Gå til innhold

Må jeg ta test før jeg ankommer flyplassen?

Anbefalte innlegg

Gjest Snøkvit
Skrevet

Jeg er fullvaksinert, men lurer på om jeg må ha med meg bevis på at jeg har tatt test når jeg skal ut å fly?

Eller er testen alle må ta på flyplassen nok?

Skal til Italia, mellomlander i London (må sjekke inn der.)

Setter stor pris på om noen kan hjelpe 🙏🏻

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du til Italia, eller når du er tilbake i Norge? Flyselskapene har ikke reglement i forhold til testing eller vaksine, det er det landet du skal til sitt reglement flyselskapene forholder seg til. Jeg vet for eksempel at Italia krever vaksinepass og at du har utfylt passenger locator form. Derfor sjekker flyselskapet dette før du får gå ombord på flyet, slik at du skal slippe en bomtur bort og ikke få kommet inn i landet. 

Storbritannia krever en test tatt innen 48 timer før ankomst, men om du trenger dette eller ikke, det vet jeg ikke. Hvis det er connecting flight trenger du ikke det, men dersom du skal hente bagasje i London, og sjekke inn igjen kan det hende at de spør om testbevis før du boarder flyet til storbritannia.

Norge sine regler pdd er at man må fylle ut innreiseskjema og teste seg innen 24 timer etter ankomst Norge. 

Med andre ord, det kommer an på reglene til det landet du skal til... 

• Liker 1
Gjest Snøkvit
Skrevet
Safiye skrev (26 minutter siden):

Tenker du til Italia, eller når du er tilbake i Norge? Flyselskapene har ikke reglement i forhold til testing eller vaksine, det er det landet du skal til sitt reglement flyselskapene forholder seg til. Jeg vet for eksempel at Italia krever vaksinepass og at du har utfylt passenger locator form. Derfor sjekker flyselskapet dette før du får gå ombord på flyet, slik at du skal slippe en bomtur bort og ikke få kommet inn i landet. 

Storbritannia krever en test tatt innen 48 timer før ankomst, men om du trenger dette eller ikke, det vet jeg ikke. Hvis det er connecting flight trenger du ikke det, men dersom du skal hente bagasje i London, og sjekke inn igjen kan det hende at de spør om testbevis før du boarder flyet til storbritannia.

Norge sine regler pdd er at man må fylle ut innreiseskjema og teste seg innen 24 timer etter ankomst Norge. 

Med andre ord, det kommer an på reglene til det landet du skal til... 

Tusen takk for hjelp og svar 🙏🏻

Problemet er London, der må jeg nemlig  som du nevner, hente bagasje og sjekke inn på ny. Så lurer på om den obligatoriske testen på flyplassen er nok eller må jeg ta en privat på forhånd? I såfall kan dette bli en dyr fornøyelse 🙈

Skrevet
Snøkvit skrev (43 minutter siden):

Tusen takk for hjelp og svar 🙏🏻

Problemet er London, der må jeg nemlig  som du nevner, hente bagasje og sjekke inn på ny. Så lurer på om den obligatoriske testen på flyplassen er nok eller må jeg ta en privat på forhånd? I såfall kan dette bli en dyr fornøyelse 🙈

Det er ingen obligatorisk test på flyplassen før du flyr :) Kan ikke svare helt definitivt, men jeg ville ha tatt en test to dager før avreise (enten privat eller via kommunen) for å få testbevis.

Skrevet

Det er ganske intrikate regler for enkelte reisemål, så du bør ikke basere deg på kvinneguidens brukere. Les deg opp på nettet for de forskjellige landenes offisielle info, også Norges i forhold til retur, og husk å sjekke flere ganger før avreise siden reglene kan endres ofte. 

• Opprett ny...