Gå til innhold

Dyr strøm - skylling av plast

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

5 prosent av plastemballasjen er laget av resirkulert plast, står det. Ikke at 5 prosent blir resirkulert. 

Anonymkode: 8fe49...f59

Ja men i dokumentaren jeg så så var det resirkueringsmerkelogoen som mange firmaer betaler for  og dette firmaet (eier av logoen) forpliktet seg til å resirkulere bare noen få prosent av plasten. 

Anonymkode: ae59b...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det sies at å rengjøre plastavfall med varmt vann er en større belastning for miljøet enn å hive den i rest. 

Anonymkode: 3e247...ca4

Ja nettop , og hvis plasten uansett skal fyres opp i et fjernvarmeanlegg for såkalt energigjenvinning så trenger den definitivt ikke være vasket! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast all plast i restavfallet. Da sparer man vann, strøm og miljøet!

Anonymkode: c64f1...df3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 20.47):

Det sies at å rengjøre plastavfall med varmt vann er en større belastning for miljøet enn å hive den i rest. 

Jepp, derfor gir jeg beng og kaster det i rest. Plast som ikke trenger skylling kildesorterer jeg.

Anonymkode: 3a0ab...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 23.45):

Enig, mye av matrestene i plasten stivner jo når jeg skyller i kaldt vann. Mye seigt og fett, prøv skylle ut en bremykt smørpakke med kaldt van….

Og da blir det også lokkemat for flere rotter når det går ned i rørsystemene/kloakken

Anonymkode: 3a0ab...ce5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brenner plasten i ovnen, selvsagt uten å vaske den først. Plast gir mye varme. Men legger bare inn en og en ting, kombinert med ved. Gjør mer nytte hos meg på den måten enn hva kommunen finner på å gjøre med den. 

Anonymkode: f69b8...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg brenner plasten i ovnen, selvsagt uten å vaske den først. Plast gir mye varme. Men legger bare inn en og en ting, kombinert med ved. Gjør mer nytte hos meg på den måten enn hva kommunen finner på å gjøre med den. 

Absolutt ikke bra. Forbrenningsovnene der restavfallet brennes holder en veldig mye høyere temperatur enn inni vedovner din. Det du gjør nå er å spre mikroplast i naturen fordi plasten ikke blir brent opp på en god måte og små partikler bæres opp i pipa med varmluft og spres i lokalområdet rundt huset ditt eller lenger unna hvis det er mye vind.

Anonymkode: 5d7f3...65b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Absolutt ikke bra. Forbrenningsovnene der restavfallet brennes holder en veldig mye høyere temperatur enn inni vedovner din. Det du gjør nå er å spre mikroplast i naturen fordi plasten ikke blir brent opp på en god måte og små partikler bæres opp i pipa med varmluft og spres i lokalområdet rundt huset ditt eller lenger unna hvis det er mye vind.

Anonymkode: 5d7f3...65b

Neida. Ovnen dobbeltbrenner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

plasten skal skylles i kaldt vann.  

Sitat: Plastemballasjen skal være helt tom når den kildesorteres. Mesteparten av plastemballasjen man har hjemme er ren når den er tømt. Det skal ikke så mye til for å få litt skitten plast ren nok – skyll med kaldt vann og eventuelt ta et lite tak med oppvaskbørsten. Når flasker med for eksempel shampo, balsam og såpe er tomme, fyll dem med vann, rist godt, bruk opp restene og tøm ut vannrestene. Da er det som regel rent nok.

https://sortere.no/ofte-stilte-sporsmal#toggle-id-1

Anonymkode: f6e1d...3b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp til deg hva du gjør eller ikke gjør for å få ren plasten, men om du ikke gjør den ren så kaster du den ikke i plastsøppla, nei. Da må den i restavfall. 

Hva som gjenvinnes kommer jo an på hvor egnet akkurat den tingen er til gjenvinning og om det er rent. Men jo mer som kildesorterer jo mer av det som kan gjenvinnes blir gjenvunnet (forutsatt at folk sorterer som de skal og gjør ren embalasje). Men det trenger altså ikke å være sterilt, det står vell gjerne at man fjerner rester så godt det lar seg gjøre eller noe i den duren.

Endret av Crazydoglady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 12/10/2021 at 8:47 PM, AnonymBruker said:

Det beror på hvor stort miljøavtrykk det varme vannet har🙄 

Anonymkode: d38b8...f92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 23.45):

Enig, mye av matrestene i plasten stivner jo når jeg skyller i kaldt vann. Mye seigt og fett, prøv skylle ut en bremykt smørpakke med kaldt van….

Slikt hiver jeg bare i maskinen. Tar ikke noe ekstra strøm. Verste som skjer er at plasten vrir seg litt. 

Anonymkode: 36166...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...