Emilie88 Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 Hei dere! mannen min fikk vite her i går at det var en på hans jobb som nå er smittet emd korona. Han har selv vært i nærheten, ikke nærmere enn 2-3 meter og ikke lengre enn et par minutter. Dem på jobben hans hadde ringt å hørt med smittesenteret eller hva det nå heter. Og dem sa at det ikke da var noe å bekymre seg får. Jeg selv har nylig vært syk med bihulebetennelse - influensa i overensstemmelse en uke, endelig blitt frisk. Men er enda sliten. Henger igjen. Tatt selvtest når jeg var syk sommer var negativ. Er det noen som kan fortelle meg hva man skal gjøre? Stemmer dette at det ikke er noe å bekymre seg får? Må innrømme jeg bekymrer meg litt... Andre med erfaring rundt dette?
Emilie88 Skrevet 10. desember 2021 Forfatter #2 Skrevet 10. desember 2021 Forbanna autokorekt som slår seg på. Derfor skrivefeil. De på smittesenteret sa at dem måtte oppholde seg minst 15 minutter. Jeg har ingen anelse hvor raskt covid smitter. Vi er begge fullvaksinert. Men vet man kan bli syk av den grunn
Ab_naturals Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 Det er umulig å si. Sannsynligheten er jo liten med den avstanden og korte tiden, men så er det jo også avhengig av mengden virus produsert og typen virus. Man har jo såkalte superspredere som klarer å smitte veldig mange og veldig lett, også er omikron mer smittsomt enn delta osv. Jeg har lest om èn som ble smittet på karantehotell ved at naboen hadde stukket hodet ut på gangen for å hente inn mat, og deretter åpnet denne personen sin dør i noen sekunder (sikkert for å gjøre det samme). Altså etter at den smittede naboen hadde lukket sin dør. Ganske utrolig å bli smittet slik. Samtidig fikk jeg en lettet venninne på tråden igår, som hadde bekymret seg over at datteren muligens var smittet av bestevenninnen sin. De er 6 år og henger tett sammen og deler pult på skolen. Venninnen fikk påvist korona for over en uke siden, men datteren til venninnen min er bekreftet negativ både med hurtigtester og pcr. Som du skjønner, umulig å si noe sikkert om dette viruset. 3
K@tt Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 Nesten helt umulig å gi et klart svar på. Ta mitt eksempel: Jeg ble smittet på jobb av en kollega, mens ingen av barna på avdelingen ble smittet til tross for mye nærkontakt med de og lite nærkontakt mellom kollegaen min og meg som jeg ble smittet av. Samboeren min ble smittet av meg, men ikke barnet vårt. Heller ikke øvrig familiemedlemmer jeg var sammen med før jeg testet positivt men var smitteførende. Rare greier.
Heisenberg Skrevet 10. desember 2021 #5 Skrevet 10. desember 2021 Vi er 6 i husstanden, 2 uvaksinerte barn ble smittet, to fullvaksinerte voksne ble smittet mens 1 fullvaksinert voksen og en delvaksinert ungdom holdt seg friske. 3
Svennis Skrevet 10. desember 2021 #6 Skrevet 10. desember 2021 E K@tt skrev (19 minutter siden): Nesten helt umulig å gi et klart svar på. Ta mitt eksempel: Jeg ble smittet på jobb av en kollega, mens ingen av barna på avdelingen ble smittet til tross for mye nærkontakt med de og lite nærkontakt mellom kollegaen min og meg som jeg ble smittet av. Samboeren min ble smittet av meg, men ikke barnet vårt. Heller ikke øvrig familiemedlemmer jeg var sammen med før jeg testet positivt men var smitteførende. Rare greier. Er det slik at du ble smittet av luftveissmitte?
Svennis Skrevet 10. desember 2021 #7 Skrevet 10. desember 2021 Ab_naturals skrev (5 timer siden): Det er umulig å si. Sannsynligheten er jo liten med den avstanden og korte tiden, men så er det jo også avhengig av mengden virus produsert og typen virus. Man har jo såkalte superspredere som klarer å smitte veldig mange og veldig lett, også er omikron mer smittsomt enn delta osv. Jeg har lest om èn som ble smittet på karantehotell ved at naboen hadde stukket hodet ut på gangen for å hente inn mat, og deretter åpnet denne personen sin dør i noen sekunder (sikkert for å gjøre det samme). Altså etter at den smittede naboen hadde lukket sin dør. Ganske utrolig å bli smittet slik. Samtidig fikk jeg en lettet venninne på tråden igår, som hadde bekymret seg over at datteren muligens var smittet av bestevenninnen sin. De er 6 år og henger tett sammen og deler pult på skolen. Venninnen fikk påvist korona for over en uke siden, men datteren til venninnen min er bekreftet negativ både med hurtigtester og pcr. Som du skjønner, umulig å si noe sikkert om dette viruset. Men korona smitter vel først og fremst via direkte kontakt? Eller like høy sjanse for at det smitter via luften?
Nordis Skrevet 10. desember 2021 #8 Skrevet 10. desember 2021 Svennis skrev (5 minutter siden): Men korona smitter vel først og fremst via direkte kontakt? Eller like høy sjanse for at det smitter via luften? Luftsmitte.. 4
Ab_naturals Skrevet 10. desember 2021 #9 Skrevet 10. desember 2021 Svennis skrev (9 minutter siden): Men korona smitter vel først og fremst via direkte kontakt? Eller like høy sjanse for at det smitter via luften? Det er vel slik at det er større sjanse for luftsmitte enn kontaktsmitte. Altså bør du være nøyere med avstand og ansiktsmaske, enn håndsprit... 2
nordlending Skrevet 10. desember 2021 #10 Skrevet 10. desember 2021 (endret) Jeg har såvidt vært ute blant folk i det siste. Jeg ble smittet, og jeg gikk med munnbind, spritet hendene og holdt avstand så godt jeg kunne. Var heller ikke på butikkene når det var travelt. Alle jeg møtte på butikkturene har jeg jo bare gått forbi, men har altså blitt smittet av det. Endret 10. desember 2021 av nordlending 1
SelmaV Skrevet 10. desember 2021 #11 Skrevet 10. desember 2021 Jeg var i lignende sitasjon nylig. Smittet kollega, men jeg hadde ikke vært nærmere henne en 2-3 meter de dagene vi jobba sammen. Ingen andre på jobb ble smitta. Men vi dro alle og testa oss så kjapt vi kunne. Vil tro det var 3-4 dager mellom hun var på jobb, til vi fikk beskjed om smitte og testa oss.
Svennis Skrevet 10. desember 2021 #12 Skrevet 10. desember 2021 Ab_naturals skrev (36 minutter siden): Det er vel slik at det er større sjanse for luftsmitte enn kontaktsmitte. Altså bør du være nøyere med avstand og ansiktsmaske, enn håndsprit... Så om jeg bare går forbi en kar på Kiwi, uten å hilse eller røre på han, så kan jeg bli smitta, fordi det er smitte i lufta?
Svennis Skrevet 10. desember 2021 #13 Skrevet 10. desember 2021 SelmaV skrev (31 minutter siden): Jeg var i lignende sitasjon nylig. Smittet kollega, men jeg hadde ikke vært nærmere henne en 2-3 meter de dagene vi jobba sammen. Ingen andre på jobb ble smitta. Men vi dro alle og testa oss så kjapt vi kunne. Vil tro det var 3-4 dager mellom hun var på jobb, til vi fikk beskjed om smitte og testa oss. Høres rart ut. Hvorfor ble du smitta, og ikke de ti andre som gikk forbi?
Satellites Skrevet 10. desember 2021 #14 Skrevet 10. desember 2021 Mitt lille barn stakk hånda inn i munnen min når jeg var smittet og ble ikke smittet selv. Vi levde som vanlig, 1 av 3 barn dro smitten i hus og kun jeg ble smittet, som fullvaksinert. Ingen ble syke. Virker veldig tilfeldig hvordan det smitter.
Svennis Skrevet 10. desember 2021 #15 Skrevet 10. desember 2021 Satellites skrev (10 minutter siden): Mitt lille barn stakk hånda inn i munnen min når jeg var smittet og ble ikke smittet selv. Vi levde som vanlig, 1 av 3 barn dro smitten i hus og kun jeg ble smittet, som fullvaksinert. Ingen ble syke. Virker veldig tilfeldig hvordan det smitter. Hvor mange bodde dere sammen? Bare du og barna?
Satellites Skrevet 10. desember 2021 #16 Skrevet 10. desember 2021 Svennis skrev (4 minutter siden): Hvor mange bodde dere sammen? Bare du og barna? En til voksen som heller ikke ble smittet. Begge voksne vaksinerte, ingen av barna.
Svennis Skrevet 10. desember 2021 #17 Skrevet 10. desember 2021 Satellites skrev (3 minutter siden): En til voksen som heller ikke ble smittet. Begge voksne vaksinerte, ingen av barna. Veldig merkelig greier! Vet du forresten hvor lenge luftsmitte sitter? La oss si jeg har korona, og beveger meg inn i et rom og puster inn, hvor lenge vil smitten være i luften sånn ca?
Svennis Skrevet 10. desember 2021 #18 Skrevet 10. desember 2021 En miljøstudie av SARS-CoV-2 viser at halvparten av virus i luft blir borte i løpet av en time. Noen som vet om dette kan stemme?
Gjest Lawyam Skrevet 10. desember 2021 #19 Skrevet 10. desember 2021 Svennis skrev (6 minutter siden): En miljøstudie av SARS-CoV-2 viser at halvparten av virus i luft blir borte i løpet av en time. Noen som vet om dette kan stemme? Under en konsert, julebord eller pub f.eks hvor folk befinner seg i timevis skiftes ikke luften ut hver halvtime hvertfall, samme med butikker. Det avhenger vel helst av om hvor mye man lufter eller ikke og hvor mye smitte tilstede.
Svennis Skrevet 11. desember 2021 #20 Skrevet 11. desember 2021 Lawyam skrev (12 minutter siden): Under en konsert, julebord eller pub f.eks hvor folk befinner seg i timevis skiftes ikke luften ut hver halvtime hvertfall, samme med butikker. Det avhenger vel helst av om hvor mye man lufter eller ikke og hvor mye smitte tilstede. Hva med hjemme i et vanlig hus?
Anbefalte innlegg