Mooza Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 Fra Dagbladet i dag, Mange vil nok si at epidemiolog Nyborg roper ulv her, men første tallene fra Sør-Afrika tyder på at flere små barn legges inn på sykehus med Omikron. "- Det er fortsatt veldig tidlig, og vi vet lite om omikron. Men det er mye som tyder på at omikronvarianten rammer barn i større grad enn tidligere virusvarianter. I Sør-Afrika rapporteres det om at barn under 12 år kommer på sykehus for å få oksygentilførsel, sier Gunhild Alvik Nyborg til Dagbladet og fortsetter: - De første tallene viser at 75 prosent av alle barn mellom 0 og 2 år som har fått påvist covid-19, har blitt lagt inn på sykehus i Sør-Afrika. Nyborg understreker samtidig at mørketallene sannsynligvis er store, og at man trolig tester få av de aller yngste barna. På grunn av dette er andelen som faktisk er smittet som legges inn i realiteten trolig lavere, mener hun." https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-mot-omikron-hos-barn/74876735 Hva sier dere? Hadde det kanskje vært lurt å begrense smitten blant barn til vi vet noe mer? Nå sprer Omikron seg på skolene, og det kan jo ut som en del skoler og kommuner har ulike måter å møte viruset på, og spesielt denne varianten der vi ikke vet hvor utbredt den er. Hvis dette som kommer fram nå faktisk til en viss grad stemmer, så ser det mørkt ut de neste månedene hvis dette sprer seg som det gjør nå på skolene. 4
LisbethBerg Skrevet 10. desember 2021 #2 Skrevet 10. desember 2021 Det er veldig synd at mediene gir så mye plass til hysterikere som henne. FHI skriver i sine rapporter at de ikke er bekymret for barna. Tallene fra Sør- Afrika er fra et område med mye slum, der barnedødeligheten er 4-5 ganger høyere enn i resten av landet. Artikkelen er typisk for den elendige journalistikken til Dagbladet: kommer med prosenter uten å henvise til faktiske tall. Sånn har det vært hele veien: husk at man kan få hvilken som helst katastrofeoverskrift ved å misbruke tallmateriale! Jeg lette litt på nettet i går, og fant at det var 113 innlagte barn i en provins i Sør- Afrika som har ca 12 mill innbyggere. I Norge legges det inn mellom 1000 - 2000 barn med RS- virus hvert år. Da lurer jeg veldig på hvorfor det er fullstendig krise med disse ytterst få omikrontilfellene i Sør- Afrika. 7
Vhgj Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 Mooza skrev (1 time siden): De første tallene viser at 75 prosent av alle barn mellom 0 og 2 år som har fått påvist covid-19, har blitt lagt inn på sykehus i Sør-Afrika. Det her sier vel ikke akkurat så mye? Hvem var det de testet? Småbarn som følte seg dårlig, og ble tatt med til sykehuset av foreldrene? Barn som kollapset på gata? 2
evena Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 FHI har gått ut med dette om saken: https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-med-beroligende-nyheter-om-norske-barn-og-omikron/s/12-95-3424216223 2
Møkkalei Skrevet 10. desember 2021 #5 Skrevet 10. desember 2021 Ingen vet enda. Ikke FHI heller. Arrogante er dem. Jeg tar ikke med min sønn på under ett år i store smittesoner før jeg vet helt sikkert. FHI kunne vært litt mer føre var og bedt folk kanskje skjerme de under to år til vi vet litt mer. 4
Elaine Marley Skrevet 10. desember 2021 #6 Skrevet 10. desember 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet, personangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Pølsevann Skrevet 10. desember 2021 #7 Skrevet 10. desember 2021 Jeg skjønner ikke at ikke nærkontakter blir satt i karantene jeg. Det er jo bare å be om at det spres mellom barn på skole og barnehage. 3
Rullerusk Skrevet 10. desember 2021 #8 Skrevet 10. desember 2021 5 hours ago, LisbethBerg said: Det er veldig synd at mediene gir så mye plass til hysterikere som henne. FHI skriver i sine rapporter at de ikke er bekymret for barna. Tallene fra Sør- Afrika er fra et område med mye slum, der barnedødeligheten er 4-5 ganger høyere enn i resten av landet. Artikkelen er typisk for den elendige journalistikken til Dagbladet: kommer med prosenter uten å henvise til faktiske tall. Sånn har det vært hele veien: husk at man kan få hvilken som helst katastrofeoverskrift ved å misbruke tallmateriale! Jeg lette litt på nettet i går, og fant at det var 113 innlagte barn i en provins i Sør- Afrika som har ca 12 mill innbyggere. I Norge legges det inn mellom 1000 - 2000 barn med RS- virus hvert år. Da lurer jeg veldig på hvorfor det er fullstendig krise med disse ytterst få omikrontilfellene i Sør- Afrika. Du burde skamme deg for å kalle henne en hysterikere. Det stemmer ikke. Overhode ikke. Hun var en av de få som skjønte hvor viktig det faktisk var å ta grep. Mars 2020 var hun denne eneste jeg lyttet til, for hun hadde kommet til de samme konklusjonene som meg basert på studiene som ble publisert. FHI fremsto som for sene på ballen. Alltid. Som kunnskapsløse og de har også innrømmet at de løy til det norske folk ang luftsmitte.for hadde de sagt sannheten hadde ikke helsevesenet gått på,jobb. så skam deg for å tråkke på denne fagpersonen. 6
Elaine Marley Skrevet 10. desember 2021 #9 Skrevet 10. desember 2021 Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. Elaine Marley, mod.
Kaktusogsol Skrevet 10. desember 2021 #10 Skrevet 10. desember 2021 Pølsevann skrev (6 timer siden): Jeg skjønner ikke at ikke nærkontakter blir satt i karantene jeg. Det er jo bare å be om at det spres mellom barn på skole og barnehage. Det gjør de jo hvis det er mistanke om omicron
Gjest Tutte Skrevet 10. desember 2021 #11 Skrevet 10. desember 2021 Mooza skrev (13 timer siden): Fra Dagbladet i dag, Mange vil nok si at epidemiolog Nyborg roper ulv her, men første tallene fra Sør-Afrika tyder på at flere små barn legges inn på sykehus med Omikron. "- Det er fortsatt veldig tidlig, og vi vet lite om omikron. Men det er mye som tyder på at omikronvarianten rammer barn i større grad enn tidligere virusvarianter. I Sør-Afrika rapporteres det om at barn under 12 år kommer på sykehus for å få oksygentilførsel, sier Gunhild Alvik Nyborg til Dagbladet og fortsetter: - De første tallene viser at 75 prosent av alle barn mellom 0 og 2 år som har fått påvist covid-19, har blitt lagt inn på sykehus i Sør-Afrika. Nyborg understreker samtidig at mørketallene sannsynligvis er store, og at man trolig tester få av de aller yngste barna. På grunn av dette er andelen som faktisk er smittet som legges inn i realiteten trolig lavere, mener hun." https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-mot-omikron-hos-barn/74876735 Hva sier dere? Hadde det kanskje vært lurt å begrense smitten blant barn til vi vet noe mer? Nå sprer Omikron seg på skolene, og det kan jo ut som en del skoler og kommuner har ulike måter å møte viruset på, og spesielt denne varianten der vi ikke vet hvor utbredt den er. Hvis dette som kommer fram nå faktisk til en viss grad stemmer, så ser det mørkt ut de neste månedene hvis dette sprer seg som det gjør nå på skolene. Flere småbarn enn før legges inn med RS virus også da årsaken er manglende immunforsvar på grunn av tiltak.
cas12 Skrevet 10. desember 2021 #12 Skrevet 10. desember 2021 Mooza skrev (13 timer siden): Fra Dagbladet i dag, Mange vil nok si at epidemiolog Nyborg roper ulv her, men første tallene fra Sør-Afrika tyder på at flere små barn legges inn på sykehus med Omikron. "- Det er fortsatt veldig tidlig, og vi vet lite om omikron. Men det er mye som tyder på at omikronvarianten rammer barn i større grad enn tidligere virusvarianter. I Sør-Afrika rapporteres det om at barn under 12 år kommer på sykehus for å få oksygentilførsel, sier Gunhild Alvik Nyborg til Dagbladet og fortsetter: - De første tallene viser at 75 prosent av alle barn mellom 0 og 2 år som har fått påvist covid-19, har blitt lagt inn på sykehus i Sør-Afrika. Nyborg understreker samtidig at mørketallene sannsynligvis er store, og at man trolig tester få av de aller yngste barna. På grunn av dette er andelen som faktisk er smittet som legges inn i realiteten trolig lavere, mener hun." https://www.dagbladet.no/nyheter/advarer-mot-omikron-hos-barn/74876735 Hva sier dere? Hadde det kanskje vært lurt å begrense smitten blant barn til vi vet noe mer? Nå sprer Omikron seg på skolene, og det kan jo ut som en del skoler og kommuner har ulike måter å møte viruset på, og spesielt denne varianten der vi ikke vet hvor utbredt den er. Hvis dette som kommer fram nå faktisk til en viss grad stemmer, så ser det mørkt ut de neste månedene hvis dette sprer seg som det gjør nå på skolene. er hvis farlig for de under 3, ikke de over,men orker ikke og tenke på det , vet altfor lite om dette ennå
Rullerusk Skrevet 10. desember 2021 #13 Skrevet 10. desember 2021 2 hours ago, Tutte said: Flere småbarn enn før legges inn med RS virus også da årsaken er manglende immunforsvar på grunn av tiltak. Manglende immunforsvar har de da ikke……
Gjest Tutte Skrevet 11. desember 2021 #14 Skrevet 11. desember 2021 Rullerusk skrev (1 time siden): Manglende immunforsvar har de da ikke…… Jo, manglende immunitet og at småbarn i mindre grad blir eksponert for bakterier som er med på å styrke immunforsvaret.
Anbefalte innlegg