Gå til innhold

Barn/unge som bruker silent treatment

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter i ungdomsskolealder sitter med en gutt på skolen, som ignorerer henne fullstendig. Gutten har tidligere vist tegn til at han er forelsket i henne, men hun føler det ikke på samme vis og har avvist han på en forsiktig måte, så vidt jeg vet. Nå har han latt som om hun ikke eksisterer i over 2 måneder. Det er jo et problem når de for eksempel får beskjed om å jobbe sammen to og to; hun prøver å ta kontakt med han, ser han tomt ut i luften/forbi henne og later som han ikke hører henne når hun prøver å snakke med han. Hun lurer på hvordan hun skal håndtere det, og jeg er ikke sikker selv - vet ikke hva slags tips jeg skal gi henne. Noen som har? Er det noen som har vært borti noe lignende?

Anonymkode: bf282...8f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm.. tenker først og fremst at denne gutten må ha hatt foreldre som har vært dårlige til å snakke, siden silent treatment er mekanismen man bruker.. en slags forsvarsmekanisme kanskje, hvis han er såra

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville oppfordret henne til å snakke med læreren om det går an at en av dem bytter plass, men utover det er det vel ikke allverdens hjem kan gjøre. 

Anonymkode: a6e48...384

• Liker 4
Skrevet

Skriv ut en artikkel om at silent treatment er psykisk vold og ta det med til ham.

Be jenta snakke med lærer som kan ta en alvorsprat med ham, ikke greit å holde på sånn og han kan godt få høre det først som sist. 

Støtt jenta di i at det er håpløs oppførsel og trygg henne på at hun ikke har gjort noe galt. 

Anonymkode: 98d82...ac8

• Liker 1
Skrevet

Ts her. Det er ganske utfordrende, for han ser bokstavelig talt tvers gjennom henne. Han har ikke sagt noe til henne, eller sett ordentlig på henne èn eneste gang på (over) disse to månedene, selv om hun har forsøkt å ta kontakt. Det er rett og slett ganske utrolig, synes jeg. Hva tror dere kan ligge bak sånn oppførsel? Blir jo litt bekymret, rett og slett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min datter i ungdomsskolealder sitter med en gutt på skolen, som ignorerer henne fullstendig. Gutten har tidligere vist tegn til at han er forelsket i henne, men hun føler det ikke på samme vis og har avvist han på en forsiktig måte, så vidt jeg vet. Nå har han latt som om hun ikke eksisterer i over 2 måneder. Det er jo et problem når de for eksempel får beskjed om å jobbe sammen to og to; hun prøver å ta kontakt med han, ser han tomt ut i luften/forbi henne og later som han ikke hører henne når hun prøver å snakke med han. Hun lurer på hvordan hun skal håndtere det, og jeg er ikke sikker selv - vet ikke hva slags tips jeg skal gi henne. Noen som har? Er det noen som har vært borti noe lignende?

si fra til læreren at det ikke går an å være på gruppe med han fordi han samarbeider ikke?

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke denne masingen på å prøve å få kontakt når han tydelig viser han ikke er interessert. La ham være. Ignorer!

Og få datter til å spørre lærer om å skifte plass. 

Anonymkode: f3780...d70

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skriv ut en artikkel om at silent treatment er psykisk vold og ta det med til ham.

Be jenta snakke med lærer som kan ta en alvorsprat med ham, ikke greit å holde på sånn og han kan godt få høre det først som sist. 

Støtt jenta di i at det er håpløs oppførsel og trygg henne på at hun ikke har gjort noe galt. 

Anonymkode: 98d82...ac8

hsn er bare sur. Han kommer over det, men hun burde snakke med læreren. Han trenger at noen sier til han at nå holder det med denne oppførselen og at han må prøve å komme seg videre

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke denne masingen på å prøve å få kontakt når han tydelig viser han ikke er interessert. La ham være. Ignorer!

Og få datter til å spørre lærer om å skifte plass. 

Anonymkode: f3780...d70

Ts
Det er ikke noe "masing". Datteren min har ikke fortalt meg om dette før nå, og har så klart forsøkt å få det til å fungere frem til nå. Hun er rolig og omsorgsfull, litt konfliktsky og har derfor følt at hun ikke skulle gjøre noe nummer ut av det, men det begynner jo å bli uhyggelig for henne. Lærerne er ikke så greie på dette med flytting av plass har jeg skjønt, men det bør jo ikke det være noe problem når hun "ikke eksisterer" i hans verden. Takk for tips!

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hm.. tenker først og fremst at denne gutten må ha hatt foreldre som har vært dårlige til å snakke, siden silent treatment er mekanismen man bruker.. en slags forsvarsmekanisme kanskje, hvis han er såra

Nettopp! Huff, må jo være noe rart med familiedynamikken her? :klo:

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nettopp! Huff, må jo være noe rart med familiedynamikken her? :klo:

jada for alt er jo foreldrenes feil...

Skrevet

Dette er jo mobbing.. 

Anonymkode: 64780...d5c

• Liker 1
Skrevet

Da tar du som forelder en prat med læreren hvis han/hun ikke er i stand til å ta datteren din på alvor. 
Av og til må en bare ta grep på en fornuftig måte for å få forandring. 
Den gutten takler ikke motgang eller en avvisning tydeligvis, og han overdriver totalt med å furte på denne måten. 
Så lenge din datter blir « straffet» av han ved at han overser henne og hun må finne seg i dette , så blir han heller ikke ferdig med dette tullet 

Ta kontakt med skolen ! 

Anonymkode: 13be7...f69

• Liker 1
Skrevet (endret)

Han er jo en tosk. Hun blir vel naturligvis litt sint når folk gjør sånt mot henne, ikke bare være bekymret og omsorgsfull og lei seg? Man må ha litt ruggmarg i denne verdenen. Når noen er drittsekk, bli litt sint. Reager. Si ifra tydelig på en voksen måte. "Jeg blir provosert når du ikke svarer."

Feks. "vil du ikke kommunisere er det greit. Vil du sitte alene er det greit Men jeg må ha en samarbeidspartner, for dette er dritkjedrlig for meg.  "

Endret av lillevill
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Han er skuffet og såret over å ha blitt avvist, og håndterer det på en tenårings umodne vis.

Jeg tror jeg ville bedt datter ta en prat med lærer, da det går direkte ut over hennes skolearbeid. Bare be henne si det som det er - 'Per ignorerer meg fullstendig etter at jeg avviste ham, og vi kan derfor ikke samarbeide når vi skal jobbe to og to - kan en av oss bytte plass, dette er ikke ålreit for noen av oss'.

Anonymkode: bb9b0...31b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...