langt inne som regel, for menn som han.

Tror vi kan være enige om at KV ALDRI hadde gått med på fullstendig særeie. Mener hun også har snakket om dette med å gifte seg med en rik mann før (i podcast eller snap) hvor hun sier noe som at kvinnen selvsagt også skal ha sin del av kaka - og at hun har prokastinert? om at hun skulle finne seg en rik mann eller noe

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet
Cami9 skrev (På 3.9.2025 den 22.59):

Tror vi kan være enige om at KV ALDRI hadde gått med på fullstendig særeie. Mener hun også har snakket om dette med å gifte seg med en rik mann før (i podcast eller snap) hvor hun sier noe som at kvinnen selvsagt også skal ha sin del av kaka - og at hun har prokastinert? om at hun skulle finne seg en rik mann eller noe

Du husker ikke hvor du hørte det? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Hummingbird2 skrev (På 2.9.2025 den 14.16):

Slik forfordeling ødelegger søskenforhold. Sier alt jeg trenger å vite om Spetalen og hans fru. 

.

Endret av Fantorangen-Oslo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...