Gå til innhold

Mener du syke og uføre ikke har noen rett til noen form for livskvalitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For ordens skyld, så er jeg selv 100% uføre. 

Etter mange tråder her, hvor det rakkes kraftig ned på syke og uføre. Bla om at de ikke burde ha barn, være i jobb om de klarer å ta en oppvask. Ikke ha rett til å unne seg noe, og de med dårlig råd og inntekt pga lav uføre trygd, skal ikke ha lov å be om hjelp eller penger. De skal ikke være glade og i godt humør, da er de ikke syke nok. Barna deres bør ikke ha hverken, leker sjokolade eller nye klær. Og de bør holde seg havregrøt flere ganger i uka. 

Er bla dette, pluss mer, noe du faktisk mener? Eller er tenker du at de som var uheldige med helsa også bør ha et visst minimum med livskvalitet? 

Jeg spør  fordi på dette området føler jeg at trollene roper høyest, men også litt følsen av, at det er ganske vanlige holdninger når man snakker med folk i det virkelige liv. Samtidig ser jeg det er stor giverglede til bla frelsesarmeen ol som deler ut til de med litt mindre resurser inn mot jul. 

Anonymkode: de3e8...1b4

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne tråden blir bare enda en hetsetråd…

Anonymkode: 7ec11...dcf

• Liker 12
Skrevet (endret)

Dessverre er det en del onde mennesker der ute. De som hetser og ser ned på syke og uføre, må ha et miserabelt liv tenker jeg.

Endret av Adrenalina1
  • Liker 17
Skrevet

Jeg mener at disse meningene handler om lav om ikke null  empati og liten forståelse for hvordan livet for andre enn seg selv kan være… Det er flaut at mennesker i arbeid utsondrer en slaks misunnelse/ forakt for mennesker som er for syke til å arbeide. At de ikke klarer å se at de er heldige, slipper fordømmelse, har et sosialt nettverk igjennom arbeid, er viktig for samfunnet og sist men ikke minst har friheten til å gjøre det de vil, altså alle muligheter til å lykkes med økonomi, familie, sosialt mm. Mitt liv i arbeidslivet var fantastisk, elsket jobben min, var viktig og hadde en betydning. Jeg var en aktiv mamma med overskudd til «alt», jeg holdt hjemmet og familien igang, vi hadde god økonomi, jeg kunne kjøre bil og mange andre ting andre tar som en selvfølgelighet og jeg opplever at mange ikke skjønner hvordan livet kan endre seg sånn. I dag er jeg ufør, jeg syns det er tøft å stå i, jeg har mistet hele min identitet, er en litt for dårlig mamma, ikke den mest attraktive ektefellen og sist men ikke minst så å si bundet til hjemmet, veldig isolert om jeg ikke får hjelp til å komme meg ut, jeg er glad jeg har økonomisk sikkerhet igjennom trygd men hver gang noen spør hva jeg gjør, så får jeg lyst til å kaste opp for det er så «innarbeidet» i folket at uføre er samfunnsylterne så jeg svarer at jeg er sykmeldt… 

Anonymkode: b71ce...fc3

• Liker 17
Skrevet

Jeg syns de skal ha livskvalitet ja. Jeg syns også at de skulle hatt mer i trygd. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal bli straffet fordi man er ufør. Det skulle vært omvendt. At man fikk litt ekstra.

Jeg har tilhørt en minoritet selv. Jeg vet hvordan en kan bli tråkket på som mindretall i samfunnet. Men det er faktisk ingenting en kan gjøre med det. Man kan opplyse og prøve å gi kunnskap.

Men fordommer og uvitenhet vil alltid være der blant et visst antall. Denne tråden vil ikke gjøre dem klokere. 

• Liker 7
Skrevet

De burde absolutt få bedre økonomi. Ingen i Norge burde leve rundt/under fattigdomsgrensen.

Angående barn synes jeg absolutt alle burde ta en ærlig samtale om de kan gi et barn de forutsetningene man ønsker. Dette uavhengig funksjon. Synes det er alt for mange (funksjonsfriske) som tar for lett på å få barn.

• Liker 9
Skrevet

Jeg har ikke vært på KG så veldig lenge, men over ett år så noe har jeg fått med meg: uføre-tråder blir opprettet av uføre som så går over til å klage over det de mener er hets av uføre. 

Mitt svar til HI er at alle burde ha livskvalitet, hunden Lexie, svinepurke #B-241, toppleder Petter Stordalen og uføretrygdede Unni. Men hva er livskvalitet? Det er en definisjon som jeg ikke skal gå for dypt inn i her.

Det blir sikkert oppfattet som hets at man bekymrer seg kraftig over utviklingen i Norge. At man ser det enorme antallet uføre vi har i Norge i motsetning til omtrent alle andre land i verden. Og så går det på det personlige: "hvorfor skal jeg jobbe når ikke person a gjør det". Jeg har selv diagnose som tydeligvis tilsier at jeg kan få uføretrygd, men det sitter såpass langt inne ettersom jeg selv har hatt mamma i rullestol (samme sykdom) som jobber 130% at det ikke kommer til å skje. Så bekymring og misunnelse (om man kan kalle det det), er svaret på denne og de neste 10 uføretrådene som dukker opp, kjære ts. 

Anonymkode: 66022...f90

• Liker 7
Skrevet

For mange handler det nok ikke om det å ikke unne andre noe. Jeg for min del skulle iallfall ønske at alle fikk de ressursene de trengte for å leve livet de ønsker. Men så må jo disse ressursene komme fra et sted, uten at det går utover samfunnet forøvrig. Om man tjener like mye uten å bidra som lavtlønnede i viktige jobber gjør er jo det ganske ødeleggende. Men jeg gjør det lille jeg kan for å utjevne forskjeller mellom fattig og rik ved å stemme på politikere som ønsker å fordele ting annerledes. Snakker aldri ned uføre heller. Men er bekymret for hvor mye penger NAV allerede bruker når det er andre områder som sårt kunne trengt dem også. 

Anonymkode: b1581...f52

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke vært på KG så veldig lenge, men over ett år så noe har jeg fått med meg: uføre-tråder blir opprettet av uføre som så går over til å klage over det de mener er hets av uføre. 

Mitt svar til HI er at alle burde ha livskvalitet, hunden Lexie, svinepurke #B-241, toppleder Petter Stordalen og uføretrygdede Unni. Men hva er livskvalitet? Det er en definisjon som jeg ikke skal gå for dypt inn i her.

Det blir sikkert oppfattet som hets at man bekymrer seg kraftig over utviklingen i Norge. At man ser det enorme antallet uføre vi har i Norge i motsetning til omtrent alle andre land i verden. Og så går det på det personlige: "hvorfor skal jeg jobbe når ikke person a gjør det". Jeg har selv diagnose som tydeligvis tilsier at jeg kan få uføretrygd, men det sitter såpass langt inne ettersom jeg selv har hatt mamma i rullestol (samme sykdom) som jobber 130% at det ikke kommer til å skje. Så bekymring og misunnelse (om man kan kalle det det), er svaret på denne og de neste 10 uføretrådene som dukker opp, kjære ts. 

Anonymkode: 66022...f90

Jepp, de 2 første innleggene etter HI er slik. Som vanlig. På denne måten er det umulig å opprettholde en vettig diskusjon rundt temaet. Disse folkene sitter og sniffer etter noe de antar de kan kalle for hets umiddelbart.

Slikt blir det ikke bra debatt av...

Anonymkode: d5a8d...f79

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror det handler om at folk ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon. Å være uføretrygdet er ikke det samme som ferie. Man kan ikke gjøre det man vil hele dagen. 

Anonymkode: d5edc...5e6

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tror det handler om at folk ikke klarer å sette seg inn i andres situasjon. Å være uføretrygdet er ikke det samme som ferie. Man kan ikke gjøre det man vil hele dagen. 

Anonymkode: d5edc...5e6

Det vil være svært forskjellige grunner en blir uføretrygdet av. Derfor er det logisk at en høytfungerende ufør kan fremstå for noen som urettmessig trygdet. Spesielt om denne ikke er åpen om hvorfor.

En kan her velge å stole på det systemet en har som avgjør hvem som blir trygdet eller ikke.

Skrevet

Du er ikke «uføre», men ufør. Og de uføretrygda fortjener å ha akkurat nok til et normalt liv og få dekket primære behov. Det de ikke skal ha er mer utbetalt fra staten enn det andre folk får i lønnet arbeid.

Anonymkode: c88a8...5cd

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For ordens skyld, så er jeg selv 100% uføre. 

Etter mange tråder her, hvor det rakkes kraftig ned på syke og uføre. Bla om at de ikke burde ha barn, være i jobb om de klarer å ta en oppvask. Ikke ha rett til å unne seg noe, og de med dårlig råd og inntekt pga lav uføre trygd, skal ikke ha lov å be om hjelp eller penger. De skal ikke være glade og i godt humør, da er de ikke syke nok. Barna deres bør ikke ha hverken, leker sjokolade eller nye klær. Og de bør holde seg havregrøt flere ganger i uka. 

Er bla dette, pluss mer, noe du faktisk mener? Eller er tenker du at de som var uheldige med helsa også bør ha et visst minimum med livskvalitet? 

Jeg spør  fordi på dette området føler jeg at trollene roper høyest, men også litt følsen av, at det er ganske vanlige holdninger når man snakker med folk i det virkelige liv. Samtidig ser jeg det er stor giverglede til bla frelsesarmeen ol som deler ut til de med litt mindre resurser inn mot jul. 

Anonymkode: de3e8...1b4

I utgangspunktet tror jeg at de aller fleste oppgående voksne i Norge ønsker at alle voksne og barn som er lovlydige skal ha det godt.

En av utfordringene uføretrygdede møter på er at "alle" kjenner en eller flere som i en eller annen grad oppleves å snylte på systemet. Rettferdighetssansen til mennesker blir trigget av dette, for de færreste av oss har egentlig lyst til å jobbe under de rigide rammene de fleste av oss har. Ja, vi liker noen rammer og vi liker gjerne det sosiale aspektet, men aller helst skulle nok de fleste ha kunne disponert døgnet akkurat slik de ville. Da vil det for mange føles urettferdig at noen kan dette når de egentlig har god arbeidskapasitet.

En annen del av rettferdighetssansen vår blir trigget dersom noen som er uføretrygdet får liknende lønn med noen som jobber fulltid. Dette spesielt fordi jobbene som er fulltid og lønner likt med uføretrygdede gjerne er harde drittjobber, som er den totale kontrasten til å ikke behøve å jobbe i det hele tatt.

Legger man til at mange opplever ME som en tøysesykdom, siden ingen klarer å definere den som noe annet enn psykisk sykdom, ikke somatisk, og mange opplever at det er økende grad av unge uføretrygdede som følge av at unge ikke "gidder" å jobbe, og derfor gjør seg syke.

Legg merke til at dette ikke er fasit. Dette er min samling av opplevelser jeg har hatt rundt dette temaet, altså hva folk har sagt og hva jeg har lest. Jeg har ikke noe mot uføretrygdede så lenge de er legitime. Jeg forventer lovlydighet på linje som jeg gjør av en alminnelig borger, ergo er det kriminelle jeg har noe imot, ikke uføretrygdede.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil være svært forskjellige grunner en blir uføretrygdet av. Derfor er det logisk at en høytfungerende ufør kan fremstå for noen som urettmessig trygdet. Spesielt om denne ikke er åpen om hvorfor.

En kan her velge å stole på det systemet en har som avgjør hvem som blir trygdet eller ikke.

"Spesielt om denne ikke er åpen om hvorfor" 

Tuller du?? 

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (3 minutter siden):

"Spesielt om denne ikke er åpen om hvorfor" 

Tuller du?? 

Les hele setningen, og legg godvilja til. Dette klarer du.

• Liker 5
Skrevet

Denne misunnelsen mot uføretrygdede burde få flere til å kjempe for et annet type samfunn. OM det er så mange funksjonsfriske som ønsker seg fri fra rotteracet så sier det mye om hvor ille konkuransesamfunnet er for langt flere enn de med funksjonsnedsettelse..

Anonymkode: 162aa...cd0

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Denne tråden blir bare enda en hetsetråd…

Anonymkode: 7ec11...dcf

Kutt ut dette tullet. Det er nesten ingen av dere som reagerer på slik språkbruk om menn her inne. Den dagen uføre blir omtalt på denne måten har dere rett til å klage. Vedder på at mange av dere som skriker om hets trykker pil opp på slike innlegg.

Anonymkode: 18ebe...d37

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kutt ut dette tullet. Det er nesten ingen av dere som reagerer på slik språkbruk om menn her inne. Den dagen uføre blir omtalt på denne måten har dere rett til å klage. Vedder på at mange av dere som skriker om hets trykker pil opp på slike innlegg.

Anonymkode: 18ebe...d37

Helt utvilsomt, og det er gøy at du trekker paralleller, for markedsverdien til uføretrygdede kvinner er veldig lav, noe de selvfølgelig ikke vil innrømme.

• Liker 1
Skrevet

Nei, selvfølgelig unner jeg syke mennesker gode liv med sikker økonomi. Det må være forferdelig å bli syk/skadet, også må man leve på 66% lønn med de samme utgiftene. 

Anonymkode: 1b11d...1b1

Skrevet
Cole skrev (5 minutter siden):

Les hele setningen, og legg godvilja til. Dette klarer du.

Jepp og de fleste klarer det, som du sier. Men noen prøver å fremprovosere hissige svar og voila: Hets.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...