AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 Noen som har kjøpt med startlån også flyttet? Hvordan fungerer det? Kan man det eller er man stuck med den første leiligheten man kjøper? økonomisituasjonen er det samme, er avhengig av startlånet og har ingen andre midler og ingen annen mulighet til å spare, tjene eller søke om lån andre plasser. Hvordan er reglene? Flytter man bare lånet? eller hvordan fungerer det? Anonymkode: b075a...737
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #2 Skrevet 10. desember 2021 Tror det er noe med dette med kommune og å flytte fra en kommune til en annen. Det er for meg uaktuelt og irrelevant. Det er snakk om flytting i samme kommune. Fra en bolig til en annen, i samme kommune. Glemte å nevne det med en gang. Anonymkode: b075a...737
Rosi Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 Jeg fikk ikke flyttet lånet, det var et en gang i livet lån uten mulighet til å bytte panteobjekt fikk jeg beskjed om. Måtte spare til jeg fikk lån på det jeg trengte i vanlig bank. Mulig det varierer fra kommune til kommune, og at i noen situasjoner kan man få likevel, så ville sjekket med din kommune.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 Rosi skrev (4 minutter siden): Jeg fikk ikke flyttet lånet, det var et en gang i livet lån uten mulighet til å bytte panteobjekt fikk jeg beskjed om. Måtte spare til jeg fikk lån på det jeg trengte i vanlig bank. Mulig det varierer fra kommune til kommune, og at i noen situasjoner kan man få likevel, så ville sjekket med din kommune. Så jeg er stuck med den første leiligheten for alltid? Hvis jeg hadde muligheter til å spare, så hadde jeg ikke hatt behov for startlån. Anonymkode: b075a...737
Rosi Skrevet 10. desember 2021 #6 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så jeg er stuck med den første leiligheten for alltid? Hvis jeg hadde muligheter til å spare, så hadde jeg ikke hatt behov for startlån. Anonymkode: b075a...737 Det kommer an på retningslinjene i din kommune. Ingen regel uten unntak. Har du feks kjøpt en 1 roms med startlån og fått trillinger i samme økonomiske situasjon etterpå, så er det mulig at du får pga mennesklige hensyn eller noe slikt. Bare din kommune kan svare deg helt riktig, ettersom det går på din situasjon, antall søkere i kommunen, hva de har tilgjengelig til startlån og hvilke føringer de har lokalt. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #7 Skrevet 10. desember 2021 Spurte husbanken om dette for litt siden og de sa nei man kan ikke bare flytte for å flytte. Da må det være noe som at der man bor skal rives eller andre grunner til at det ikke går an å bli boende. I husbankens retningslinjer står det at bolig med startlån er tiltenkt at man skal bo i i minst 30 år Anonymkode: 33a66...834
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #8 Skrevet 10. desember 2021 Bra jeg ikke hadde noe håp om å leve lenge fra før av. Nå mistet jeg i alle fall lysten på en fremtid. Stuck med en leilighet som er ubeboelig, fordi selger og megler løy på alle spørsmål. Hyggelig. I beste fall så får jeg bare gi faen i økonomi. Gå tilbake til leie og leve på kredit. TS Anonymkode: b075a...737
Rosi Skrevet 10. desember 2021 #9 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bra jeg ikke hadde noe håp om å leve lenge fra før av. Nå mistet jeg i alle fall lysten på en fremtid. Stuck med en leilighet som er ubeboelig, fordi selger og megler løy på alle spørsmål. Hyggelig. I beste fall så får jeg bare gi faen i økonomi. Gå tilbake til leie og leve på kredit. TS Anonymkode: b075a...737 Prøv å høre med kommunen før du gir helt opp. Og kanskje en advokat mot selger og megler.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #10 Skrevet 10. desember 2021 Du er jo ikke nødvendigvis stuck i samme leilighet. Jeg kjøpte med startlån, og fikk etterhvert råd til å selge og kjøpe meg noe større. Avkastningen fra den første leiligheten gjorde at jeg fikk mye mer egenkapital og trengte ikke startlån lengre. I en spesiell situasjon kan du sikkert flytte lånet, men dette må du ta opp med kommunen. Anonymkode: 301a0...7a4 3
trøndermann38 Skrevet 10. desember 2021 #11 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Bra jeg ikke hadde noe håp om å leve lenge fra før av. Nå mistet jeg i alle fall lysten på en fremtid. Stuck med en leilighet som er ubeboelig, fordi selger og megler løy på alle spørsmål. Hyggelig. I beste fall så får jeg bare gi faen i økonomi. Gå tilbake til leie og leve på kredit. TS Anonymkode: b075a...737 Hvis de løy kan du vel bruke forsikringen til å få prisavslag eller hevet kjøpet 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #12 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du er jo ikke nødvendigvis stuck i samme leilighet. Jeg kjøpte med startlån, og fikk etterhvert råd til å selge og kjøpe meg noe større. Avkastningen fra den første leiligheten gjorde at jeg fikk mye mer egenkapital og trengte ikke startlån lengre. I en spesiell situasjon kan du sikkert flytte lånet, men dette må du ta opp med kommunen. Anonymkode: 301a0...7a4 Styreleder i sameiet påstår jeg fikk min billig og at de går opp i verdi. Men jeg har null tro på det. Sitter å vurderer å droppe medisiner og middag bare for å bruke minst mulig, slik at jeg kan spare så mye jeg kan. Selg med profitt (forhåpentligvis) også flytt fort som fy. Har lest litt og det lureste økonomisk er å flytte innen 2 år. For å få eventuell gevinst av boligsalg skattefritt, og tap som fradrag. Slik jeg forstår det så må man ha bodd i 1 år.. "Dersom man har eid boligen i minst ett år, og bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene før boligen blir solgt, slipper man å skatte av eventuell gevinst." TS Anonymkode: b075a...737
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #13 Skrevet 10. desember 2021 trøndermann38 skrev (7 minutter siden): Hvis de løy kan du vel bruke forsikringen til å få prisavslag eller hevet kjøpet Jeg har ikke penger til å legge ut en krone til noe som helst, så den saken er tapt lenge før jeg starter. TS Anonymkode: b075a...737
trøndermann38 Skrevet 10. desember 2021 #14 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke penger til å legge ut en krone til noe som helst, så den saken er tapt lenge før jeg starter. TS Anonymkode: b075a...737 Det er jo gratis 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #15 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Bra jeg ikke hadde noe håp om å leve lenge fra før av. Nå mistet jeg i alle fall lysten på en fremtid. Stuck med en leilighet som er ubeboelig, fordi selger og megler løy på alle spørsmål. Hyggelig. I beste fall så får jeg bare gi faen i økonomi. Gå tilbake til leie og leve på kredit. TS Anonymkode: b075a...737 Hvis det er tilfelle at boligen har feil og mangler som burde vært opplyst om så har du rettigheter. Snakk med megler og huseierforeningen, evn en advokat, de pleier å ha en time gratis veiledning Anonymkode: 33a66...834 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #16 Skrevet 10. desember 2021 trøndermann38 skrev (12 minutter siden): Hvis de løy kan du vel bruke forsikringen til å få prisavslag eller hevet kjøpet Riktig AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Styreleder i sameiet påstår jeg fikk min billig og at de går opp i verdi. Men jeg har null tro på det. Sitter å vurderer å droppe medisiner og middag bare for å bruke minst mulig, slik at jeg kan spare så mye jeg kan. Selg med profitt (forhåpentligvis) også flytt fort som fy. Har lest litt og det lureste økonomisk er å flytte innen 2 år. For å få eventuell gevinst av boligsalg skattefritt, og tap som fradrag. Slik jeg forstår det så må man ha bodd i 1 år.. "Dersom man har eid boligen i minst ett år, og bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene før boligen blir solgt, slipper man å skatte av eventuell gevinst." TS Anonymkode: b075a...737 Så hva er det megler og selger har løyet om? Anonymkode: 33a66...834 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #17 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Styreleder i sameiet påstår jeg fikk min billig og at de går opp i verdi. Men jeg har null tro på det. Sitter å vurderer å droppe medisiner og middag bare for å bruke minst mulig, slik at jeg kan spare så mye jeg kan. Selg med profitt (forhåpentligvis) også flytt fort som fy. Har lest litt og det lureste økonomisk er å flytte innen 2 år. For å få eventuell gevinst av boligsalg skattefritt, og tap som fradrag. Slik jeg forstår det så må man ha bodd i 1 år.. "Dersom man har eid boligen i minst ett år, og bodd i boligen i minst 12 av de siste 24 månedene før boligen blir solgt, slipper man å skatte av eventuell gevinst." TS Anonymkode: b075a...737 Du trenger jo ikke selge innen to år. Du må bare ha bodd i leiligheten minst 12 av de siste 24 mnd før du selger. Anonymkode: c1de1...5c2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #18 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke penger til å legge ut en krone til noe som helst, så den saken er tapt lenge før jeg starter. TS Anonymkode: b075a...737 Du har vel eierskifteforsikring? Anonymkode: c1de1...5c2
Million Skrevet 10. desember 2021 #19 Skrevet 10. desember 2021 Hvis leiligheten er "ubeboelig" som du sier, så er det jo bare å legge dette frem på en saklig måte overfor kommunen som ga deg startlånet, og håpe at det finnes rom i regelverket for å flytte og få nytt startlån om første bolig ikke er beboelig av div grunner. Uansett hva vi her på KG sier, blir det bare synsing, så det er til syvende og sist kommunen du bor i som må svare deg på om det er mulig å selge, flytte og få nytt startlån i samme kommune. De har sine regler. De kjenner ikke vi til. 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #20 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Riktig Så hva er det megler og selger har løyet om? Anonymkode: 33a66...834 Flere ting små ting og litt store ting. Jeg stilte flere spørsmål til både megler på visning og før budgiving og hos selger ved overtagelse. Det er ting som må fikses, som ble skjult med pyntegjenstander på visning. Blant annet vinduspost, gulv på bad og listverk. Det er småtteri som er en økonomisk byrde og irriterende. Dusjkabinettet har ødelagte dører, har 10 års levetid ifølge prospektet. Den funker, dørene går bare ikke igjen. Noe som er problematisk på grunn av et sår på gulvet som ikke tåler fukt, for da blir det alvorlig skade. Merket som skjønnhetsfeil og normal bruksmerker, skjult med matte på visning og under overtagelse. De løy om størrelsen av varmtvannsbereder, da det ikke sto oppført i prospektet. Jeg spurte og fikk beskjed om at det er mer enn nok til minst 2 personer "sikkert 200l eller noe sånt". Det er det ikke, husker ikke tall fikk det per telefon av styreleder men det må byttes ut fordi det er ikke nok til en. Jeg har ikke økonomi til det med det første. Baderomsspeil som er innebygd, upraktisk, stygt og ødelagt. Skader ble skjult med pynt. Ikke bare å bytte ut som lovet, det er "innebygd" og koster flesk å fjerne og fikse. Styreleder sa andre sliter med det samme. "Har garasjeporten en fjernkontroll eller må den åpnes manuelt?" (jeg er lav, derfor jeg spurte). Fikk beskjed om at det er med fjernkontroll sa megler, det er det ikke. Den hadde ikke selger, den ødela han for noen år siden og dessuten så fungerte ikke mottakeren allikevel. Han parkerte bare ute så det gikk fint. Jeg når ikke oppi taket for å nå tak i snoren som er ødelagt og alt for kort, for selve boksen har ødelagt knapp. Jeg må betale mange tusen for å erstatte hele sulamitten for å få fjernkontroll, og jeg har ikke midler til det. Det å bruke en krakk hver gang jeg skal åpne og lukke porten gjør meg bare jævlig forbannet for å si det mildt. Er så unødvendig! Om sommeren så skal jeg leie ut dritten og heller stå ute, vinteren vil jeg helst ha garasje. "det er litt kaldt her, er vinduene lukket nå? Hvor høy er strømregningen?". Det er varmt og lunt til vanlig i boligen sier megler. Strømregningen er ganske lav i forhold til andre i byen, så du er "heldig der". Selger sier det samme når det er enda kaldere når jeg kommer. Han har bare luftet litt ut før jeg kom. Det var 1+ grader ute. Dette var ren løgn! Det er kaldt her! Det trekker fra vinduer og dører. Det er vondt å gå på gulvet i gang og på soverom. Jeg fryser som om det er bygg fra 1760 tallet! Strømregningen er mye høyere enn forventet, betaler mer enn hva familien min med 3 voksne betaler. Har ingenting med strømprisene å gjøre. Jeg har varme i gulvene, men det hjelper lite når det trekker fra alle vinduer og temperaturen stiger ikke. Jeg betaler for ingenting ved å bruke varme i gulv, fryser gjør jeg allikevel. "Er det lytt her?" nei fikk jeg til svar, "aldri hørt naboene de to årene jeg har bodd her". Jeg hører ALT. Jeg hører musikk daglig. Dunking og generelt støy og bråk. Hører hosting og nysing og når folk prater (hører mumling). Jeg har PTSD og blir skremt av lyder og jeg sa det rett ut, jeg kan ikke bo i en bolig som er lytt på grunn av helse. Så dette med at det er lytt eller ei er for meg ekstremt viktig. Det er ikke en gang brannvegg imellom etasjene (det er 2 etasjer)! Ikke rart jeg ikke hørte naboen på visning, han var på ferie. Dette alene er for meg grunn nok til å si blankt "nei, totalt uaktuelt" til denne boligen. Jeg spurte også om miljøet i nærområdet. Fikk til svar at det er mest barnefamilier, rolig og stilt nabolag. Lite trafikk og ferdsel. Det er det ikke. Han snakker om byggene til mange millioner kroner mer rett over gaten, hvor det bor mest rolige og etablerte folk. I mitt bygg er det ingen over 30 år. Det festes hver helg, ei fester hver fredag og lørdag, ingen unntak. Det er ekstremt med trafikk av folk og støy. Støy jeg ikke tåler. Det verste ler nok det økonomiske. Alt det over som må bekostes, men også en annen ting. Det er to tvillingbygg. Jeg spurte om framtidig renovasjonsplaner og fellesutgiften på sikt (den er lav nå) og fikk beskjed om at bygget er bare 9 år gammelt og i god stand. Og det forventes å ha lave fellesutgifter i lang tid. Jaha, så hvorfor har tvillingbygget hatt store dreneringsproblemer, byttet bekledning og byttet tak 2 ganger? Samme bygg og standard. Så nå er bare spørsmålet, når er det vår tur?! For den andre boligen har tre ganger så høy fellesutgifter, på grunn av problemene som har oppstått. Må si det må være lov å ha noen forventninger til bekymringsfri bolig i noen år når den er bare 9 år gammel. Altså å rekke å spare en buffer for høyere fellesgjeld når den dagen komme. Jeg er ikke dum, vet at det lett kan skje med årene, men ikke at den kan komme i morgen om alt går til helvete! Hadde også forventet bedre standard med tanke på isolasjon og støy. Så ja, jeg vet ikke helt hva jeg skal tenke, føle og gjøre. Føler jeg forsøkte å gjøre alt rett ved å stille de riktige spørsmålene, velge nyere bolig osv, men så sitter her da. Vil bare gi opp hele møkka og gå tilbake til leie. TS Anonymkode: b075a...737
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå