Gå til innhold

Bare jeg som reagerer...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes dette er merkelig rart.

De er så redde for videre smitte. Vel, barnet i huset fikk positiv pcr test på onsdag. Ringte da øyeblikkelig samboeren for å få hen hjem fra jobb. Ble oppringt fra kommunelegen, hvor vi ble informert om diverse, men at både jeg og sambo kunne dra på jobb om vi hadde negative hurtigtester. Jeg er hjemme med barnet, sambo testa negativt på hurtigtest, men valgte likevel å bli hjemme i går og i dag, siden vi har smitte i hus. 

Både jeg og sambo tok pcr-test torsdag formiddag. (Til tross for negativ hurtigtest onsdagskveld) Mitt svar-test kom tilbake negativ, mens samboeren sin var positiv. Da kunne han i teorien vært på jobb i dag og i går og smittet andre. 

Nå når jeg sitter her med to smittetilfeller i hus, sier altså kommunelegen at så lenge testen min er negativ, kan jeg dra ut på butikk osv som vanlig. 

Synspunkter?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Physalis skrev (2 minutter siden):

De er så redde for videre smitte. Vel, barnet i huset fikk positiv pcr test på onsdag. Ringte da øyeblikkelig samboeren for å få hen hjem fra jobb. Ble oppringt fra kommunelegen, hvor vi ble informert om diverse, men at både jeg og sambo kunne dra på jobb om vi hadde negative hurtigtester. Jeg er hjemme med barnet, sambo testa negativt på hurtigtest, men valgte likevel å bli hjemme i går og i dag, siden vi har smitte i hus. 

Både jeg og sambo tok pcr-test torsdag formiddag. (Til tross for negativ hurtigtest onsdagskveld) Mitt svar-test kom tilbake negativ, mens samboeren sin var positiv. Da kunne han i teorien vært på jobb i dag og i går og smittet andre. 

Nå når jeg sitter her med to smittetilfeller i hus, sier altså kommunelegen at så lenge testen min er negativ, kan jeg dra ut på butikk osv som vanlig. 

Synspunkter?

Selvfølgelig bør en bli hjemme. Du er ikke alene.

• Liker 5
Skrevet
Physalis skrev (2 minutter siden):

Synspunkter?

Akkurat i samme situasjon og ja ble overrasket, mest fordi jeg utifra pressekonferansene hadde fått inntrykk av at det var nye retningslinjer nå, men tydeligvis bare hvis det er mistanke om omikron, men hvordan vet de om det er det når smittevei er ukjent. 

• Liker 8
Skrevet

Dette står på FHI sine sider nå;

"Alle nærkontakter, både husstandsmedlemmer og øvrige nærkontakter, kartlegges av kommunens smittesporingsteam og er pålagt karantene. Dersom omikronvarianten utelukkes med gensekvensering av PCR-prøve, skal nærkontaktene følges opp som ved ikke-omikron. Les mer om reglene for nærkontakter og smittekaranten"

https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/narkontakter-og-hjemmeisolering/

Så da antar jeg at de har utelukket omikronvarianten, og det er derfor dere sendes på jobb igjen? Men det er jo ikke omikron som sender folk på sykehus nå. Det er delta. Men der er de vel veldig sikker på at vaksine fungerer godt. Samtidig gjør det jo ikke det for alle eldre. Nei, jeg forstår ikke dette. Det virker som et rot.

• Liker 3
Skrevet

Både jeg og samboeren er forresten vaksinert x2. TS 

• Liker 1
Skrevet

Det gir ikke mening, rett og slett! Forstår godt at du er forundra over denne praksisen.

• Liker 8
Skrevet

Ikke rart smitten spres som bare det hvis der så slepphendt. Hørtes jo merkelig ut!

• Liker 5
Skrevet

Poenget med tiltakene er jo ikke å stoppe smitten, men å jevne ut trykket på sykehusene. Er man ikke smittet, så er man jo ikke smittsom. Ergo ingen grunn til å holde seg hjemme, så fremt man ikke har symptomer på luftveisinfeksjon. Da blir saken annerledes. 

• Liker 2
Skrevet

I Bergen har de nå strammet inn på dette, så her er man i karantene 10 dager dersom det er smitte i husstanden. Dette gjelder alle, både barn, de som er vaksinert og de som har hatt covid før. Man kan teste seg ut på dag 7. Jeg syns dette er en god ide over hele landet. 

• Liker 6
Gjest Føsleguri
Skrevet

Jeg kjenner flere som har hatt smitte i huset og ingen andre i husstanden er blitt smittet.

Skrevet

Vi fikk beskjed om at vi ikke trenger å teste oss ut?

Skrevet

Her forskjellen på vaksinert og uvaksinert kommer inn. Hadde du vært uvaksinert så hadde du fått karantene og måtte teste før du kunne gå ut. Synes det høres tryggere ut.

• Liker 1
  • Opprett ny...