AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 Er relativt fersk i en ny jobb på en kvinnedominert arbeidsplass i en privat bedrift. Har akkurat bikket prøvetiden. Er svært kvalifisert til jobben. Nesten overkvalifisert og jeg fikk jobben omtrent på dagen etter intervju pga dett. Jobben er godt betalt og jeg har stortrivs. Følt meg svært lykkelig og tilfreds. Har følt kollegene har likt meg og at arbeidsmiljøet var godt. Så som lyn fra klar himmel og helt uten noen som helst forvarsel, ønsket sjefen et møte med meg. Hun sa at folk hadde kommet til henne og sagt de hadde problemer med å jobbe sammen med meg. Hun hadde også sjekket ut med flere og samtlige hadde svart de ikke ønsket å jobbe sammen med meg i ulike planlagte prosjekter.. Hun anbefalte meg å si opp jobben. At jeg kunne slutte på dagen og st jeg da selvfølgelig skulle få en generøs sluttpakke, slik at jeg ville få god tid og ikke slite økonomisk på let etter ny jobb.. Nå sitter jeg nærmest i sjokk her. Skjønner ingenting. Ingen har sagt noe til meg. Alle har oppført seg som de liker meg, og jeg har ikke fått noen som helst forvarsel. Tankene kverner. Det som kverner nå er hvorvidt dette i det hele tatt er lovlig? Kan sjefen komme med et slikt brutalt budskap uten forsvarsel? Har hun lov å presse meg på denne måten? Burde hun ikke forsøkt å se på løsninger først? Kan det være helt andre grunner til at jeg har fått denne anbefalingen om å slutte?! Jeg sa til sjefen at jeg IKKE kommer til å si opp. Sa jeg heller ville reflektere mer over adferden min og finne ut hvordan jeg evt kunne endre den om noen hadde problemer med meg.. Vil se på enkelt situasjoner jeg mistenker andre kan ha sett negativt på, ta dette opp med vedkommende og komme frem til en forsoning. Jeg har feks tidligere sagt i fra til et par sterk personer i bedriften dersom jeg syns de har slurvet eller ikke jobbet effektivt nok i et prosjekt. Men vi har løst konflikten der og da og jeg har trodd det var glemt. Ihvertfall ikke tenkt noe mer over det. Kankje de syns dette var lite ydmykt av meg som nyansatt.. Tror sjefen syns holdningen min var bra, men virket samtidig som hun ble litt overrasket over at jeg mottok beskjeden på denne måten og var så bestemt og sta. Nå er jeg bare fortvila med vond klump i magen og vil bare gråte. Skjønner egentlig ikke hvordan jeg skal klare å fortsette i jobben fremover når alle tilsynelatende hater meg. Mistet umiddelbart all glede og energi. Frykter at selv om jeg nektet å si opp, så vil jeg bli presset ut på et vis. Samtidig trenger jeg tryggheten ved å vite jeg har en god jobb nå før jul. Selv om jeg vet jeg vil klare å få meg en ny god jobb med den utdannelsen jeg har, med stor etterspørsel. Dette er likevel en stor og ganske tung prosess. Føles ihvertfall slik nå. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? 😔 Anonymkode: c341a...1f0 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #2 Skrevet 10. desember 2021 Kan tilføye at å kontakte tillitsvalgt ikke er at godt alternativ her, da hun er ‘bestis med både sjefen og flere av mine kolleger..Så det vil bare føles feil på alle måter😞 Anonymkode: c341a...1f0 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 Kontakt arbeidstilsynet og gjerne advokat Anonymkode: d6473...483 20
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 Det at folk «oppfører seg som de liker deg», samtidig som de klager på deg til sjefen, er jo typisk norsk. Ærlig talt. TS, du er sterk og står på ditt, men ønsker du virkelig å jobbe et sted hvor du er mislikt? Anonymkode: 16e99...bb2 19
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #5 Skrevet 10. desember 2021 Det er ikke ulovlig å tilby en frivillig sluttpakke hvis man går selv. Det er ufint og du burde fått mulighet til å korrigere adferden, men det er helt liv. Men hun kan ikke uten videre si deg opp om du nekter. Anonymkode: e2b0c...b23 9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #6 Skrevet 10. desember 2021 Har sjefen gitt noen konkrete tilbakemeldinger om hva som er problemet? Virker jo rart å gå rett til anbefaling om å slutte med mindre det har skjedd noe spesielt, det vanlige er vel å først ta opp ting som de ønsker at du blir bedre på eller om det er ting du gjør som ikke er ok eller som de ønsker at du slutter med feks. Jeg ville nok spurt om hva konkret tilbakemeldingene går ut, hva som er problemene, slik at du får en bedre følelse på om det faktisk er noe du bør endre, eller om det er ting du ikke kan endre på så det kanskje er bedre å finne en annen arbeidsplass. Hvorfor tar du med at det er kvinnedominert arbeidsplass, er det relevant? Anonymkode: ab778...7e1 12
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #7 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har sjefen gitt noen konkrete tilbakemeldinger om hva som er problemet? Virker jo rart å gå rett til anbefaling om å slutte med mindre det har skjedd noe spesielt, det vanlige er vel å først ta opp ting som de ønsker at du blir bedre på eller om det er ting du gjør som ikke er ok eller som de ønsker at du slutter med feks. Jeg ville nok spurt om hva konkret tilbakemeldingene går ut, hva som er problemene, slik at du får en bedre følelse på om det faktisk er noe du bør endre, eller om det er ting du ikke kan endre på så det kanskje er bedre å finne en annen arbeidsplass. Hvorfor tar du med at det er kvinnedominert arbeidsplass, er det relevant? Anonymkode: ab778...7e1 Det er vanlig at sjefen ikke forteller hva folk klager på. Anonymkode: 16e99...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #8 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vanlig at sjefen ikke forteller hva folk klager på. Anonymkode: 16e99...bb2 Hva er da vitsen med å informere om at noen har klagd på en? Anonymkode: 4eba2...c99 32
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #9 Skrevet 10. desember 2021 Å si til kolleager at de har slurvet er en sterk uttalelse jeg hadde blitt veldig fornærmet av. Veldig lite nyansert og jeg skjønner godt at de ikke vil jobbe i prosjekter med deg. Det finnes tusen andre måter du kunne gitt samme budskapet til kolleager uten å bruke sånne ord. Anonymkode: 8a366...d54 21
Knirke Skrevet 10. desember 2021 #10 Skrevet 10. desember 2021 Skulle gjerne likt å vite den andre siden av saken her: 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har feks tidligere sagt i fra til et par sterk personer i bedriften dersom jeg syns de har slurvet eller ikke jobbet effektivt nok i et prosjekt. Men vi har løst konflikten der og da og jeg har trodd det var glemt. Ihvertfall ikke tenkt noe mer over det. Kankje de syns dette var lite ydmykt av meg som nyansatt. Anonymkode: c341a...1f0 Aner jo ikke hva dere jobber med, men hadde en nyansatt kommet og sagt til meg at jeg slurver eller er for lite effektiv tror jeg at jeg hadde reagert ganske kraftig. 36
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #11 Skrevet 10. desember 2021 Jeg tenker i allefall at det er nokså taktløst av deg å kritisere kollegaer i prøvetiden din. Du har sikkert ønsket å vise fram hvor veldig flink og produktiv du er, men har man hatt samme litt uinspirerende jobb i kanskje ti år er det ikke unaturlig at man flyter mer på rutinen, vet hva som er «godt nok» (slurver, skriver du) og tar pauser (ikke er effektiv). Hyperaktive nyansatte som vil igangsette nye rutiner, ha slutt på kaffepauser og perfeksjonere dokumentasjon er ekstremt slitsomme å jobbe med. Som et eksempel, jeg aner jo ikke hva du jobber med. Det er ikke så mange som liker å bli irettesatt av noen med kortere erfaring på arbeidsplassen. Og det kan virke som om du nettopp oppdaget at et godt arbeidsmiljø er vel så viktig som jobben som gjøres. Du vet heller ikke hvor mye dine konflikter har blitt løst og glemt, eller om de du har kritisert har gått hjem og grått, og bare tatt på smilefjeset sitt neste gang de møter deg. Sjefen kan ikke si deg opp uten advarsler først. Men du får vurdere hvor mye du ønsker å være på en jobb der du har fått denne tilbakemeldingen. Jeg personlig ville nok sett etter noe annet. Anonymkode: 21910...d3f 17
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #12 Skrevet 10. desember 2021 Sjefen kan tilby hva som helst, så er det opp til deg å akseptere eller ikke. Skal vedkommende si deg opp må det gjøres saklig og ihht lovverket. Men du høres jo ut som du mangler litt sosiale antenner når du valser inn som ny og forteller andre hvordan de gjør jobben feil og at de slurver, forstår faktisk godt at det reageres på. At du med den oppførselen ikke får en tilbakemelding fra de som utsettes for det forstår jeg godt, da er det bedre å late som om alt er bra ovenfor deg, og så ta det med leder. Her bør du grave frem betydelig mer ydmykhet, og be sjefen om konkrete tilbakemeldinger på hva dine kolleger reagerer på, og så tenke godt gjennom hvordan du kan bli en bedre lagspiller. Jeg jobber på en arbeidsplass med over hundre medarbeidere, og de eneste to folk ikke vil jobbe med er de som til stadighet plukker, pirker og korrigerer på andre som ikke gjør ting slik de helst ville gjort det selv. Jeg gikk tre dager på rad med en av disse, og da ga jeg sjefen beskjed om at enten ble jeg paret med noen andre, eller så kommer det en ukes egenmelding. Det tærer enormt på psyken å bli hakket på hele tiden, og du er åpenbart en sånn. Det hadde faktisk aldri falt meg inn som ny at det var greit å si til en kollega at de slurver eller jobber for dårlig. At du i tillegg flere ganger drar frem i innlegget ditt hvor kompetent og ettertraktet du er, gjør at jeg mistenker at dette er noe du presiserer i det virkelige liv også, det tar seg ikke ut. Anonymkode: 3cec6...90b 20
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #13 Skrevet 10. desember 2021 Jeg er forsåvidt enig i de siste innleggene her. Men jeg synes også sjefen har gått fram på en ufin måte. Enten får man ta opp at noen har klaget, og lage en plan for hbordan dette skal bedres. Eller om det er alvorlig får sjefen gi en advarsel. Å tilby sluttpakke på bakgrunn av vage anklager er ekstremt dårlig ledelse. Anonymkode: 345b1...268 14
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #14 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hva er da vitsen med å informere om at noen har klagd på en? Anonymkode: 4eba2...c99 Vet ikke, men har opplevd det og hørt fra andre Anonymkode: 16e99...bb2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #15 Skrevet 10. desember 2021 Jeg hadde tatt sluttpakken og sagt opp. Bedt sjefen om en fair referanse og vært veldig bevisst i ny jobb hvordan du som ny kollega og ikke sjef snakker til dine kolleger. Anonymkode: 8a366...d54 9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #16 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har sjefen gitt noen konkrete tilbakemeldinger om hva som er problemet? Virker jo rart å gå rett til anbefaling om å slutte med mindre det har skjedd noe spesielt, det vanlige er vel å først ta opp ting som de ønsker at du blir bedre på eller om det er ting du gjør som ikke er ok eller som de ønsker at du slutter med feks. Jeg ville nok spurt om hva konkret tilbakemeldingene går ut, hva som er problemene, slik at du får en bedre følelse på om det faktisk er noe du bør endre, eller om det er ting du ikke kan endre på så det kanskje er bedre å finne en annen arbeidsplass. Hvorfor tar du med at det er kvinnedominert arbeidsplass, er det relevant? Anonymkode: ab778...7e1 Nettopp, det er litt det jeg vil frem til. Hun burde startet med å ta opp tema med meg og samtlige det gjaldt for å løse misnøyen. Men mistenker nå at sjefen er konfliktsky og livredd for dårlig arbeidsmiljø. Så dette ble det enkleste. De andre har jobbet i mange år og er allerede svært knyttet i miljøet. Jeg er den eneste nye. Jeg vet nå om to konkrete episoder det gjelder. Med to personer hver for seg. Men ikke hvorfor resten av gjengen misliker meg. Nøkkelord er ‘lite ydmykhet i ny jobb, og temperament. Jeg har lett for å bli litt hissig i stressa situasjoner. Har alltod vært slik og de som kjenner meg tenker ikke en gang over det. Ikke jeg heller alltid. Har feks ikke komt på at jeg har vært spes hissig på noen i denne jobben før sjefen refererte til disse episodene hvor jeg klagde på noen for unnasluntring i i arbeidet i felles prosjekt, slik at det ble mer på andre. Anonymkode: c341a...1f0
miss summers Skrevet 10. desember 2021 #17 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nettopp, det er litt det jeg vil frem til. Hun burde startet med å ta opp tema med meg og samtlige det gjaldt for å løse misnøyen. Men mistenker nå at sjefen er konfliktsky og livredd for dårlig arbeidsmiljø. Så dette ble det enkleste. De andre har jobbet i mange år og er allerede svært knyttet i miljøet. Jeg er den eneste nye. Jeg vet nå om to konkrete episoder det gjelder. Med to personer hver for seg. Men ikke hvorfor resten av gjengen misliker meg. Nøkkelord er ‘lite ydmykhet i ny jobb, og temperament. Jeg har lett for å bli litt hissig i stressa situasjoner. Har alltod vært slik og de som kjenner meg tenker ikke en gang over det. Ikke jeg heller alltid. Har feks ikke komt på at jeg har vært spes hissig på noen i denne jobben før sjefen refererte til disse episodene hvor jeg klagde på noen for unnasluntring i i arbeidet i felles prosjekt, slik at det ble mer på andre. Anonymkode: c341a...1f0 Jeg tror du gjør lurt i å takke for tilbudet, og lete etter ny jobb. Samt tenke nøye gjennom egen adferd. 18
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #18 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tenker i allefall at det er nokså taktløst av deg å kritisere kollegaer i prøvetiden din. Du har sikkert ønsket å vise fram hvor veldig flink og produktiv du er, men har man hatt samme litt uinspirerende jobb i kanskje ti år er det ikke unaturlig at man flyter mer på rutinen, vet hva som er «godt nok» (slurver, skriver du) og tar pauser (ikke er effektiv). Hyperaktive nyansatte som vil igangsette nye rutiner, ha slutt på kaffepauser og perfeksjonere dokumentasjon er ekstremt slitsomme å jobbe med. Som et eksempel, jeg aner jo ikke hva du jobber med. Det er ikke så mange som liker å bli irettesatt av noen med kortere erfaring på arbeidsplassen. Og det kan virke som om du nettopp oppdaget at et godt arbeidsmiljø er vel så viktig som jobben som gjøres. Du vet heller ikke hvor mye dine konflikter har blitt løst og glemt, eller om de du har kritisert har gått hjem og grått, og bare tatt på smilefjeset sitt neste gang de møter deg. Sjefen kan ikke si deg opp uten advarsler først. Men du får vurdere hvor mye du ønsker å være på en jobb der du har fått denne tilbakemeldingen. Jeg personlig ville nok sett etter noe annet. Anonymkode: 21910...d3f For all del, jeg tar all selvkritikk. Vet jeg har feil som alle andre. Og det sa jeg umiddelbart til sjefen også. Men jeg hadde satt pris på en sjans til konfliktløsning FØR rett i press om å si opp jobben med det samme. SÅ alvorlig er ikke det jeg har gjort. Jeg har tross alt hatten daglig god tone med disse kollegene i flere uker etter disse episodene. Planlagt både lønningspils og kjekk jobbreise på fritiden neste år. Har aldri fått annet inntrykk enn at de vil ha meg med og liker meg. Så dette føles svært brutalt. Anonymkode: c341a...1f0 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #19 Skrevet 10. desember 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan tilføye at å kontakte tillitsvalgt ikke er at godt alternativ her, da hun er ‘bestis med både sjefen og flere av mine kolleger..Så det vil bare føles feil på alle måter😞 Anonymkode: c341a...1f0 Da kontakter du høyere oppe Anonymkode: c2896...5ae 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #20 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er vanlig at sjefen ikke forteller hva folk klager på. Anonymkode: 16e99...bb2 Sjefen bør si hva det klages på. De trenger ikke nødvendigvis å si hvem som har klagd (selv om man som voksen bør tørre å stå frem med navn i slike saker), men hvordan skal ts kunne endre adferd når hun ikke vet hva? Ts, jeg ville kontaktet fagforbundet. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nettopp, det er litt det jeg vil frem til. Hun burde startet med å ta opp tema med meg og samtlige det gjaldt for å løse misnøyen. Men mistenker nå at sjefen er konfliktsky og livredd for dårlig arbeidsmiljø. Så dette ble det enkleste. De andre har jobbet i mange år og er allerede svært knyttet i miljøet. Jeg er den eneste nye. Jeg vet nå om to konkrete episoder det gjelder. Med to personer hver for seg. Men ikke hvorfor resten av gjengen misliker meg. Nøkkelord er ‘lite ydmykhet i ny jobb, og temperament. Jeg har lett for å bli litt hissig i stressa situasjoner. Har alltod vært slik og de som kjenner meg tenker ikke en gang over det. Ikke jeg heller alltid. Har feks ikke komt på at jeg har vært spes hissig på noen i denne jobben før sjefen refererte til disse episodene hvor jeg klagde på noen for unnasluntring i i arbeidet i felles prosjekt, slik at det ble mer på andre. Anonymkode: c341a...1f0 Det er nok dette som er kjernen i saken. Det at du har sagt din mening om de andres effektivitet og at de slurver. Det er ikke alltid like heldig, det bør iallfall sies på en skikkelig måte. Husk at det er din mening, og ikke nødvendigvis de andre sin mening. Det kan hende at de reagerer på din måte å jobbe på, men tenker at det finnes flere måter å utføre arbeidet på. Det er lurt å vise litt ydmykhet når man begynner i ny jobb, og ikke tenke at ens egen måte å jobbe på er det eneste rette. Men det er klart at du burde fått advarsel nå, og mulighet til å korrigere væremåte, før det går så langt at lederen omtrent ber deg om å si opp. Anonymkode: a875a...b58 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå