Gå til innhold

Holde ut over jul, eller gjøre det slutt nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Samboer på 5 året, 27 år, og vært sammen i snart 7 år. Vi har vært igjennom veldig mye sammen, tunge situasjoner og mye diverse greier. Han jobber ikke at the moment, og er mye hjemme. Jeg har lenge følt på at jeg ikke har de rette følelsene lengre. Men, jeg har ville gitt det en sjanse, da jeg vet at det er vanlig å ha følelser av tvil i et langvarig forhold. Jeg har også følt på at det har vært vanskelig og slitsomt at han ikke har vært i jobb siden februar 2020.

Har derfor tenkt at mine litt fraværende følelser skyldes at vi er for mye sammen her hjemme, og at jeg ikke finner det særlig tiltrekkende med en som ikke har noe driv i hverdagen, en som ikke jobber eller vil søke jobber. Han har endelig tatt tak i dette, og forandret seg veldig. Jobbtrening via nav, står opp til samme tid og legger seg med meg hver kveld, rydder hjemme osv. Jeg hadde håpet at når han gjør alle disse tingene, at følelsene skulle komme litt mer tilbake, men dessverre så føles noe feil. Det er så vanvittig trist, da det ikke finnes noe annet jeg vil enn å bli gammel med akkurat han:( 

Nå har jeg nok kommet frem til at jeg trenger at det blir slutt mellom oss, men at jeg ikke har hjerte til å gjøre det før julaften. Vi har kjøpt alle julegaver til begge familiene våres, har pakkekalender til hverandre og hele den biten der. Han leier av meg, da jeg eier leiligheten alene. Jeg er livredd for å gå, og jeg vet at jeg kommer til å knuse hjertet hans. Det kommer nok kanskje til å komme litt som lyn fra klar himmel da jeg ikke tåler dårlig stemning ved å ta det opp før det eventuelt blir slutt. Kommer fra et voldelig og emosjonelt neglisjert hjem, så jeg må bare rive av plasteret én gang. Jeg vet at det ikke er noe han kunne sagt eller gjort for å endre meningen min, så jeg trenger ikke å bli overtalt - som fort kan skje hvis vi har mange samtaler om dette.

Burde jeg vente til januar med å gå, eller gå før jul? Jeg syntes det er HELT forferdelig å skulle dumpe noen rett før julaften. Det er familie og venner enige i, men jeg lurer på om det er noen her inne som sitter med erfaringer? 

Mvh jente 27

Anonymkode: 8cb86...3ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Etter jul og nyttår. Uten å fortelle at du ville slo opp i desember.

Endret av ostekaker
  • Liker 7
Gjest Skogsalv
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei! 

Samboer på 5 året, 27 år, og vært sammen i snart 7 år. Vi har vært igjennom veldig mye sammen, tunge situasjoner og mye diverse greier. Han jobber ikke at the moment, og er mye hjemme. Jeg har lenge følt på at jeg ikke har de rette følelsene lengre. Men, jeg har ville gitt det en sjanse, da jeg vet at det er vanlig å ha følelser av tvil i et langvarig forhold. Jeg har også følt på at det har vært vanskelig og slitsomt at han ikke har vært i jobb siden februar 2020.

Har derfor tenkt at mine litt fraværende følelser skyldes at vi er for mye sammen her hjemme, og at jeg ikke finner det særlig tiltrekkende med en som ikke har noe driv i hverdagen, en som ikke jobber eller vil søke jobber. Han har endelig tatt tak i dette, og forandret seg veldig. Jobbtrening via nav, står opp til samme tid og legger seg med meg hver kveld, rydder hjemme osv. Jeg hadde håpet at når han gjør alle disse tingene, at følelsene skulle komme litt mer tilbake, men dessverre så føles noe feil. Det er så vanvittig trist, da det ikke finnes noe annet jeg vil enn å bli gammel med akkurat han:( 

Nå har jeg nok kommet frem til at jeg trenger at det blir slutt mellom oss, men at jeg ikke har hjerte til å gjøre det før julaften. Vi har kjøpt alle julegaver til begge familiene våres, har pakkekalender til hverandre og hele den biten der. Han leier av meg, da jeg eier leiligheten alene. Jeg er livredd for å gå, og jeg vet at jeg kommer til å knuse hjertet hans. Det kommer nok kanskje til å komme litt som lyn fra klar himmel da jeg ikke tåler dårlig stemning ved å ta det opp før det eventuelt blir slutt. Kommer fra et voldelig og emosjonelt neglisjert hjem, så jeg må bare rive av plasteret én gang. Jeg vet at det ikke er noe han kunne sagt eller gjort for å endre meningen min, så jeg trenger ikke å bli overtalt - som fort kan skje hvis vi har mange samtaler om dette.

Burde jeg vente til januar med å gå, eller gå før jul? Jeg syntes det er HELT forferdelig å skulle dumpe noen rett før julaften. Det er familie og venner enige i, men jeg lurer på om det er noen her inne som sitter med erfaringer? 

Mvh jente 27

Jeg synes du bør vente til etter jul . Som en siste gest for det som har vært . 

Du sier han leier hos deg. Har han kontrakt ? For da kan du vel ikke kaste han på dør sånn plutselig, - eller ? Tenker på oppsigelsestid.  

Skrevet

Det er vanskelig... Jeg tror du må kjenne på det selv. Noen ville sagt fra nå med en gang istedet for å leve i en løgn for både deg og han, og kanskje sagt at det er slutt men at vi feirer jul som normalt og forteller ingen andre før senere... Mens mange ville nok ventet til ut i januar eller februar ja... Uff vanskelig situasjon men lykke til uansett ❤️

Anonymkode: ac370...d66

Skrevet

Jeg gjorde det slutt 1 desember. Og veldig glad for det. Men vi hadde ikke vært sammen lenge, og jeg gjorde det for å unngå at vi involverte barn og familier og alt det der mer inn i hverandre med å feire jul og høytider sammen. tror jeg hadde i deres tilfelle holdt ut til oer jul. 

Skrevet

Hvem skal dere feire sammen med? Bare dere to? Har dere barn? Skal dere være med din familie? Hans? Begge sin?

Tenker også litt på at bryter du nå, ødelegger du julen hans. Venter du til januar, ødelegger du din jul. Men din jul er gjerne ødelagt uansett? Har han noen å feire med hvis du bryter nå? Eller ender han opp med å være alene? Eller fra seg med familien sin, og ødelegger deres jul også?

Anonymkode: 6cb58...e31

• Liker 1
Skrevet

Statistisk sett så venter flesteparten med å slå opp til etter jul nettopp pga jula..

Samme skjedde med meg. Jeg synes det hadde vært bedre om han gjorde det før jul. Tanken på at han feiret med min familie vel vitende om at han skulle gjøre det slutt samtidig som han latet som ingenting føltes bare ekkel ut.

Anonymkode: 6e770...b50

• Liker 5
Skrevet

Gjør det nå, blir bare dumt å sitte der med en maske og falsk adferd. Så får du også unna "den første julen som singel" 

Uansett, trist typen din sin verdi er veid basert på jobb og penger. Håper du finner en du fortjener, samt at typen din finner ei han fortjener

Anonymkode: 96621...969

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Statistisk sett så venter flesteparten med å slå opp til etter jul nettopp pga jula..

Samme skjedde med meg. Jeg synes det hadde vært bedre om han gjorde det før jul. Tanken på at han feiret med min familie vel vitende om at han skulle gjøre det slutt samtidig som han latet som ingenting føltes bare ekkel ut.

Anonymkode: 6e770...b50

Dette... Nesten garantert at han tenker på det.

Anonymkode: 856c5...964

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette... Nesten garantert at han tenker på det.

Også kommer han til å bli sinna hvis hun slo opp før jul.

Catch 22, jeg tror det beste er å vente, men det blir feil uansett.

• Liker 2
Skrevet
ostekaker skrev (Akkurat nå):

Også kommer han til å bli sinna hvis hun slo opp før jul.

Catch 22, jeg tror det beste er å vente, men det blir feil uansett.

Vet ikke helt jeg, altså. Tror jeg hadde sittet igjen med vondere følelser i ettertid om det var ikke bare bruddet, men også falskheten. Som den andre brukeren skrev, det føles ekkelt at personen har spilt med i happy family-jul vel vitende om at alt rakner om ikke lenge.

• Liker 1
Skrevet

Jeg var i et helt elendig forhold som gjorde meg sur og lei, gikk ut over barna og. Hadde tenkt til å vente til over jul da vi likevel ikke feiret sammen. Men ble så lei og mer og mer fokusert på det at jeg gjorde det 1. juledag, altså midt i jula. Så jeg ville gjort det før om jeg var deg. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Lei situasjon. Pga hans jobb og økonomi så er dette også et viktig aspekt. 

Regner med det ikke er det at han ikke har jobb som er problemet. Men at han har tatt «ferie» fra alt. Og at det tynger samlivet. Det skjønner jeg godt. Hadde godtatt det en mnd, men det skulle på forhånd vært avtalt. Jeg har ikke mulighet til å dra det økonomiske lasset alene for å si det sånn. 

Du sier du trenger å rive av plasteret en gang. Hva ligger i det? At du vil gjøre det slutt og han flytter på dagen? Har han ett sted å flytte til? 

Hvis nei, hadde jeg ventet. Hadde revet av plasteret rett på nyåret. 

Hvis ja, hadde jeg gjort det slutt nå. Og forhåpentligvis flytter han til sin familie og dere feirer hver deres jul. Hva om han ønsker at dere feirer jul sammen som planlagt? 

Men hadde vært tilgjengelig.  Det er noe med prosessen for han som får dette pluttselig i fanget. Viktig med en god og redelig closure. At alle spørsmål blir besvart. 

Edit..endret litt på teksten. 

Endret av Sensi
Skrevet

Å dumpe noen helt plutselig, og som "lyn fra klar himmel" er noe av det vondeste som finnes! Jeg ville absolutt forberedte han på det, så det ikke kommer som et sjokk. Ta en alvorsprat med han der du lufter tankene dine og forteller han det du skrev her. Da gir du han mulighet til å forklare seg, si sin mening, osv. Selv om det ikke kommer til å ha noe å si for om du faktisk slår opp eller ikke, gir du han ihvertfall muligheten, sånn at han også føler at han har noe han skulle sagt. 

Jeg ble dumpet helt plutselig en gang, uten at jeg hadde hatt noen mistanke i forveien. Det var helt grusomt, og jeg skulle ønske han ihvertfall hadde hintet om det, eller snakket med meg om følelsene sine i forkant. 

Ellers tror jeg ikke det har noe å si om du gjør det nå eller senere. Vondt vil det være uansett. Men du risikerer å ødelegge jula hans. Hvis han blir helt knust, kan dette potensielt ødelegge flere juler fremover også, hvis det minner han på den vonde tiden. Derfor ville jeg ha ventet til etter nyttår. Dere har vært sammen i mange år, så da overlever du vel en måned til? 

• Liker 7
Skrevet (endret)

slettet

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Det er godt mulig at du føler slik du gjør, fordi dere ikke kommuniserer ordentlig. Hallo, liksom? Er man i et langvarig forhold så MÅ man prate om ting, selv om det er ubehagelige følelser. Jeg tenker jo at ingen forhold varer, hvis man velger å holde tyst om alt man kjenner på. 

Er ellers enig med flere her, det er vondt å bli dumpa som lyn fra klar himmel. Så her må du rett og slett ta deg sammen, å prate med kjæresten din. Noe du tydeligvis aldri har gjort? Forberede han på at dette skjer, slik at han kan ta et valg om å flytte hjem til jul etc. Og få seg en eventuell leilighet. 

Endret av Rosatoast
  • Liker 4
Skrevet

Det er jo en grunn til at det break-up boom i januar. Det er fordi mange sparer det over julestria. Ingen er tjent med å få jula ødelagt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Gjør det nå, blir bare dumt å sitte der med en maske og falsk adferd. Så får du også unna "den første julen som singel" 

Uansett, trist typen din sin verdi er veid basert på jobb og penger. Håper du finner en du fortjener, samt at typen din finner ei han fortjener

Anonymkode: 96621...969

Jeg vurderer ikke hans verdi ut ifra om han jobber eller ikke, det håper jeg folk ville forstå. Det jeg mener med at han ikke jobber, er at det er tungt for både meg og forholdet. Da han satt oppe til 4 på natten, spilte dataspill, klaget og ikke vil løfte en finger hjemme - så er det klart at det ikke er veldig attraktivt i lengden. Han har sykemeldte seg fordi han syntes det var «stress» å jobbe i barnehage; også gikk kontrakten hans ut i 2020. Han er også spilleavhengig, og har hatt en skjult gjeld på 600.000, som jeg har hjulpet han med - og fått han inn i terapi. Så, at han fortjener noe bedre enn meg? Da får det være din oppfatning. Men, så klart så fortjener han ei jente som har mer gjensidige følelser - absolutt. 

• Liker 3
Skrevet
urenluren skrev (10 minutter siden):

Å dumpe noen helt plutselig, og som "lyn fra klar himmel" er noe av det vondeste som finnes! Jeg ville absolutt forberedte han på det, så det ikke kommer som et sjokk. Ta en alvorsprat med han der du lufter tankene dine og forteller han det du skrev her. Da gir du han mulighet til å forklare seg, si sin mening, osv. Selv om det ikke kommer til å ha noe å si for om du faktisk slår opp eller ikke, gir du han ihvertfall muligheten, sånn at han også føler at han har noe han skulle sagt. 

Jeg ble dumpet helt plutselig en gang, uten at jeg hadde hatt noen mistanke i forveien. Det var helt grusomt, og jeg skulle ønske han ihvertfall hadde hintet om det, eller snakket med meg om følelsene sine i forkant. 

Ellers tror jeg ikke det har noe å si om du gjør det nå eller senere. Vondt vil det være uansett. Men du risikerer å ødelegge jula hans. Hvis han blir helt knust, kan dette potensielt ødelegge flere juler fremover også, hvis det minner han på den vonde tiden. Derfor ville jeg ha ventet til etter nyttår. Dere har vært sammen i mange år, så da overlever du vel en måned til? 

Vi har hatt utallige samtaler om følelseslivet og gått i parterapi, så det er ikke sånn at alt er super duper fint og en dans på roser. Men, det kommer nok som et sjokk, selvom jeg har sagt at jeg trenger at han får orden på livet sitt mange ganger. Tror jeg skal vente til julen er ferdig..🥺

Skrevet

En person kan bli syk og dermed få dårlig økonomi permanent eller midlertidig. Samme kan skje at det er andre underliggende problemer til at kjæresten din ikke klarer arbeid. Et år er veldig lite når det kommer til stykke. Har vært sammen med samboeren min i 7 år selv, og faktisk vært over 1 års tid at jeg ikke hadde følelser for ham, var livredd for å slå opp for å såre ham. Men utrolig nok gikk det et år til og alle følelsene er tilbake igjen, dette er nå flere r siden. Jeg sier ikke dette for at du ikke skal få "lov" til å så opp med kjæresten din, men heller fra et utgangspunkt om at ting kan forandre seg? Ut i fra hva du skriver virker det som om arbeid er hovedgrunnen til at du ikke vil være med han lengre, men samtidig så kan det være om et halvt år at hele dette er ordnet? Du sier at følelsene dine er borte, men kan det  være annet underliggende, har det gått nok tid? Er det dårlig samvittigheten din som spiser deg opp? 7 år sammen med en person er mye til å slå opp "bare" pg.a av økonomi. Har du snakket nok med ham? Om jeg var deg ville jeg nok sagt til ham at jeg har mistet følelser og all økonomien på hans side gjør alt verre. Ut i fra hva du skriver virker det som om du har sluttet å fortelle ham dine innerste tanker, som en vanligvis ville delt med en man står nær

Anonymkode: d0f83...9c0

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...