Gå til innhold

Hvordan sørge for min manns økonomi om jeg faller i fra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette innlegget blir nok rotete. Jeg ønsker innspill, råd og kanskje egne erfaringer. 

Jeg er kvinne, og lever i et hetrofilt ekteskap. Vi har begge god og fast inntekt. Han har et barn. Jeg har ingen (frivillig barnløs). Vi eier bolig. Vi har sparepenger og fond. 

Min mann har alvorlig kalkuleksi. Det fører til at en faktura eller nettbanken er for han fullstendig uforståelig. 

Så derfor tar jeg ALT av privatøkonomi, det være seg budsjett og regnskap, og å sørge for de billigste avtaler vi kan få (forsikringer etc). 

Det er for såvidt greit. Vi har god råd og en meget ryddig økonomi. 

Men hva om jeg blir alvorlig syk, dement eller faller i fra. Hva da? 

Kan en ellers så oppegående mann få verge? Eller går det ann å kjøpe regnskapsfører privat? 

Så til det som går på det mer følelsesmessige. Her har vi hver vår utfordring: 

1. Han blir veldig inneslutta og gretten når han ikke forstår noe. Som f.eks at han glemmer at jeg sparer i fond for han, eller han må gi meg sine faktura for at jeg skal legge de inn. 

Hvordan få han til å godta og slappe av med at det er ikke alt her i verden han får til? 

2. Så er det meg da. Jeg blir oppgitt når han "blander" seg. Jeg kan jobbe godt med et budsjett, viser han det, han sier at det ser bra ut. Men etter 14 dager er det glemt, og han sier at jeg må da gjøre sånn og slik. Dette er jo en måte å "hjelpe til" på. 

Hvordan skal jeg reagere her? Jatte med?

Han har det ellers fint med at jeg tar meg av økonomien, for som han sier: - jeg har aldri hatt så god råd før. 

Så hva tenker dere? 

PS: innlegg der det blir sagt at jeg er "mora hans", "dump han" og slike vil ikke bli kommentert. Jeg har hard hud, og trolling biter ikke på meg😊

PS 2: mitt stebarn er sørget for via livsforsikring og testamente. Hen vil først få sin pliktarv, og deretter arve alt jeg måtte etterlate meg. Jeg sparer også til egenkapital bolig til barnet og hva hen ellers måtte trenge. 

Anonymkode: 925b4...0f6

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammelt er stebarnet? Kan du begynne å lære han/henne om økonomi slik at han/hun kan overta dine oppgaver en gang i framtida? Det er forresten aldri for tidlig å begynne å lære barn om økonomi og sparing.

Anonymkode: 0226d...4af

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor gammelt er stebarnet? Kan du begynne å lære han/henne om økonomi slik at han/hun kan overta dine oppgaver en gang i framtida? Det er forresten aldri for tidlig å begynne å lære barn om økonomi og sparing.

Anonymkode: 0226d...4af

Det er et veldig godt forslag! 

Barnet er 13 år. Så ja, hen kan jeg ta ekstra under vingen slik at hen kan ta over mitt ansvar om det skal behøves. 

Tusen takk! Jeg hadde ikke tenkt i de baner. 

TS

• Liker 14
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Barnet er 13 år. Så ja, hen kan jeg ta ekstra under vingen slik at hen kan ta over mitt ansvar om det skal behøves.

Det er ikke greit.

Én ting er det at DU velger å være mammaen hans, og ikke tar til deg råd/kritikk om det, men du kan ikke pålegge et barn å ta over ansvaret for en far som holder på slik han her gjør.

Han behøver åpenbart profesjonell hjelp, som du nevner verge/regnskapsfører.

Ei heller kan du forvente at vi skal komme med tips til hvordan du "oppdrar" en voksen mann (hvordan få han til å godta) som enten har store mentale problemer eller som bare rett og slett er en drittsekk mot deg. 

Anonymkode: fc9dd...f37

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg blir rett og slett litt skremt av tanken om at en 13-åring vokser opp under slike kår. En far som ikke kan/vil noe, og en stemor som ikke vet hva hun skal gjøre.

Har dette barnet en mor som han/hun (hen er et eget pronomen, ikke bruk det til å skjule kjønn) bor hos?

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det er ikke greit.

Én ting er det at DU velger å være mammaen hans, og ikke tar til deg råd/kritikk om det, men du kan ikke pålegge et barn å ta over ansvaret for en far som holder på slik han her gjør.

Han behøver åpenbart profesjonell hjelp, som du nevner verge/regnskapsfører.

Ei heller kan du forvente at vi skal komme med tips til hvordan du "oppdrar" en voksen mann (hvordan få han til å godta) som enten har store mentale problemer eller som bare rett og slett er en drittsekk mot deg. 

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg blir rett og slett litt skremt av tanken om at en 13-åring vokser opp under slike kår. En far som ikke kan/vil noe, og en stemor som ikke vet hva hun skal gjøre.

Har dette barnet en mor som han/hun (hen er et eget pronomen, ikke bruk det til å skjule kjønn) bor hos?

Nå har jeg ingen planer om å daue i morgen, jeg er knapt 40 år. Barnet skal selvsagt ikke ta et slikt ansvar før hen er 18 år. Om hen vil. Hen skal selvsagt ikke tvinges. 

TS.

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nå har jeg ingen planer om å daue i morgen, jeg er knapt 40 år. Barnet skal selvsagt ikke ta et slikt ansvar før hen er 18 år. Om hen vil. Hen skal selvsagt ikke tvinges. 

TS.

Et barn som vokser opp med slike foreldre og uten alternativ, og det er det eneste de vet om, velger naturligvis ikke fritt.

Det er derfor jeg spør om barnet har en mor som det bor hos.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Et barn som vokser opp med slike foreldre og uten alternativ, og det er det eneste de vet om, velger naturligvis ikke fritt.

Det er derfor jeg spør om barnet har en mor som det bor hos.

Jeg forstår at her er det noe som trigger deg. Jeg vet ikke hva. 

Men for å ta det punktvis. 

1. Far har betydelig vansker med å forstå tall. Dette er ikke noe han gjør med vilje. 

Han har verken store mentale problemer eller en drittsekk. Har du? 

2. Barnet vokser opp i gode kår. Hen har mye kjærlighet fra sine omsorgspersoner og blir også sørget for materielt sett. Ble du? 

3. Jeg bruker hen. Hva vet du om barnet selv har valgt en slik kjønnsidentitet? Ingenting. 

4. Mor er ikke en del av min mann og min sin økonomi. Mor sin økonomi er ikke relevant for spørsmålstiilingen. 

Jeg har forstått hvem du er. Skru korka på flaska å gå og legg deg. Så kan du overlate til oss voksne å diskutere problemstillinga. 

TS. 

• Liker 28
Skrevet

Det skal enormt mye til før en voksen får verge. 

Anonymkode: 6fb6f...04c

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som om han lider av mer enn dyskalkuli…

Anonymkode: 195a6...da2

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Høres ut som om han lider av mer enn dyskalkuli…

Anonymkode: 195a6...da2

Akkurat. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

4. Mor er ikke en del av min mann og min sin økonomi. Mor sin økonomi er ikke relevant for spørsmålstiilingen. 

Har jeg heller ikke påstått, det var det psykososiale miljøet som bekymret meg. Men godt det finnes en mor så barnet har flere omsorgspersoner :) 

• Liker 3
Skrevet

Har han alltid vært sånn? En ting er å ikke forstå tall, men dette å glemme noe man akkurat har sett kan være tegn på noe annet.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har jeg heller ikke påstått, det var det psykososiale miljøet som bekymret meg. Men godt det finnes en mor så barnet har flere omsorgspersoner :) 

Du virker mindre bekymret enn hoverende. Liker du å tråkke på folk?

Anonymkode: 42c3d...c9b

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg har selv en 13 åring som kan mye om økonomi. Det er IKKE uansvarlig å lære barna om økonomi. Jeg synes dere er en søt familie som tar vare på far. Blir nesten litt rørt når jeg leser om TS sin omsorg for sin mann. Til TS: Du er et godt menneske, og jeg ønsker deg all mulig lykke. Far og barn er heldige som har funnet deg ❤️❤️❤️ 

Endret av Olaug Olsen
rettet skrivefeil
  • Liker 22
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor stiller du spørsmål som ikke har noe med TS sin problemstilling? 

Anonymkode: 62fcc...564

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette innlegget blir nok rotete. Jeg ønsker innspill, råd og kanskje egne erfaringer. 

Jeg er kvinne, og lever i et hetrofilt ekteskap. Vi har begge god og fast inntekt. Han har et barn. Jeg har ingen (frivillig barnløs). Vi eier bolig. Vi har sparepenger og fond. 

Min mann har alvorlig kalkuleksi. Det fører til at en faktura eller nettbanken er for han fullstendig uforståelig. 

Så derfor tar jeg ALT av privatøkonomi, det være seg budsjett og regnskap, og å sørge for de billigste avtaler vi kan få (forsikringer etc). 

Det er for såvidt greit. Vi har god råd og en meget ryddig økonomi. 

Men hva om jeg blir alvorlig syk, dement eller faller i fra. Hva da? 

Kan en ellers så oppegående mann få verge? Eller går det ann å kjøpe regnskapsfører privat? 

Så til det som går på det mer følelsesmessige. Her har vi hver vår utfordring: 

1. Han blir veldig inneslutta og gretten når han ikke forstår noe. Som f.eks at han glemmer at jeg sparer i fond for han, eller han må gi meg sine faktura for at jeg skal legge de inn. 

Hvordan få han til å godta og slappe av med at det er ikke alt her i verden han får til? 

2. Så er det meg da. Jeg blir oppgitt når han "blander" seg. Jeg kan jobbe godt med et budsjett, viser han det, han sier at det ser bra ut. Men etter 14 dager er det glemt, og han sier at jeg må da gjøre sånn og slik. Dette er jo en måte å "hjelpe til" på. 

Han har det ellers fint med at jeg tar meg av økonomien, for som han sier: - jeg har aldri hatt så god råd før. 

Så hva tenker dere? 

PS: innlegg der det blir sagt at jeg er "mora hans", "dump han" og slike vil ikke bli kommentert. Jeg har hard hud, og trolling biter ikke på meg😊

PS 2: mitt stebarn er sørget for via livsforsikring og testamente. Hen vil først få sin pliktarv, og deretter arve alt jeg måtte etterlate meg. Jeg sparer også til egenkapital bolig til barnet og hva hen ellers måtte trenge. 

Han mannen din skal være glad han har en mor som deg!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du virker mindre bekymret enn hoverende. Liker du å tråkke på folk?

Anonymkode: 42c3d...c9b

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor stiller du spørsmål som ikke har noe med TS sin problemstilling? 

Anonymkode: 62fcc...564

Jeg er menneske. Jeg bryr meg om barn.

Dersom noen forteller på samlivsforumet eller matforumet om bekymringsverdige forhold for barn, så reagerer jeg selv om tråden handler om stekt paprika eller god økonomi eller voldelige menn.

Vil man ikke ha kommentarer på slike ting, så er det jo bare å utelate å fortelle at det finnes barn i situasjonen. Antar at man ikke behover å fortelle om barna, hvis de ikke har noe med saken å gjøre, eller hva?

• Liker 2
Skrevet
Olaug Olsen skrev (3 minutter siden):

Jeg har selv en 13 åring som kan mye om økonomi. Det er IKKE uansvarlig å lære barna om økonomi. Jeg synes dere er en søt familie som tar vare på far. Blir nesten litt rørt når jeg leser om TS son omsorg for sin mann. Til TS: Du er et godt menneske, og jeg ønsker deg all mulig lykke. Far og barn er heldige som har funnet deg ❤️❤️❤️ 

Takk for at du tar deg bryet med å si noe pent til meg. Det er ikke alltid så positivt å be om råd på KG. Selv om jeg vet at her i huset er det godt og kjærlig, er det ondt å høre hvor fæl jeg er og hvor fæl min mann er. 

Det kan være barnet vil ha lyst til å lære seg om økonomi. Hen skal tross alt arve alt, og det kan jo være en god motivasjon. Barnet og far er også gode venner og nært knyttet til hverandre. 

Far har omfattende lese og skrivevansker. Og dyskalkuleksi. Far har muligens ubehandlet ADHD. Det skal vi finne ut av etterhvert. 

Far driver verken med fyll, horeri eller løgn. Han er snill og arbeidsom. 

Det er min motivasjon for å legge en plan for han og barnet om det skulle skje meg noe. 

Tusen takk igjen❤️

TS. 

• Liker 13
Skrevet

Du virker som et fantastisk menneske, med så mye omsorg for både mann og stebarn. Kritikken over er tatt ut av egen bagasje, det er ihvertfall sikkert. Bare det at du lar stebarnet arve alt etter deg, sier mye. 
Du er da ikke moren hans fordi du styrer der du er sterk og han svak, det er sånn man utfyller hverandre i et godt parforhold.

Synes det er en strålende idé å lære barnet økonomi, det hadde jeg ønsket hvis jeg var barnet. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...