Gå til innhold

Vaksinepress og gravid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud, vedkommende har tatt to doser med vaksine (som de fleste andre i Norge - de færreste har kommet til dose tre allerede), og skal ta tredje dosen, men utsetter den noen uker. Gi heller kritikk der kritikk faktisk er berettiget.

Anonymkode: a2156...920

De eneste som kan velge dose 3 på arbeidsplassen nå er helsepersonell, og der ser man at dose 3 faktisk har en stor effekt. Hvis ts er av de som vil utsette så må hun gjerne det, men da må hun være ærlig om det, så andre kolleger kan holde litt mer avstand til henne. 

Anonymkode: be363...fab

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville tatt den så raskt som mulig, før du blir gravid. Ble selv gravid syklusen etter 1. dose etter lang tids prøving, ikke noe syklustull. 2. dose fikk jeg i andre trimester fordi det var anbefalingen da, vet ikke hva som er anbefalingen nå. Etterhvert når det begynte å komme spørsmål om jeg hadde tatt andre dose og jeg ikke ville fortelle at jeg var gravid, sa jeg at jeg hadde tatt den. Jeg var uansett ekstra forsiktig fordi jeg var gravid og ikke fullvaksinert, og visste at jeg ville ta andre dose om få uker, så jeg satte ingen i fare ved å si det og jeg synes ikke at det var en opplysning som egentlig var relevant for noen andre enn meg selv. Du er jo tydeligvis ikke vaksinemotstander, så det er ingen grunn til å starte en diskusjon om det ved å på kryptisk vis fortelle at du ikke har tatt tredje dose. Men det er nok best for alle om du rekker å ta den før du blir gravid, du vet jo heller ikke hvor lang tid det vil ta 🙂

Anonymkode: e87db...7bd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Døde disse kollegaene av korona eller ble innlagt med alvorlig koronarelatert sykdom? Hvis ikke har denne anekdoten absolutt ingenting i seg. 
Vaksinene er ikke laget for totalt å unngå sykdom men for å unngå alvorlig sykdom og død. Og der er de ekstremt virkningsfulle. 

Anonymkode: 02a26...6e2

Disse kollegaene mener at de ikke kan smitte noen og prøver derfor å klemme alle 

Anonymkode: fb007...20d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si du har fått feks et herpesutbrudd og at du bruker Valtrex, derfor utsetter du dose 3. Det var min reelle grunn til å utsette dose 2. 

Anonymkode: b8022...e68

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare si at jeg forstår deg utrolig godt! Er selv prøver og jobber i helsevesenet. Jeg synes det er deilig at alt som handler om prøving er på privaten og ikke på jobb. Her har vi f.eks årsturnus som revideres vår. Hver gang turnus revideres vil det også være mulig å øke opp stillingsprosent dersom det er noen som er langtidssykemeldt, en stilling blir ledig osv. Jeg får neppe økt stillingsprosent om leder vet jeg prøver (selv om jeg vet det ikke er lov av leder). Også er det også noe med det å kunne få å få være litt hemmelighetsfull frem til man er klar for å dele. Jeg har hatt to SA, så jeg kjenner at jeg trenger å virkelig føle at jeg er gravid og ikke være bekymret for hvilken vei det går neste gang. Altså jeg vil nok være tryggere på å dele etter tidlig UL. 

Det er godt kjent at mange kvinner har fått menstruasjonsforstyrrelser. Forhåpentligvis så er det ikke fare for fertiliteten, men noen får jo veldig uregelmessige sykluser noe som nok kan gjøre det vanskelig å bli gravid, hvert fall inntil syklus stabiliserer seg. 

Jeg hadde en SA etter dose to. Jeg fikk influensasymptomer og følte meg ganske elendig. Det er umulig å vite om denne "sykdommen" etter vaksinen påvirket eller ikke. Derfor ønsker ikke jeg å ta tredje dose nå. Tredje dose kan tas senere i svangerskapet når man gjerne føler seg tryggere på at det faktisk er liv. 

Ville heller forsøkt å omgås færrest mulig i prøveperioden. Holde det til noen få, spesielt om du er i kontakt med mange på jobb også. Samme med mannen din. 

Du kan jo si til din leder at du er i kontakt med din fastlege angående vaksinen, og at du per nå ikke er anbefalt å ta den, og at videre avgjørelse tas av din lege/i samarbeid med legen. 

Anonymkode: 86ce2...b95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Si du har fått feks et herpesutbrudd og at du bruker Valtrex, derfor utsetter du dose 3. Det var min reelle grunn til å utsette dose 2. 

Anonymkode: b8022...e68

Kan man ikke ta vaksinen når man går på Valtrex?

Anonymkode: 3ae9b...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere skal ta dose 3 snart et det jo bare å pause prøvingen til den er satt. 

Anonymkode: e74f5...949

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Dersom dere skal ta dose 3 snart et det jo bare å pause prøvingen til den er satt. 

Ikke noe kjekt å pause prøving for de som ikke blir gravid raskt. Og dersom den påvirker syklus kan det ta enda lengre tid fordi det kan være vanskelig å treffe eggløsning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosatoast skrev (15 timer siden):

Håper du er klar over at coronarelaterte død-fødsler, er skyhøye internasjonalt. Så jo det anbefales på det sterkeste 

Skyhøye? Gi en link og statistikk over hvor mange levende babyer som blir født i tillegg da.

Anonymkode: e558e...e22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har de vel bevist at det er bra for mor og barn å ta vaksinen, så hadde nok gjort det for å beskytte best mulig. Hadde ikke begynt å lyve akkurat.

Anonymkode: 9c2d6...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå har de vel bevist at det er bra for mor og barn å ta vaksinen, så hadde nok gjort det for å beskytte best mulig. Hadde ikke begynt å lyve akkurat.

Hvilke bevis? De antar det basert på gravide som selv har rapportert at det gikk greit med fosteret og det fortsatt lever. Man vet ikke noe om utviklingen da det ikke har hatt tid til å vokse opp enda. Så jeg spør igjen: Hvilke bevis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke noe kjekt å pause prøving for de som ikke blir gravid raskt. Og dersom den påvirker syklus kan det ta enda lengre tid fordi det kan være vanskelig å treffe eggløsning.

Hvis tredje dose er i nærmeste fremtid og man ikke vil ta den som gravid, så hadde jeg pauset prøvingen. Man bør jo prøve å faktisk se fordelene med en booster av vaksinen her. Brukte også lang tid på å bli gravid, begge gangene. Langt fra alle får påvirket syklusen, men om det skulle skje kan man eventuelt ta eggløsningstester eller bare ha sex jevnlig. Det holder jo det også som regel. Altså man kan jo prøve å tenke løsninger, dersom man absolutt ikke vi ta vaksinen under en graviditet. En tredje dose ser jo ut til å være veldig lurt å ta, så ville forsøkt å se det store bilde. Og hun skriver at tredje dose blir tilbudt snart for henne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke bevis? De antar det basert på gravide som selv har rapportert at det gikk greit med fosteret og det fortsatt lever. Man vet ikke noe om utviklingen da det ikke har hatt tid til å vokse opp enda. Så jeg spør igjen: Hvilke bevis?

Det samme kan man jo si om gravide som har gjennomgått corona infeksjon i svangerskapet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt dose tre så fort som mulig hvis jeg ikke var gravid, men det FHI skriver er jo at valget om dose tre må den gravide ta selv siden den mest beskytter mot å smitte andre. Uansett bør gravide vente til andre trimester med å ta vaksinen.

https://www.fhi.no/nyheter/2021/gravide-bor-ta-to-doser-koronavaksine/

Helsepersonell vil få tilbud om en oppfriskningsdose 6 måneder etter fullvaksinasjon med dose 2. Tilbudet er hovedsakelig gitt for indirekte å øke beskyttelsen blant sårbare pasienter og pleietrengende, fordi en oppfriskningsdose kan redusere risiko for å spre smitte. Individuell beskyttelse mot alvorlig sykdom hos helsepersonell er høy etter to vaksinedoser. Vaksinasjon av gravide krever alltid en egen, grundig vurdering. For oppfriskningsdose er det spørsmål om det er like sterk grunn for hvorvidt fullvaksinert gravid helsepersonell bør ta en tredje dose av vaksinen når de allerede har god individuell beskyttelse mot alvorlig sykdom etter to doser. Det er begrenset data på bruk av en oppfriskningsdose til denne gruppen. Så langt har det ikke kommet signaler på at vaksinasjon av gravide med to doser mRNA-vaksine medfører risiko for mor, foster, eller svangerskapsforløp. Det er derfor ikke grunn til å vente at en oppfriskningsdose vil gi et annet bilde. Når mor allerede er godt beskyttet, vil nytten av en oppfriskningsdose for gravide være begrenset.

Gravid helsepersonell som selv ønsker vaksinasjon med en oppfriskningsdose fordi de jobber med sårbare pasienter vil ha mulighet til å få dette på lik linje med ikke-gravid helsepersonell. Gravid helsepersonell som ikke ønsker oppfriskningsdose, må respekteres for et slikt valg.

Anonymkode: 710aa...1ea

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg synes det et bedre at man sier at man er usikker og vil vente. Vaksinasjon er foreløpig frivillig, det må arbeidsgiver akseptere.

Jeg synes dette er en ekstremt vanskelig problemstilling. Det kan være alvorlig å få covid hvis man er gravid, men det har også kommet meldinger om spontanabort og blødning under graviditet etter vaksinasjon. I bivirkningsrapporten fra Statens legemiddelverk er spontanabort og blødning under graviditet registrert under kategorien Graviditet, puerperale og perinatale lidelser. (Tabell 6 side 12 for vaksinasjon med Pfizer (Comirnaty) og Moderna (Spikevax) som er de vaksinene som brukes i Norge nå.) Dette er meldinger om mistenkte bivirkninger. Det er ikke bekreftet at det har sammenheng med vaksinen, men det kan vel ikke utelukkes? 

https://legemiddelverket.no/Documents/Bivirkninger og sikkerhet/Rapporter og oversikter/Koronavaksiner/20211209 Rapport over meldte bivirkninger av koronavaksine.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det samme kan man jo si om gravide som har gjennomgått corona infeksjon i svangerskapet. 

Det går an å unngå Corona ved å rett og slett unngå folk også, da. Det er jo det tryggeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å unngå Corona ved å rett og slett unngå folk også, da. Det er jo det tryggeste.

Hvis du og samboer m/ mann begge isolerer dere fullstendig, ja. 

Anonymkode: 3c213...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du og samboer m/ mann begge isolerer dere fullstendig, ja. 

Stating the obvious..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Stating the obvious..

Hvordan er det fysisk mulig å isolere dere til den grad at dere aldri får Korona? Er poenget mitt. Not so obvious. Man må leve, man må handle, man må jobbe, på sikt. Man må møte familie, stort sett, på sikt. Eller, man må ikke, men det er jo vesentlig informasjon om man tenker å isolere seg selv 100% fra omverdenen så lenge man er i live for å unngå en sykdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...