AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #1 Skrevet 9. desember 2021 Jeg har aldri eid et termometer i hele mitt liv😅 Anonymkode: e1628...a65
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #2 Skrevet 9. desember 2021 Skal den inn i øret eller munnen eller hvaslags anbefales? Anonymkode: e1628...a65
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #3 Skrevet 9. desember 2021 Vi har termometer til måling i endetarm som brukes på baby og når det er behov for nøyaktig måling på eldste. Øretermometer brukes på eldste (ved f.eks feber rundt 40 kontrollerer vi med det andre) og oss voksne. Har prøvd øretermometer på baby som har gitt variasjon på en hel grad, så det stoler jeg ikke på. Aldri prøvd pannetermometer. https://nhi.no/symptomer/barn/feber-hos-smabarn-veiviser/ «Det anbefales å måle temperaturen i endetarmen. Det gir den mest presise målingen. Medisinske beslutninger bør baseres på denne type målinger (…) Måling i munnen (…) Metoden er vanskelig å gjennomføre på små barn» Anonymkode: 13834...c84
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #4 Skrevet 9. desember 2021 Vi har pannetermometer. Grunnen er at den viser noenlunde og allmenntilstanden har alt å si. Man kan være alvorlig syk med feber på 38, og ikke veldig syk med feber på 40. Begynner feberen å bli høyere enn 40,viser den såpass og da gjør man jo gjerne tiltak uansett. (nå har ikke det skjedd, men jeg ville ringt legevakten om babyen min hadde fått feber på 40) Ser ikke poenget med å måle i endetarmen om man ikke må, når alt man trenger et en pekepinn. Anonymkode: 338a3...d4d
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #5 Skrevet 9. desember 2021 Vi har pannetermometer og endetarmstermometer. Sjekker med pannetermometeret og viser det høy feber kontrollerer vi med måling i endetarmen. Måler så sjelden som mulig i endetarmen da jeg husker det som smertefullt sjøl. Anonymkode: 73199...877
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2021 #7 Skrevet 9. desember 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Skal den inn i øret eller munnen eller hvaslags anbefales? Anonymkode: e1628...a65 Hverken øre eller munn anbefales. For korrekt temperatur må den måles rektalt. Når barna blir store kan man bruke pannetermometer. Anonymkode: ab4fc...084
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #8 Skrevet 10. desember 2021 Har lurt på det samme i det siste, driver å handler til kommende baby. Jeg har "vokst opp" med rumpetermometer og bruker det selv i voksen alder de få gangene jeg vil sjekke feber fordi de er billige og det er nøyaktig. Jeg har aldri syntes det gjør noe vondt og ikke egentlig tenkt over at det er noe problem, har tenkt at det var en selvfølge at det brukes. Men mannen er veldig skeptisk til å kjøpe det til baby fordi han husker det som vondt og ekkelt og vil ikke at vi skal være "slem" mot baby... Hørtes ut som en god løsning å ha både panne- og rumpe da, så kan man bruke det siste bare når man faktisk trenger nøyaktig måling Eneste er at jeg synes de pannetermometerne er veldig dyre. Noen som har tips om en bra modell? Munn vil jeg tro ikke er noe man får til på en baby/barn. Øre har jeg hørt er litt vanskelig å bruke riktig? Aldri testet det selv. Er panne bedre enn øre? Anonymkode: b4c35...058
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #9 Skrevet 10. desember 2021 Vi har brukt rumpetermometer til liten baby, siden det er mest nøyaktig. Men måler ikke tempen i tide og utide, kun når vi merker hun er syk / nedsatt allmenntilstand og vi mistenker feber. Hadde et pannetermometer også i starten men det ga så sprikende målinger at vi ga det opp. Nå som hun er litt større skal vi prøve øretermometer som første sjekk. Men uansett, jeg ville hatt et vanlig rumpetermometer i hus, den gangen det faktisk er viktig å få målt tempen nøyaktig vil du ikke styre med å fly på apoteket. Anonymkode: 2a00f...7fa
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2021 #10 Skrevet 10. desember 2021 Brukte rumpetermometer til ca 12m Anonymkode: 60426...489
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå