AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 Hei, Har vært til utredning for ADD/ADHD, og hat en del samtaler med psykolog. Jeg er i 40-åra, og har hatt symptomer hele livet - fra så lang tilbake som jeg kan huske. Det er klassiske tegn på ADD, og både fastlege, partner, m.m. har uttrykket at jeg burde utredes for ADD. Kan si at jeg matcher "full pot" på alt av symptomer - gidder ikke liste opp alt her, men det er alt du finner på en ADD-sjekkeliste, med svært sterk alvorlighetsgrad. Det var flott å komme til utredning - følte at jeg endelig kunne få et navn på dette, og at jeg kunne få behandling. Jeg har slitt med dette hele mitt liv, og det er så utrolig mange ting som har måtte bøte for dette...utdanning, karriere, privatlivet, osv. Nå har jeg fått svar at de tror det IKKE er ADHD - men heller må være traumer fra barndommen?! Jeg vokste opp som et lykkelig barn, og alt var bare bra. Min mor og far ble riktig nok skilt tidlig (før jeg ble gammel nok til å huske noe), men ellers har alt vært helt fint. Jeg er helt forbauset. Ikke er jeg deprimert, ikke har jeg angst, osv. Videre fortalte de at siden jeg har høyere utdanning, stabil jobb, ingen rulleblad, osv. så passer jeg ikke helt inn i profilen - eller noe slikt? Så, det var det. De avbrøt utredning, og vil heller at jeg skal ta kontakt med psykolog for å få terapi. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 0b2f7...0da
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #2 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei, Har vært til utredning for ADD/ADHD, og hat en del samtaler med psykolog. Jeg er i 40-åra, og har hatt symptomer hele livet - fra så lang tilbake som jeg kan huske. Det er klassiske tegn på ADD, og både fastlege, partner, m.m. har uttrykket at jeg burde utredes for ADD. Kan si at jeg matcher "full pot" på alt av symptomer - gidder ikke liste opp alt her, men det er alt du finner på en ADD-sjekkeliste, med svært sterk alvorlighetsgrad. Det var flott å komme til utredning - følte at jeg endelig kunne få et navn på dette, og at jeg kunne få behandling. Jeg har slitt med dette hele mitt liv, og det er så utrolig mange ting som har måtte bøte for dette...utdanning, karriere, privatlivet, osv. Nå har jeg fått svar at de tror det IKKE er ADHD - men heller må være traumer fra barndommen?! Jeg vokste opp som et lykkelig barn, og alt var bare bra. Min mor og far ble riktig nok skilt tidlig (før jeg ble gammel nok til å huske noe), men ellers har alt vært helt fint. Jeg er helt forbauset. Ikke er jeg deprimert, ikke har jeg angst, osv. Videre fortalte de at siden jeg har høyere utdanning, stabil jobb, ingen rulleblad, osv. så passer jeg ikke helt inn i profilen - eller noe slikt? Så, det var det. De avbrøt utredning, og vil heller at jeg skal ta kontakt med psykolog for å få terapi. Noen som har vært i samme situasjon? Anonymkode: 0b2f7...0da Var dette hos en privatpraktiserende? Anonymkode: ec1d8...519
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 Ble det, før utredningen ble avbrudt, innhentet komparentopplysninger fra foreldre og lærere fra barne/ungdomsskole? Anonymkode: a17da...8b4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Videre fortalte de at siden jeg har høyere utdanning, stabil jobb, ingen rulleblad, osv. så passer jeg ikke helt inn i profilen - eller noe slikt? Anonymkode: 0b2f7...0da I hvilken sammenheng ble det sakt? Det høres ikke ut som noe en ekspert ville sagt. Jeg har selv høyere utdanninga, stabil jobb, ingen rulleblad og ADHD. Jeg har fått veldig mange rare kommentarer og teorier om ADHD fra helsepersonell (også psykologer😮). Nesten alle nekter og tro at jeg har det (sannsynligvis fordi de har lignende fordommer som din psykolog) så jeg er blitt utredet flere ganger alltid med samme resultat. Jeg vill anbefale deg og få en skikkelig utredning før du aksepterer deres teori, for det er en diagnose som mange tror mye om uten og vite. Min erfaring er at DPS har det veldig travelt og kaster deg ut så fort de aner en mulighet til det, de privatpraktiserende jeg har møt har vært mye flinkere og grundigere. Hør med legen din om han kan henvise til noen private med avtale og ekspertise. Jeg vet det er vanskelig å måtte "krangle" med helsevesenet, men det er dessverre slik systemet er. Lykke til! Anonymkode: 063f7...151 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #5 Skrevet 10. desember 2021 Det er mye som overlapper hverandre innen psykiatrien. Jeg har veldig mye til felles med adhd men har fått kptsd. Anonymkode: 46325...c72
h/k Skrevet 10. desember 2021 #6 Skrevet 10. desember 2021 Jeg har fått akkurat samme beskjed av psykolog. Jeg treffer alle knapper på adhd, men siden jeg har en mastergrad med høye karakterer og jobber 100% i en kontorjobb MÅ det grunnet noe annet. Mest sannsynlig pga omsorgssvikt da jeg var yngre. Veldig spesielt å mene at ingen som har en karriere hvor det kreves konsentrasjon kan ha adhd. Jeg har veldig mange mestringsteknikker og rutiner som gjør at jeg fungerer i jobb. Hjemme not so much. Gav opp hele prosjektet med diagnose. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå