Gå til innhold

Gammelt akvarium, spørsmål om holdbarhet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen akvarieentusiaster her?

Jeg (dvs. barna mine, som er for små til å være ansvarlige selv enda, barneskolealder) arvet 3 gamle akvarier fra en slektning. Alle sammen relativt store og dyre akvarier, men de var jo noen år gamle. Vi satte opp det ene, med fisk og planter, og hadde det i drift i 3-4 år før det plutselig fikk en stor lekkasje over natta, rant nok ut 10-20 liter på noen timer. På stua, med parkettgulv, selvfølgelig. Vi fikk tørket opp det verste og satt på lufttørker som sto og gikk i en uke over flekken der det lakk. Ingen synlige skader på vegg og gulv i etterkant, heldigvis, men akvariet ble jo kondemnert.

Siden vi hadde masse fisker og ungene var triste, så ble de (fiskene altså) flyttet til neste akvarium, som så solid ut med gode aluminiumsrammer og masse silikon. Gikk bra i et par år til, men så begynte det OGSÅ å lekke. Her hadde vi satt akvariet opp på et stativ midt i rommet, så vi så lekkasjen med en gang og fikk ingen skader. 

Fremdeles masse fisker i live, alle hadde jo navn og barna var glad i dem... tok ingen sjanser, satte opp det siste arvede akvariet på vaskerommet, rett ved sluk, umulig å få noen skader hvis det skulle lekke. Planen var å kjøpe et nytt akvarium og ikke ta noen sjanser. 

Nå har akvarium #3 stått og gått i noen måneder, uten lekkasje, og det er jo trist at det bare står på vaskerommet istedenfor på stua. Det er et stort, dyrt og veldig pent akvarium (OptiWhite), ukjent alder.

Ville dere tatt sjansen på å flytte det opp på stua?

Mannen min er veldig skeptisk, siden de to andre gikk lekk... 

Ekstraspørsmål hvis folket mener at jeg ikke bør ta sjansen på at dette akvariet holder seg tett - hvor gammelt akvarium er det egentlig greit å kjøpe, hvis man skal kjøpe noe brukt? Jeg har ikke 5000+ kr å bruke på et akvarium i disse dager, så ser etter noe brukt... 

Anonymkode: e59a6...e8c

Skrevet

Alder er ikke så farlig. (Akvariet mitt på jobb er ihvertfall 20 år...)

Men jeg tenker at flytteprosessen kan ha ødelagt det, eller kanskje det å oppbevare det uten vann kan ha tørket ut fugene på en eller annen måte?

Anonymkode: f2e4d...225

Skrevet

Som regel er det bare å fikse fugene. Legge ny. Tar litt tid, men absolutt verdt det. Så tester man ved å fylle vann og la det stå 24 timer

Anonymkode: 94478...6b3

• Liker 1
Skrevet

Når det kommer til gamle akvarier bør man velge akvarier som har vært i bruk. Hos tomme akvarier blir silikonen tørr, og dette øker risikoen for svake punker og lekkasjer. Jeg ville neppe brukt et akvarium som har stått på loftet i mange år, men det kan jo også hende at det går helt fint. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...