Gå til innhold

De som er sykest av de koronainnlagte nå, er ikke vaksinert

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du er 45-50 eller eldre, og uvaksinert (tar denne aldersgruppen fordi FHI tidligere la ut statistikk på at median alder for uvaksinerte innlagte lå rundt der). 

Hva tenker du om slike avisartikler? Gjør det noe inntrykk? 

https://www.nrk.no/osloogviken/_-de-som-er-sykest-av-de-koronainnlagte-na_-er-ikke-vaksinert-1.15766022

Sitat

intensivsykepleier Sissel Marie Brun på Akershus universitetssykehus (Ahus) behandler de aller hardest rammede koronapasientene, og viser NTB inn på rommet hvor de ligger i kunstig koma, koblet til respirator.

Pasientene er så syke at de har svikt i flere organer. De må ha hjelp til å puste, og så godt som alt annet.

– De som er sykest av dem som er innlagt nå, de er ikke vaksinert. Punktum, sier avdelingsleder Else-Marie Ringvold, som har ansvar for intensivavdelingen, til NTB.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange uvaksinerte er så sta at det er nytteløst å nå frem til de uansett. Men av en eller annen grunn angrer mange på at de ikke har tatt vaksine hvis de selv ender opp på sykehus med Covid-19.

• Liker 30
Skrevet

Fra artikkelen: 

Det statistikken ikke forteller, er imidlertid at mange av de vaksinerte som allikevel blir alvorlig syke, ofte går på immundempende medisiner eller har andre tilstander som gjør at vaksinen har begrenset effekt. For vanlige friske personer er vaksinen svært effektiv.

– Litt over halvparten av pasientene på intensiven er uvaksinert. Mens rundt 40 prosent er vaksinert, men har tilstander som gjør at de går på immundempende medisiner slik at vaksinen fungerer dårligere, forklarer Ringvold.

Hvorfor kan vi ikke få tilsvarende informasjon om de uvaksinerte som blir alvorlig syke? Er det "vanlige friske personer" blant de uvaksinerte som blir alvorlig syke og innlagt, eller har denne gruppen også underliggende tilstander? 

• Liker 16
Skrevet (endret)

Om vi for diskusjonens skyld sier at det er folk uten underliggende tilstander blant de uvaksinerte? 

(jeg vet ikke, og har ikke tenkt å bruke dagen på å lete etter info om det) 

Endret av Optimo
Skrevet (endret)

Mange folk vet jo ikke at de har underliggende sykdommer. Jeg selv er en mann opp i 50 årene som sikkert synes jeg er 'ganske frisk', jeg gikk sjeldent til lege og visste derfor lite om hvordan almenntilstanden er. Som andre menn på min alder er jeg litt overvektig, og etter tester har jeg både blodtrykksproblemer og høyt kolestrol. Underliggende sykdommer er mye vanligere enn det som diagnostiseres, spesielt blandt sta menn litt oppi alder (30-60)

Endret av Anonio
  • Liker 18
Skrevet
Optimo skrev (19 minutter siden):

Om vi for diskusjonens skyld sier at det er folk uten underliggende tilstander blant de uvaksinerte? 

(jeg vet ikke, og har ikke tenkt å bruke dagen på å lete etter info om det) 

Men det er jo viktig informasjon for debatten videre. Det er jo skremmende om de uvaksinerte intensivpasientene utelukkende er friske mennesker i 30-50 årene... om de derimot er fra før av syke mennesker som ikke kunne ta vaksinen grunnet medisinske årsaker så stiller jo saken seg litt annerledes..

• Liker 9
Skrevet

Nå sies det jo at man er uvaksinert om det er 6 måneder siden siste stikk.

Kan det ha en medvirkende årsak?

• Liker 6
Skrevet
Just now, evena said:

Det er mange skremte som løper til vaksinesentrene for å få første dose nå: https://www.nrk.no/trondelag/omikron-pavist-i-trondheim-1.15765366

Ja, nå er det nok snart bare de mest innbitte konspirasjonsteoretikerne og folk som av gode grunner ikke kan ta vaksinen som er igjen. Det er nok flere og flere som også har forstått at de ikke kan krangle med statistikken lengre, og at det har gått snart 2 år.

Flere byer og kommuner hjelper jo også folk med psykiske problemer med å vaksinere seg med hjemmebesøk, stille rom osv nå. Det bidrar nok også bra.

Samtidig er det flere og flere eldre spesielt menn som møter i mediene og snakker om sine historier på intensiven uten vaksinen, jeg har en stygg følelse at disse også er en stor del av gruppen som er så sta at de ikke har vaksinert seg.

• Liker 12
Skrevet
Pivot skrev (1 time siden):

Fra artikkelen: 

Det statistikken ikke forteller, er imidlertid at mange av de vaksinerte som allikevel blir alvorlig syke, ofte går på immundempende medisiner eller har andre tilstander som gjør at vaksinen har begrenset effekt. For vanlige friske personer er vaksinen svært effektiv.

– Litt over halvparten av pasientene på intensiven er uvaksinert. Mens rundt 40 prosent er vaksinert, men har tilstander som gjør at de går på immundempende medisiner slik at vaksinen fungerer dårligere, forklarer Ringvold.

Hvorfor kan vi ikke få tilsvarende informasjon om de uvaksinerte som blir alvorlig syke? Er det "vanlige friske personer" blant de uvaksinerte som blir alvorlig syke og innlagt, eller har denne gruppen også underliggende tilstander? 

Vel når det er så mye større prosentandel av uvaksinerte som blir alvorlig syke er det ganske opplagt at mange ikke har underliggende sykdom. 

• Liker 7
Skrevet
Tuba skrev (Akkurat nå):

Vel når det er så mye større prosentandel av uvaksinerte som blir alvorlig syke er det ganske opplagt at mange ikke har underliggende sykdom. 

Er det egentlig så opplagt? De innlagte på intensivavdeling utgjør jo ikke et stort antall mennesker, akkurat.. 

• Liker 7
Skrevet
1 hour ago, Pivot said:

Men det er jo viktig informasjon for debatten videre. Det er jo skremmende om de uvaksinerte intensivpasientene utelukkende er friske mennesker i 30-50 årene... om de derimot er fra før av syke mennesker som ikke kunne ta vaksinen grunnet medisinske årsaker så stiller jo saken seg litt annerledes..

Hvorfor er du så sta dette? Det vi vet er at underliggende faktorer som høyt blodtrykk, diabetes, organtransplantert etc. gir økt risiko for alvorlig sykdomsforløp. Vaksinen gjør det mindre sannsynlig at folk i disse gruppene (og hvem som helst egentlig) får alvorlig forløp.

Jeg har et par bekjente som er organtransplanterte som har blitt smittet (delta), de har klart seg uten innleggelse. 

Det som er sikkert når tallene blir store nok er at det alltid vil være en del relativt unge folk, f. eks. under 50 år, uten underliggende tilstander som likevel får alvorlig forløp og må legges inn. Men sjansene for dette er mye større blant de som er uvaksinerte enn for de som er vaksinerte.

• Liker 8
Skrevet
Pivot skrev (20 minutter siden):

Er det egentlig så opplagt? De innlagte på intensivavdeling utgjør jo ikke et stort antall mennesker, akkurat.. 

Da antar du at uvaksinerte har mye flere underliggende sykdommer enn vaksinerte, og det er vel heller motsatt. Statisktisk er det mange nok til at funnene er signifikant.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Skrevet

Ser at moderator ryddet bort hele diskusjonen om innvandrere her. Jeg kom tilfeldigvis over denne nedenfor. Innvandrere er hardere rammet, her er noen av grunnene. Merk at dette med genetisk betinget risiko er høyst usikkert. Det er dårlig stil å hevde at dette er noen slags "fasit", da har man hengt for mye på resett spør du meg. Mye annet å lese i rapporten. 

👇

https://forskning.no/covid19-sykdommer/ny-rapport-ni-grunner-til-at-norske-innvandrere-ble-hardere-rammet-av-covid-19/1949673

Skrevet

Helt ærlig, så er jeg drittlei artikler som det der. Det går ikke en eneste dag uten minst en artikkel om uvaksinerte og innleggelser. Alle vet det! Jeg kaller det skremselspropaganda! For det er dit vi har kommet nå. Vaksinen er ikke lenger frivillig. Du skal trues og skremmes til det, og det er jeg veldig veldig i mot!

• Liker 12
Skrevet
Optimo skrev (2 timer siden):

Hvis du er 45-50 eller eldre, og uvaksinert (tar denne aldersgruppen fordi FHI tidligere la ut statistikk på at median alder for uvaksinerte innlagte lå rundt der). 

Hva tenker du om slike avisartikler? Gjør det noe inntrykk? 

https://www.nrk.no/osloogviken/_-de-som-er-sykest-av-de-koronainnlagte-na_-er-ikke-vaksinert-1.15766022

Nei det visste jeg. de som legges inn som er vaksinert er stort sett friskere enn de uvaskinerte og er de uvaksinerte som trenger pustehjelp

Skrevet
Tuba skrev (14 minutter siden):

Da antar du at uvaksinerte har mye flere underliggende sykdommer enn vaksinerte, og det er vel heller motsatt. Statisktisk er det mange nok til at funnene er signifikant.

Jeg antar ingenting, i motsetning til deg. Jeg etterspør informasjon, på lik linje med det man får vite om de vaksinerte som er innlagt. 

• Liker 4
Skrevet
Collan skrev (1 time siden):

Hvorfor er du så sta dette? Det vi vet er at underliggende faktorer som høyt blodtrykk, diabetes, organtransplantert etc. gir økt risiko for alvorlig sykdomsforløp. Vaksinen gjør det mindre sannsynlig at folk i disse gruppene (og hvem som helst egentlig) får alvorlig forløp.

Jeg har et par bekjente som er organtransplanterte som har blitt smittet (delta), de har klart seg uten innleggelse. 

Det som er sikkert når tallene blir store nok er at det alltid vil være en del relativt unge folk, f. eks. under 50 år, uten underliggende tilstander som likevel får alvorlig forløp og må legges inn. Men sjansene for dette er mye større blant de som er uvaksinerte enn for de som er vaksinerte.

Jeg stiller spørsmål, eller er sta om du vil, fordi man ikke får vite hele sannheten. Informasjonen har de jo, så hvorfor får vi bare detaljert informasjon om den vaksinerte gruppen?

• Liker 4
Skrevet
Pivot skrev (22 minutter siden):

Jeg antar ingenting, i motsetning til deg. Jeg etterspør informasjon, på lik linje med det man får vite om de vaksinerte som er innlagt. 

Jeg antar heller ingenting. Det er viktig at uvaksinerte innser at de kan bli alvorlig syke. Det er ikke veldig sannsynlig på individnivå men i antall blir det likevel mange, 

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...