Gå til innhold

Står oppført med mindre lønn enn vi fikk utbetalt på skattelistene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både mannen og jeg står oppført som at vi tjente mindre enn vi gjorde på skattelistene. Hvorfor det? Trekker de fra skattetrekk (som renter, transport til jobb, pensjonssparing osv)? 

Jeg har ikke så god oversikt, men vi står oppført som vi tjener 20%-40% mindre enn vi faktisk gjorde. Vi er ikke selvstendig næringsdrivende, men jobber deltid. 

Anonymkode: 1d014...309

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som står i skattelistene er etter alle fradrag. Temmelig intetsigende, med andre ord. 

Anonymkode: ada31...18a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Både mannen og jeg står oppført som at vi tjente mindre enn vi gjorde på skattelistene. Hvorfor det? Trekker de fra skattetrekk (som renter, transport til jobb, pensjonssparing osv)? 

Jeg har ikke så god oversikt, men vi står oppført som vi tjener 20%-40% mindre enn vi faktisk gjorde. Vi er ikke selvstendig næringsdrivende, men jobber deltid. 

Se på skattemeldingen din hvordan alminnelig inntekt kommer fra.

Anonymkode: 12ac7...91a

• Liker 1
Skrevet

Og er det før eller etter skatt? 

Jeg forstår ikke hvordan vi tjente så lite når vi har brukt og spart så mye som vi har i år.

Skrevet

Sånn er det for alle, alle fradrag så du må gå utifra at alle tjener endel mer enn det som står i skattelistene om du skal snoke på noen 😀

Anonymkode: 90719...d93

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Sånn er det for alle, alle fradrag så du må gå utifra at alle tjener endel mer enn det som står i skattelistene om du skal snoke på noen 😀

Anonymkode: 90719...d93

Så rart. Jeg forstår ikke hvorfor de skriver før skattefradrag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hvordan vi tjente så lite når vi har brukt og spart så mye som vi har i år.

Før skatt. Du har tjent det du har tjent, skattelistene sier kun hvilken alminnelig skattbar inntekt du har. Den er i de fleste tilfeller noe annet enn brutto lønn. 

Anonymkode: ada31...18a

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ta fram skattemeldingen din - der finner du igjen tallet som står i skattelisten og hvordan utregningen er.

Det er ikke lønnen som står ikke skattelisten. Det er alminnelig inntekt dvs lønn og andre inntekter (f.eks renteinntekter) minus minstefradrag, reisefradrag, fagforeningskontingent, renteutgifter osv.

Det ser du i skattemeldingen din.

Anonymkode: 12ac7...91a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...