Gå til innhold

skatteetaten har vel ikke fokus på kundeservice

Anbefalte innlegg

Skrevet

de ber meg om å ringe en annen dag.

da får vel jeg spørre spørsmålet her. Det gjelder ekteskap hvor en er utenlandsk borger.

Det står noe om notarius publicus. Hvis jeg leser det rett, så er ikke samtlige godkjent for norske myndigheter. Norske utenriksstasjoner kan kun bekrefte rett kopi dokumenter utstedt av norske myndighet. 

Hvordan få godkjent når andre part som er utenlandsk opphav skal få godkjent kopi av legitimasjon, f.eks. pass

Noen med erfaring?

Anonymkode: 0fe23...e71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, de har ikke det. Det er jo ikke som om at kundene kan gå og velge en annen leverandør om de er misfornøyde med servicen eller produktet.

Skrevet

Ville aldri ringt en offentlig etat og stolt på muntlig informasjon. Send en skriftlig henvendelse med emnefeltet «giftermål med ikke-norsk». 
Du bør forøvrig forsøke å forklare litt tydeligere hva du mener. 
Er det en person som skal godkjennes, eller er det utenlandske dokumenter? Godkjent for hva, søknad om giftermål? 

Anonymkode: deac6...1c5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

da får vel jeg spørre spørsmålet her. Det gjelder ekteskap hvor en er utenlandsk borger.

Det står noe om notarius publicus. Hvis jeg leser det rett, så er ikke samtlige godkjent for norske myndigheter. Norske utenriksstasjoner kan kun bekrefte rett kopi dokumenter utstedt av norske myndighet. 

Hvordan få godkjent når andre part som er utenlandsk opphav skal få godkjent kopi av legitimasjon, f.eks. pass

Noen med erfaring?

Først må du nesten forklare hva det er disse (utenlandsk) dokumentene skal brukes til. Er det noe her i Norge eller i utlandet? Og hvilket land er den utenlandske parten fra? 

Anonymkode: 4b90e...830

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvor befinner denne personen seg? Er han i hjemlandet eller i Norge? Hvis han er i hjemlandet sitt, så kontakter han Notarius Publicus i hjemlandet. Hvis han er i Norge, så kontakter han hjemlandets ambassade eller konsulat i Oslo.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Du finner svar på spørsmålene dine hvis du går inn på https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/ekteskap/ekteskap/i-norge/med-utenlandsk-statsborger/ 

Her står det blant annet at "Dokumentasjon fra land utenfor Norden må være legalisert eller påført et apostille av myndighetene i det landet den er utstedt."

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (4 timer siden):

Hvor befinner denne personen seg? Er han i hjemlandet eller i Norge? Hvis han er i hjemlandet sitt, så kontakter han Notarius Publicus i hjemlandet. Hvis han er i Norge, så kontakter han hjemlandets ambassade eller konsulat i Oslo.

Ja, det var også det jeg tolket som notarius publicus. Men så står det noe tillegg der i samme avsnitt som ikke jeg får til å stemme. 

Vedkommende er i annet land. Samt vedkommende har også fått godkjent besøksvisum til Norge. 

Skrevet
CAPS LOCK skrev (4 timer siden):

Du finner svar på spørsmålene dine hvis du går inn på https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/ekteskap/ekteskap/i-norge/med-utenlandsk-statsborger/ 

Her står det blant annet at "Dokumentasjon fra land utenfor Norden må være legalisert eller påført et apostille av myndighetene i det landet den er utstedt."

Betyr det samme om pass som skal kopieres?

Skrevet
Gibralfaro skrev (På 12/10/2021 den 14.50):

Nei, de har ikke det. Det er jo ikke som om at kundene kan gå og velge en annen leverandør om de er misfornøyde med servicen eller produktet.

Jo, det har de. Det er ufattelig mange i skatteetaten som sitter og svarer på telefon.

Men når folk ringer for å mase om når skattemeldingen eller skatteoppgjøret kommer selv om det står på nettsiden at det kommer en eller annen gang mellom to angitte datoer, så tar de opp linjene for folk som faktisk trenger å snakke om ordentlige spørsmål.

Anonymkode: a4490...874

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det har de. Det er ufattelig mange i skatteetaten som sitter og svarer på telefon.

Men når folk ringer for å mase om når skattemeldingen eller skatteoppgjøret kommer selv om det står på nettsiden at det kommer en eller annen gang mellom to angitte datoer, så tar de opp linjene for folk som faktisk trenger å snakke om ordentlige spørsmål.

for min del handlet det om ekteskap... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

for min del handlet det om ekteskap... 

Som sagt, det er går ut over de som faktisk trenger å snakke med skatteetaten at haugevis av folk bare ringer for å mase om skattemeldingen/-oppgjøret.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som sagt, det er går ut over de som faktisk trenger å snakke med skatteetaten at haugevis av folk bare ringer for å mase om skattemeldingen/-oppgjøret.

det er 7 forskjellige kanaler du kan snakke med der. Så det er nok forskjellige arbeidere der som jobber med forskjellige saker. 

Jeg synes det var veldig lavt nivå på tjenesten de utleverer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

det er 7 forskjellige kanaler du kan snakke med der. Så det er nok forskjellige arbeidere der som jobber med forskjellige saker. 

Jeg synes det var veldig lavt nivå på tjenesten de utleverer.

Mange av dem sitter på flere linjer og får ikke spesialisert seg på et fagområde.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

En apostille er ikke notarius publicus. Det du trenger er en bekreftelse på at den som har signert din kommende ektefelles dokumenter har rett til å gjøre det. Kontakt utenriksmyndighetene i landet han/hun kommer fra. 

https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/attester-og-opplysninger/bestille-attester/apostille-og-legalisering/

Anonymkode: e3f0c...718

jeg er fullstendig klar over at det ikke er det.

I vårt tilfelle handler det om at for sende en bekreftelse hvem hun er så kan hun benytte passet, men for at passet ikke skal sendes så må det kopieres. Det er i dette tilfellet jeg ikke forstår skatteetatens beskrivelse på norsk som handler om notarius publicus. På engelsk versjon kan man se det ikke står der. Men kun på norsk tekst. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg er fullstendig klar over at det ikke er det.

I vårt tilfelle handler det om at for sende en bekreftelse hvem hun er så kan hun benytte passet, men for at passet ikke skal sendes så må det kopieres. Det er i dette tilfellet jeg ikke forstår skatteetatens beskrivelse på norsk som handler om notarius publicus. På engelsk versjon kan man se det ikke står der. Men kun på norsk tekst. 

Jeg har ikke lest beskrivelsen men notarius publicus kan bekrefte rett kopi. Og så vil en apostille bekrefte notarius publicus sin myndighet til å bekrefte rett  kopi. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke lest beskrivelsen men notarius publicus kan bekrefte rett kopi. Og så vil en apostille bekrefte notarius publicus sin myndighet til å bekrefte rett  kopi. 

ja, da begynner det å nærme seg en bedre versjon som jeg kan gå for. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Betyr det samme om pass som skal kopieres?

Ja. Skatteetaten skriver på siden som jeg linket til, at "Merk at Notarius publicus ikke bekrefter rett kopi av utenlandske dokumenter." 

Det samme skriver Domstoladministrasjonen: "Notarius publicus bekrefter ikke rett kopi av utenlandske vitnemål, utenlandske pass eller andre utenlandske dokumenter."

Notarialbekreftelse | Norges Domstoler

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (45 minutter siden):

Ja. Skatteetaten skriver på siden som jeg linket til, at "Merk at Notarius publicus ikke bekrefter rett kopi av utenlandske dokumenter." 

Det samme skriver Domstoladministrasjonen: "Notarius publicus bekrefter ikke rett kopi av utenlandske vitnemål, utenlandske pass eller andre utenlandske dokumenter."

Notarialbekreftelse | Norges Domstoler

Så det betyr passet må både være notarius publicus og appostille? Fordi vedkommende er jo i utlandet og må sende dokumentet først i fra utlandet... 

Går litt i surr nå for meg 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så det betyr passet må både være notarius publicus og appostille? Fordi vedkommende er jo i utlandet og må sende dokumentet først i fra utlandet... 

Går litt i surr nå for meg 

Som sagt, det er umulig å svare deg skikkelig før vi vet hva det er disse dokumentene skal brukes til. Og hvilke land de kommer fra.

Anonymkode: 4b90e...830

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...