Gå til innhold

Mobberne nyter og plage andre!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Tatt ifra Aftenposten:

Mobberen er en kynisk person som helt bevisst plager andre for å få et makt-kick eller aksept fra sitt hoff. Han eller hun er ikke noen frustrert stakkar som mobber for å ta igjen, men liker faktisk å plage andre. Målbevisst plaging øker med alderen, viser undersøkelse som er gjort ved Senter for adferdsforskning ved Høgskolen i Stavanger.

-For første gang har vi nå klart å dokumentere at drivkreftene bak mobbing er proaktiv aggresjon, at personen plager andre uten grunn og fordi han eller hun får et kick av det. Dette må få store konsekvenser for hvordan vi takler mobbing, sier professor Erling Roland på Senter for adferdsforskning ved Høgskolen i Stavanger.

Resultatene fra undersøkelsen er evaluert og godtatt av det anerkjente amerikanske fagtidsskriftet "Aggressive behaviour" som publiserer undersøkelsen i siste nummer.

Må stanses

Roland har sammen med stipendiat Thormod Idsøe analysert svar om skolemiljø fra 1801 elever i 5. klasse og 2083 elever i 8. klasse ved et representativt utvalg av norske skoler.

Roland, som er leder ved Senter for adferdsforskning, mener spørreundersøkelsen er oppsiktsvekkende fordi den så klart dokumenterer negative personlighetstrekk hos mobberen.

Tre av fire mobbere er gutter. Gutter stimuleres mest når de har makt over offeret, mens jentene er mest opptatt av anerkjennelse av venninnegjengen når de fryser ut et mobbeoffer. Undersøkelsen bekrefter at cirka fem prosent av elevene er kroniske mobbere.

Må revurdere

Roland og Idsøe mener at synet på mobberen må revurderes. Det er ingen grunn til å unnskylde den som plager andre. Det er feil å se på mobberen som en person med et lavt selvbilde som lar sinne og frustrasjon gå ut over medmennesker.

Mobberen er tvert imot en person med vilje og ressurser som stimuleres av kynisk plaging av utvalgte ofre. Dette er personlighetstrekk som vil føre til negativ adferd hvis ledere og lærere på skolen ikke har kontroll på skolen og i klassen. Roland mener undersøkelsen bør få politikere, skoleledere og lærere til å våkne opp fra den snillisme som har preget norsk skole. Læreren må være lederen i klassen og sette grenser for oppdragelse og læring. Dette er ikke et forhandlingspunkt, men en standard som skole og lærer skal sette.Annonse

-I Norge har vi som voksne vært for utydelige. Den voksne generasjon har et oppdrageransvar overfor barn og unge. Begynner en lærer å forhandle med elevene om dette, er løpet kjørt og da er det læreren som blir manipulert, sier Roland.

-Er det knallhard disiplin og trusler om sanksjoner som hjelper mot kyniske mobbere?

-Her nytter det ikke med klapp på skulderen og terapi. Det beste er å være i et velfungerende klassemiljø med en lærer som setter grenser og er tydelig, sier Roland.

Det betyr at læreren må ta inspeksjonsrunden i friminuttet alvorlig og gripe inn ved tegn på mobbing. Læreren må ta ledelsen i klasserommet og unngå at bråkmakerne styrer og ødelegger klassemiljøet, ifølge Roland og Idsøe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var bra voldsomt, ja! I kveld fortalte sønnen min at han var blitt mobbet igjen! Jeg blir så sint. Han er avhengig å ta bussen, og det er der det skjer.

Og det verste er at jeg har mest lyst til å ta guttungen som begynte dette. Han har det ikke godt hjemme, vet jeg, så jeg syns jo synd på han og - at han må hevde seg fordi han ikke har det bra selv.

Men, jeg har mest lyst til å gå bort til denne gutten og si at han burde så absolutt slutte å mobbe og erte min sønn, siden han er en feit og stygg unge. Steinalder-tendenser, ja, men allikevel.

Og nå sier den artikkelen at han sannsynligvis ikke mobber fordi han vil hevde seg selv fordi han ikke har det bra hjemme, men fordi han nyter å plage sønnen min for å se at han får det vondt? (Eller leste jeg igjennom innlegget for fort og missa noen detaljer?)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Heisann!12Har opplevd begge sider av dette fenomenet.12Koste meg fælt da jeg sammen med en12venninnegjeng mobbet et par "utvalgte" ofre12på barneskolen.12Men på ungdomskolen ble det plutselig jeg som12ble det venneløse utestengte og uthengte 12mobbeofferet.12Ingen hyggelig opplevelse, men sånn kan det gå.12(Møtte meg selv i døra med andre ord.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...