Zip zorp zorp Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 Er så nervøs etter å ha fått stryk. Ble heldig med oppgavene og skjønner ikke hvordan jeg kunne ha gjort oppgaven min noe særlig bedre bortsett fra noen få feil.
Rosatoast Skrevet 10. desember 2021 #2 Skrevet 10. desember 2021 Når du har fått stryk og klager, så er du sikkert heldig og går opp én karakter. Men om man klager på karakter ved eksamen , så kan man risikere å få nedsatt karakter pga klaging.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 Jeg tipper de fleste Anonymkode: f4826...89f
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 Gått fra F til D. Anonymkode: 81444...d41
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #5 Skrevet 10. desember 2021 Jeg har gått fra F til E. Det er i hvertfall ingen grunn til og ikke å klage. Anonymkode: 37d0a...dc5 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #6 Skrevet 10. desember 2021 Gjennomsnittlig går visstnok ca 25% opp minst en karakter ved klage. Anonymkode: c78f5...f05
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #7 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Gjennomsnittlig går visstnok ca 25% opp minst en karakter ved klage. Anonymkode: c78f5...f05 Ikke flere? Anonymkode: f4826...89f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #8 Skrevet 11. desember 2021 Zip zorp zorp skrev (15 timer siden): Er så nervøs etter å ha fått stryk. Ble heldig med oppgavene og skjønner ikke hvordan jeg kunne ha gjort oppgaven min noe særlig bedre bortsett fra noen få feil. Be om begrunnelse for karakteren før du klager. Da vet du mer om hva som forventes til neste gang du tar eksamen. Anonymkode: 13ca5...766 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #9 Skrevet 11. desember 2021 Etter min erfaring handler det om oppgavesettet og sensorveiledningen. Hvis det er et tydelig og klart oppgavesett med sensorveiledning, så vil opprinnelig karakter og karakter etter klage ofte sammenfalle bedre, men hvis det ikke er det kan karakterene sprike ganske mye. Jeg har selv gått opp i karakter etter stryk. Ventetiden er vanskelig. Anonymkode: e9e00...09e
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #10 Skrevet 11. desember 2021 Jeg jobber med dette og hos oss er trenden klar. De aller fleste blir stående på samme karakter. Ca 15% går opp eller ned en karakter. Har ikke tall spesifikt for kun klage på stryk, men ingenting som tilsier at flere går opp der enn ellers. Vil uansett råde deg til å be om begrunnelse. Anonymkode: f1c8f...234 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #11 Skrevet 11. desember 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Ikke flere? Anonymkode: f4826...89f Det er egentlig et kvalitetstegn at det ikke er flere, da det tyder på at den første karakteren de fikk var riktig. Anonymkode: 4f833...5fa 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #12 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg jobber med dette og hos oss er trenden klar. De aller fleste blir stående på samme karakter. Ca 15% går opp eller ned en karakter. Har ikke tall spesifikt for kun klage på stryk, men ingenting som tilsier at flere går opp der enn ellers. Vil uansett råde deg til å be om begrunnelse. Anonymkode: f1c8f...234 Dette er min erfaring også. I en klagesensur får ofte de fleste stryk, men det er nok fordi de fleste hadde stryk i utgangspunktet. Med tanke på hvor få ressurser det er til sensur burde ikke alle som klager klage(noen er så klare stryk at en begrunnelse gjør det helt tydelig at det ikke er håp), for da kunne det endt opp i bedre undervisning, men det høres ut som du i alle fall bør be om begrunnelse, og kanskje også klage. Anonymkode: be650...422
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #13 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke flere? Anonymkode: f4826...89f Jeg jobber i høyere utdanning selv, og det vi fikk høre, var at ved klage går ca 25% opp, ca 25% går ned, og 50% får samme karakter. (Det skal sies at jeg ikke har sett tallgrunnlaget for dette selv.) Dette inkluderer åpenbart klage på alle karakterer, ikke bare F. Jeg vet ikke hvordan F kommer ut her - de kan selvsagt ikke gå ned, og det er heller ikke gitt at de er «gjennomsnittlige» mtp at 25% går opp. Jeg har vært klagesensor selv, og det er som regel rimelig åpenbart når noen klager på en F, for besvarelsen er åpenbart dårlig. Og det venter en ny F i klagesensuren… Det er vanskelig å være klagesensor, for man kan ikke sammenligne nivået med resten av bunken. Ordinær sensur vil i de fleste tilfeller gi et riktigere bilde av karakteren, nettopp fordi sensorene kan sammenligne med mange andre besvarelser. Det er en svakhet ved sensursystemet. Jeg synes som regel ikke klage på F er så vanskelig å vurdere, men hvis studenter klager på bedre karakterer, er det vanskeligere å vurdere om dette for eksempel er en B eller en C… Anonymkode: c78f5...f05 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #14 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette er min erfaring også. I en klagesensur får ofte de fleste stryk, men det er nok fordi de fleste hadde stryk i utgangspunktet. Med tanke på hvor få ressurser det er til sensur burde ikke alle som klager klage(noen er så klare stryk at en begrunnelse gjør det helt tydelig at det ikke er håp), for da kunne det endt opp i bedre undervisning, men det høres ut som du i alle fall bør be om begrunnelse, og kanskje også klage. Anonymkode: be650...422 Det er i første rekke begrunnelser som trekker ressurser fra undervisning i det enkelte emnet, ikke klagesensur. Men man må jo være intern klagesensor på andres emner også, så jeg ser poenget ditt. Jeg tror de færreste studenter reflekterer over at begrunnelse = mindre ressurser til undervisning og vurdering i løpet av semesteret. Dessverre. Det har kommet forslag om at alle skal få begrunnelse automatisk, og det ville ført til betydelig reduksjon i undervisning/vurdering i løpet av semesteret, siden det ikke kommer noen nye ressurser til dette arbeidet. Man må bare løpe raskere. Anonymkode: c78f5...f05 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #15 Skrevet 11. desember 2021 Jeg gikk fra F til C 😁 Anonymkode: 18305...4ca
Zip zorp zorp Skrevet 11. desember 2021 Forfatter #16 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg jobber med dette og hos oss er trenden klar. De aller fleste blir stående på samme karakter. Ca 15% går opp eller ned en karakter. Har ikke tall spesifikt for kun klage på stryk, men ingenting som tilsier at flere går opp der enn ellers. Vil uansett råde deg til å be om begrunnelse. Anonymkode: f1c8f...234 Vet du hvor lang tid det pleier å ta før man får svar?
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #17 Skrevet 11. desember 2021 Jeg gikk en karakter opp 😊 Anonymkode: 12e3e...c60
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #18 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Be om begrunnelse for karakteren før du klager. Da vet du mer om hva som forventes til neste gang du tar eksamen. Anonymkode: 13ca5...766 Kan man be om begrunnelsen hvis man stryker på arbeidskrav, ikke eksamen? Anonymkode: f4826...89f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #19 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg jobber med dette og hos oss er trenden klar. De aller fleste blir stående på samme karakter. Ca 15% går opp eller ned en karakter. Har ikke tall spesifikt for kun klage på stryk, men ingenting som tilsier at flere går opp der enn ellers. Vil uansett råde deg til å be om begrunnelse. Anonymkode: f1c8f...234 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dette er min erfaring også. I en klagesensur får ofte de fleste stryk, men det er nok fordi de fleste hadde stryk i utgangspunktet. Med tanke på hvor få ressurser det er til sensur burde ikke alle som klager klage(noen er så klare stryk at en begrunnelse gjør det helt tydelig at det ikke er håp), for da kunne det endt opp i bedre undervisning, men det høres ut som du i alle fall bør be om begrunnelse, og kanskje også klage. Anonymkode: be650...422 Noen steder får man jo stryk fordi man glemte å nevne ÉN kilde ETT sted eller glemte et par punktum eller kommaer på litteraturlisten. Er ikke det for strengt? Anonymkode: f4826...89f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #20 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg gikk fra F til C 😁 Anonymkode: 18305...4ca 😁😁 Anonymkode: f4826...89f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå