Gå til innhold

Bush ikke fornøyd med at USA "bare" er supermakt

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest limelight

Bush vil at USA skal være en "Hypermakt".

I framtida skal USA være verdens hypermakt, overordnet alle andre nasjoner og den verdensordenen som er basert på FN-traktaten.

Fra Dagbladet i den 9 oktober

"Bush vil ha all makt

Onsdag 9. oktober 2002 5:17,

oppdatert 5:18

Ambisjonene til president George W. Bush har vokst til enorme dimensjoner. Han startet med et mål om å styre USA og la resten av verden seile sin egen sjø. I løpet av året som er gått siden terrorangrepene mot New York og Washington, er ambisjonene snudd på hodet. Nå vil Bush styre resten av verden, mens USA får seile sin egen sjø etter at han først har gitt millionærene flytevester i form av store skatteletter. Men børsene synker og millioner av amerikanske lønnsmottakere ser sparepenger og pensjoner forsvinne i dragsuget.

Dollarens stilling som verdensvaluta og betalingsmiddel for olje trekker likevel den øvrige verdens sparepenger til USA i form av investeringer. Denne pengestrømmen dekker over at USA drives med enorme underskudd som ville kvalifisert alle andre nasjoner til tiltak fra Pengefondet.

Mandag holdt president Bush en ny tale om trusselen fra Irak til applaus fra 400 klakører i svingstaten Ohio som er en av delstatene han må vinne for å bli gjenvalgt om to år. Talen viser at Bush ikke er tilfreds med USAs status som supermakt. I framtida skal USA være verdens hypermakt, overordnet alle andre nasjoner og den verdensordenen som er basert på FN-traktaten. Alle amerikanske presidenter har tidligere stilt seg bak denne traktaten, inntil George W. Bush fikk overlevert presidentembetet av det konservative flertallet i USAs høyesterett.

Trusselen fra Bush om å gå til angrep på Irak uten støtte i en resolusjon vedtatt av FNs sikkerhetsråd, undergraver tiår med møysommelig arbeid for å erstatte krig og voldsbruk med en internasjonal rettsorden. Bondevik-regjeringen nølte først med å utfordre USA i Sikkerhetsrådet, men har nå klokelig stilt seg på den franske linjen som avslår å gi blankofullmakt til amerikansk maktbruk mot Bagdad.

USA bruker mer på sine militære styrker enn de ni etterfølgende nasjonene på lista til sammen. Seieren på slagmarken i Afghanistan har gitt blod på tann. Under en kortsynt og struttende leder som George W. Bush er Amerika på vei til å bli en ustyrlig kjempe.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/10/09/350781.html

----

galskap !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynner å bli litt redd jeg nå....!!! :o :o :o

Han er da ikke gud heller da!!!

- Nå må han bergynne å ta seg sammen. Han er blitt maktsyk!!!! - Han er sikkert et helvete å leve sammen med for kona og ungdommene han har!!!

Men det stopper seg selv. Det finnes alltid en ballanse med alt som skjer.

:roll::roll:

*skrekk og gru* T

ror jeg finner en gjenomgang til det andre universet og ordner ut!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest limelight

Dette er sitat fra noe jeg leste på en annen debattside om samme tema.

Dabladet har helt rett. Jeg har nettopp flyttet til USA, og det er verre enn jeg hadde forestilt meg. Baade hoeytstaaende politikere og vanlige borgere sammenligner USA med Romerriket, og mener at USA skal kontrollere resten av verden. Daglig hoerer jeg at "det er viktig aa eksportere demokratiet". Media driver selvsensur og er redde for aa stille kritiske spoersmaal. Flere journalister har allerede faatt sparken for aa ha kritisert regjeringen. Etter 11. september i fjor ansatte regjeringen reklamefolk som skulle gi raad om hvordan "informere befolkningen". Resultatet har blitt et aggressivt propagandaapparat som har til hensikt aa hjernevaske befolkningen til aa tro at resten av verden truer den vanlige amerikanske borgers frihet, og paa den maaten faa folk til aa stille seg bak Bush-administrasjonens planer om verdensherredoemme.

Det er veldig viktig at Norge, som naa sitter i FNs sikkerhetsraad, gjoer sitt beste for aa bremse denne utviklingen foer det blir for sent. Del av Bush-administrasjonens plan er aa oedelegge FN, og dette maa de mer mektige FN-landene hindre. Det er en ganske hoylydt kampanje i USA for aa melde landet ut av FN (USA skylder FN 250 millioner dollar (= ca. 1,9 milliarder kroner)). Retorikken fra regjeringen kan imidlertid tolkes dithen at FN er en fiende som maa oedelegges. Det er en skremmende ensretting av media, og utenlandske nyheter rapporteres ikke med mindre de bygger opp under trusselbildet mot USA eller fremstiller USA i et positivt lys. Skal denne aggressive politikken demmes, saa maa det komme utenfra. Amerikanere flest faar ikke balansert informasjon og kan ikke ventes aa stoppe Bush-administrasjonens planer om verdensherredoemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...