AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #1 Skrevet 10. desember 2021 Case: du skal spleise på gave sammen med noen som har veldig god råd, mens du selv har veldig dårlig råd. De har allerede overført pengene til deg, og du skal handle gaven. Da oppdager du at gaven er på tilbud i den butikken du skal handle i, typ 40-50%. Du vet at de du skal spleise med aldri vil finne ut av dette. Ville du da ha gitt tilbake pengene deres som ble til overs, eller behold pengene selv? Eventuelt sagt at gaven var på tilbud, men ikke fullt så billig som den egentlig er? Anonymkode: 039e4...7a7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #2 Skrevet 10. desember 2021 Hva er problemet hvis de ALDRI vil finne det ut, som du skriver? Anonymkode: 60560...8f6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #3 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er problemet hvis de ALDRI vil finne det ut, som du skriver? Anonymkode: 60560...8f6 Det etiske oppi dette. Samvittighet og så videre. Anonymkode: 039e4...7a7 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #4 Skrevet 10. desember 2021 Jeg ville sagt det som det var og betalt dem tilbake pengene. Anonymkode: a487a...8e4 32
Miranda Bailey Skrevet 10. desember 2021 #5 Skrevet 10. desember 2021 Hadde fortalt at det var tilbud og gitt de resterende pengene tilbake. Det er ikke deres feil eller ansvar at du har dårlig råd. Det er ingen unnskyldning for å stjele av folk som stoler på deg. 42
Gjest O.G. Skrevet 10. desember 2021 #6 Skrevet 10. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ville du da ha gitt tilbake pengene deres som ble til overs, Anonymkode: 039e4...7a7 Ja.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #7 Skrevet 10. desember 2021 Selvsagt ville jeg gitt tilbake Anonymkode: 0b9d5...58f 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #8 Skrevet 10. desember 2021 Tja jeg har ganske god råd så lett for meg å si jeg ville betalt tilbake, men husker når jeg var yngre og hadde dårlig råd, da er jeg ikke sikker på om jeg hadde betalt tilbake hvis jeg visste helt sikkert at det aldri kom frem. Problemet er jo hvis mottaker av gaven vil bytte den e.l da kan det jo bli avslørt. Anonymkode: 235ee...1e2 6
Kvalitet Skrevet 10. desember 2021 #9 Skrevet 10. desember 2021 Virkelig ikke et dilemma. Det finnes to alternativ 1. Kjøp gaven på tilbud og betal resten tilbake. Enda bedre 2. Kjøp gaven på tilbud og kjøp en ekstra gave for det resterende beløpet 13
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #10 Skrevet 10. desember 2021 Vi handler gaver for fast sum pr person, så i et slikt tilfelle hadde det ikke vært penger å beholde, men da måtte jeg vri hodet for å finne på ekstra gave. Det hadde jeg gjort sammen med den andre. Men nå har jeg god økonomi. Mulig jeg hadde beholdt om jeg hadde det veldig trangt, og visste at den andre hadde god økonomi. Tror det spørs på nøden. Anonymkode: fb0ea...cac 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #11 Skrevet 10. desember 2021 Man kjøper jo gave for en gitt sum. Er man heldig og finner noe på salg så gir man mer. Uansett ville jeg følt det var å stjele fra venner, noe jeg aldri ville gjort. Anonymkode: e9991...cdf 3
catwoman Skrevet 11. desember 2021 #12 Skrevet 11. desember 2021 Her er det vell kun ett godt svar; vær mot andre, slik du ønsker at andre skal være mot deg! Hadde du blitt glad om de ga tilbake pengene når gaven var på tilbud? Da er det rett å gjøre det samme ovenfor dem😊 1
Mezzosoprena Skrevet 11. desember 2021 #13 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 1.46): Case: du skal spleise på gave sammen med noen som har veldig god råd, mens du selv har veldig dårlig råd. De har allerede overført pengene til deg, og du skal handle gaven. Da oppdager du at gaven er på tilbud i den butikken du skal handle i, typ 40-50%. Du vet at de du skal spleise med aldri vil finne ut av dette. Ville du da ha gitt tilbake pengene deres som ble til overs, eller behold pengene selv? Eventuelt sagt at gaven var på tilbud, men ikke fullt så billig som den egentlig er? Anonymkode: 039e4...7a7 Ser det en et par andre som også skriver dette, men i min omgangskrets er det vanlig å bli enige om sum på gaven - slik at hvis jeg finner ut at avtalt gave var billigere enn vi trodde, så hadde jeg kjøpt mer slik at det kostet den avtalte summen. Hvis dette ikke er aktuelt, betaler du selvfølgelig pengene tilbake til de andre. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2021 #14 Skrevet 11. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 10.12.2021 den 1.46): Case: du skal spleise på gave sammen med noen som har veldig god råd, mens du selv har veldig dårlig råd. De har allerede overført pengene til deg, og du skal handle gaven. Da oppdager du at gaven er på tilbud i den butikken du skal handle i, typ 40-50%. Du vet at de du skal spleise med aldri vil finne ut av dette. Ville du da ha gitt tilbake pengene deres som ble til overs, eller behold pengene selv? Eventuelt sagt at gaven var på tilbud, men ikke fullt så billig som den egentlig er? Anonymkode: 039e4...7a7 Såklart ville jeg gitt pengene tilbake. Dere skal spleise. Det at du finner gaven på tilbud, kommer begge tilgode. Billigere for begge to. Anonymkode: 1b0dd...dfb 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #15 Skrevet 12. desember 2021 Vi har grei økonomi. Om jeg skulle spleise en gave sammen med en venn og gaven koster 400. 200 på hver.. vennen min fant gaven på tilbud, hadde jeg gitt blanke i. hadde vært glad vennen min dro ut for å kjøpe gaven så slapp jeg. Hadde venninnen min hatt dårlig råd i tillegg hadde jeg ikke brydd meg om 100 kr. Anonymkode: acb7c...964 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #16 Skrevet 12. desember 2021 Jeg hadde selvfølgelig betalt tilbake. Hadde gjort akkurat det samme da jeg var fattig student og knapt hadde råd til mat. Skjønner overhodet ikke problemstillingen her. Anonymkode: 7efc2...9de 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #17 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde selvfølgelig betalt tilbake. Hadde gjort akkurat det samme da jeg var fattig student og knapt hadde råd til mat. Skjønner overhodet ikke problemstillingen her. Anonymkode: 7efc2...9de Det var ingen problemstilling, bare et (etisk) dilemma. Anonymkode: 039e4...7a7
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #18 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg hadde selvfølgelig betalt tilbake. Hadde gjort akkurat det samme da jeg var fattig student og knapt hadde råd til mat. Skjønner overhodet ikke problemstillingen her. Anonymkode: 7efc2...9de Men skal sies at jeg også har betalt mye ekstra i forhold til alle gavene vi har spleiset på oppigjennom. Det er alltid jeg som drar i butikker og kjøper inn eller bestiller (og da betaler leveringskostnader) og i fjor så kjørte jeg 2 timer t/r for å hente gaven siden de ikke har den butikken her vi bor. Så jeg er ingen gjerrigknark, bare fordi jeg spurte om dette nå. Anonymkode: 039e4...7a7 1
Gidavmeg Skrevet 12. desember 2021 #19 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det var ingen problemstilling, bare et (etisk) dilemma. Anonymkode: 039e4...7a7 Det er vel ikke et etisk dilemma akkurat. Hva som er riktig å gjøre rent etisk er vel her ganske åpenlyst.
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2021 #20 Skrevet 12. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men skal sies at jeg også har betalt mye ekstra i forhold til alle gavene vi har spleiset på oppigjennom. Det er alltid jeg som drar i butikker og kjøper inn eller bestiller (og da betaler leveringskostnader) og i fjor så kjørte jeg 2 timer t/r for å hente gaven siden de ikke har den butikken her vi bor. Så jeg er ingen gjerrigknark, bare fordi jeg spurte om dette nå. Anonymkode: 039e4...7a7 Du sender selvfølgelig vippskrav på ekstrakost. Om tingen ikke finnes i butikken sier du at det blir for langt å kjøre så dere må kjøpe noe annet. Og å handle inn får gå på rundgang. Men ikke snylt når du plutselig finner noe på salg, med dette som unnskyldning. Anonymkode: e9991...cdf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå