Gå til innhold

Hvorfor skriver noen him/her/she og lignende på Twitter-profilen sin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er meningen bak det?

Anonymkode: a0e13...78a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meningen er at leseren skal vite hvilke pronomen vedkommende ønsker skal brukes om seg selv, slik at man slipper å anta.

Anonymkode: b586f...d35

• Liker 4
Skrevet

Det er enkelt å skjønne hvilket vedkommende er. Da er lettere å bruke pronomen.

Anonymkode: 63e6e...be5

• Liker 2
Skrevet

Bruker definere sin egen kjønnsidentitet. Det er en vanskelig greie å forholde seg til for andre selv om man respekter det. Feks Demi Lovato har skiftet til "they/them". Syns den skandinaviske formen "hen" er mye bedre. Det betegner et individ. "They" har jo en tradisjonell fletrallsbetydning i det engelske språket, så det blir mer forvirrende. 

Anonymkode: eeb8e...216

• Liker 7
Skrevet

Ei jeg følger har she/they, så da er det valgfritt da eller? Litt vanskelig å forholde seg til, synes jeg. 

Anonymkode: 9a173...3eb

• Liker 1
Skrevet

Fordi de er sauer som følger flokken. Bææææ! 

Anonymkode: bb3c2...278

• Liker 9
Skrevet

Så du slipper å kalle de feil pronomen.

Anonymkode: 94a8b...77b

Skrevet

Noen gjør det også selv om de ikke er trans selv, for å vise solidaritet.

Anonymkode: 60abd...3ef

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er enkelt å skjønne hvilket vedkommende er. Da er lettere å bruke pronomen.

Anonymkode: 63e6e...be5

🤦‍♀️

Anonymkode: 2cf06...7af

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fordi de er sauer som følger flokken. Bææææ! 

Anonymkode: bb3c2...278

Det er en veldig liten andel som kjører dette på profilen. Men typisk at dere som hisser dere opp av sånne ting gjør det til en større greie enn det det er. Du følger din egen flokk. Bææææ!

Anonymkode: eeb8e...216

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ei jeg følger har she/they, så da er det valgfritt da eller? Litt vanskelig å forholde seg til, synes jeg. 

Nei, da vil hun bli kalt she der man ville brukt she om en kvinne, men hun vil bli kalt they der man ville brukt her om en kvinne.

Anonymkode: 7e6d8...496

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Noen gjør det også selv om de ikke er trans selv, for å vise solidaritet.

Anonymkode: 60abd...3ef

Dette er grunnen til at jeg har det i min profil! Koster meg ingenting, men er en måte å anerkjenne og støtte transpersoner. Jo flere cis som har det, jo vanligere blir det å se, jo mindre vil idioter hisse seg opp over det. 

Anonymkode: 2bf0a...27e

• Liker 2
Skrevet

Fordi at når noen har en profil på Twitter eller Facebook, er dette et hint om at vedkommende er stokk dum, og neppe har hørt om personvern ...?

Derfor er det i tillegg fancy å tåååk inglish, uansett om man bor i en bygd med 80 innbyggere i Nord-Trøndelag, slik at utenforstående skal bli imponert.

Anonymkode: 1d753...270

• Liker 1
Skrevet

Forstår ikke hvorfor man vil kalles "she" men ikke "her"? Hva er greia?

Anonymkode: a86be...edd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

They? Flertall liksom? 

Anonymkode: a500f...a88

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Forstår ikke hvorfor man vil kalles "she" men ikke "her"? Hva er greia?

Anonymkode: a86be...edd

Man kan identifisere seg som både kvinne og ikke-binær, og da ønske å bli kalt for begge deler, ikke bare "she". Rekkefølgen kan vise hva man foretrekker å bli kalt. 

Skrevet
FantasDick skrev (11 minutter siden):

Man kan identifisere seg som både kvinne og ikke-binær, og da ønske å bli kalt for begge deler, ikke bare "she". Rekkefølgen kan vise hva man foretrekker å bli kalt. 

🙈

Anonymkode: ffd56...43c

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er grunnen til at jeg har det i min profil! Koster meg ingenting, men er en måte å anerkjenne og støtte transpersoner. Jo flere cis som har det, jo vanligere blir det å se, jo mindre vil idioter hisse seg opp over det. 

Anonymkode: 2bf0a...27e

Jeg har ikke sett det store poenget med at transpersoner eller andre gjør det, for det er som regel åpenbart ut fra navn eller profilbilde hvilket kjønn man ønsker å bli oppfattet som. Jeg tror ikke det har stor effekt som mottiltak mot folk som konsekvent "feilkjønner" transpersoner.

Når det gjelder alternative kjønnsidentiteter ut over mann og kvinne, er det uansett en bitte liten minoritet som jeg personlig mener ikke bør ha rett til å kreve at andre skal føye seg etter deres selvdefinerte identiteter og foretrukne pronomen som ikke har annet opphav enn personens egen virkelighetsforståelse. Det blir litt som om jeg skulle omtale Dalai Lama som "his holiness" på tross av jeg på ingen måte anser ham for å være mer hellig enn noen andre. Det handler ikke om at jeg ikke har respekt for hverken Dalai Lama eller folk med alternativ kjønnsidentitet, men jeg vil ikke la noen diktere hvordan jeg kan omtale folk på grunnlag av religion eller andre personlige meninger.

Endret av linsejesus
  • Liker 3
Skrevet

Fordi de ikke er helt friske.

Anonymkode: 5379b...a3e

• Liker 2
Skrevet

Det handler nok om å vise identitet. Både i form av kjønnsidentitet og at en identifiserer seg i den "gode" gruppen som er "solidarisk". 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...