Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg jobber som butikk ansatt for tiden, og jobber i en stor kjede, hvor vi selger dameklær bla.  Vi er 12 ansatte, hvor en av oss er ekstrahjelp og vi andre fast ansatt. I år fikk vi en fin gave fra jobben syntes vi selv, det var airpods og en kaffekapsel maskin. Men den ene ekstrahjelpen fikk en konfekt og en blender. Dette var så snålt syntes vi, og samtidig ser vi at denne ekstrahjelpen har blitt satt opp ti å jobbe nesten bare kvelder samt julaften og nyttårsaften. Vi vil gjerne støtte den ansatte som vi ser føler på dette men vi er litt usikre.  Hva kan dere gi oss av rpåd

Anonymkode: 90004...c33

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kunne dere kanskje samlet inn penger/spleiset og kjøpt en gave til henne? Trenger ikke være så mye pr person. 😊 

Og kanskje ta det opp med ledelsen at dere synes det er urettferdig, da denne ekstrahjelper jobber mye på ubekvemme tider.

• Liker 4
Skrevet

Alle skulle ha slike kollegaer som deg/dere. Er det mulig for dere å spleise på lik gave og gi henne? Støtter ellers #1 her.

Anonymkode: 9cf17...42e

• Liker 9
Skrevet

Selv hadde jeg tatt en snakk med sjefen og forklart hva alle synes. 

Uten å lage noen konflikter av noe slag. Kanskje sjefen har tenkt at dere ville følt på det om en ekstrahjelp fikk det samme som dere. 

Ville i hvert fall ikke dratt i gang et spleiselag før jeg hadde snakket med sjefen. 

Anonymkode: 6f8c2...0fa

• Liker 5
Skrevet

Jeg synest egentlig ikke det er rart en ekstrahjelp ikke får en like "fin" gave som fast ansatte. Jeg er f.eks innleid, i en fulltidsstilling, men får ikke noe av det de faste ansatte får. 

Jeg kunne forresten heller tenke meg en konfekteske enn en kapsel kaffemaskin. 😁

Ønsker hun ikke å jobbe bare kveldsvakter? Er det noe hun har sagt ifra om?

Anonymkode: edd9e...c74

• Liker 12
Skrevet

Dessverre er dette helt vanlig i arbeidslivet, og det er ofte nye det går utover. Når det er sagt, så er det jo ikke merkelig at man jobber litt mer ubekvemme tidspunkter som ekstrahjelp da det er mest behov da. Det er ikke sikkert at ekstrahjelpen syntes det er dumt, siden det ofte er UB tillegg osv. Det er jo gjerne derfor man tar jobb som ekstrahjelp.

Men dette med gaven er litt dårlig. Forståelig at det tenkes sånn, men syntes nå at man bør ha lik gave for alle hvis man først skal gi gave. For øvrig trenger det ikke være så dyrt som airpods og blender. 

Anonymkode: f51ef...eed

Skrevet

Jeg syns egentlig det er greit at det er forskjell på fast ansatte og noen som er inne som tilkallingsvikar. 

Anonymkode: e322c...c20

• Liker 4
Skrevet

Det er nok ganske vanlig at det gjøres forskjell på fast ansatte og ekstrahjelp. 

Anonymkode: 29774...1cf

• Liker 3
Skrevet

Hør hva sjefen har tenkt først du. 😊

(Kan hende denne personen ikke liker kaffe, har nevnt at hun akkurat har kjøpt seg en kaffemaskin som er SÅ fantastisk, er mye yngre enn dere og har større glede av en blender enn en kaffemaskin, ankommer jobb hver dag med trådløs og dyre øreklokker etc)

Skrevet

Skjønte ikke helt problemet... :klo:

Det er jo ganske uvanlig at ekstrahjelper får noe i det hele tatt, så jeg ville vært storfornøyd hadde det vært meg. Og hvorfor skulle ikke hun jobbe kvelder og julaften? Kanskje hun har bedt om det?

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synest egentlig ikke det er rart en ekstrahjelp ikke får en like "fin" gave som fast ansatte. Jeg er f.eks innleid, i en fulltidsstilling, men får ikke noe av det de faste ansatte får. 

Jeg kunne forresten heller tenke meg en konfekteske enn en kapsel kaffemaskin. 😁

Hvorfor er det ikke rart? Er du mindre viktig enn de andre? 
Hos oss er det akkurat sånn: jo viktigere du er for sjefen, jo dyrere gave får du. Det blir så flaut når kollegaene snakker sammen etterpå og viser gavene sine til hverandre...Det går jo utover selvfølelsen. 

Anonymkode: 9b9ed...ce0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Svarer fra mobilen min. 
 Jeg spurte henne om dette med kveldsvaktene og hun hadde sagt at hun kunne jobbe når/ der det var behov men ikke bare kveld. Jeg vet at hun syntes det er tungt å bare ha kvelds vakter. Noe med å kunne spise middag med familien sin. Hun hadde ikke sagt ja til å jobbe både jul og nyttårsaften, selv om vi bare har åpent til 14 og 15 de dagene. Hu hater konflikter. Jeg spurte om hu drakk kaffe og det gjorde hun og sjefen vet hun drikker kaffe også

Anonymkode: 7069f...878

• Liker 1
Skrevet
Vimsepims skrev (13 timer siden):

Hør hva sjefen har tenkt først du. 😊

(Kan hende denne personen ikke liker kaffe, har nevnt at hun akkurat har kjøpt seg en kaffemaskin som er SÅ fantastisk, er mye yngre enn dere og har større glede av en blender enn en kaffemaskin, ankommer jobb hver dag med trådløs og dyre øreklokker etc)

Hun er faktisk så mye som 15 år eldre enn de fleste av oss, og drikker kaffe hver dag. Og Sjefen vet at hun kun har en trakter. 

Anonymkode: 7069f...878

Skrevet

Det er vel en jobb for verneombudet å snakke med ledelsen om likebehandling av ansatte. 

Anonymkode: e4c0f...3d5

Skrevet

Det kan være skatteregler innblandet i dette hvis ikke hun har full stilling som gjør at det blir forskjell. det er ulike beløpsgrenser uten at jeg kjenner detaljene her. 

Anonymkode: 6ae41...f17

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 8.54):

Er du sjeffen dems 😅, kaffemaskin er jo bedre en litt sjokolade , og rart de forskjell behandler om de har få ekstra hjelper , andelenes når det er snakk om 10-12 faste 6-7 ekstra ansatte. 

Anonymkode: 6891b...079

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 8.54):

Men er ikke dette ulovlig det du skisserer her mtp vikarbyrådirektivet. En innleid ansatt skal ha like rettigheter som en fast ansatt. Eller bli behandlet likt. Det gjelder selvfølgelig lønns og arbeidsvilkår. Husker fra jeg selv var innleid så gjaldt dette gaver/julebord osv også

Anonymkode: f8508...7e9

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde gladelig tatt imot konfekt og blender framfor airpods og kapselkaffemaskin. Ikke liker jeg musikk rett i ørene og ikke liker jeg kaffe. Derimot hadde jeg vært misfornøyd med kun kveldsvakten og julaften/nyttårsaften uten å ha blitt spurt først.  

Anonymkode: c6e32...9bf

Skrevet

Har 5 ekstrahjelper i min butikk å de jobber utelukkende bortsett fra enkelte dager i romjulen kun kveldsvakt, det er hele poenget med å ha ekstrahjelper- de jobber ekstra de tidspunktene det er behov.  

Anonymkode: b98e5...6c2

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er helt på sin plass at det gjøres forskjell på faste ansatte og ekstrahjelper. 

Anonymkode: e7ee8...8bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...